Apple Macbook Air med M1 imponerar i första resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Hinner dock inte testa så mycket under dagen, blir väl mer till helgen

Stort grattis! Vi skickar önskelista på olika benchmarks vi vill se här

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Stort grattis!

Tack, tack

Loggade in på sweclockers med hjälp av touch id på nya datorn och skriver från den nu

Skrivet av walkir:

Vi skickar önskelista på olika benchmarks vi vill se här

Permalänk
Medlem

Grafikbenchmarks!
I synnerhet på en Air som din, Pulver, för att se om den drar ner klockan (och hur mycket).
Vet bara att WoW är native, annars vet jag inte om något annat som kan vara lämpligt tyvärr. Vi kommer nog att få se en massa resultat under Rosetta 2 så här i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Sweet!

Väldigt lite berättar om M1 på förpackningen

Hinner dock inte testa så mycket under dagen, blir väl mer till helgen

Grattis, får inte min egen Pro förens nästa vecka. Sjukt spännande.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Datavetare

@Pulver nice! Beställde min MacMini första dagen, men noterade redan då att man fick vänta lite extra om man ändrade från baskkonfiguration. Har fått SMS från Apple, ska tydligen få den till torsdag nästa vecka.

AnandTech har ett gäng tester av just MacMini

Några highlights, ser helt OK ut i SPEC. Till skillnad från GB5 är detta inte en race-to-sleep utan en benchmark designad för servers.

Anandtech nämner att de tidigare misstänkt att den väldigt stora L1$ kan ligga bakom att Iphone presterar så väldigt bra i JavaScript tester, men de kunde inte utesluta att förklaringen låg i iOS eller webbläsaren där. Nu när de kan testa med samma MacOS har de kunnat verifiera att det är just CPU-delen som är förklaringen till brutal JS-prestanda

Mental note to self: måste testa lite Python program, misstänker att man kommer se samma resultat där!

Det här lär svida för Intel och är inte så rolig läsning för AMD heller. M1 emulerar x86_64 snabbare än Intel CPUerna i tidigare Mac:ar. M1 drar jämnt med 3950X när den förra emulerar x86_64! Så är ju inga större problem om man har några enstaka program som initialt körs i Rosetta 2, inte så att 3950X är oanvändbart långsam än...

GPU-delen är rätt exakt där ryktena placerat den. Är ingen ersättare för dGPUer, men rätt imponerande att den är uppe och nosar på GTX1650 prestanda ibland. Ingen annan iGPU är i närheten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Sååå, då är frågan: Vänta till AMD släpper sina nya APU:er för 5000-serien för oss vanliga dödliga och inte enbart för företag som bygger prebuilds (om det nu kommer att hända igen som det gjorde med 4000-serien) eller köpa en Mac Mini M1 med 16gb ram och 512gb ssd?

Hmmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv är jag nyfiken på hur "stabil" M1:an kommer vara under last. Det jag märkt när jag benchmarkat datorer (speciellt laptops) är att de är känsliga för värmeutveckling och presterar sällan på topp. Att benchmarka i en rumstemperatur på 22 grader jfm 30 grader en varm sommardag gör stor skillnad.

Tyckte man sade att efter lite mer än 9minuters Cinebench R23 så gick M1 Air ner i klockfrekvens. Så verkar rätt stabilt ändå?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Såg kompileringsbenchmarks med M1:an där den spöade hackintoshar med 3950x cpuer

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tyckte man sade att efter lite mer än 9minuters Cinebench R23 så gick M1 Air ner i klockfrekvens. Så verkar rätt stabilt ändå?

Det är väldigt imponerande, då min i7:a börjar sega nära nog direkt.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Tyvärr och de få spel som funkade för mac innan kommer väl inte funka med den nya arkitekturen nu

Jag funderade starkt på en Macbook Pro innan eftersom jag nästan bara spelar World of Warcraft på min PC nuförtiden men kommer det ARM arkitektur där med i #framtiden kan man ju glömma det.

Det gick snabbt 😊
https://9to5mac.com/2020/11/17/world-of-warcraft-m1-macs/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Real world-benchmarks i Adobes Creative Suite: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Apple-M1-MacBook-v...

Kanske ingen fantastisk prestanda men för att emulera gammal bloatad mjukvara och på den här typen av low end-maskiner är det ändå väldigt imponerade.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Real world-benchmarks i Adobes Creative Suite: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Apple-M1-MacBook-v...

Kanske ingen fantastisk prestanda men för att emulera gammal bloatad mjukvara och på den här typen av low end-maskiner är det ändå väldigt imponerade.

Bara det faktum att de jämför MacBook Air mot en Ryzen 5950x parad med en Nvidia 3080 (Hur fick de ens tag på dessa? ). Och när MacBook Air är hälften så snabb, så är slutsatsen bara "holds up pretty well". Och detta körs emulerat!

Rapporteringen om de nya systemen är nästan lika intressant som själva burkarna. Man får se rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Real world-benchmarks i Adobes Creative Suite: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Apple-M1-MacBook-v...

Kanske ingen fantastisk prestanda men för att emulera gammal bloatad mjukvara och på den här typen av low end-maskiner är det ändå väldigt imponerade.

Det där är väl ett fantastiskt resultat för emulerad mjukvara?
Tänk på att det knappt går att emulera ett playstation 2 med en highend PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det där är väl ett fantastiskt resultat för emulerad mjukvara?
Tänk på att det knappt går att emulera ett playstation 2 med en highend PC

Ja, jag skulle säga att för videoredigering så vet vi att FCP kommer vara grymt och Premiere kommer vara lite "meh" tills det finns ett optimerat för Apple Silicon. Den jag ser fram emot är Davinci Resolve 17.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Bara det faktum att de jämför MacBook Air mot en Ryzen 5950x parad med en Nvidia 3080 (Hur fick de ens tag på dessa? ). Och när MacBook Air är hälften så snabb, så är slutsatsen bara "holds up pretty well". Och detta körs emulerat!

Vissa är svårimponerade!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Det kanske skall påpekas att M1 är det sämsta M-chip vi någonsin kommer att få testa. Kommande M-chip kommer alla att vara bättre än så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Sååå, då är frågan: Vänta till AMD släpper sina nya APU:er för 5000-serien för oss vanliga dödliga och inte enbart för företag som bygger prebuilds (om det nu kommer att hända igen som det gjorde med 4000-serien) eller köpa en Mac Mini M1 med 16gb ram och 512gb ssd?

Hmmm...

Ryzen 4800H är rätt mycket bättre än M1 i CB23 multitrådat. Så det är laptop vs laptop även om Ryzen har TDP på 45W

Tigerlake i7 är även bättre singeltrådat än M1 i CB23

Så precis som jag misstänkte så kan inte M1 vara "så" bra som det har givits sken om. Men absolut imponerande chip.

#18733691

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vissa är svårimponerade!

Handlar väl mest om att det ska vara användbart.... Men ja, imponerande rent tekniskt är det.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Apple Macbook Air som transcodar 5 4K-filer till 1080p via Plex Media Server mha Rosetta.
https://forums.plex.tv/t/plex-media-server-running-on-apple-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ryzen 4800H är rätt mycket bättre än M1 i CB23 multitrådat. Så det är laptop vs laptop även om Ryzen har TDP på 45W

Jag tänker att 4800H är mid-range medans M1 är low-end så svårt att jämföra. Ska bli spännande att se vad som händer när Apple steppar upp och släpper sina mid-range (på kanske 40W TDP eller så?).

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

Ryzen 4800H är rätt mycket bättre än M1 i CB23 multitrådat. Så det är laptop vs laptop även om Ryzen har TDP på 45W

Tigerlake i7 är även bättre singeltrådat än M1 i CB23

Så precis som jag misstänkte så kan inte M1 vara "så" bra som det har givits sken om. Men absolut imponerande chip.

#18733691

CB23 är intressant för M1, framförallt all-core testet för det är nog så mycket "worst-case" du kan hitta för M1.

CB23 kräver AVX stöd på x86, finns inget motsvarande krav på ARM64 men utgår från att de använder NEON. Det är 256-bitars SIMD (och då man kräver AVX är det rimligt att anta att man ser fördel med 256-bitar) mot 128-bitars SIMD. Helt fair då NEON inte finns i någon annan variant än 128-bitar och lär stanna så.

M1 är egentligen inte en 8 kärnig CPU. Det är en 4+4 och de små kärnor har i alla fall inte historisk haft speciellt mycket kraft för att utföra flyttalsberäkningar. Ett mycket vettigt designval då normalanvändaren extremt sällan gör något där flyttalsprestanda spelar någon roll utöver "det finns stöd för flyttal". Fungera själv: vad kör du på din dator där flyttalsprestanda i CPU spelar någon roll (i spel är det nästan uteslutande heltal i CPU, flyttalen sköts av GPU).

Strömförbrukningen mäts från väggen, så är inte enbart förbrukning från M1 man mäter. Här borde AnandTech gjort motsvarande mätning på i alla fall 4800U och 1185G7. Notebookcheck mätt på just dessa "15-28 W" modeller, de drar ~50 W från väggen under last.

Klicka för mer information
Visa mer

Är definitivt ingen raketforskning att stoppa in fler kärnor av en design man redan har fungerande. Primära hindret där är kostnad att ta fram kretsen samt att total effekt måste bli rimlig. Givet vad M1 drar kommer en 8+4 modell inte vara några problem alls i 16" MBP och vi lär få se 12+4 och kanske även 16+4 när det kommer till MacPro.

Raketforskningen här är primärt att lyckas designa en krets som redan vid 3,0 GHz matchar de absolut snabbaste existerande konkurrenter i absolut prestanda per kärna. Är primärt att man kan hålla en så låg frekvens som ger väldigt bra perf/W och möjlighet att köra otroligt stor L1$ (4-6 gånger större än x86, 2-3 gånger större än andra ARM64 designer) samtidigt som latensen ändå hålls på 3 cykler!

Har aldrig gillat Cinebench, men nu börjar den benchmarken dra ned diskussionen rejäl i rännstenen... Kolla allt Anandtech mäter, CB23 är en klart avvikande värde jämfört med allt annat. Förstår invändningarna mot GB5, det är ett race-to-sleep. Därför tittat på t.ex. SPEC, det likt GB5 testar flera olika moment (CB testar ett enda fall), men likt CB körs SPEC under längre tid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tänker att 4800H är mid-range medans M1 är low-end så svårt att jämföra. Ska bli spännande att se vad som händer när Apple steppar upp och släpper sina mid-range (på kanske 40W TDP eller så?).

Jag kan säga att M1 är långt ifrån low-end. Ett relativt dyrt chip att tillverka. Har den största cachemängden jag sett någonsin i ett consumer ARM-chip och med låga latencer. Vi har inte fått veta minnestyp som används med möjligt att den är högpresterande och dyr också.

Grafikdelen har PS4 prestanda och både CPU och GPU prestanda till en löjligt låg effekt.
Om Nintendo tar sig i kragen kan nästa Switch bli en galen konsol.

Detta talar ju för att många äldre spel ska gå bra att spela med M1:an.

Ryktas om 120fps i fortnite https://www.reddit.com/r/apple/comments/jvv0bg/m1_gaming_perf...

@Yoshman Jag var faktiskt förvånad att du endast tog upp glädjesiffrorna och inte CB23 prestandan här ovan
Förstår ju om du är lite biased av ditt köp
Singeltråd prestandan är som sagt mycket god även om Tigerlake är lite vassare.

Utan tvekan att NEON används. Vet inte om ryzens AVX fortfarande körs i 128-bit som på Ryzen 1000 serien?

Jag ser M1 som en 8 core CPU. I teorin hade de ju kunna skippa LP cores och bara haft de hög presterande för att klocka ner dem.
Men ser man på multitrådade scenarion för alla andra (moderna) CPUer så kan de inte hålla samma frekvens som i singeltråd fall och då också beter sig som låg presterande kärnor. Antagligen har man kommit fram till att man ändå tjänar på detta i tunga paralella laster.

Vet inte om jag köper bilden du visar. Har sett betydligt lägre siffor för 4800U i CB. Antar att det är upp till någon som sitter på samtliga att göra ett vettigt test med jämförelser.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

@Yoshman Jag var faktiskt förvånad att du endast tog upp glädjesiffrorna och inte CB23 prestandan här ovan
Förstår ju om du är lite biased av ditt köp
Singeltråd prestandan är som sagt mycket god även om Tigerlake är lite vassare.

Utan tvekan att NEON används. Vet inte om ryzens AVX fortfarande körs i 128-bit som på Ryzen 1000 serien?

Jag ser M1 som en 8 core CPU. I teorin hade de ju kunna skippa LP cores och bara haft de hög presterande för att klocka ner dem.
Men ser man på multitrådade scenarion för alla andra (moderna) CPUer så kan de inte hålla samma frekvens som i singeltråd fall och då också beter sig som låg presterande kärnor. Antagligen har man kommit fram till att man ändå tjänar på detta i tunga paralella laster.

Vet inte om jag köper bilden du visar. Har sett betydligt lägre siffor för 4800U i CB. Antar att det är upp till någon som sitter på samtliga att göra ett vettigt test med jämförelser.

CB23 testar ett specifikt fall. AnandTech testar totalt över 50 olika fall då GB5 innehåller 23 st och varje SPEC suite innehåller 15-20 deltester.

Undantaget CB23 är Firestorm @ 3,2 GHz snabbare än 1165G7/4800U i en klar majoriteten av fallen. Ignorerar inte CB23, men endera får man dra slutsatsen att alla andra tester är poänglösa, alt. så får man ändå ha med möjligheten att CB23 inte är speciellt representativt.

CB23 gör något väldigt speciellt: den gör något som går att accelerera minst en tiopotens med GPGPU. Varför skulle någon som designar en modern CPU mikroarkitektur ens bry sig om det use-case:et? Är snarare en fjäder i hatten att man inte lagt krut på detta.

Angående AVX. Sedan Zen2 är även AMDs CPUer 256-bitar internt. Frågan är om inte Intel kör något liknande i desktop Coves, d.v.s. att Ice Lake och Tiger Lake är 256 bitars trots att de har AVX-512. Finns fördelar med både AVX och AVX-512 även om man inte kör "full" bredd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag kan säga att M1 är långt ifrån low-end. Ett relativt dyrt chip att tillverka. Har den största cachemängden jag sett någonsin i ett consumer ARM-chip och med låga latencer. Vi har inte fått veta minnestyp som används med möjligt att den är högpresterande och dyr också.

Det jag menade att utifrån Apples synpunkt så är M1 det lägst presterande chippet. Det är därför det sitter i deras instegsmaskiner och det ska bli intressant att jämföra när dom släpper sina mid-range och high-end produkter.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det jag menade att utifrån Apples synpunkt så är M1 det lägst presterande chippet. Det är därför det sitter i deras instegsmaskiner och det ska bli intressant att jämföra när dom släpper sina mid-range och high-end produkter.

Aha okej! Jo vi kommer säkert få se fler kärnor i Apples stationära datorer senare

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

CB23 testar ett specifikt fall. AnandTech testar totalt över 50 olika fall då GB5 innehåller 23 st och varje SPEC suite innehåller 15-20 deltester.

Undantaget CB23 är Firestorm @ 3,2 GHz snabbare än 1165G7/4800U i en klar majoriteten av fallen. Ignorerar inte CB23, men endera får man dra slutsatsen att alla andra tester är poänglösa, alt. så får man ändå ha med möjligheten att CB23 inte är speciellt representativt.

CB23 gör något väldigt speciellt: den gör något som går att accelerera minst en tiopotens med GPGPU. Varför skulle någon som designar en modern CPU mikroarkitektur ens bry sig om det use-case:et? Är snarare en fjäder i hatten att man inte lagt krut på detta.

Angående AVX. Sedan Zen2 är även AMDs CPUer 256-bitar internt. Frågan är om inte Intel kör något liknande i desktop Coves, d.v.s. att Ice Lake och Tiger Lake är 256 bitars trots att de har AVX-512. Finns fördelar med både AVX och AVX-512 även om man inte kör "full" bredd.

Jo benchmarks är ju just benchmarks och därför kanske det är mer intressant med ren spelprestanda i många fall eller "upplevelser i diverse webläsare, office program" m.m.

Det är inte alla som kompilerar eller bygger om databaser m.m. Ej heller alla som håller på med musik, foto-video redigering för den delen heller

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är inte alla som kompilerar eller bygger om databaser m.m. Ej heller alla som håller på med musik, foto-video redigering för den delen heller

Eller spelar spel heller för den delen Själv väjer jag Mac just för att hålla på med musik, foto- och videoredigering Även kompilera och bygga om databaser ligger närmare mina vardagssysslor än "dataspel".

Spela gör jag på konsol eller mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Perfekt, blir nog iMac vid nästa datorbyte + konsol istället för gaming PC.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Själv kör jag FL Studio och räknar inte med att det kommer fungera bra med en gång, men hyggligt snabbt ändå eftersom dom har uttalat att dom ska stödja macOS.

FL Studio ser ut att fungera väldigt dåligt under Rosetta 2, alltså helt oanvändbart på M1.
Misstänker att Imagine-Line kommer att ha rätt mycket arbete att göra nu för att fixa stöd till ARM64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

FL Studio ser ut att fungera väldigt dåligt under Rosetta 2, alltså helt oanvändbart på M1.
Misstänker att Imagine-Line kommer att ha rätt mycket arbete att göra nu för att fixa stöd till ARM64.

Ja, det är ingen jättegrej för mig eftersom jag enbart kör det hemma på min stationära ändå, men hade varit kul på sikt. I värsta fall har ju en 2019 MBA som jag skulle kunna använda. M1:an lär inte bli min primära bärbara innan nästa sommar skulle jag tro. Jag köper för att lära och testa.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata