Nvidia lägger till AI-uppskalning för Geforce Now i Shield TV

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lägger till AI-uppskalning för Geforce Now i Shield TV

Den lilla strömningstuben och dess plattare bror begåvas med nya funktioner och buggfixar i senaste uppdateringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det lilla undret fortsätter leverera.
Tack igen för det felaktiga, lägre priset tidigare i år ni släppte den för Komplett.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av jeppe109:

Det lilla undret fortsätter leverera.
Tack igen för det felaktiga, lägre priset tidigare i år ni släppte den för Komplett.

Några månader kvar med nudlar 🍜😄

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog avvaktat med uppdateringen om jag vore er. Känns som en hel del nya buggar, om man ska se till kommentarna hos nvidia:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/40865...

Permalänk
Medlem

Använder knappt min shield. Det beror nog mest på att min sambo föredrar vår AppleTv och hon är en långt mer flitig användare än vad jag är.

Nåväl. Det jag stört mig på är de lågupplösta menyerna. Det ser för taskigt ut. Finns det någon uppdatering eller lösning för det. Kan inte AI skala upp dessa också?

Permalänk
Medlem

Jag har haft min några månader.
Har haft problem med uppspelning av video på VLC via min NAS.
Det blir avbrott på uppspelningen ibland på några sekunder. Har inte några liknande problem via andra enheter.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Trist att dom inte patchat problemet där videon ibland går i Slow Motion på Netflix. Förutom det och CEC problemen så är jag ändå nöjd för det mesta.

Permalänk
Medlem

Är det en låst androidversion sett till vilka appar man kan hämta hem som det är på TV apparaterna som säljs, eller är det "original" android?

Stör mig på att vissa appar inte går att installera på TV:n (comhem play som exempel här), samt att chromecast inte fungerar superoptimalt på apple enheter. Så funderat över en sån här låda lite från och till. Men då hänger det helt på nuvarande app-stöd, samt framtida.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Är det en låst androidversion sett till vilka appar man kan hämta hem som det är på TV apparaterna som säljs, eller är det "original" android?

Stör mig på att vissa appar inte går att installera på TV:n (comhem play som exempel här), samt att chromecast inte fungerar superoptimalt på apple enheter. Så funderat över en sån här låda lite från och till. Men då hänger det helt på nuvarande app-stöd, samt framtida.

Android TV is a version of the Android operating system developed by Google for television sets, digital media players, set-top boxes, and soundbars.
https://en.wikipedia.org/wiki/Android_TV

Vilka appar är det du söker?

P.s. är det någon app som saknas kan man oftast "sideloada" dem, så fick jag göra med Cmore (som inte har stöd för Android TV ännu, vad jag vet, kan dock ha förändrats vid det här laget, har inte testat igen på ett tag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Är det en låst androidversion sett till vilka appar man kan hämta hem som det är på TV apparaterna som säljs, eller är det "original" android?

Stör mig på att vissa appar inte går att installera på TV:n (comhem play som exempel här), samt att chromecast inte fungerar superoptimalt på apple enheter. Så funderat över en sån här låda lite från och till. Men då hänger det helt på nuvarande app-stöd, samt framtida.

Du kan installera vilken APK du vill så vitt jag vet.
Har en del appar utanför play store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Jag har haft min några månader.
Har haft problem med uppspelning av video på VLC via min NAS.
Det blir avbrott på uppspelningen ibland på några sekunder. Har inte några liknande problem via andra enheter.

Inte bara ljudet? Att ljudet försvinner kort då och då är tydligen ganska vanligt oavsett enhet och kan bero på en massa saker. Grunden är iallafall att något inte matchar eller att kabeln är av dålig kvalité. Jag trodde faktiskt inte själv att det fanns dålig kvalité när det gällde digital kabel men det visades sig att den kabel jag körde klarade inte av Dolby Vision trotts att den angav high speed.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Android TV is a version of the Android operating system developed by Google for television sets, digital media players, set-top boxes, and soundbars.
https://en.wikipedia.org/wiki/Android_TV

Vilka appar är det du söker?

P.s. är det någon app som saknas kan man oftast "sideloada" dem, så fick jag göra med Cmore (som inte har stöd för Android TV ännu, vad jag vet, kan dock ha förändrats vid det här laget, har inte testat igen på ett tag).

Skrivet av oztin:

Du kan installera vilken APK du vill så vitt jag vet.
Har en del appar utanför play store.

Okay, hur fungerar det med uppdateringar, utgår från att det är egenunderhållet som gäller vid side-loading?

Det är specifikt Comhem play jag eftersöker, då det är smidigt att kolla på TV därigenom (sambon).

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det lilla undret fortsätter leverera.
Tack igen för det felaktiga, lägre priset tidigare i år ni släppte den för Komplett.

Haha, vad fick ni dom för?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Okay, hur fungerar det med uppdateringar, utgår från att det är egenunderhållet som gäller vid side-loading?

Det är specifikt Comhem play jag eftersöker, då det är smidigt att kolla på TV därigenom (sambon).

Ja, vissa av apparna jag har utanför play store meddelar mig om uppdatering när jag går in i dem. Annars är det manuellt.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av roosterx:

Haha, vad fick ni dom för?

1649 kr

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Inte bara ljudet? Att ljudet försvinner kort då och då är tydligen ganska vanligt oavsett enhet och kan bero på en massa saker. Grunden är iallafall att något inte matchar eller att kabeln är av dålig kvalité. Jag trodde faktiskt inte själv att det fanns dålig kvalité när det gällde digital kabel men det visades sig att den kabel jag körde klarade inte av Dolby Vision trotts att den angav high speed.

Nä alltså det är som att den pausar uppspelningen sporadiskt ibland. Typ som att den buffrar eller nånting. Men problemet gäller bara Shelden. Datorer, surfplattor och telefoner har inga problem med uppspelning. Av samma media med VLC från NASen från samma nätverk.

Ska testa köra samma filer via usb sticka istället och se vad som händer.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att nämna att Tub-versionen inte klarar 64bits-appar så om man vill köra emulatorer som Dolphin och annat så kan det vara klokt att skaffa pro-versionen.

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/dp6i5b/shie...

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/32548...

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Haha, inget dårligt pris det, grattis

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Haha, inget dårligt pris det, grattis

Ja, jag väntade på att det skulle gå under 2000 kr och så kom den upp på prisjakt, trodde något var fel först, givet köp. Håller tummarna att samma person gör fler missar framöver 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Haha, vad fick ni dom för?

1649:- 😁👌

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av roosterx:

Haha, inget dårligt pris det, grattis

Blev riktigt förvånad och köpte direkt! Snällt av @komplett att låta oss som köpte varan behålla det priset

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Gäller 4K uppskalning även för tidigare Nvidia Shield eller är detta endast för 2019 edition?
Har nämligen en Shield 4K från 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennix123:

Gäller 4K uppskalning även för tidigare Nvidia Shield eller är detta endast för 2019 edition?
Har nämligen en Shield 4K från 2018.

Bara nya.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Hur fungerar AI uppskalning i praktiken? Slänger jag upp en fullhd-film så skalar den upp till 4k? Gäller det all media är från specifika appar? Inte hängt med här riktigt känner jag, haha.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Hur fungerar AI uppskalning i praktiken? Slänger jag upp en fullhd-film så skalar den upp till 4k? Gäller det all media är från specifika appar? Inte hängt med här riktigt känner jag, haha.

Den nyinköpte Shielden har en AI enhancement i inställningar som skalar upp all video material som spelas på enheten och som inte är 4K.

Inställningen hittar jag inte på vår äldre Shield.

Vanligen vill man inte mecka med bilden allt för mycket, ibland kan det finnas en artistiskt syfte i sämre kvalité. Men vi har valt att alltid köra AI enhancement och än så länge har vi inte sett någon anledning till att stänga av det. Blir faktiskt förvånandsvärt bra!

Det finns verktyg för att jämföra effekten live.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Hur fungerar AI uppskalning i praktiken? Slänger jag upp en fullhd-film så skalar den upp till 4k? Gäller det all media är från specifika appar? Inte hängt med här riktigt känner jag, haha.

Ja, aldrig hört att vissa appar inte skalar upp. Blir i mitt tycke riktigt bra resultat, sedan beror det på materialet, vissa saker ser kanske inte så bra ut. Inte alla som forstår vad upscale är, materialet är fortfarande i "låg" upplösning, så like bra som äkta 4k kan det aldrig bli, på den annan sida så får jag ibland titta efter om det är native 4k eller upscale.

Men jag kör fortfarande på Sony's egna inbyggda upscale från 1080p i Kodi på min Sony TV, då Sony gör ett fantastiskt jobb.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Okay, hur fungerar det med uppdateringar, utgår från att det är egenunderhållet som gäller vid side-loading?

Det är specifikt Comhem play jag eftersöker, då det är smidigt att kolla på TV därigenom (sambon).

Det borde fungera automatiskt då man inte behöver sideloada med APK:er. Det räcker med att logga in på Google Play via en browser och installera den vägen, då man får välja vilken enhet man vill installera på när man trycker på knappen. Det har fungerat precis lika smidigt som när jag gått den vägen för att installera appar på min telefon.

Med det sagt har jag inte aktivt kollat hur det fungerat med uppdateringar då jag inte installerat något den vägen som jag använder ofta. Jag har dock åtminstone inte sett något som tyder på att det skulle fungera olika mot Android på en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Använder knappt min shield. Det beror nog mest på att min sambo föredrar vår AppleTv och hon är en långt mer flitig användare än vad jag är.

Nåväl. Det jag stört mig på är de lågupplösta menyerna. Det ser för taskigt ut. Finns det någon uppdatering eller lösning för det. Kan inte AI skala upp dessa också?

Håller med om upplösningen i menyn. Jag la in nya Google tv istället på mina båda Nvidia Shield. Ser bra mycket bättre ut och flyter på riktigt bra. Modernt och fräscht blev det och menyerna mer skarpa mm. Finns på Youtube hur man gör och enligt mitt tycke värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Håller med om upplösningen i menyn. Jag la in nya Google tv istället på mina båda Nvidia Shield. Ser bra mycket bättre ut och flyter på riktigt bra. Modernt och fräscht blev det och menyerna mer skarpa mm. Finns på Youtube hur man gör och enligt mitt tycke värt det.

Jag kör vår Nvidia Shield TV Pro 2019 på en LG OLED 65" och vi har inte noterat att Android systemet skulle vara exemplariskt fult eller lågupplöst. Dessutom används det främst som ett meny system för att ta sig dit man ska vilket gör betydelsen så gott som obefintlig. Skulle säga att Smart TV menyn på många moderna TV apparatar är sämre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det borde fungera automatiskt då man inte behöver sideloada med APK:er. Det räcker med att logga in på Google Play via en browser och installera den vägen, då man får välja vilken enhet man vill installera på när man trycker på knappen. Det har fungerat precis lika smidigt som när jag gått den vägen för att installera appar på min telefon.

Med det sagt har jag inte aktivt kollat hur det fungerat med uppdateringar då jag inte installerat något den vägen som jag använder ofta. Jag har dock åtminstone inte sett något som tyder på att det skulle fungera olika mot Android på en telefon.

Okay, hänger ju lite på att det ska fungera för att det ska vara värt investeringen, hade tänkt ha den som en slags central input för alla tjänster och skippa köpa ps5/xbox och bara köra streamingtjänster genom dator och geforce experience om sådant stöd inte byggs in direkt i shield-tv. Lite som en all-in-one för alla medie-behov.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.