Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Intressant video, och tack för ditt svar!
Det ska bli riktigt tufft att se hur Teslorna mår efter 20-30 år, om dom fortfarande rullar på som man ser gamla 240s göra, man vet ju aldrig.

Tänk i framtiden, när elbilar kommer vara "veteranare"
Folk träffas i stora klungor för att visa upp sina pärlor som rullat 60k mil

Rullar gör de nog, men infotainment verkar kunna bli ett problem.
https://arstechnica.com/cars/2020/11/after-12523-replacements...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Rullar gör de nog, men infotainment verkar kunna bli ett problem.
https://arstechnica.com/cars/2020/11/after-12523-replacements...

Komiskt att det som ger upp ska vara datorerna X_X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Rullar gör de nog, men infotainment verkar kunna bli ett problem.
https://arstechnica.com/cars/2020/11/after-12523-replacements...

Det är ett känt fel på den lagringskomponenten (eMMC-minnet), men det har precis godkänts av Tesla som produktionsfel, och åtgärdas även om garantierna på bilarna gått ut:

https://teslaclubsweden.se/tesla-lagar-antligen-mittskarm-med...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det är ett känt fel på den lagringskomponenten (eMMC-minnet), men det har precis godkänts av Tesla som produktionsfel, och åtgärdas även om garantierna på bilarna gått ut:

https://teslaclubsweden.se/tesla-lagar-antligen-mittskarm-med...

Gränsen på 16000 mil är ju dock rätt värdelös.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Gränsen på 16000 mil är ju dock rätt värdelös.

Det kan man självklart diskutera, men som alla tillverkare så sätter de ofta någon form av gränser för hur länge även defektgarantier (som detta handlar om) gäller. Men kan hålla mig dig om att det kunde gott varit lite mer generöst.

Hade en gammal MacBook Pro, som hade ett ökänt grafikfel (hade med felaktig lödning av Nivdias grafikchip på moderkortet att göra), men missade att skicka in den i tid till Apple. Felet inträffade för mig efter att denna extra utbytesgaranti (de erkände produktionsfel från deras sida) hade gått ut. De hade så satt upp ett visst antal år som man kunde få bytt moderkort utan kostnad.

Har du själv någon S eller X som du är orolig för?

Isf. skulle jag noga bevaka alla typiska feltecken (har lite tips på sidor med det om du skickar PM till mig), och försöka få tid hos Tesla långt innan du närmar dig 16 000 mil (om du inte redan gått över).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Kontot avslutas

Förhoppningsvis sätter väl Tesla MMC:t i en sockel i fortsättningen, så det går att klicka ut med ett enkelt tumgrepp istället för att man ska behöva byta en hel dator + skärm för långt över tiotusen. I miljömedvethetens och anti-resursslöseriets namn!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Förhoppningsvis sätter väl Tesla MMC:t i en sockel i fortsättningen, så det går att klicka ut med ett enkelt tumgrepp istället för att man ska behöva byta en hel dator + skärm för långt över tiotusen. I miljömedvethetens och anti-resursslöseriets namn!

Absolut. Det borde de gjort från början. Klar miss av konstruktörerna där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Komiskt att det som ger upp ska vara datorerna X_X

Nja, kanske ändå inte.

Infotainment och även andra datorer i bilarna allt viktigare. Inte bara i elbilar, utan även i moderna ICE-bilar. Dels för att kunder har allt mer ökade krav på dessa att kunna köra Spotify, ha stora kartor, etc. Är ju nästan som att ha en stor iPad eller dator i moderna bilar (säkert kraftfullare än vad en del har hemma).

Men även att nya säkerhetsfunktioner med aktiv säkerhet (bilen bromsar automatiskt för hinder på vägen, gör undanmanöver, etc.), och bekvämlighetsfunktioner (lane keep assist, automatisk parkering, autopilot, etc.) gör att bilarna har fler datorer som behöver ligga i absolut framkant av prestandan. Detta är idag en större och viktigare marknad för Nvidia än vad deras grafikkort är.

Även om mjukvaran uppdateras i moderna bilar (likt våra telefoner och ipads), så blir ju dessa infotainmentsystem och även datorerna som står för säkerhet och självkörande funktioner, till slut för långsamma och för dålig kapacitet för att kunna få nya uppdateringar och ny programvara. Så det finns en inbyggd livslängd i hur länge dessa system får uppdateringar med nya funktioner och finesser (precis som för våra telefoner och andra smarta enheter).

Så man kan, om man vill skoja till det, faktiskt skämtsamt säga att moderna bilar är datorer som rullar på hjul.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Komiskt att det som ger upp ska vara datorerna X_X

Komiskt kanske men knappast oväntat. Tesla ligger ju mjukvarubranschen närmare än de flesta bilföretag och deras kunder är ganska vana vid buggar och ändrad funktionalitet, precis som vi sweclockare är när det gäller datorkomponenter och liknande. För många är det lite av tjusningen med Tesla, man är liksom en beta-användare som får tillgång till nya funktioner löpande innan de kanske är helt färdigutvecklade eller genomtänkta, men det kan ju ha sina nackdelar också förstås.

Skrivet av martinot:

Det är ett känt fel på den lagringskomponenten (eMMC-minnet), men det har precis godkänts av Tesla som produktionsfel, och åtgärdas även om garantierna på bilarna gått ut:

https://teslaclubsweden.se/tesla-lagar-antligen-mittskarm-med...

16000 mil eller 8 år, det står inte i artikeln men så är det vad jag förstår. Kör man inte jättemycket så är det ganska stor risk att detta problem uppstår efter 8 år och då har man en rätt stor reparationskostnad.

Skrivet av martinot:

Det kan man självklart diskutera, men som alla tillverkare så sätter de ofta någon form av gränser för hur länge även defektgarantier (som detta handlar om) gäller. Men kan hålla mig dig om att det kunde gott varit lite mer generöst.

Hade en gammal MacBook Pro, som hade ett ökänt grafikfel (hade med felaktig lödning av Nivdias grafikchip på moderkortet att göra), men missade att skicka in den i tid till Apple. Felet inträffade för mig efter att denna extra utbytesgaranti (de erkände produktionsfel från deras sida) hade gått ut. De hade så satt upp ett visst antal år som man kunde få bytt moderkort utan kostnad.

Har du själv någon S eller X som du är orolig för?

Isf. skulle jag noga bevaka alla typiska feltecken (har lite tips på sidor med det om du skickar PM till mig), och försöka få tid hos Tesla långt innan du närmar dig 16 000 mil (om du inte redan gått över).

Jo, men en bil borde hålla längre än en laptop. Det är mer ok för en sådan pryl som blir föråldrad på några år ändå och som inte är i närheten av den investering som en bil är att den slutar fungera (även om det förstås är ett problem där med). Teslas ursäkt var att det inte borde inträffa förrän efter 11-12 år och det är ju rätt sjukt egentligen. 11-12 år är inte lång livslängd på en bil och att bygga något som kräver reparationer för en kostnad som inte ligger långt ifrån hela bilens värde vid den tidpunkten är ju inte ok. Fint att de "tog sitt ansvar" nu när de fick myndigheterna efter sig förstås men vad hade de för val.

Skrivet av LennyV:

Förhoppningsvis sätter väl Tesla MMC:t i en sockel i fortsättningen, så det går att klicka ut med ett enkelt tumgrepp istället för att man ska behöva byta en hel dator + skärm för långt över tiotusen. I miljömedvethetens och anti-resursslöseriets namn!

Jag vet inte om det är en så bra idé att låta användaren själv kunna byta ut en så central del av bilens system som det ändå verkar vara. Det bästa är väl att de inte snålar så jävligt på minnet utan köper moduler som tål mer än 3000 cykler, och kanske slutar logga så fruktansvärt mycket. Vill man logga de här mängderna så borde man logga till RAM och spara ner det först om/när något går fel.

Permalänk

Installerade LED-bar på min Nissan Leaf, undras om den extra konsumptionen på 100W märks av?

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Komiskt kanske men knappast oväntat. Tesla ligger ju mjukvarubranschen närmare än de flesta bilföretag och deras kunder är ganska vana vid buggar och ändrad funktionalitet, precis som vi sweclockare är när det gäller datorkomponenter och liknande. För många är det lite av tjusningen med Tesla, man är liksom en beta-användare som får tillgång till nya funktioner löpande innan de kanske är helt färdigutvecklade eller genomtänkta, men det kan ju ha sina nackdelar också förstås.
16000 mil eller 8 år, det står inte i artikeln men så är det vad jag förstår. Kör man inte jättemycket så är det ganska stor risk att detta problem uppstår efter 8 år och då har man en rätt stor reparationskostnad.
Jo, men en bil borde hålla längre än en laptop. Det är mer ok för en sådan pryl som blir föråldrad på några år ändå och som inte är i närheten av den investering som en bil är att den slutar fungera (även om det förstås är ett problem där med). Teslas ursäkt var att det inte borde inträffa förrän efter 11-12 år och det är ju rätt sjukt egentligen. 11-12 år är inte lång livslängd på en bil och att bygga något som kräver reparationer för en kostnad som inte ligger långt ifrån hela bilens värde vid den tidpunkten är ju inte ok. Fint att de "tog sitt ansvar" nu när de fick myndigheterna efter sig förstås men vad hade de för val.
Jag vet inte om det är en så bra idé att låta användaren själv kunna byta ut en så central del av bilens system som det ändå verkar vara. Det bästa är väl att de inte snålar så jävligt på minnet utan köper moduler som tål mer än 3000 cykler, och kanske slutar logga så fruktansvärt mycket. Vill man logga de här mängderna så borde man logga till RAM och spara ner det först om/när något går fel.

Instämmer med det du säger, jag är lite gammaldags av mig kanske men jag tycker bilar fortfarande ska vara bilar med rejäla knappar och så lite datorer som möjligt. Känns mer "robust" liksom. Dessutom är det lättare att trycka på grejer utan att behöva titta på det man trycker på. (Säkrare enligt mig).

Har tesla något safemode läge där bilen kan köra och fungera även om själva mjukvaran skulle bugga ur eller crasha eller helt enkelt "sluta supportas" eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Komiskt kanske men knappast oväntat. Tesla ligger ju mjukvarubranschen närmare än de flesta bilföretag och deras kunder är ganska vana vid buggar och ändrad funktionalitet, precis som vi sweclockare är när det gäller datorkomponenter och liknande. För många är det lite av tjusningen med Tesla, man är liksom en beta-användare som får tillgång till nya funktioner löpande innan de kanske är helt färdigutvecklade eller genomtänkta, men det kan ju ha sina nackdelar också förstås.
16000 mil eller 8 år, det står inte i artikeln men så är det vad jag förstår. Kör man inte jättemycket så är det ganska stor risk att detta problem uppstår efter 8 år och då har man en rätt stor reparationskostnad.
Jo, men en bil borde hålla längre än en laptop. Det är mer ok för en sådan pryl som blir föråldrad på några år ändå och som inte är i närheten av den investering som en bil är att den slutar fungera (även om det förstås är ett problem där med). Teslas ursäkt var att det inte borde inträffa förrän efter 11-12 år och det är ju rätt sjukt egentligen. 11-12 år är inte lång livslängd på en bil och att bygga något som kräver reparationer för en kostnad som inte ligger långt ifrån hela bilens värde vid den tidpunkten är ju inte ok. Fint att de "tog sitt ansvar" nu när de fick myndigheterna efter sig förstås men vad hade de för val.
Jag vet inte om det är en så bra idé att låta användaren själv kunna byta ut en så central del av bilens system som det ändå verkar vara. Det bästa är väl att de inte snålar så jävligt på minnet utan köper moduler som tål mer än 3000 cykler, och kanske slutar logga så fruktansvärt mycket. Vill man logga de här mängderna så borde man logga till RAM och spara ner det först om/när något går fel.

Jo, jag tänkte dock att de kunde satt minnet i en sockel internt på kretskortet. Inte så att man kan byta själv (håller med dig att det nog skulle bli bekymmer), men att det är enkelt och snabbt (= billigt) för teknikerna att byta det. Tror det hade varit en bra "kompromiss" mellan de två varianterna som ni är för (fastlött på moderkort vs utbytbart i externt uttag av kund).

Tydligen så har de sedan en lång tid tillbaka bytt till hållbarare flashminnen, och de har även uppdaterat mjukvaran så att den inte skriver lika mycket, och lika ofta till flashminnet.

Men däremot så rullar det ändå många bilar med det dåliga minnet på vägarna, och det är ju de som riskerar att drabbas i detta fallet. Lite osäker på när den nya mjukvaran rullades ut, men skadan kan ju redan skett för många bilar/minnen innan de fick den.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Instämmer med det du säger, jag är lite gammaldags av mig kanske men jag tycker bilar fortfarande ska vara bilar med rejäla knappar och så lite datorer som möjligt. Känns mer "robust" liksom. Dessutom är det lättare att trycka på grejer utan att behöva titta på det man trycker på. (Säkrare enligt mig).

Har tesla något safemode läge där bilen kan köra och fungera även om själva mjukvaran skulle bugga ur eller crasha eller helt enkelt "sluta supportas" eller liknande?

Jo bilen går ju att köra ändå, men eftersom så mycket styrs via touchskärmen så blir man ju rätt begränsad utan den. Till exempel så kan man inte aktivera defrostern vad jag förstår.

Skrivet av martinot:

Jo, jag tänkte dock att de kunde satt minnet i en sockel internt på kretskortet. Inte så att man kan byta själv (håller med dig att det nog skulle bli bekymmer), men att det är enkelt och snabbt (= billigt) för teknikerna att byta det. Tror det hade varit en bra "kompromiss" mellan de två varianterna som ni är för (fastlött på moderkort vs utbytbart i externt uttag av kund).

Tydligen så har de sedan en lång tid tillbaka bytt till hållbarare flashminnen, och de har även uppdaterat mjukvaran så att den inte skriver lika mycket, och lika ofta till flashminnet.

Men däremot så rullar det ändå många bilar med det dåliga minnet på vägarna, och det är ju de som riskerar att drabbas i detta fallet. Lite osäker på när den nya mjukvaran rullades ut, men skadan kan ju redan skett för många bilar/minnen innan de fick den.

Jo de verkar ju i alla fall vara medvetna om problemet. OTA-uppdatering till att minska skrivningarna är ju bra, men å andra sidan gör ju det att problemet kommer efter den här garantin har gått ut för ganska många.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av snajk:

Jag vet inte om det är en så bra idé att låta användaren själv kunna byta ut en så central del av bilens system som det ändå verkar vara.

Kortet behöver ju inte vara exponerat för användare. Sockeln kan ju likaväl sitta innanför RF-kapslingen. Sedan om någon klåfingrig typ vill ge sig in där och kladda går ju inte att stoppa. Du kan ju inte stoppa någon med utrustning och kunskap från att löda loss den fasta eMMCn heller, blir en lite jobbigare procedur bara...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LennyV:

Kortet behöver ju inte vara exponerat för användare. Sockeln kan ju likaväl sitta innanför RF-kapslingen. Sedan om någon klåfingrig typ vill ge sig in där och kladda går ju inte att stoppa. Du kan ju inte stoppa någon med utrustning och kunskap från att löda loss den fasta eMMCn heller, blir en lite jobbigare procedur bara...

Ok, men det ska ju inte behövas. Man ska fan inte ha en så begränsad livslängd på en komponent monterad i en bil, om det går att undvika (partikelfilter och liknande får man väl tåla, men de är ju lättare och billigare att byta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Kortet behöver ju inte vara exponerat för användare. Sockeln kan ju likaväl sitta innanför RF-kapslingen. Sedan om någon klåfingrig typ vill ge sig in där och kladda går ju inte att stoppa. Du kan ju inte stoppa någon med utrustning och kunskap från att löda loss den fasta eMMCn heller, blir en lite jobbigare procedur bara...

Jo, det är ju en bra idé du har tycker jag. En sådan sockel kostar nog inte många ören. Har sett det sitta internt på många andra typer av produkter för både flashminnen, bluetooth-kretsar och wifi-kretsar.

Skrivet av snajk:

Ok, men det ska ju inte behövas. Man ska fan inte ha en så begränsad livslängd på en komponent monterad i en bil, om det går att undvika (partikelfilter och liknande får man väl tåla, men de är ju lättare och billigare att byta).

Absolut.

De har bytt det också till bättre komponenter. Samt ändrat i hur mjukvaran fungerar. Det är äldre MS och MX som har dessa barnsjukdomar.

Nyfiken; Vad har du själv för bil i dagsläget?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Instämmer med det du säger, jag är lite gammaldags av mig kanske men jag tycker bilar fortfarande ska vara bilar med rejäla knappar och så lite datorer som möjligt. Känns mer "robust" liksom. Dessutom är det lättare att trycka på grejer utan att behöva titta på det man trycker på. (Säkrare enligt mig).

Tesla leder klart trenden, men trenden är inte begränsad till vare sig Tesla eller elbilar. Den trenden gäller i stort alla nya moderna bilar som kommer ut på marknaden (iaf. de i lite mer premiumklassen).

På samma sätt som att det finns kvar knappmobiler på marknaden att köpa (om man verkligen letar), men de flesta har gått över till telefoner som mestadels styrs med touch (och några få knappar på sidorna).

Det finns nackdelar och fördelar med allt.

Nackdelen kan vara att det är svårare att träffa rätt på skärmen i vissa lägen, som tex. om man svänger kraftigt eller kör över gupp. Så jag brukar undvika att röra skärmen i just sådana lägen.

Men själv så är jag grymt förtjust i förarmiljön på vår M3. Tycker verkligen om den moderna luftiga designen och ljuset. Så för mig personligen så överväger fördelarna över nackdelarna. Enormt behaglig och trevlig miljö tycker jag.

Kan verkligen rekommendera dig att provköra! Kostar inget, och då får du en uppfattning om hur det fungerar i moderna bilar i verkligheten (och inte bara andrahandsuppgifter från oss som gör inlägg på forum).

Skrivet av Chromatic:

Har tesla något safemode läge där bilen kan köra och fungera även om själva mjukvaran skulle bugga ur eller crasha eller helt enkelt "sluta supportas" eller liknande?

Gällande Tesla så är det inget problem att fortsätta köra. I min M3 (som inte har andra skärmar) så tappar du all information, inklusive hur fort du kör, men bilens alla övriga funktioner fortsätter att fungera även om man bootar om infotainmentdatorn/skärmen.

Så har själv gjort omstart ett par gånger medans jag kört (bilens inbyggda internetrouter/4G-modem strulade för mig ett tag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av snajk:

Komiskt kanske men knappast oväntat. Tesla ligger ju mjukvarubranschen närmare än de flesta bilföretag och deras kunder är ganska vana vid buggar och ändrad funktionalitet, precis som vi sweclockare är när det gäller datorkomponenter och liknande. För många är det lite av tjusningen med Tesla, man är liksom en beta-användare som får tillgång till nya funktioner löpande innan de kanske är helt färdigutvecklade eller genomtänkta, men det kan ju ha sina nackdelar också förstås.
16000 mil eller 8 år, det står inte i artikeln men så är det vad jag förstår. Kör man inte jättemycket så är det ganska stor risk att detta problem uppstår efter 8 år och då har man en rätt stor reparationskostnad.
Jo, men en bil borde hålla längre än en laptop. Det är mer ok för en sådan pryl som blir föråldrad på några år ändå och som inte är i närheten av den investering som en bil är att den slutar fungera (även om det förstås är ett problem där med). Teslas ursäkt var att det inte borde inträffa förrän efter 11-12 år och det är ju rätt sjukt egentligen. 11-12 år är inte lång livslängd på en bil och att bygga något som kräver reparationer för en kostnad som inte ligger långt ifrån hela bilens värde vid den tidpunkten är ju inte ok. Fint att de "tog sitt ansvar" nu när de fick myndigheterna efter sig förstås men vad hade de för val.
Jag vet inte om det är en så bra idé att låta användaren själv kunna byta ut en så central del av bilens system som det ändå verkar vara. Det bästa är väl att de inte snålar så jävligt på minnet utan köper moduler som tål mer än 3000 cykler, och kanske slutar logga så fruktansvärt mycket. Vill man logga de här mängderna så borde man logga till RAM och spara ner det först om/när något går fel.

Nåja att det skulle vara "inte långt ifrån hela bilens värde" är ju att överdriva rejält. Tesla tar ca 25.000 och tredjepartsföretag tar mellan 3000-10.000 beroende på hur mycket man är beredd att göra själv.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Komiskt kanske men knappast oväntat. Tesla ligger ju mjukvarubranschen närmare än de flesta bilföretag och deras kunder är ganska vana vid buggar och ändrad funktionalitet, precis som vi sweclockare är när det gäller datorkomponenter och liknande. För många är det lite av tjusningen med Tesla, man är liksom en beta-användare som får tillgång till nya funktioner löpande innan de kanske är helt färdigutvecklade eller genomtänkta, men det kan ju ha sina nackdelar också förstås.

Visst är det så att Tesla ligger i framkanten av mjukvaruutvecklingen på moderna bilar, och är själv en av de som du beskriver ovan.

Kan dock vara värt att veta att detta är valfritt. Du ställer in själv i bilen om du vill ha nya funktioner snabbt (lite som utökad betatestare), eller få de mycket senare när allt är stabilt och testat av massorna (som av mig och många andra tekniknördar). Kör du Linux är det ungefär som skillnaden mellan "Main" och "Stable".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har sett alla de och de är klart sevärda, jag gillar både Alrik och BMW, men du vet att du postar i en tråd för elbilar hoppas jag?

Lite som att posta videos om en Android-telefon i en tråd om Apple iPhone.

Även om det är i en elbils tråd så tror jag även dessa personer är bilintresserade i allmänhet och inte så trångsynta att de inte kan/vill se utanför sin box

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av theailer:

Någon som har koll på Sonos Sion ?
Mest sugen på den eftersom den har drag eller kommer att få om man nu tror att det verkligen blir en bil i slutändan.
https://sonomotors.com/en/sion/

Lite sent svar och ser att du redan fått en kommentar.

Jag har följt det lite offside, men ändå hängt med, och projektet har ju haft det tufft att samla ihop pengar (helst vid årskiftet 2019-2020) och sedan denna Covid19situation på det.

Men läget är väl att man drar ned på antalet prototyper, men börjar dra igång det, lämnat över till en firma som är specialister på prototyptillverkning.

Och man har presenterat ideer att låta NEVS i Sverige tillverka den åt dem, f.d SAAB Cars lokaler, men det är nog en bra bit kvar innan man kan diskutera produktion.

Man söker nu mer finansiärer till nästa steg, hoppas man kan slippa de värsta riskkapitaliserna så de inte försöker göra om den till en "BMW konkurrent" eller något sådant dumt, utan låter den behålla sina originella ideer.

Bara en sådan ide att ha servicemanual för användaren, samt låta en kunna få ändra o lägga till, göra den smidig för den som är händig att fixa om lite, utan att man måste åka till verkstad för det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Lite sent svar och ser att du redan fått en kommentar.

Jag har följt det lite offside, men ändå hängt med, och projektet har ju haft det tufft att samla ihop pengar (helst vid årskiftet 2019-2020) och sedan denna Covid19situation på det.

Men läget är väl att man drar ned på antalet prototyper, men börjar dra igång det, lämnat över till en firma som är specialister på prototyptillverkning.

Och man har presenterat ideer att låta NEVS i Sverige tillverka den åt dem, f.d SAAB Cars lokaler, men det är nog en bra bit kvar innan man kan diskutera produktion.

Man söker nu mer finansiärer till nästa steg, hoppas man kan slippa de värsta riskkapitaliserna så de inte försöker göra om den till en "BMW konkurrent" eller något sådant dumt, utan låter den behålla sina originella ideer.

Bara en sådan ide att ha servicemanual för användaren, samt låta en kunna få ändra o lägga till, göra den smidig för den som är händig att fixa om lite, utan att man måste åka till verkstad för det....

På Sonos Blog får man status uppdateringar och verkar följa deras mål från början & ser inga avvikelser.
https://sonomotors.com/en/blog/

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Även om det är i en elbils tråd så tror jag även dessa personer är bilintresserade i allmänhet och inte så trångsynta att de inte kan/vill se utanför sin box

Handlar inte om trångsynhet utan att intresset är elbil och vad som komma skall. För mig är ICE passé och inget som intresserar att läsa om i den här tråden. Skulle väl vara om Musk får för sig att skapa en ICE-bil eller en med bränsleceller.
Men det sagt så störde inte jag mig på att du la upp videos på andra bilar för det är ganska enkelt att scrolla förbi.

Dock kanske vi kan försöka hålla tråden ren och hålla en hög nivå i diskussionen.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

På Sonos Blog får man status uppdateringar och verkar följa deras mål från början & ser inga avvikelser.
https://sonomotors.com/en/blog/

Har varit med på deras utskickslista, dock bara detta år, men fått lite mer utförlig beskrivningar o bakgrund än bloggen, men de börjar likna varandra mer o mer när PF folket styr upp det.

Är man genuint intresserad så rekar jag deras utskick, verkar som de ändrat på sidan men det bör vara denna

https://sonomotors.com/en/newsletter/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Nej, han hyr inte batteriet.

Klart interiören inte är som i en Merca, men vafan. Det är ju hela poängen med att köpa en billig bil!

Så du menar alltså att din far köpte en ny Renault Zoe 2018 för 160 000 kronor efter miljöbilspremien betalats ut. Det vill säga 100 000 kronor billigare än listpriset för instegsbilen efter den statliga rabatten, och då fick han med en uppsättning vinterhjul på köpet?
Du får ursäkta, men jag har lite svårt att tro dig...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, jag tänkte dock att de kunde satt minnet i en sockel internt på kretskortet. Inte så att man kan byta själv (håller med dig att det nog skulle bli bekymmer), men att det är enkelt och snabbt (= billigt) för teknikerna att byta det. Tror det hade varit en bra "kompromiss" mellan de två varianterna som ni är för (fastlött på moderkort vs utbytbart i externt uttag av kund).

Tydligen så har de sedan en lång tid tillbaka bytt till hållbarare flashminnen, och de har även uppdaterat mjukvaran så att den inte skriver lika mycket, och lika ofta till flashminnet.

Men däremot så rullar det ändå många bilar med det dåliga minnet på vägarna, och det är ju de som riskerar att drabbas i detta fallet. Lite osäker på när den nya mjukvaran rullades ut, men skadan kan ju redan skett för många bilar/minnen innan de fick den.

Billigt eller enkelt verkar inte vara Teslas grej. Svindyra delar, hög integrering mellan komponenter gör reparationer dyyyra. Tesla vill heller inte att man ska kunna reparera deras bilar på ett enkelt sätt kolla Rich Rebuilds kamp mot Tesla https://m.youtube.com/watch?v=1PWlkAZCojg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Handlar inte om trångsynhet utan att intresset är elbil och vad som komma skall. För mig är ICE passé och inget som intresserar att läsa om i den här tråden. Skulle väl vara om Musk får för sig att skapa en ICE-bil eller en med bränsleceller.
Men det sagt så störde inte jag mig på att du la upp videos på andra bilar för det är ganska enkelt att scrolla förbi.

Dock kanske vi kan försöka hålla tråden ren och hålla en hög nivå i diskussionen.

Exakt så jag känner!

Bra videos (även om jag sett alla innan postaren la upp de), och har absolut inget emot BMW (grymt fräck och kul bil verkar M8:an dessutom vara) - men bara helt fel forum.

Som att posta Androidvideos i iPhonetråd, eller Playstationvideos i Xboxtråd, etc. Säker bra videos, men oftast ändå fel plats.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Billigt eller enkelt verkar inte vara Teslas grej. Svindyra delar, hög integrering mellan komponenter gör reparationer dyyyra.

Brukar vara dyra reparationer även för vår Mercedes, så är van vid att premiummärken kostar mer.

Samma sak anklagas ofta även Apple och Microsoft Surface för, men jag fullkomligen älskar deras prylar ändå!

Samma sak gällande den fotoutrustningen jag har från Leica. Grymt fin klassisk tysk kvalitet, men dyra i både inköp såväl som nästan hutlösa servicekostnader. Ändå älskar jag både utrustningen och varumärket. ❤

Varit mycket nära att köpa en 458:a Italia, men då har jag främst varit inne på bilar där servicepaket ingår. Tycker man att Tesla och Mercedes är dyra att serva, så är det inget emot vad italienarna kan ta betalt.

Kostar ibland att ligga på topp!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo, det är ju en bra idé du har tycker jag. En sådan sockel kostar nog inte många ören. Har sett det sitta internt på många andra typer av produkter för både flashminnen, bluetooth-kretsar och wifi-kretsar.

I efterhand hade det varit en bra idé förstås, men än bättre hade väl varit att inte lägga systemkritiska komponenter på samma snålt tilltagna flashminne som man loggar till?

Jag menar inte att låta överdrivet kritisk eller så, men när man diskuterar Tesla med folk som gillar dem så låter det alltid som om de inte har några problem, eller nu är det väl mer att problemen bara är enstaka smådetaljer som liksom löser sig i nästa uppdatering, på garantin eller så. Även när det gäller en sådan här uppenbar konstruktionsmiss som det ändå är, parat med dåliga policys för mjukvaruutvecklingen som gjorde problemet mer kritiskt och som dessutom har fortgått under rätt många år. Jämfört med exempelvis Polestar som hånas och sågas ganska kraftigt för att deras underleverantör har levererat några felaktiga komponenter till en bil som knappt har börjat levereras till kunder, på vissa marknader.

Citat:

Absolut.

De har bytt det också till bättre komponenter. Samt ändrat i hur mjukvaran fungerar. Det är äldre MS och MX som har dessa barnsjukdomar.

Nyfiken; Vad har du själv för bil i dagsläget?

Jag ser inte riktigt hur det är relevant. Jag har haft bilar från allt ifrån Fiat till Toyota men har idag en BMW. Men jag har jobbat inom fordonsindustrin bland annat med kvalitetskontroll och jag har sett en massa rapporter om och bilder på saker som aldrig hade passerat Volvos kvalitetskontroll, som knappast hör till de hårdaste i branschen.

Det som framför allt oroar mig är inte så mycket hur de fungerar när de är nya, även om jag hade varit rätt sur om jag köpte en bil för närmare en miljon där paneler inte passade eller som hade monterade mekaniska komponenter monterade med spännband, utan hur det kommer funka om tio, femton eller tjugo år. När de ska repareras eller servas på en tredjeparts verkstad och dokumentation över vad en specifik bil faktiskt har för komponenter saknas eller inte stämmer för att de ändrar på saker hela tiden under produktionen utan att meddela någon. Jag var exempelvis med om att en verkstad (med bra omdömen) monterade fel koppling på en bil jag hade, trots att kopplingen var inte förändrades alls under någon generation, alltså måste verkstaden ha kollat på dokumentationen för en bil från en tidigare generation som såg helt annorlunda ut. Sen monterade de en koppling som uppenbarligen inte passade eller fungerade, och gav tillbaka bilen till mig trots att den knappt gick att köra.

Skrivet av TobiasStockholm:

Nåja att det skulle vara "inte långt ifrån hela bilens värde" är ju att överdriva rejält. Tesla tar ca 25.000 och tredjepartsföretag tar mellan 3000-10.000 beroende på hur mycket man är beredd att göra själv.

Ok, det jag hörde var $4500 sen nedsatt till $3500, oavsett är det rätt mycket pengar på en så gammal bil helt i onödan för att de skulle spara en handfull dollar i BOM:en.

Skrivet av martinot:

Visst är det så att Tesla ligger i framkanten av mjukvaruutvecklingen på moderna bilar, och är själv en av de som du beskriver ovan.

Kan dock vara värt att veta att detta är valfritt. Du ställer in själv i bilen om du vill ha nya funktioner snabbt (lite som utökad betatestare), eller få de mycket senare när allt är stabilt och testat av massorna (som av mig och många andra tekniknördar). Kör du Linux är det ungefär som skillnaden mellan "Main" och "Stable".

Jag vet inte om det är en jättebra liknelse, men kör man på den så är det i så fall som att alla andra biltillverkare använder en äldre LTS-release som de inte kör förrän den är genomtestad internt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag menar inte att låta överdrivet kritisk eller så, men när man diskuterar Tesla med folk som gillar dem så låter det alltid som om de inte har några problem,

Tesla gör på många sätt fantastiska bilar, och är faktiskt grymt duktiga på innovation, mjukvaruutveckling, eldrivlinor (batterier, elmotorer, och kontrollelektronik, etc.). Detta på en nivå som andra traditionella biltillverkare inte är i närheten av. Detta skapar förstås mycket fans, och en del av de är nästan religiösa och ser allt genom rosaskimrande glasögon (lite som en del mycket religiösa Apple-användare, som jag ogillar, trots att jag gillar Apples produkter). Vilket jag ofta kan störa mig på (och ofta har debatter med på Teslaforum, gällande sådana personer, när de överdriver Tesla eller blundar för problem).

Men allt detta goda sagt om Tesla, så är de verkligen inte duktiga på att bygga bilar. Det är snett, skevt, dålig passform. Lacken är värdelös; skräp i färgen när man hämtar ut ny bil, tunn lack som knappt håller eller sitter på, ojämnt lackade bilar där olika delar varierar i färgnyans (lite som IKEA kökskluckor). Svårt att komma i kontakt med service. Nu svarar de inte ens på mail eller telefon, utan allt måste registreras via ärendehantering i appen. Fungerar, men känns ändå väldigt opersonligt och som kund lite osmidigt ibland (även om jag skall erkänna att jag alltid fått hjälp och alla mina problem fixade utan kostnad).

Så Tesla är ett jättebra bolag på många sätt, men det märks verkligen att de fortfarande är nya i branschen, medans Mercedes och Volvo byggt bilar i över 100 år. Det är grymt långt (tyvärr) fram tills att Tesla har nått tyskarnas/japanarnas nivå på produktionskvalitet och kundservice.

Problem har de mycket gott om kan jag försäkra...

Så det är lätt att både älska och hata Tesla på samma gång!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/