Der8auer testar Intels TEC-kylare på Ryzen 9 5950X

Permalänk
Melding Plague

Der8auer testar Intels TEC-kylare på Ryzen 9 5950X

Den tyska extremöverklockaren tar Cryo Cooling Technology till AMD:s senaste plattform – men inte helt utan Intel-hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det mest spännande var väl att den inte alls orkade med när effekten ökade. Det bevisar ju bara hur bra ’golden sample’ man behöver ha för att 10900K ska gå att kyla (kolla den andra videon). Nej denna produkt är inte bra nog för det den vill åstadkomma. Låga temperaturer är bara möjligt vid låg effekt, vilket direkt motverkar målet som är överklockning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det mest spännande var väl att den inte alls orkade med när effekten ökade. Det bevisar ju bara hur bra ’golden sample’ man behöver ha för att 10900K ska gå att kyla (kolla den andra videon). Nej denna produkt är inte bra nog för det den vill åstadkomma. Låga temperaturer är bara möjligt vid låg effekt, vilket direkt motverkar målet som är överklockning...

Den kommer vara kanon till 5600X om man är intresserad.
Edit: jag menar om den hade stöd för 5600x såklart.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Den kommer vara kanon till 5600X om man är intresserad.

Om man råkar ha en helt annan relevant Intel setup i närheten dvs. Men liknande lösningar får vi hoppas kommer som är effektiva på att forsla bort värmen iom att det medför extra värme.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Cooler Master släppte en "AIO" variant av denna teknik nyligen. MasterLiquid ML360 Sub-Zero. Dyrt och kräver 200W

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas Amd snappar upp detta och gör nått liknande med EkWb eller nån annan.
Det enda som är nytt med detta är ju kontrollern & mjukvaran till den, inget annat är nått som inte funnits innan.
Jag har kört med Peltiers i minst 15 år. Både direct Die och i waterchillers.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Den kommer vara kanon till 5600X om man är intresserad.
Edit: jag menar om den hade stöd för 5600x såklart.

Processor på 65W TDP, kylare som drar 200W (:

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tycker tekniken verkar intressant, ge den ett par års utveckling så tror jag säkert att den kommer vara ett bra alternativ till vattenkylning.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Processor på 65W TDP, kylare som drar 200W (:

Kall cpu, najs...

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Master of Overkill

Den på 10600k / 5600X är ju ultimate gaming station typ.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Tycker tekniken verkar intressant, ge den ett par års utveckling så tror jag säkert att den kommer vara ett bra alternativ till vattenkylning.

Har den inte blivit tillräckligt utvecklad sedan 1834 så tror jag inte några år till kommer göra någon större skillnad.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den förbättrade kylningen medgav boost-frekvenser om 5 050 MHz på enskilda kärnor

SweClockers egna test för enkeltrådad Cinebench R20 nådde samma frekvens, ser samma på min egna på luft. Missar jag nåt här? Har för mig att maxboost i bios är satt till 5050MHz.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Har den inte blivit tillräckligt utvecklad sedan 1834 så tror jag inte några år till kommer göra någon större skillnad.

Japp, svårt att komma runt man behöver lägga mer effekt på kylningen än prylen man kyler drar. Lär aldrig bli mainstream så länge processor drar +100w. Men skulle kunna tänka sig den blir mer vanlig i high end entusiast-system i framtiden om de blir lite billigare och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Tycker tekniken verkar intressant, ge den ett par års utveckling så tror jag säkert att den kommer vara ett bra alternativ till vattenkylning.

Detta är alltså vattenkylning och TEC-element tillsammans, varför skulle detta ersätta vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Nu var det ju ett tag sen termodynamikboken öppnades, men detta låter onekligen som att man missat den enkla grejen att systemets jämviktstemperatur blir högre, inte lägre, jämfört med om man körde på samma radiator men helt enkelt tog bort TEC-elementet.

Detta systems förmåga att överföra värme från CPU till luft begränsas i slutändan av 2 saker, luftens hastighet över radiatorn och skillnaden i temperatur mellan vatten och luft. Ärligt talat vore det intressant att se hur länge de höga frekvenserna kan hållas innan vattnet blir för varmt och TEC-en blir överkörd av CPUn.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Nu var det ju ett tag sen termodynamikboken öppnades, men detta låter onekligen som att man missat den enkla grejen att systemets jämviktstemperatur blir högre, inte lägre, jämfört med om man körde på samma radiator men helt enkelt tog bort TEC-elementet.

Detta systems förmåga att överföra värme från CPU till luft begränsas i slutändan av 2 saker, luftens hastighet över radiatorn och skillnaden i temperatur mellan vatten och luft. Ärligt talat vore det intressant att se hur länge de höga frekvenserna kan hållas innan vattnet blir för varmt och TEC-en blir överkörd av CPUn.

Det har iaf jag aldrig haft några problem med, vattentempen ökar väldigt lite dessutom. Beror ju såklart på hur många radiatorer man har, samt fläktar osv.
Sen kör man ju inte en Cpu på max i timmavis heller. I ex spel används ju typ 30-50% av Cpun i 1440P.
Jag har velat köra Tec igen men eftersom jag inte kan bygga nån styrning själv har det inte blivit av.
Det jag undrar är om man kan byta tecen till en kraftfullare. Borde ju gå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ett sånt här system försökte jag snickra ihop till min P133Mhz när det nu begav sig för 20+ år sen, jag hade ett Pelter element från Elfa, dräneringspump och värmeväxlare från en fabrik riktigt ghetto. Fick aldrig någon vettig ordning på det då jag inte hade något vettigt kylblock eller möjlighet att fräsa ut ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Nu var det ju ett tag sen termodynamikboken öppnades, men detta låter onekligen som att man missat den enkla grejen att systemets jämviktstemperatur blir högre, inte lägre, jämfört med om man körde på samma radiator men helt enkelt tog bort TEC-elementet.

Detta systems förmåga att överföra värme från CPU till luft begränsas i slutändan av 2 saker, luftens hastighet över radiatorn och skillnaden i temperatur mellan vatten och luft. Ärligt talat vore det intressant att se hur länge de höga frekvenserna kan hållas innan vattnet blir för varmt och TEC-en blir överkörd av CPUn.

Begränsningen vid vanlig vattenkylning ligger i överföring från cpu till block och får man ner blocket till 0grader så är problemet löst. Fläktarna och radiatorerna är ingen begränsning alls i sammanhanget.

Ta en titt till i termoboken

Permalänk
Medlem

Roman är för härlig alltså Kan det göras så SKA det göras.

Intel skulle ju kunna tjäna rätt bra med pengar genom att öppna upp kylaren för fler plattformar. Om man inte kan tänka sig en Intel-cpu men ändå vill ha kyllösningen så får de ju på så sätt in lite pengar även på AMD-folk, men Intel är dumsnåla som vanligt.

Jag tycker det vore trevligt att ha, men frågan är om det någonsin kommer monteringshårdvara till AMD, och om det blir några framtida iterationer med bättre prestanda. Att strömförbrukningen är hög får ställas i relation till vilken prestanda man får. Det är ju rätt mycket bättre än "vanlig" AIO/custom loop, och är något man skall kunna köra 24/7 utan problem, och sett till det tycker jag inte att 200W extra är så farligt faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Begränsningen vid vanlig vattenkylning ligger i överföring från cpu till block och får man ner blocket till 0grader så är problemet löst. Fläktarna och radiatorerna är ingen begränsning alls i sammanhanget.

Ta en titt till i termoboken

Den ytterst begränsande faktorn är radiatorerna och den värmeväxling som kan göras med den omgivande luften i rummet.

Det som skiljer denna från vanlig vattenkylning är att vattentemperaturen inte direkt kyler processorn och alltså kan vattnet bli varmare och därför kan radiatorn effektivare växla värme med omgivande luften.

Dock sker detta till ett pris. Dels så drar det mer energi och skickar ut mycket mer värme genom radiatorn. Men det andra är ju att du får begränsad maxeffekt av hur mycket TEC elementet klarar att kyla/leda bort.

Totalt sett verkar denna lösning vara högst jämförbar med vattenkylning totalt sett, framförallt vid mer extrema effektnivåer hos processorn. TEC verkar ha ett tak vid 150-200W effekt hos processorn över tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den ytterst begränsande faktorn är radiatorerna och den värmeväxling som kan göras med den omgivande luften i rummet.

Det som skiljer denna från vanlig vattenkylning är att vattentemperaturen inte direkt kyler processorn och alltså kan vattnet bli varmare och därför kan radiatorn effektivare växla värme med omgivande luften.

Dock sker detta till ett pris. Dels så drar det mer energi och skickar ut mycket mer värme genom radiatorn. Men det andra är ju att du får begränsad maxeffekt av hur mycket TEC elementet klarar att kyla/leda bort.

Totalt sett verkar denna lösning vara högst jämförbar med vattenkylning totalt sett, framförallt vid mer extrema effektnivåer hos processorn. TEC verkar ha ett tak vid 150-200W effekt hos processorn över tid

Den yttersta begränsande faktorn för vattenkylning är temperaturskillnaden mellan cpu och rumstemperatur. Du kan ha 1000 radiatorer med kyleffekt på 10000w och du kommer inte ifrån det. Med ett tec block kommer du runt den begränsningen.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se en riktigt kyllösning med kondensor och R600a som köldmedium för hemmabruk, men kanske är ytan för liten för att det skall bli en bra lösning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Den yttersta begränsande faktorn för vattenkylning är temperaturskillnaden mellan cpu och rumstemperatur. Du kan ha 1000 radiatorer med kyleffekt på 10000w och du kommer inte ifrån det. Med ett tec block kommer du runt den begränsningen.

Du får ingen värmeväxling om vattnet inte är varmare än luften, det sa jag redan.

Med ett tec-block kommer du förbi den begränsningen upp till ett maxtak av effekt, sen kommer det kyla sämre än vattenkylningen hade gjort själv. Internt i tec-elementet börjar värmen läcka från varma till kalla sidan när det blir för mycket effekt.

Tec för att hålla sig under vattentemperaturen på processorn är troligen begränsad till 100W eller mindre, då snackar vi alltså om underklockade och undervoltade chip...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Skulle vara kul att se en riktigt kyllösning med kondensor och R600a som köldmedium för hemmabruk, men kanske är ytan för liten för att det skall bli en bra lösning.

Jag har sett folk som kört kompressorkylning, inget fel med det förutom kostnad, komplexitet, ljudnivå, kondens, utrymme, ...

Permalänk
Medlem

Jag minns hur man drömde efter ett VapoChill-system tidigt 2000...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du får ingen värmeväxling om vattnet inte är varmare än luften, det sa jag redan.

Med ett tec-block kommer du förbi den begränsningen upp till ett maxtak av effekt, sen kommer det kyla sämre än vattenkylningen hade gjort själv. Internt i tec-elementet börjar värmen läcka från varma till kalla sidan när det blir för mycket effekt.

Tec för att hålla sig under vattentemperaturen på processorn är troligen begränsad till 100W eller mindre, då snackar vi alltså om underklockade och undervoltade chip...

Tecen som används här är ju i klenaste laget för överklockning. Tar du en 450W Tec så kan den ju så klart kyla mer, JA den blir varmare också men det är ju där vattenkylningen kommer in. Själv kört med detta i över 15 år.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag blir ändå liten sugen på att köra ett dual sytem med mjukvaran på Intel-systemet och kylaren på en 5900X, bara för att man kan. Om man inte vet var man ska göra av sina pengar så skulle det ju ändå kunna vara kul. Skulle det funka för vardagligt bruk tro?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Tecen som används här är ju i klenaste laget för överklockning. Tar du en 450W Tec så kan den ju så klart kyla mer, JA den blir varmare också men det är ju där vattenkylningen kommer in. Själv kört med detta i över 15 år.

En 450W tec bör absolut göra jobbet bättre än den som detta handlar om, och då är man troligen över vanlig vattenkylnings prestanda alla lägen.

Men principen att fördubbla processorns förbrukning försvinner ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag blir ändå liten sugen på att köra ett dual sytem med mjukvaran på Intel-systemet och kylaren på en 5900X, bara för att man kan. Om man inte vet var man ska göra av sina pengar så skulle det ju ändå kunna vara kul. Skulle det funka för vardagligt bruk tro?

Varför inte bara köpa en annan tec-lösning istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte bara köpa en annan tec-lösning istället?

Det är kontrollern som är det intressanta, Bygga en tec är enkelt men att få till styrning som inte bara är On/Off är det svåra.
Därav denna kontrollern är intressant.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB