AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem

Snart på en Blocketannons nära dig

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Viking
Skrivet av Cyberz:

Var väl ännu sämre lansering än Nvidias?
🤣

Men det fanns iaf ca 80 st 6800 kvar på Komplett efter ca 5 min. Så var inte läget för NVidia.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Frank Azor lär ju bli bankrupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jaså, och på vilket sätt då menar du? Senaste recensionen vi gjorde i form av RTX 3070 så slopade vi utmärkelsen då kortet inte gick att köpa i Sverige. I det här fallet fick vi ett pris av AMD som återförsäljare i Sverige uppenbarligen omöjligen kunde hålla utan att gå back på varje enskilt kort, och därtill utgick referenskorten efter första rundan försäljning.

Bra sagt.

Och bra att ni poängterar det hårt i testet.

Även om Nvidia gick med introduktion priser så förstår jag inte hur man kan skylla detta på leveranskostnader och dollar pris.

ASUS tuf MSRP 699 $ - 7825 kr

AMD RX 6800 XT MSRP 649 $ - 7990 kr

Dollar kursen har inte ändrats något befintligt de senaste månaderna (Dollar kursen var högre under Nvidia releasen). Fraktkostnader är på samma vis likt Nvidia med flygleveranser.

Det är AMDs uppgift att hålla produkt/pris kedjan stabil, vi ska inte bli påverkade av något de inte kunnat upprätthålla.

Så tummen upp redaktionen för att ni belyser detta.

Permalänk
Medlem

Om man skippar Ray Tracing så är 6800XT snabbare än 3090 i 1440p?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men det fanns iaf ca 80 st 6800 kvar på Komplett efter ca 5 min. Så var inte läget för NVidia.

Kanske. Men på kompett gick det ju inte att söka efter kortet så det är nog mer det

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Men...
10gb vram var ju inte tillräckligt? Skrek folk nyss :>
Undrar hur folk som droppat sina 3080 för detta mår nu.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Väldigt låga 1% värden var en besvikelse, FPS drops delux i många spel

Ja det där störde mig rejält med, för mig är 1% viktigt då jag sitter på en 144hz skärm. har bokat ett men är osäker om jag ska avbeställa men då blir det inget kort på säkert 2 månader som det ser ut nu, om jag nu vill ha nvidia istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Viking
Skrivet av Cyberz:

Kanske. Men på kompett gick det ju inte att söka efter kortet så det är nog mer det

Spelar ingen roll. Det fanns ju knappt 80 st 3080 i Sverige vid lansering.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Bra sagt.

Och bra att ni poängterar det hårt i testet.

Även om Nvidia gick med introduktion priser så förstår jag inte hur man kan skylla detta på leveranskostnader och dollar pris.

ASUS tuf MSRP 699 $ - 7825 kr

AMD RX 6800 XT MSRP 649 $ - 7990 kr

Dollar kursen har inte ändrats något befintligt de senaste månaderna (Dollar kursen var högre under Nvidia releasen). Fraktkostnader är på samma vis likt Nvidia med flygleveranser.

Den låga översättningen av dollar till kronor gjorde att jag köpte 3080 direkt, helt säker på att det kommer ta länge innan priset sjunker under 7800 kr

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Antar att han pratade om 3080/3090 som väl hade liknande situation som denna men ändå fick en utmärkelse. Jag säger inte att ni gjort fel, men det känns som att detta kommer på grund av att det blev som det blev med Nvidias lansering. Synd att ni inte gjorde lika då, men det är extremt lätt att vara efterklok också...

Skillnaden med 3080/3090 är att de korten faktiskt gick att köpa till sitt utannonserade pris via Nvidia. Numera har de stängt ned Founders-försäljningen i Sverige, men så var inte fallet vid recensionstillfället av de två korten. Vi kommer troligtvis att behöva sätta oss ned och snacka igenom hur vi ska göra i framtiden med recensionerna av respektive företags referenskort. En lösning är att inte ge några utmärkelser alls där och istället koncentrera oss på partnerkorten. Men vi får se vad vi landar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Bra sagt.

Och bra att ni poängterar det hårt i testet.

Även om Nvidia gick med introduktion priser så förstår jag inte hur man kan skylla detta på leveranskostnader och dollar pris.

ASUS tuf MSRP 699 $ - 7825 kr

AMD RX 6800 XT MSRP 649 $ - 7990 kr

Dollar kursen har inte ändrats något befintligt de senaste månaderna (Dollar kursen var högre under Nvidia releasen). Fraktkostnader är på samma vis likt Nvidia med flygleveranser.

Det är AMDs uppgift att hålla produkt/pris kedjan stabil, vi ska inte bli påverkade av något de inte kunnat upprätthålla.

Så tummen upp redaktionen för att ni belyser detta.

Gick få dem billigare, runt 7700 på Inet.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Varför har ni slutat med video?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

3e-part menar du. Jag hoppas att det finns lite fler av dem.

Mvh

Klart jag gör, blev lite fel . Ryktet säger att åtgången ska vara bättre på dessa.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Dinoman:

Det enda som får en gammal nörd att gå igång...

Det och doften av bromerade flamskyddsmedel i antistatpåsar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

lol

klockan 15.00 spammade jag F5, högg Gigabyte 6800xt under sekunden efter att den blev upplagd. Klickade direkt på lägg till i varukorg. Den lades inte till, för den var redan slut. Så, slut på under en sekund eller max en sekund på Webhallen.

De kan inte ha fått många kort alls, under 10 skulle jag gissa. Om det inte är så att de folk som står vid centrallagret och köper dem över disk och blir prioriterade av Webhallen.

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man tydligt gör skillnad på referenskort och tar bort utmärkelsen...

Synd att man kom på detta efter Nvidias lansering som led av samma problem...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av noobs:

Varför har ni slutat med video?

Just nu fanns det helt enkelt inte tid för en tillhörande video, möjligtvis att vi följer upp med det senare men behöver andas lite först (och låta situationen landa lite).

Permalänk
Medlem

Prestandan för 6800 ser faktiskt bra ut sett till vad det kostar men 6800XT var inte lika lockande. Trodde det skulle vara närmare i prestanda eller bättre än ett RTX 3080.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hängde på låset & fick igenom en beställning hos Komplett.
Avbokade dock efter att ha läst recensionen hos Sweclockers.
Hade kortet gått för msrp så hade jag kunnat ta den sämre RT prestandan, men som det ser ut nu så väntar jag hellre på något av de 3080 jag beställt.

Skrivet av medbor:

Är det bara jag eller blev de just stampade av Nvidia i prestanda och kör med samma hemska ’lanseringspris’ som dem?

Dessa kort ska jag undvika, trots att jag i övrigt gillar AMD... vafaan... trodde verkligen detta skulle bli något...

Det var min första tanke och kommentar efter jag läst igenom swecs artikel. Kollar nu igenom Hardware Unboxed's video och... vet inte riktigt vad jag ska tro, i vissa spel Steve testar kör 6800XT rakt över allt annat inkl 3090. Denna launch var största skämtet av en serie dåliga launches på sistone men undrar om det kanske ändå är för det bästa att det fanns få tillgängliga vid release för det råder defintivt otydlighet om placeringen på detta kort...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tredjeparts 6800 here we gooo...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Är ju inte i närhetan av nvidia korten hittade ett spel i 4k där xt kortet var i närheten an ett 3080, lite hypninga va amd i sina egna omdömmen, men , det är ju klart lite billigare med så

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Så 6800XT är officiellt lite sämre än rtx3080?

Permalänk
Viking

Sänkte dem priset på Inet till 7699kr? Eller kostade de det hela tiden?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av SuperSverker:

Vilken tur att man tydligt gör skillnad på referenskort och tar bort utmärkelsen...

Synd att man kom på detta efter Nvidias lansering som led av samma problem...

Vi har alltid bedömt referenskorten när vi testar referens, inget annat. Det här har inte riktigt varit ett problem tidigare heller så det är klart att vi lär oss med tiden. Som Jonas skrev lite längre upp, vi får sätta oss ner och snacka igenom hur vi hanterar första recensionen i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det där störde mig rejält med, för mig är 1% viktigt då jag sitter på en 144hz skärm. har bokat ett men är osäker om jag ska avbeställa men då blir det inget kort på säkert 2 månader som det ser ut nu, om jag nu vill ha nvidia istället.

Jag skulle säga att 1% värdet är de absolut viktigaste värdet gå efter. Fps drops ger en ojämn upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Gick få dem billigare, runt 7700 på Inet.

Det är endast 1 butik, både Webhallen och Komplett hade för 7990. Sen hittade jag ingen annan återförsäljare som också sålde 6000 serien.

6800 XT ska kosta ungefär 7300 kr ink moms och inte 7700 eller 8000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Lustigt hur sweclockers kan klaga på priset medan 2080ti fick kosta 15-20 tusen utan klagomål.

Du missade Nvidias lansering av 3000 serien antar jag? Man får leva i nuet med datorhårdvara 😅

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Intressant att Engadget (https://www.engadget.com/amd-radeon-rx-6800-xt-review-gpus-14...) listar högljudda fläktar som ett minus och i Sweclockers test verkar de knäpptysta. Hm.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem

Lyckades få in beställning på 6800xt, gick direkt in på swec och läste recensionen, blev besviken av avbröt ordern.
Hoppas jag får mitt 3080 senast feb åtminstone.