Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.11.2

Permalänk
Medlem

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.11.2

Support For

  • Radeon™ RX 6800 Series

  • World of Warcraft: Shadowlands

Added Vulkan® Support

  • VK_KHR_fragment_shading_rate

    • This extension provides the ability to change the shading rate per fragment. This extension allows for multiple pixels to be shaded via a single fragment shader invocation as opposed to the normal rate of one invocation per pixel.

Fixed Issues

  • Enabling Record Desktop and Instant Replay may cause hitching or stutter during fullscreen video playback on some system configurations.

  • Custom fan settings may not retain after waking from sleep on Radeon RX 500 series graphics products.

  • Graphical glitching may occur on Radeon RX 500 series graphics products when at idle or at desktop with multiple high refresh rate Radeon FreeSync displays connected.

  • Disabling performance metrics overlay while in game can sometimes cause frame freeze or stuttering.

  • Lower than expected performance may be experienced on Radeon RX 5700 series graphics products in Xuan-Yuan Sword VII™.

  • Mouse corruption may be experienced when changing graphics options to Vulkan® API in Serious Sam 4™.

  • Corruption may be visible on some surfaces in Far Cry™ Primal on Radeon RX 5000 series graphics products.

Known Issues

  • Brightness flickering may intermittently occur in some games when Radeon FreeSync is enabled, and the game is set to use borderless fullscreen.

  • Metro Exodus™, Shadow of the Tomb Raider™, Battlefield™ V, Call of Duty®: Modern Warfare and Call of Duty®: Black Ops Cold War may experience intermittent application crashes with DirectX® Raytracing enabled.

  • Anisotropic Filtering in Radeon Software graphics settings is not taking effect in DirexctX®9 applications on RDNA graphics products.

  • Crysis™ Remastered may experience corruption on character models on Radeon RX 6800 Series graphics products.

  • World of Warcraft: Shadowlands may fail to launch when DirectX®12 API is selected on Windows®7 system configurations.

  • Some games may experience stuttering when set to borderless fullscreen and an extended display is connected running the Netflix™ windows store application on RDNA graphics products.

  • Radeon recording and streaming features may fail to enable on AMD Radeon HD 7800 series graphics products.

  • Screen space reflections may appear with flickering corruption in Battlefield™ V on RDNA graphics products.

  • Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30.

  • Performance Metrics Overlay and the Performance Tuning tab incorrectly report higher than expected idle clock speeds on Radeon RX 5700 series graphics products. Performance and power consumption are not impacted by this incorrect reporting.

  • Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.

Mer info och nedladdning här.

Permalänk
Medlem

Dra ner drivern på egen risk. Fick dra ner amd cleaner och rensa bort allt, blev tvungen att installera om mina chipset drivers från amd hemsida och därefter installera från tillverkarens. Sen återgå till 11.1. Behöver ju inte betyda att framtida drivers för 6000-serien kommer bli så här, men är ju inte ett bra första intryck.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Dra ner drivern på egen risk.
...

Trist såklart, jag sitter på ett Sapphire Nitro+ Radeon RX 480, Ryzen 2600X på ett Asus ROG Strix X470-F Gaming. Inga problem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Dra ner drivern på egen risk. Fick dra ner amd cleaner och rensa bort allt, blev tvungen att installera om mina chipset drivers från amd hemsida och därefter installera från tillverkarens. Sen återgå till 11.1. Behöver ju inte betyda att framtida drivers för 6000-serien kommer bli så här, men är ju inte ett bra första intryck.

Skrivet av bopp:

Trist såklart, jag sitter på ett Sapphire Nitro+ Radeon RX 480, Ryzen 2600X på ett Asus ROG Strix X470-F Gaming. Inga problem här.

Det är konstigt för allt har fungerat bra tills just denna driver.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

Första installationen av drivrutinen fungerade inte, fick trycka reset och köra in drivrutinerna en gång till. Nu är det normalt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Sådant här får mig att tveka på AMD GPU.
Det är ju just drivers som varit problemet med AMD :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Det är konstigt för allt har fungerat bra tills just denna driver.

Inga problem här. Jag har dock bara ett gammalt R9 290 grafikkort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magma86:

Dra ner drivern på egen risk. Fick dra ner amd cleaner och rensa bort allt, blev tvungen att installera om mina chipset drivers från amd hemsida och därefter installera från tillverkarens. Sen återgå till 11.1. Behöver ju inte betyda att framtida drivers för 6000-serien kommer bli så här, men är ju inte ett bra första intryck.

@magma86

Har installerat den på 5 datorer utan problem.
Så det är nog något annat i din maskin som krånglar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Drivrutinsstödet på Linux-plattformen verkar vara rätt gott, vid launch dessutom, vilket man får se som en välkommen nyhet när det gäller AMD's tidigare track record.

Generellt test:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-rx680...

ROCm/OpenCL
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-rx680...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Drivrutinsstödet på Linux-plattformen verkar vara rätt gott, vid launch dessutom, vilket man får se som en välkommen nyhet när det gäller AMD's tidigare track record.

Generellt test:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-rx680...

ROCm/OpenCL
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-rx680...

Härligt, nu kan alla tre som har fått ett kort få drivrutiner till det

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Sådant här får mig att tveka på AMD GPU.
Det är ju just drivers som varit problemet med AMD :/

Du bör tveka på Nvidias också. Alltid är det någon drivrutinen krånglar för.
Jag fick nyligen problem med mitt nvidia rtx 2060 gick i stort sett inte spela efter att jag uppdaterat drivrutinerna. Fick backa till en drivrutin från våren istället.
De hade väl även endel problem med krascher fram till att de uppdaterade drivrutinen för 3000 korten.

Vi får nog ge det lite mer än att en användare fick problem innan man drar några slutsatser om deras drivrutiner. Ska installera den på en dator nu (vega 56) återkommer med resultat.
Edit installerat och testade Assassins creed 5 minuter märkte inga konstigheter i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@magma86

Har installerat den på 5 datorer utan problem.
Så det är nog något annat i din maskin som krånglar.

Mvh

Kul att det fungerade för dig, ska prova den igen och se om det blir samma sak. Nu såg jag att det verkar varit i samband med en Windows-uppdatering som gick igång samtidigt. Annars verkar allt vara vid god vigör.

Mvh

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Installerat på två maskiner, RX 480 och Vega 64 här och inget fel att rapportera alls. Båda går som klockan.

@magma86 Windows uppdatering samtidigt som man uppdaterar GPU drivern(AMD eller nvidia kvittar troligen i det läget) är vad jag erfarit en källa till krångel. Hände mig med ett GTX 960. Fick fixa detta genom att först ta bort allt igen med DDU i safe mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sådant här får mig att tveka på AMD GPU.
Det är ju just drivers som varit problemet med AMD :/

Håller med, kör amd som cpu/ moderkort, men amd gpu våga jag inte ge mig på än, med deras drivrutiner som buggar hela tiden

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Härligt, nu kan alla tre som har fått ett kort få drivrutiner till det

I dagsläget undrar jag faktiskt om det inte är fler som "fått" just de här korten (teknikrecencenter) än som faktiskt kunnat köpa det, i roll av en vanlig konsument (privatpersoner).

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Dra ner drivern på egen risk. Fick dra ner amd cleaner och rensa bort allt, blev tvungen att installera om mina chipset drivers från amd hemsida och därefter installera från tillverkarens. Sen återgå till 11.1. Behöver ju inte betyda att framtida drivers för 6000-serien kommer bli så här, men är ju inte ett bra första intryck.

Skrivet av magma86:

Det är konstigt för allt har fungerat bra tills just denna driver.

I början av oktober körde jag in windows update och ny adrenaline, inga av mina spel fungerade utan krasch.
Läste någonstans fort att Windows gjort något så chipset drivers inte fungerar som de ska med AMD så drog ned nya Chipset drivers från AMD's egna hemsida, sen har allt fungerat, plus upgrade på Adrenaline igen.
Riktiga boven var alltså en Win Update som brickade befintliga drivers, tror att det är microsoft som gör större förändringar som förstör saker i detta fall - första gången jag hade riktiga issues med min AMD burk och det var tackvare en större Win Update och inte riktigt AMD.

Skrivet av macbang:

Håller med, kör amd som cpu/ moderkort, men amd gpu våga jag inte ge mig på än, med deras drivrutiner som buggar hela tiden

Slutet av 2019 och hela 2020 har varit överraskande bra för AMD på driversidan hmm...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Brukar ta ca 3 till 6 månader innan ny hårdvara eller ny kärna / drivrutin stabiliseras. Går inte att förutse alla kombinationer.

Bara försöka installera Windows XP på en Ryzen är ett meck som tar tid då man inte ser usb och hårddiskar och måste ladda in drivrutiner från floppy ... som inte finns på moderkortet.

Nu är det här exemplet ganska enkelt, men betänk situationer där program eller drivrutiner till viss del, utan att kanske skriva över varandras konfigurationer, begär olika upplösning samtidigt. Eller vill prata med varandra i olika hastighet / storlek på block. Blir svårt om dom inte blir överens.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av macbang:

Håller med, kör amd som cpu/ moderkort, men amd gpu våga jag inte ge mig på än, med deras drivrutiner som buggar hela tiden

Har kört AMD de senaste 20 åren, kan inte minnas att det buggat för mig mer än nån enstaka gång (i samband med att de bytte från CCC till vad det nu var det kallades efter det).

Bara mig själv som referens då förstås, och har aldrig gett mig på att köra CrossFire, där har jag med läst att det varit stora problem med drivers, med singelkort känns det mer som en myt, alternativt att det varit vid vissa specifika kombinationer av hårdvara det strulat...

Permalänk
Medlem

Jag har heller aldrig haft några generella problem med någon av AMD:s drivrutiner, förutom om jag slår på Enhanced Sync vilket AMD också skriver i sina patch notes är en buggig feature som de inte lyckats fixa på ett bra tag. Ni som har stött på problem med drivrutinerna brukar ni bara installera över den gamla eller gör ni hela proceduren med driver wipe i felsäkert läge osv?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Har mitt R9 280 sittandes i datorn för tillfället (testar det bara) & uppgraderade via amd kontrollpanel från 20.11.1 till dessa nya, inga problem, spelar iofs. inga nyare spel än UT3/UT4 samt Quake Champions & Doom 2016..

Ska trycka i mitt R9 390 i morgon för att se hur det gillar dessa nya drivisar, sen åker mitt 5700 in igen!

Edit: Satte i mitt R9 390 & laddade in 20.11.1 & från AMD kontrollpanelen uppgraderade jag till senaste dvs. 20.11.2 & har lirat lite & kört lite 3dmark.. inga problem för mig iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless