Yamaha musiccast eller sonos

Permalänk
Medlem

Yamaha musiccast eller sonos

Tjena hade tänkt börja bygga ett multiroom system här hemma men har ingen aning om vilken sort jag ska köra på.
vad tycker ni är bäst Yamaha musiccast eller sonos ?

Permalänk
Medlem

ingen som har några synpunkter ? har någon testa tamaha musiccast 20 och hur står den sig mot sonos one

Permalänk
Medlem

Jag kör för tillfället med sonos i lägenheten, beam + 2 play 1or i vardagsrummet(öppen planlösning). Köpte av ren nyfikenhet den billigare högtalaren i samarbetet med Ikea för att ha i sovrummet. Multiroom funktionen funkar smärtfritt och är väll ändå helt godkänt ljud i systemet. Kan rekommendera sonos om du nöjer dig med ”bra” ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har testat diverse olika hemmastreamingsystem, Harman Kardons, Yamaha, Airplay 2, Chromecast audio och Spotify Connect. Genrellt är väl att ingen enstaka är bäst på allt.

Fördelen med Sonos är att de stödjer nästan alla plattformar. Apple, Google, Amazon.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tjena hade tänkt börja bygga ett multiroom system här hemma men har ingen aning om vilken sort jag ska köra på.
vad tycker ni är bäst Yamaha musiccast eller sonos ?

Jag köpte Yamaha Musiccast för ett par år sedan och är väldigt nöjd. Kollade runt och lyssnade på Harman Kardon, Sonos, Denon och Yamaha (och kanske någon till?). Att det blev Yamaha berodde framför allt på att de vid den tiden var ensamma om att ha en AV-receiver som funkade i systemet: Sonos hade ingen alls och Denon krävde en extra box.

Har i dagsläget en RX A-850 receiver med multi-room, en ISX-80 i köket, 7 st WX-010 (2 par kopplade i stereo) samt en WX-030. I början var det en del strul med lagg, men efter några firmware-uppdateringar så funkar det prima idag.

Ljudmässigt tycker jag WX-010 låter ok som ensam högtalare i badrum/tvättstuga etc och ok som stereokopplad i sovrum. ISX-80 funkar bra som ensam kökshögtalare med sin klocka och fjärrkontroll, men inte går den att jämföra med de Bose jag hade i förra huset...

WX-030 har fylligare, faktiskt ganska bra ljud, men inget jag skulle ha för seriös lyssning. Däremot tror jag den kunde funka bra som stereokopplad i köket.

Som referens så har jag Audio Pro A4-14 i hemmabiosystemet, och inga av Musiccast-högtalarna kommer ens i närheten av dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ett år senare... är själv nyfiken på Musiccast från Yamaha men tycker det verkar finnas dålig med info kring detta och sällan något man hör något om, så jag undrar ju varför om det nu skulle vara så bra!?

Är det någon mer här som har eller har testat och kan ge sina erfarenheter kring det?

Det som lockar mig är framförallt möjligheten att kunna streama vidare tex tv till flera rum samtidigt förutom att då använda Spotify i olika rum.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Musiccast ett år hemma nu efter att ha funderat länge då en kompis har det.

Jag har inget annat att jämföra med men är väldigt nöjd med hur det funkar att lägga upp rum, länka om rum med varandra och streama från Spotify eller det som spelas på TV. Inga problem med lag, bra ljud överlag (nu är jag inte superkräsen) men det kostar ju för var ska man sluta 😊

Har inga Musiccast kopplade tv förutom recievern då utan där kör jag andra högtalare .
Kör dom små 10orna i badrum, sovrum, fruns pysselrum där det inte är så viktigt med ljudet, dom gör ändå jobbet bra tycker jag.
20or vid matplats och garage ur utrymmesskäl och 50 i kök, bibliotek och träningsrummet.

Värt att veta är att WX-010 inte kan streama poddar från Spotify, bara musik. Det går dock att lösa genom att länka en annan enhet som är kompatibel och spela upp via den, det är snabbt gjort i appen.
Jag tycker det är smidigt, men inte tillräckligt smidigt för att mamma ska förstå när hon är kattvakt så vanliga radion får åka fram då 😊

Kör mest Spotify, Nätradio och det som visas på TV.
Frun kör blåtand när hon ska lyssna på Storytel, då får ju mobilen hålla sig nära den enheten den streamar till så man inte går ut eller så 😊

Kan krångla lite när man byter från blåtand till Spotify nån gång men annars har jag inte stött på några problem som jag kan komma på.

Precis köpt en WXAD-10 så jag kan koppla in utehögtalare i systemet också men inte kört igång det ännu.

Underbart att slå på musik och fortsätta lyssna i (snart) hela huset. Eller frun kan lyssna på sitt uppe när jag är i källaren och lyssnar på mitt.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk

Bra inputs, tack!

Det låter ju bra ändå... hur kör ni olika musik samtidigt? Har ni olika Spotify konton? Iom att det är Spotify connect måste väl varje enhet reggas med ett konto tänker jag och således bör det bli problem om olika Spotify konton används, eller?

Funkar appen bra? Har sett bland recensionerna att dom flesta verkar ha problem med att den inte funkar, iaf till iPhone? Men det kanske är löst nu..

Hur gör man om man vill gå in och välja vilka enheter som skall spelas samtidigt, trycker man bara på dom enheter man vill spela till i appen och så aktiveras dom? Eller måste man i förhand ha grupperat och länkat ihop exakt vilka enheter som skall spela samtidigt? Enligt min erfarenhet så varierar detta behovet. Så därför vore det smidigt om man dels kan skapa på förhand bestämda grupper. Men att man ändå kan gå in i appen och bara markera om man vill lägga till eller ta bort enheter som skall spela....

Tack för svar!

Permalänk

Föresten, måste du gå in via Yamaha appen för att börja spela tex Spotify? Eller gör du det direkt via Spotify ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Jag har kört Musiccast ett år hemma nu efter att ha funderat länge då en kompis har det.
...

Håller med om allt. Jag har kört MusicCast i drygt fyra år nu, kör hyfsat många enheter (1 RX-A850 Receiver, 8 st WX-010, 2 st WX-30, 1 st ISX80, 1 st WXAD-10 och en WXA-50). Har 010 i stereopar i sovrum och som mono i badrum och tvättstuga, WX-030 som stereopar i arbetsrummet och ISX-80 i köket. WXA-50 har jag för att driva passiva Bose-högtalare på uteplatsen. TV-ljudet kör jag enkelt ut via receivern eftersom jag alltid spelar TV-ljudet genom den (via en HDMI-ARC-kabel).

Tycker det mesta funkar bra, är mycket nöjd med ljudet i ISX-80 och WX-030, men man kan så klart inte jämföra med "riktiga" högtalare (t ex de Audio Pro A4-14 jag kör i vardagsrummet). Även WX-010 låter OK om man kör dom i stereo; det är faktiskt väldigt stor skillnad på att köra en mono mot två stereokopplade. Hellre två WX-010 i stereo än en WX-030 i mono.

"problem"
Inte så många eller allvarliga, men ibland är det lite knas när man ska länka många högtalare (varav flera stereopar) via en preset; ibland tappas någon högtalare bort och ibland startar de med fel programkälla. Det löser sig oftast genom att trycka på scenariot en gång till så att högtalarna länkas om men någon sällsynt gång måste jag slå av och slå på en högtalare för att få det att lira igen. OBS att jag bara kör den första generationens enheter, har ingen koll på hur den nya serien funkar.

Spotify är inte riktigt så smidigt som jag hade önskat; jag väljer Spotify i MusicCast-appen, men i Spotify måste jag först starta spelandet och sedan välja "anslut till högtalare". Kanhända funkar det bättre med senare enheter, men jag tror den här begränsningen sitter i appen. Det går också att starta Spotify-appen och ansluta direkt till högtalarna, under förutsättning att de är länkade på önskat sätt (så att jag kan ansluta till den högtalare jag vill).

tillägg om Spotify
Permalänk
Medlem
Skrivet av PussyWagon:

Det låter ju bra ändå... hur kör ni olika musik samtidigt? Har ni olika Spotify konton? Iom att det är Spotify connect måste väl varje enhet reggas med ett konto tänker jag och således bör det bli problem om olika Spotify konton används, eller?

Funkar appen bra? Har sett bland recensionerna att dom flesta verkar ha problem med att den inte funkar, iaf till iPhone? Men det kanske är löst nu..

Hur gör man om man vill gå in och välja vilka enheter som skall spelas samtidigt, trycker man bara på dom enheter man vill spela till i appen och så aktiveras dom? Eller måste man i förhand ha grupperat och länkat ihop exakt vilka enheter som skall spela samtidigt? Enligt min erfarenhet så varierar detta behovet. Så därför vore det smidigt om man dels kan skapa på förhand bestämda grupper. Men att man ändå kan gå in i appen och bara markera om man vill lägga till eller ta bort enheter som skall spela....

Tack för svar!

Se mitt svar till Mr Steed; olika Spotify-konton, man ansluter till högtalaren, den har inget eget konto.

Du väljer enhet på flera sätt:
1) när du spelar något kan du trycka "länka" och välja flera högtalare (max 10 tror jag)
2) du kan skapa fyra olika "rum presets" där du talar om vilka högtalare som ingår och vilken programkälla som skall anslutas. Jag har t ex en "godmorgon" setup som spelar P4 i sovrum, badrum, hall och kök. Genom att trycka på den så startas alla högtalarna och spelar P4.

Jag kör Android och har inte upplevt några problem med appen, förutom det där med att länkningen i "rum presets" krånglar ibland. Men det tror jag ligger i högtalarna, inte i appen.

Jag är MYCKET nöjd med mitt val av MusicCast!

Permalänk
Medlem

Vi har Spotify Family med varsin inloggning, det går inte att spela olika saker annars från samma konto. Det är Spotify-appen som styr vad som spelas och så länge högtalaren du vill spela på är inställd på Spotify kan du starta direkt från Spotify-appen, men jag tror bara den fungerar på just den högtalaren, inte dom som är länkade ihop i samma "rum".

Jag startar alltid högtalarna från Musiccast appen först, dels för att se hur dom är länkade eftersom frun länkar om ibland.
Sen i Spotify väljer du enhet att spela på.
- Här är en sak som stör mig en del, högtalarna presenterar sig ibland för Spotify Connect som t.ex. Kök+2 men ibland bara som Kök (även när det finns två andra länkade), något som ändrar sig så snart Spotify anslutits. Ingen stor grej men ändå störande.

Har inga problem alls med appen rent tekniskt, den är varken snyggast eller mest lättanvänd men efter ett tag lär man sig var saker finns, men där finns definitivt förbättringspotential. Jag skulle aldrig rekommendera det till någon som inte har tålamod eller är särskilt appvan dock, för det är lätt att bli förvirrad.

Du länkar om högtalarna direkt i appen, det är bara några få klick och inte krångligt alls. Det som jag har upptäckt som problem är om en högtalare spelat blåtand så vill Spotify inte hitta den ibland, då brukar jag spela nätradio på den och sen slå över till Spotify så funkar det. Lite frustrerande men händer inte så ofta och jag tror det bara är dom äldre högtalarna som har det problemet.

Jag har faktiskt inte gjort några scenarios, men det verkar så enligt @peert att det bara är att välja ett sånt så länkas högtalarna efter detta.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av peert:

Spotify är inte riktigt så smidigt som jag hade önskat; jag väljer Spotify i MusicCast-appen, men i Spotify måste jag först starta spelandet och sedan välja "anslut till högtalare". Kanhända funkar det bättre med senare enheter, men jag tror den här begränsningen sitter i appen. Det går också att starta Spotify-appen och ansluta direkt till högtalarna, under förutsättning att de är länkade på önskat sätt (så att jag kan ansluta till den högtalare jag vill).

Spotifyappen har också en del förbättringspotential, men jag har inte just det problemet. Jag kan välja enhet först och sen starta spelandet, men det kanske är till dom nya enheterna.
Det bästa hade ju varit om Musiccast appen inte bara öppnade Spotify utan även lankade sig med Spotify Connect direkt, det där var en av grejerna som jag trodde var trasigt i början tills jag fattade att allt Musiccast appen gör är att öppna Spotify

Som sagt riktigt nöjd men jag skulle inte våga rekommendera detta till mamma för hon hade blivit galen, men har man bara lite tålamod och tänker efter så lär man sig snabbt. Jag önskar bara att det var lite enklare.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Det bästa hade ju varit om Musiccast appen inte bara öppnade Spotify utan även lankade sig med Spotify Connect direkt, det där var en av grejerna som jag trodde var trasigt i början tills jag fattade att allt Musiccast appen gör är att öppna Spotify

Håller med helt, blev både irriterad och förvånad. Det är nog det jag retar mig mest på, kanske för att det är det jag oftast spelar när jag inte lyssnar på radio (finns ju en miljard internetstationer att lyssna på).

En annan grej med förbättringspotential är "favorites"; det funkar prima att lägga till radiokanaler, men om jag sparar en spellista på min servers hårddisk så får den namnet efter den låt som spelades när jag sparade favoriten. Skulle vilja att den fick namnet på spellistan, alternativt att jag själv kunde döpa om favoriterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

så länge högtalaren du vill spela på är inställd på Spotify kan du starta direkt från Spotify-appen, men jag tror bara den fungerar på just den högtalaren, inte dom som är länkade ihop i samma "rum".

Ja, upplever samma sak - ingen stor grej, men man kan bara koppla sig till den som är "master" i en grupp, inte de som är länkade. Vill man koppla sig till en slav måste man först koppla loss högtalaren man vill koppla till.

Permalänk

Vet ni om det finns någon ytterst kompakt och smidig förstärkare från Yamaha som stöder Musiccast? Hade helst sett att det fanns något mindre än dom normalstora receiver måtten. Typ WXA-50 men med HDMI ingång... och helst (men inget krav) stöd för surroundhögtalare antingen trådlöst eller via kabel!

Alternativt, om det finns något annat märke av förstärkare där jag istället kan koppla en Yamaha WXAD-10

Funderade ett tag på Bluesound Powernode 2I. Som är i ett format jag gillar, men hade helst hittat något billigare och gärna med stöd för surround om möjligt.

Men kanske blir svårt!

Känner mig dock riktigt sugen på att påbörja en uppbyggnad med Musiccast!
Får hoppas att dom löser dom problemen ni nämner framöver dock...

Permalänk
Medlem

Plötsligt händer det, idag fick jag uppdateringen till WX-010 så nu stödjer dom äntligen mixed media på Spotify (poddar mm)

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Plötsligt händer det, idag fick jag uppdateringen till WX-010 så nu stödjer dom äntligen mixed media på Spotify (poddar mm)

Och jag upptäckte att jag måste "avpara" alla mina stereopar för att kunna uppgradera dom... Trist när flera sitter så att jag behöver stege för att göra det.

Men bra nyheter ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peert:

Och jag upptäckte att jag måste "avpara" alla mina stereopar för att kunna uppgradera dom... Trist när flera sitter så att jag behöver stege för att göra det.

Men bra nyheter ändå!

Suck, vad störigt :/
Tur att dom inte kommer så ofta då 😅

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a