Lönesamtal 2020 [avtal och inflation]

Permalänk
Medlem

Lönesamtal 2020 [avtal och inflation]

Nu har avtalsrörelsen för lön 2020 avslutats för de flesta och flera fack verkar ha landat i samma avtal: 5% ökning för 29 månader fram.

Jag kanske tänker fel, men visst är 5% ganska uselt? Om inflationsmålen står sig är det ju en reallönesänkning. Visst vi är med all sannolikhet på väg in i en stor lågkonjunktur, men många företag har ju ändå tuffat på bra.

Men det som jag verkligen inte förstår är: varför förhandlar man för så lång tid framöver? Hur Corona kommer påverka ekonomin är väl fortfarande rätt ovisst (effekter av ett ev. vaccin etc.), så varför binder man upp sig till 2023?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller riktigt detta när man för in inflationen i beräkningarna, i så fall är det ingen löneökning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Det är en löneökning, men den räcker inte för att kompensera för köpkraftens bortfall genom inflationen ens. Det är en lönesänking i praktiken.

Permalänk
Medlem

Att ens "märket" finns är ganska fascinerande. Frågan är om särskilt många tänker på det, men det är egentligen bara ytterligare ett lager i den omfördelningspolitik som Sverige och svensken är så vana vid. Vi jämnar ut och stryker över. Försöker i största möjliga mån dra alla över en och samma kam.

Anledningen till att man från fackens vill och väljer att förhandla om ett långt avtal är väl samma anledning som folk väljer att låsa räntan på sitt bolån. Frågan är väl kanske snarare vad det finns för uppsida på arbetsgivarsidan där utsikterna torde handla mer om personlighetsdragen hos de analyserande och prognosticerande chefsekonomerna mer än något annat. Ett långt avtal på 5% luktar optimism från arbetsgivarhåll om ni frågar mig... Är det bra eller dåligt? Kanske är det faktumet att man räknar med att staten kommer bedriva en expansiv finanspolitik i dessa Coronatider samt i sviterna efter.. De mest tongivande rösterna vid dessa löneförhandlingar på nationell nivå lär ju vara stora arbetsgivare, kanske de som är så stora att de hoppas på rena donationer rakt ur statskassan om det skulle krävas...

Permalänk
Medlem

Avtalslängden är rätt normal, det är så de stora facken agerar och 5% låter ju bättre än 2%. Det där med tid och procent/ränta/inflation har folk svårt för... viktigast är att massorna tror att något bra eller i alla fall ok har inträffat.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det motsvarar väl runt 2.1 procent per år, och det är nog över den inflation vi kommer att se. Ingen direkt reallönehöjning, men ingen sänkning heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Avtalslängden är rätt normal, det är så de stora facken agerar och 5% låter ju bättre än 2%. Det där med tid och procent/ränta/inflation har folk svårt för... viktigast är att massorna tror att något bra eller i alla fall ok har inträffat.

Vill inte försvara ökningen. Men vi fick mejl häromdagen att den allmänna inflationen var 0.3% från okt 2019 till okt 2020. Nu vet vi inte vad den kommande inflationen kommer att vara men helt osignifikant är det väl inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vill inte försvara ökningen. Men vi fick mejl häromdagen att den allmänna inflationen var 0.3% från okt 2019 till okt 2020. Nu vet vi inte vad den kommande inflationen kommer att vara men helt osignifikant är det väl inte?

Sen kan man ju fundera på varför man bara mäter på priset på gurkor som hålls nere tack vare att tekniken för att odla fram dom blir effektivare. Inflation i tillgångar är ju mer intressant, ta ex bostäder som senaste åren snittar typ 10% per år. Eller ännu hellre den riktiga inflation som är ökningen av penningmängden, USA har bara nu i år tryckt upp ca 20% nya pengar (M2). Dvs den riktiga inflationen i USA i år är 20%, så har man inte ägt tillgångar så har man blivit riktigt mycket fattigare. Så ja 5 % på 2 år räcker inte till mycket

Permalänk
Medlem

Så är det alltid när dessa röv fack ska förhandla. Man blir bara fattigare o fattigare av att knega kollektivavtalsjobb. Inflationen flyger iväg och lönen räcker till mindre och mindre. Ändå låter man dessa fack förhandla dessa skit löner.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Sen kan man ju fundera på varför man bara mäter på priset på gurkor som hålls nere tack vare att tekniken för att odla fram dom blir effektivare. Inflation i tillgångar är ju mer intressant, ta ex bostäder som senaste åren snittar typ 10% per år. Eller ännu hellre den riktiga inflation som är ökningen av penningmängden, USA har bara nu i år tryckt upp ca 20% nya pengar (M2). Dvs den riktiga inflationen i USA i år är 20%, så har man inte ägt tillgångar så har man blivit riktigt mycket fattigare. Så ja 5 % på 2 år räcker inte till mycket

Är det priset på gurka som SCB räknat på? Bara nyfiken.

Men ja 5% är ju inte så mycket, speciellt inte över tre år. Förra året ökade min lön med 17% t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Så är det alltid när dessa röv fack ska förhandla. Man blir bara fattigare o fattigare av att knega kollektivavtalsjobb. Inflationen flyger iväg och lönen räcker till mindre och mindre. Ändå låter man dessa fack förhandla dessa skit löner.

Förhandla om din lön själv då? Ser inte problemet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Förhandla om din lön själv då? Ser inte problemet.

Det finns jobb där det inte funkar så. Typ Väktarbranchen. Dem ger det kollektivavtalet säger. Det finns andra jobb än högavlönade IT jobb som alla verkar ha här.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det priset på gurka som SCB räknat på? Bara nyfiken.

Copyriot har tagit upp det här med hur konsumentprisindex och därmed inflation beräknas några gånger och det är rätt fascinerande: *länkspam*
Inflation eller deflation i coronakrisen?
Indexkritik och ekonomisk historia
Dåligt väder, charterresor och inflationsstatistik

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det finns jobb där det inte funkar så. Typ Väktarbranchen. Dem ger det kollektivavtalet säger. Det finns andra jobb än högavlönade IT jobb som alla verkar ha här.

Det är fortfarande fritt för dig som arbetstagare att förhandla om din lön med din arbetsgivare. Finns inget som hindrar en arbetsgivare att ge mer i löneökning än vad som föreskrivs i kollektivavtal.

(de får inte göra avtal / löner som är SÄMRE än kollektivavtalet däremot)

Många arbetsgivare är dock lata / fega och låter kollektivavtalet gälla för alla, rakt av.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Många arbetsgivare är dock lata / fega och låter kollektivavtalet gälla för alla, rakt av.

Lat och feg är att generalisera lite väl negativt. Jag skulle snarare tro att människor inte inser att man kan löneförhandla individuellt, och således tror sig stå maktlösa när saker som detta meddelas.

Permalänk
Medlem

För att man ska kunna löneförhandla krävs att man inte är (enkelt) utbytbar. Tyvärr är det inom de flesta yrken inte nån brist på arbetskraft, och då försvinner i praktiken tyngden i en löneförhandling. Arbetsgivaren kan helt enkelt välja att anställa nån annan, som tar den lön som erbjuds.

Har man nyckelkompetenser eller verkar inom ett område där det råder brist på arbetskraft med önskad kompetens, ja då kan man löneförhandla även om arbetsgivaren initialt kanske påstår nåt annat. Men det lär vara en ganska liten andel av befolkningen som det gäller, kanske 15-20 procent. Övriga får tacka och ta emot, eller förbli arbetslösa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För att man ska kunna löneförhandla krävs att man inte är (enkelt) utbytbar. Tyvärr är det inom de flesta yrken inte nån brist på arbetskraft, och då försvinner i praktiken tyngden i en löneförhandling. Arbetsgivaren kan helt enkelt välja att anställa nån annan, som tar den lön som erbjuds.

Har man nyckelkompetenser eller verkar inom ett område där det råder brist på arbetskraft med önskad kompetens, ja då kan man löneförhandla även om arbetsgivaren initialt kanske påstår nåt annat. Men det lär vara en ganska liten andel av befolkningen som det gäller, kanske 15-20 procent. Övriga får tacka och ta emot, eller förbli arbetslösa.

Poängen är väl att möjligheten finns. Det är inte en de jure stängd dörr, även om den de facto knappt är på glänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Lat och feg är att generalisera lite väl negativt. Jag skulle snarare tro att människor inte inser att man kan löneförhandla individuellt, och således tror sig stå maktlösa när saker som detta meddelas.

Absolut är det så att många tror att det är kollektivavtalet som gäller och inte mer.

Men många AG, i alla fall inom handel och bevakning gömmer sig bakom kolllektivavtalet.
Effektivt sätt att förlora kompetenta anställda på dock

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Poängen är väl att möjligheten finns. Det är inte en de jure stängd dörr, även om den de facto knappt är på glänt.

Ja, så kan man ju se det. Det är inte förbjudet...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Många arbetsgivare är dock lata / fega och låter kollektivavtalet gälla för alla, rakt av.

På vilket sätt är de lata/fega Det är ju snarare tvärtom, då kan alla arbetstagare komma och löneförhandla på egen hand eftersom de bara fått minimum, lata/fega hade ju varit att ge alla mer för att undvika diskussionen när folk kommer och kräver saker... Det är ju snarare tvärtom att arbetstagarna är lata/fega som accepterar det facket förhandlat fram istället för att själva ställa krav.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, så kan man ju se det. Det är inte förbjudet...

Lön är inte förbjudet, men mycket annat börjar snabbt bli besvärligt under vissa kollektivavtal

Permalänk
Medlem

Lyxlirare, 2019 fick jag 2.5% och jag ligger ungefär 12000 under Unionens minimilön för mitt yrke

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det är fortfarande fritt för dig som arbetstagare att förhandla om din lön med din arbetsgivare. Finns inget som hindrar en arbetsgivare att ge mer i löneökning än vad som föreskrivs i kollektivavtal.

(de får inte göra avtal / löner som är SÄMRE än kollektivavtalet däremot)

Många arbetsgivare är dock lata / fega och låter kollektivavtalet gälla för alla, rakt av.

Problemet är ju dock om företaget tvingas ge X% till de som knappt presterar tillräckligt för att täcka sin egna lön redan idag så innebär de att det blir mindre över till de som faktiskt bidrar. Så effekten blir att de som presterar får subventionera lönerna åt de som istället drar benen efter sig. Så visst kan företaget ge mer till vissa men hur mycket de kan ge begränsas av att de tvingas ge till de som inte förtjänat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Lyxlirare, 2019 fick jag 2.5% och jag ligger ungefär 12000 under Unionens minimilön för mitt yrke

Till alla i liknande situation: Byt jobb. Sälj inte din tid och ditt liv till ett företag som betalar pissdåligt.

Om kompetens saknas, plugga !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Problemet är ju dock om företaget tvingas ge X% till de som knappt presterar tillräckligt för att täcka sin egna lön redan idag så innebär de att det blir mindre över till de som faktiskt bidrar. Så effekten blir att de som presterar får subventionera lönerna åt de som istället drar benen efter sig. Så visst kan företaget ge mer till vissa men hur mycket de kan ge begränsas av att de tvingas ge till de som inte förtjänat något.

Tyvärr är det inte skäl för uppsägning att vara urusel på sitt jobb. Men det är en annan diskussion, hur som, företaget kan ge dig hur mycket de vill i löneökning, detta begränsas enbart av din avdelnings budget, och står och faller de med om du får 1000 per månad eller inte, då är det dags att byta arbetsgivare..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Tyvärr är det inte skäl för uppsägning att vara urusel på sitt jobb. Men det är en annan diskussion, hur som, företaget kan ge dig hur mycket de vill i löneökning, detta begränsas enbart av din avdelnings budget, och står och faller de med om du får 1000 per månad eller inte, då är det dags att byta arbetsgivare..

Problemet är väl att de flesta är urusla på sina jobb så var det möjligt hade många fått gå. Det handlar inte heller om 1k/mån utan det blir ju flera tusen i höjning varje år som någon som presterar skall ha över den som inte gör det. Lägg på pensionen och skatter så blir det lätt för hög lönesumma totalt ifall massan som underpresrerar samtidigt skall höjas hela tiden. Hade man kunnat undanta dessa så kunde reallönenivåerna för dessa som i många fall redan idag har för hög lön istället minska över tid.

Så länge pengar är ändliga så kan de högst presterande inte få lika hög lön om de lägst presterande får en tvingande löneökning. Det går inte att diskutera för det är ren matematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Lyxlirare, 2019 fick jag 2.5% och jag ligger ungefär 12000 under Unionens minimilön för mitt yrke

Det finns inte minimilöner i Sverige och jag hoppas att vi inte tvingas till det heller av EU.
Kollektivavtalen har hittills varit bättre än minimilöner om vi jämför med Europa (och definitivt USA).

Jag förstår vad du menar, men att använda ordet minimilön betyder något annat och det blir lätt fel om blandar in detta också i diskussionen mer än vad jag redan gjort

Går ni till Unionens hemsida så kan ni hitta bilder och tabeller som beskriver reallöneökningar. Finns någon jämförelse med glada 70-80 talet och 90-00 talet (tror jag) där det på 70 talet kunde vara 12% löneökning och sedan en hög inflation.
Endast de som hade stora lån var vinnare på det.

Reallöneökningarna har varit högre på senare tid enligt de jämförelserna.

Sedan är inte alla avtal klara heller. Almega-Unionen är inte klara och där är det riktigt jävla låst läge.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.