RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Jubileumsmästare

Badabom, Powercolor 6800XT skickat från inet under morgonen. Nu är det bara att hoppas att DHL är supersnabba

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Köpte du också de icke-existerande msi kortet? I så fall är du i samma sits som mig. Dvs beställt ingenting än så länge. De fanns inga MSI igår men enbart totalt 40 kommer komma in vid olika tillfällen under 1-3 veckor, därav ”obekräftad leveransdatum”

Enligt inet så ska vi som beställde MSI korten få besked via email idag om vi är en av dom 40 som får något av dom, när dom nu kommer, om dom nu kommer

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Med tanke på att 6000 serien verkar vara överhypad enligt recensioner samt att RT prestandan är totalt värdelöst hos det röda laget så kommer nog Nvidia sitta kvar på tronen. Vilket är synd, konkurrensen hade varit nyttig.

Vilka recensioner har du läst?
Prestandamässigt ligger 6800xt i snitt 6-8% sämre än RTX 3080 i råprestanda om man inte räknar med DLSS och RT.

3080 och 3090 är ju inte direkt grymma på RT än heller..

Ser fram emot att få använda AMD nu till min Freesync skärm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Med tanke på att 6000 serien verkar vara överhypad enligt recensioner samt att RT prestandan är totalt värdelöst hos det röda laget så kommer nog Nvidia sitta kvar på tronen. Vilket är synd, konkurrensen hade varit nyttig.

Beror på hur man tolkar recensionerna tycker jag. Med tanke på hur långt efter AMD har legat/ligger så är de på väg att hämta upp glappet.
Jag vet inte om du hade förväntat dig full kapacitet/inga barnsjukdomar direkt på lanseringsdagen... men jag tror att de kommer att optimera över tid och om inte gå om så iallafall komma väldigt nära Nvidia.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Skrivet av BumBumX:

Badabom, Powercolor 6800XT skickat från inet under morgonen. Nu är det bara att hoppas att DHL är supersnabba

Order nr ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Om inte AMD skulle välja att göra en prisjustering. Hade 6800 xt kostat 6500 hade det inte ens varit en diskussion 🙂
Men för 8k+.... Då är du nog rätt ute.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Köpte du också de icke-existerande msi kortet? I så fall är du i samma sits som mig. Dvs beställt ingenting än så länge. De fanns inga MSI igår men enbart totalt 40 kommer komma in vid olika tillfällen under 1-3 veckor, därav ”obekräftad leveransdatum”

Fick kreditupplysning nu på morgonen, så antar att man är en utav dem lyckliga att få ett MSI..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Fick kreditupplysning nu på morgonen, så antar att man är en utav dem lyckliga att få ett MSI..

Var inte så säker. Jag fick också det. Både från Komplett och Inet, men fick svar redan igår från Komplett att jag inte kommer få något.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Tror inet skulle Maila alla som beställt MSI idag och meddela om man fått ett kort eller ej, likt komplett. Hade väntat på det först innan jag korkar upp

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

@webhallen Hur ser ens chanser ut? 9109 som fyra sista. Står 1-2 dagar i bekräftelsemailet.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Joker_Fly:

Order nr ?

Sluta på 517x, så var ganska tidigt i jämförelse med andra jag sett här tror jag.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Tror inet skulle Maila alla som beställt MSI idag och meddela om man fått ett kort eller ej, likt komplett. Hade väntat på det först innan jag korkar upp

Har inte så bråttom, kan sitta med mitt usla 3080 TUF så länge..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Vilka recensioner har du läst?
Prestandamässigt ligger 6800xt i snitt 6-8% sämre än RTX 3080 i råprestanda om man inte räknar med DLSS och RT.

3080 och 3090 är ju inte direkt grymma på RT än heller..

Ser fram emot att få använda AMD nu till min Freesync skärm

Tror du menar tvärtom eller?

Hur som helst, verkar folk överlag titta på en eller två recensioner och sen konstaterar att X kort är bättre än Y.

Alla recensioner får olika resultat, för att de inte använder samma spel, och andra variationer med enheterna i sig etc.

Några recensioner får 6800 XT några procent över 3080, andra får 3080 några procent över 6800 XT, och vissa får i stort sätt samma.

Om man skulle slå ihop alla resultat från alla recensioner, kanske man får ett mer relevant resultat, men ärligt talat verkar det vara i stort sett samma för båda.

Där är vissa spel där AMD vinner väldigt stort, till och med 6800 står bra till jämfört med 3090. Vet inte vad som händer i de spelen, och vissa av dem blir nog fixade med drivrutiner.

Edit: Nu pratar jag mest om 1440p. I 4k vinner 3080 och 1080p blir bara CPU bottleneck och overkill med dessa korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är det någon som vet om det kommer komma fler referenskort eller ej? Fick mail från komplett att min order blir annulerad :/

Var intresserad av referenskorten men lutar mot att om det bara är partnerkort som finns så hoppar jag över denna generation också.

Lär finnas partnerkort som följer referenspcb iaf

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Jag med, man får iaf hoppas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt 6800 vanilla som jag beställde av misstag från komplett har skickats nu på morgonen, och min beställning på ett 6800 XT är fortfarande gröngult hos dem, och förväntas i lager hos dem den 21:a. Får se om man får något mail från komplett idag med att om man får kortet eller ej.

BTW Scott Herkelmann nämnde tidigare på twitter att reference korten kommer fortsätta tillverkas fram till "early 2021" så jag vet inte varför dessa kort som släppts just nu skulle vara alla som kommer.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Precis, har inte bråttom som sagt. Finns dem som inte fått sina 30x0 kort än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Jag fick kreditupplysning från Komplett fast att de skickade mejl om att jag inte fick kortet.

Dock så borde man blivit meddelad vid detta laget om ens order inte gått genom.

Permalänk
Medlem

Detta är ju jävla märkligt, igår blev min MSI 6800XT order borttagen av Inet ( bekräftade detta via deras Chat ) pga att jag ej fick tilldelning, då slutade mitt ordernr på 5152.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Yay powercolor 6800 xt på väg från Inet. Blir en nice uppgradering från det lånade 1050 ti jag kör nu.

la till vad jag använder nu
Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Detta är ju jävla märkligt, igår blev min MSI 6800XT order borttagen pga att jag ej fick tilldelning.

Min order ligger kvar.

Permalänk

"Asus" 6800 skickat från komplett nu på morgonen. Blir en trevlig uppgradering från gamle 770.
Blev ohållbart nu när jag bytte skärm till 1440p, inte kul att spela med typ 20-30 fps.
Hoppas ni får era beställningar med

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Precis, har inte bråttom som sagt. Finns dem som inte fått sina 30x0 kort än idag.

Om man vill betala lite mer så finns evga xc3 ultra på inet med ingen/väldigt liten kö. Beställde 1 den 17/11. Paketet är på väg nu 2 dagar senare

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

BTW Scott Herkelmann nämnde tidigare på twitter att reference korten kommer fortsätta tillverkas fram till "early 2021" så jag vet inte varför dessa kort som släppts just nu skulle vara alla som kommer.

Detta vore ju fantastiskt i så fall. Det går inte in ett 2,5-slots-kort i mitt chassi så 6800-referenskylaren är perfekt. Jag satsade på fel hästar igår avs butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Jag fick kreditupplysning från Komplett fast att de skickade mejl om att jag inte fick kortet.

Dock så borde man blivit meddelad vid detta laget om ens order inte gått genom.

Inet skriver detta på sin sida:

2020-11-15 19:15 Uppdatering: Vi kommer tyvärr inte hinna maila ut idag för er som inte fick allokering direkt men lagt en order. Mail med information om just din order kommer få allokering kommer under morgondagen (torsdag).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man vill betala lite mer så imma evga xc3 ultra på inet. Beställde 1 den 17/11. Paketet är på väg nu 2 dagar senare

Betalade 7825:- för mitt, beställde från Elgiganten 17:e september kl 16:33, fick det veckan efter.
Men polaren som beställde från Komplett har inte fått sina, varken 3080 lr 3090.

Permalänk
Medlem

Elgiganten samt NetonNet har inte släppt några kort än?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Betalade 7825:- för mitt, beställde från Elgiganten 17:e september kl 16:33, fick det veckan efter.
Men polaren som beställde från Komplett har inte fått sina, varken 3080 lr 3090.

Typisk Komplett

Men hur kommer det sig du vill köpa en 6800XT när du redan fått ditt 3080? Vill du jämföra båda själv och behålla den bästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Tror du menar tvärtom eller?

Hur som helst, verkar folk överlag titta på en eller två recensioner och sen konstaterar att X kort är bättre än Y.

Alla recensioner får olika resultat, för att de inte använder samma spel, och andra variationer med enheterna i sig etc.

Några recensioner får 6800 XT några procent över 3080, andra får 3080 några procent över 6800 XT, och vissa får i stort sätt samma.

Om man skulle slå ihop alla resultat från alla recensioner, kanske man får ett mer relevant resultat, men ärligt talat verkar det vara i stort sett samma för båda.

Där är vissa spel där AMD vinner väldigt stort, till och med 6800 står bra till jämfört med 3090. Vet inte vad som händer i de spelen, och vissa av dem blir nog fixade med drivrutiner.

Edit: Nu pratar jag mest om 1440p. I 4k vinner 3080 och 1080p blir bara CPU bottleneck och overkill med dessa korten.

Jag kikade igenom en del igår och de som hade snitt över alla speltitlar så låg 3080 ca. 6% högre fps än 6800XT.

Men det är som du säger, beror på vilka speltitlar etc. Även om de flesta går igenom mer eller mindre oftast samma typer men med olika tweaks på inställningar.

Och ja, det var mer inriktat på 1440p.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Typisk Komplett

Ja det där med kösystem verkar vara svårt att få till... ändå har Komplett ett hyfsat bra lagersystem. Märkligt