Frågor om Apples bärbara M1-datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enklast är väl att använda den som Apple tillhandahåller, den är baserad på LLVM/Clang, en mycket populär och kompetent ....

Stort tack för utförligt svar, om jag använder XCode skulle jag nog helst vilja skriva i Swift, antar att det är Apples huvudspråk för enmansutvecklare.
Min förhoppning var ju att kunna skriva C# på .Net 5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Och innan någon frågar, anledningen varför jag inte gick med 16-tummaren etc är för att jag inte vill gå x86 nu när Apples ekosystem går mot ARM.

Jag tycker det sjukaste är att de fortfarande säljer de gamla modellerna till samma pris som tidigare, liksom en fyrkärnig i5:a med 16gb/512gb för 24 588kr, när du kan få en åttakärnig M1:a med 16gb/512gb för 20 995:-

Hade vart ball med en typ 50%-ig Black Friday-rea på utgående modeller....men det är ju Apple så det lär ju förbli en tanke 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Jag tycker det sjukaste är att de fortfarande säljer de gamla modellerna till samma pris som tidigare, liksom en fyrkärnig i5:a med 16gb/512gb för 24 588kr, när du kan få en åttakärnig M1:a med 16gb/512gb för 20 995:-

Hade vart ball med en typ 50%-ig Black Friday-rea på utgående modeller....men det är ju Apple så det lär ju förbli en tanke 🙂

Den gamla macbook air med en i3 är hela 5 kr billigare än nya med m1 chippet på inet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inga.
Skämt åsido, men det jag vill se är svårtestat och mer känslosaker. Det är en dator som folk bär med sig ofta och den kommer då utsättas för en hel del. Hur bra datorn tål fysisk skador, ja det kostar en slant att utsätta datorn för detta. Och det är bättre att vänta in att JerryRigEverything gör dessa tester.

Annars det stora dilemmat många tänkbara köpare står inför är att det är deras första version av Macbook med Arm. Den är säkert superbra, men om man bara väntar ett år på generation 2. Så hur mycket bättre dator får man ej då?
Så här kan man tänka i all evighet, men från generation 1 till 2 skulle det kunna hända saker. Och frågan jag ställer mig är vad? Kanske bättre GPU del?

Det vi kommer se med M1X (?) är fler kärnor och större GPU, men det kommer troligen inte revilutionera prestandan på varje kärna. Inte heller kommer nästa generation göra det antagligen, de är redan på 5nm och har maxat sina stora kärnor och ökat extremt mycket senaste åren, men steget från A13 var minst hittils. Jag tror de börjar närma sig taket nu.

Stora skillnaden om ett år kommer vara mjukvara med bättre stöd

Permalänk
Medlem

Kan man använda den som pappersvikt?

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sineira:

Kan man använda den som pappersvikt?

Ja, det kan man...

Men det kan man med alla datorer, så det är inte så märkvärdigt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Lightroom släpps snart, och Photoshop släpps under Q1 2021. Så inte native fullt ut än, men väntan ser inte ut att bli så värst lång i alla fall. I väntan på det tror jag nog att Rosetta 2-tolkad kod kommer rulla tillräckligt bra för att inte vara ett stort problem.

Skall bli väldigt intressent att se hur prestandan i just Photoshop är, både den nuvarande emulerade versionen och framtida nativ kod. Sista releasen av årgång 2019 (20.0.10) fungerar okej på min Mac, men sedan Adobes numrering slog över till 2020 så är programmet närmast oanvändbart långsamt. Många fler på Adobes användarforum som klagar på usel prestanda men de verkar helt ointresserade av att göra något åt problemet…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Enklast är väl att använda den som Apple tillhandahåller, den är baserad på LLVM/Clang, en mycket populär och kompetent kompilator (vi använder den för våra produkter på jobbet också, så har rätt bra koll på den).
Arm själv har primärt fokuserat på GCC, mycket p.g.a. att de nog känt att deras resurser gjorde bättre nytta där då flera andra stora spelar, förutom Apple även Google och Facebook, har jobbat en hel del med Clang/LLVM.

Jag har inte kompilerat kod i terminalen i macOS. Men borde det inte vara effektivare och snabbare att göra allt i terminalen som i Linux?
Alltså att köra GCC i terminalen. Borde inte det innebära större kontroll? Dvs man kan skicka med flaggor som -mnative -Os -O2 -O3 - mxeon. Samt även flaggor för minneshantering som någon undrade över.
Men Apple vill ju göra allt enklare med appar för allt som XCode!
Men allt ovan kan kanske göras i XCode och LLVM/Clang?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hammonder:

Men allt ovan kan kanske göras i XCode och LLVM/Clang?

Ja, självklart.
Xcode är ett seriöst IDE, inte en grundläggande leksak. Det är ju bara att gå till inställningarna för projektet och lägga till flaggorna.
Att utveckla stora projekt utan ett IDE är väl någon form av självplågeri? Jag drar gränsen när jag kör IDE vs editor vid kanske 50 rader.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Datavetare

Då vi diskuterar programmering. Pushar för årets största händelse nu efter vi sett föråkarna i form av Ampere, Ryzen 5000, Apple M1 och Radeon 6000.

🕯️🕯️ Advent of Code 2020 🕯️🕯️

Passa på att lära er ett nytt programspråk, eller bara ha skön julstämning i något nu redan kan.
Kommer sätta mig i XCode och knacka mina första rader i Swift under 24 dagar i december. Perfekt start för mig om MacMini M1 att bli bekanta

Skrivet av Mordekai:

Stort tack för utförligt svar, om jag använder XCode skulle jag nog helst vilja skriva i Swift, antar att det är Apples huvudspråk för enmansutvecklare.
Min förhoppning var ju att kunna skriva C# på .Net 5...

Angående VSCode för MacOS/ARM64, det är på ingång och en beta är ute.

Ah, jag tänkte ju primärt på C och C++ då det är vad jag själv primärt använder. Swift är också baserat på LLVM. Det är en annan trevlig egenskap med LLVM: förutom att man kör allt till LLVM-IR vilket förenklar att stödja alla möjliga CPU-arkitekturer via olika LLVM "backends" som producerar x86_64, ARM64, RISC-V eller vad man nu vill köra på fungerar LLVM på liknande sätt i "front-end".

C++, Swift, Rust, m.fl. är alla olika "front-ends" som tar något programspråk och spottar ur sig LLVM-IR. Är därför LLVM är så trevligt för GPUer: man tar shaders och spottar ur sig en GPU-oberoende binärrepresentation som skickas med i applikationen som sedan via en LLVM-backend konverteras till den specifika GPU du vill köra på.

Gällnade .Net, har inte någon större koll på det längre. Antar att du menar .net-core. Givet att det redan finns .net-core stöd för ARM64 på Linux borde rimligen ARM64 stöd på MacOS inte vara långt borta.

Skrivet av Hammonder:

Jag har inte kompilerat kod i terminalen i macOS. Men borde det inte vara effektivare och snabbare att göra allt i terminalen som i Linux?
Alltså att köra GCC i terminalen. Borde inte det innebära större kontroll? Dvs man kan skicka med flaggor som -mnative -Os -O2 -O3 - mxeon. Samt även flaggor för minneshantering som någon undrade över.
Men Apple vill ju göra allt enklare med appar för allt som XCode!
Men allt ovan kan kanske göras i XCode och LLVM/Clang?

Man har egentligen samma möjligheter att styra flaggorna även om man jobbar i en IDE.

Kommer testa på XCode, primärt för Swift. Lär fortsätta köra VSCode för JavaScript, TypeScript, Rust och Go.

Är inte lika övertygad om att jag överger Emacs som primär editor för C++, men det har mer att göra med att jag genom åren mejslat ut min .emacs så det är väldigt effektivt att göra saker som är rätt specifikt för mitt arbetsflöde. Har framförallt rätt mycket automatisering kring att debugga komplexa system.

Skrivet av Thomas:

Ja, självklart.
Xcode är ett seriöst IDE, inte en grundläggande leksak. Det är ju bara att gå till inställningarna för projektet och lägga till flaggorna.
Att utveckla stora projekt utan ett IDE är väl någon form av självplågeri? Jag drar gränsen när jag kör IDE vs editor vid kanske 50 rader.

Nu kanske du räknar VSCode och Emacs som IDE, själv ser jag dem som editorer med bra stöd för utökningar. Hanterar projekt med miljontals rader kod i dessa, skulle nog inte vilja göra det från en ren IDE likt Visual Studio eller Eclipse!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jobbdatorn kanske ska bytas. 13" Pro med 16gb ram + 1tb kanske räcker

Om jag förstått det rätt så är det endast större batteri + touch bar som skiljer sig?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

@loevet
Jag är nyfiken på prestandan i lightroom. Men kanske lika bra att vänta tills lightroom finns för arm

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

@loevet
Jag är nyfiken på prestandan i lightroom. Men kanske lika bra att vänta tills lightroom finns för arm

Den är iof viktig för mig med
Undrar när det kommer?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Givna frågor:

Hur mycket throttlar CPU/GPU vid längre belastning? Delvis känner man av framedrops och liknande.
Hur varm blir datorn att ta i?
I praktiken, är det någon given skillnad i snabbhet mot kokkurenterna?
Känns MacOS rappare än W10 i liknande prisklass, känns som Windows alltid varit före där.
Möjlighet med Windows 10 på denna i framtiden troligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Nu kanske du räknar VSCode och Emacs som IDE, själv ser jag dem som editorer med bra stöd för utökningar. Hanterar projekt med miljontals rader kod i dessa, skulle nog inte vilja göra det från en ren IDE likt Visual Studio eller Eclipse!!!

Mitt emellan kanske; just Emacs har jag inte kört men nog ser jag det som en editor baserat på det jag vet.
Det stämmer nog att såna är bättre till gigantiska projekt; jag jobbar sällan på något över 20-30k rader eller sådär! De få gånger jag meckat med saker i jätteprojekt har det nog varit vim jag kört, utan mycket mer än syntax highlighting.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det vi kommer se med M1X (?) är fler kärnor och större GPU, men det kommer troligen inte revilutionera prestandan på varje kärna. Inte heller kommer nästa generation göra det antagligen, de är redan på 5nm och har maxat sina stora kärnor och ökat extremt mycket senaste åren, men steget från A13 var minst hittils. Jag tror de börjar närma sig taket nu.

Stora skillnaden om ett år kommer vara mjukvara med bättre stöd

Jag skulle tro " M1x" får lite mer i/o också, t ex stöd för tre skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag skulle tro " M1x" får lite mer i/o också, t ex stöd för tre skärmar.

Mycket möjligt, men det fungerar ju redan? (2 externa och en intern), men 4 portar lär ju bli minimum igen som på de andra pro-datorerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mycket möjligt, men det fungerar ju redan? (2 externa och en intern), men 4 portar lär ju bli minimum igen som på de andra pro-datorerna

Gör det? Jag har läst att Macbook Air/Pro med M1 bara stödjer en extern skärm. Men det kanske inte stämmer.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Gör det? Jag har läst att Macbook Air/Pro med M1 bara stödjer en extern skärm. Men det kanske inte stämmer.

Stämmer, de stödjer bara en skärm tyvärr. Det går att använda en DisplayLink-hubb men vet inte hur bra det fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=gnBIorfD5YU

Har man behov av flera skärmar kanske det är värt att vänta på den fetare modellen som förhoppningsvis inte är alltför långt borta. Eller ta tillfället i akt att motivera ett ultrawide-köp

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Gör det? Jag har läst att Macbook Air/Pro med M1 bara stödjer en extern skärm. Men det kanske inte stämmer.

Skrivet av flyingls7:

Stämmer, de stödjer bara en skärm tyvärr. Det går att använda en DisplayLink-hubb men vet inte hur bra det fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=gnBIorfD5YU

Har man behov av flera skärmar kanske det är värt att vänta på den fetare modellen som förhoppningsvis inte är alltför långt borta. Eller ta tillfället i akt att motivera ett ultrawide-köp

Kolla tidigare i tråden:
#18737485

Permalänk
Skrivmaskin

Kul med så många frågor om intressanta områden! I det avslutande testet ska jag försöka få med så många aspekter som möjligt, men jag kan svara lite kort på vissa av frågorna redan nu, men mer utförlig information landar i testet framöver. Under gårdagskvällen jobbade jag en del från säng och soffa, med datorn placerad i knäet och på täcket – två placeringar som inte alltid är optimala med fläktbestyckade datorer.

Frågor om belastning, temperatur och webbläsare
Skrivet av morotis:

Hur ser temperaturer ut vid hög belastning under lång tid?

Skrivet av Halldin:

Spelande under Steam, samt hur varm och ljudlig den blir (eller ej) då.

Skrivet av FlytPojken:

Jag vill gärna se batteritid Chrome vs Safari. T.ex. Twitch, yt och netflix test.

Visa mer

Större del av tiden ägnade jag åt skrivande i emulerade Chrome (M1-versionen fungerade inte för min del, pga krasch när jag försöker logga in med Google-kontot. Det kan säkert vara åtgärdat idag), vilket fortfarande kan räknas som en lättare uppgift. Jag blev något förvånad över att datorns botten faktiskt knappt blev ljummen, medan toppen fortsatt kändes sval.

Skrivet av leafbranch:

Givna frågor:

Hur mycket throttlar CPU/GPU vid längre belastning? Delvis känner man av framedrops och liknande.
Hur varm blir datorn att ta i?
I praktiken, är det någon given skillnad i snabbhet mot kokkurenterna?
Känns MacOS rappare än W10 i liknande prisklass, känns som Windows alltid varit före där.
Möjlighet med Windows 10 på denna i framtiden troligt?

Jag tankade även hem Steam och spelen Two Point Hospital samt CS:GO, delvis eftersom relativt få spel i mitt Steam-bibliotek stöds av Mac OS. Tyvärr ville CS:GO inte fungera, men TPH var inga större problem. Med de förvalda standardinställningarna på 2 560 × 1 600-upplösning och detaljer på medium rullade det på helt klart spelbart, men jag ska givetvis undersöka bildfrekvenser och sådant framöver. Här var däremot temperatursituationen en annan, och delen ovanför processorn blev rejält varm.

Frågor om Photoshop och Lightroom
Skrivet av Mayhem SWE:

Skall bli väldigt intressent att se hur prestandan i just Photoshop är, både den nuvarande emulerade versionen och framtida nativ kod. Sista releasen av årgång 2019 (20.0.10) fungerar okej på min Mac, men sedan Adobes numrering slog över till 2020 så är programmet närmast oanvändbart långsamt. Många fler på Adobes användarforum som klagar på usel prestanda men de verkar helt ointresserade av att göra något åt problemet…

Skrivet av hölmiz:

@loevet
Jag är nyfiken på prestandan i lightroom. Men kanske lika bra att vänta tills lightroom finns för arm

Skrivet av CarlOscar:

Den är iof viktig för mig med
Undrar när det kommer?

Visa mer

Därutöver testade jag en sväng i Photoshop och det kändes ungefär lika responsivt som det brukar på den stationära, men Lightroom och fler bildprojekt ska absolut undersökas! Youtube-video i 4K fungerar galant i både Safari och Chrome, men förstnämnda är märkbart rappare exempelvis på Youtubes startsida, när många miniatyrbilder ska laddas in samtidigt. Chrome har även en tendens att under batterifliken listas som "strömtörstig applikation", något Safari gjorde först när videoströmmen kördes igång. Med lättare arbete i Chrome åtgick dock endast ett fåtal procent av batteriet under ~en timme, den strömtörstiga stämpeln till trots.

Gällande kodmöjligheter ska jag kika lite närmare på det och se vad som kan göras. De kodprojekt jag sysslar med på fritiden och i skolan är främst av enklare karaktär och inget som direkt går att kolla kompileringstid på, men jag återkommer i tråden och/eller testet på denna punkt.

Skrivet av medbor:

Jag skulle gärna se att någon på redaktionen använde den dagligen i en månad så man får lite kläm på ’de mjuka’ upplevelsen och hur mycket problem man stöter på vid normal användning

Jag kommer att försöka använda den så mycket som möjligt som primär dator de närmaste veckorna, men det kommer främst handla om skrivarbete i skol- och artikelsammanhang, men även lite programmering och eventuellt 3D-modellering. Den stationära burken kan dock inte ersättas när det kommer till CS-spelande och den större skärmytan, varför jag inte kommer att kunna köra helt uteslutande bärbart under testperioden. Ovan har du några mjuka värden från mina första timmar med datorn, men snabb uppstart och ett ganska trevligt tangentbord är ytterligare två detaljer som jag tänkt på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Kul med så många frågor om intressanta områden! I det avslutande testet ska jag försöka få med så många aspekter som möjligt, men jag kan svara lite kort på vissa av frågorna redan nu, men mer utförlig information landar i testet framöver. Under gårdagskvällen jobbade jag en del från säng och soffa, med datorn placerad i knäet och på täcket – två placeringar som inte alltid är optimala med fläktbestyckade datorer.

Frågor om belastning, temperatur och webbläsare
Visa mer

Större del av tiden ägnade jag åt skrivande i emulerade Chrome (M1-versionen fungerade inte för min del, pga krasch när jag försöker logga in med Google-kontot. Det kan säkert vara åtgärdat idag), vilket fortfarande kan räknas som en lättare uppgift. Jag blev något förvånad över att datorns botten faktiskt knappt blev ljummen, medan toppen fortsatt kändes sval.

Jag tankade även hem Steam och spelen Two Point Hospital samt CS:GO, delvis eftersom relativt få spel i mitt Steam-bibliotek stöds av Mac OS. Tyvärr ville CS:GO inte fungera, men TPH var inga större problem. Med de förvalda standardinställningarna på 2 560 × 1 600-upplösning och detaljer på medium rullade det på helt klart spelbart, men jag ska givetvis undersöka bildfrekvenser och sådant framöver. Här var däremot temperatursituationen en annan, och delen ovanför processorn blev rejält varm.

Frågor om Photoshop och Lightroom
Visa mer

Därutöver testade jag en sväng i Photoshop och det kändes ungefär lika responsivt som det brukar på den stationära, men Lightroom och fler bildprojekt ska absolut undersökas! Youtube-video i 4K fungerar galant i både Safari och Chrome, men förstnämnda är märkbart rappare exempelvis på Youtubes startsida, när många miniatyrbilder ska laddas in samtidigt. Chrome har även en tendens att under batterifliken listas som "strömtörstig applikation", något Safari gjorde först när videoströmmen kördes igång. Med lättare arbete i Chrome åtgick dock endast ett fåtal procent av batteriet under ~en timme, den strömtörstiga stämpeln till trots.

Gällande kodmöjligheter ska jag kika lite närmare på det och se vad som kan göras. De kodprojekt jag sysslar med på fritiden och i skolan är främst av enklare karaktär och inget som direkt går att kolla kompileringstid på, men jag återkommer i tråden och/eller testet på denna punkt.

Jag kommer att försöka använda den så mycket som möjligt som primär dator de närmaste veckorna, men det kommer främst handla om skrivarbete i skol- och artikelsammanhang, men även lite programmering och eventuellt 3D-modellering. Den stationära burken kan dock inte ersättas när det kommer till CS-spelande och den större skärmytan, varför jag inte kommer att kunna köra helt uteslutande bärbart under testperioden. Ovan har du några mjuka värden från mina första timmar med datorn, men snabb uppstart och ett ganska trevligt tangentbord är ytterligare två detaljer som jag tänkt på

Snyggt! Precis sånt här som är intressant att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Har inte orkat sätta mig in i vad ARM innebär så en förenklad genomgång hade varit trevligt

För/nackdelar osv

Den största fördelen med ARM är att händerna kommer längre ut från kroppen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då vi diskuterar programmering. Pushar för årets största händelse nu efter vi sett föråkarna i form av Ampere, Ryzen 5000, Apple M1 och Radeon 6000.

🕯️🕯️ Advent of Code 2020 🕯️🕯️

Passa på att lära er ett nytt programspråk, eller bara ha skön julstämning i något nu redan kan.
Kommer sätta mig i XCode och knacka mina första rader i Swift under 24 dagar i december. Perfekt start för mig om MacMini M1 att bli bekanta

Angående VSCode för MacOS/ARM64, det är på ingång och en beta är ute.

Ah, jag tänkte ju primärt på C och C++ då det är vad jag själv primärt använder. Swift är också baserat på LLVM. Det är en annan trevlig egenskap med LLVM: förutom att man kör allt till LLVM-IR vilket förenklar att stödja alla möjliga CPU-arkitekturer via olika LLVM "backends" som producerar x86_64, ARM64, RISC-V eller vad man nu vill köra på fungerar LLVM på liknande sätt i "front-end".

C++, Swift, Rust, m.fl. är alla olika "front-ends" som tar något programspråk och spottar ur sig LLVM-IR. Är därför LLVM är så trevligt för GPUer: man tar shaders och spottar ur sig en GPU-oberoende binärrepresentation som skickas med i applikationen som sedan via en LLVM-backend konverteras till den specifika GPU du vill köra på.

Gällnade .Net, har inte någon större koll på det längre. Antar att du menar .net-core. Givet att det redan finns .net-core stöd för ARM64 på Linux borde rimligen ARM64 stöd på MacOS inte vara långt borta.

Man har egentligen samma möjligheter att styra flaggorna även om man jobbar i en IDE.

Kommer testa på XCode, primärt för Swift. Lär fortsätta köra VSCode för JavaScript, TypeScript, Rust och Go.

Är inte lika övertygad om att jag överger Emacs som primär editor för C++, men det har mer att göra med att jag genom åren mejslat ut min .emacs så det är väldigt effektivt att göra saker som är rätt specifikt för mitt arbetsflöde. Har framförallt rätt mycket automatisering kring att debugga komplexa system.

Nu kanske du räknar VSCode och Emacs som IDE, själv ser jag dem som editorer med bra stöd för utökningar. Hanterar projekt med miljontals rader kod i dessa, skulle nog inte vilja göra det från en ren IDE likt Visual Studio eller Eclipse!!!

För den som jag som undrar om .Net 5 (numer är det bara core som vidareutvecklas) så kommer stöd för arm64 på osx i .Net 6.
https://github.com/dotnet/runtime/issues/43313

Hade verkligen varit fett att äntligen ta tag i Swift men har ingen fungerande Mac i nuläget och kan inte motivera en ny även om jag är grymt sugen på en M1.

Feg och lat som jag är blir det .Net igen, denna gång i alla fall .Net 5, hoppas få igång ett workflow med remote debugging av arm64 på Rasberry pi os (64-bit).

Permalänk
Medlem

Kör samma MacBook Air setup och har en 8600k 16gb ram hackintosh som jämförelse och i stort sett alla program jag testat märks det knappt någon skillnad och där det är skillnad är snarare till Macbookens fördel (typ safari som är galet rappt). Kör hela office 365-paketet och hela Adobe creative suite och trots icke optimerade program flyter allt på väldigt bra. Jag har hittat en app som beter sig lite konstigt och det är Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Gällande kodmöjligheter ska jag kika lite närmare på det och se vad som kan göras. De kodprojekt jag sysslar med på fritiden och i skolan är främst av enklare karaktär och inget som direkt går att kolla kompileringstid på, men jag återkommer i tråden och/eller testet på denna punkt.

Du skulle inte kunna kompilera linux kerneln? Borde gå att använda i de flesta processortester.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Inaktiv

Här är en bra video som ger en bra jämförelse. MBP Intel v.s MPB M1

Permalänk
Datavetare

OK, Xcode blev naturligtvis det första som måste installeras på den nya MacMini:n, vem kan leva utan git?

Klicka för mer information
Visa mer

Måste hitta en vettigare mus, kör faktiskt med trackpad på laptop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Måste hitta en vettigare mus, kör faktiskt med trackpad på laptop.

Just till macOS skulle jag verkligen rekommendera att använda Apples egna mus eller trackpad. Jag tycker musen är helt fantastisk med en kombination av tryck- och svepgester man kan använda. Jag vet att jag låter lite överlyrisk men så är det... 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JoL_:

Just till macOS skulle jag verkligen rekommendera att använda Apples egna mus eller trackpad. Jag tycker musen är helt fantastisk med en kombination av tryck- och svepgester man kan använda. Jag vet att jag låter lite överlyrisk men så är det... 🙂

Kom på att jag faktiskt har en Apple-trackpad.

Klicka för mer information
Visa mer

Första kompileringstestet... Använder CMake för många C++ project och byggde det från source för att få det ARM64 native. Kört "make -j $(nproc)", d.v.s. alla CPU-trådar kommer användas (har detta alias på MacOS "nproc='sysctl -n hw.ncpu'")

CPU

Kompileringstid

M1

40,2s

i7-8559U (NUC)

2m19,2s

3900X

38,8s

Oh, behöver man nämna att fläkten aldrig startade på MacMini:n? Kan inte sägas om NUC:en...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer