köpråd: Android-lur max 6000kr

Permalänk
Medlem

köpråd: Android-lur max 6000kr

krav:
Dubbla sim
Android, med tillgång till Google play store.
Bättre batteritid än Huawei honor 9(3200mAh)
Hyfsad kamera(Antar att alla modeler har det)
Skall finnas i Elgigantens sortiment.

Önskvärt att den är lite tåligare och exempelvis klarar IP68.

Max pris 6000 kr, men ingen som är skrivet i sten, men helst billigare.

Har idag en Huawei honor 9, vilken jag är nöjd med, anledningen till byte är att jag spräckt skärmen.

Är Samsung Galaxy XCover Pro något att ha?

Permalänk
Medlem

Oneplus Nord, Alla dagar i veckan. Det uppfyller dina krav och behöver du inte det extra minnet så kan du gå ner till 128 gb för att spara 1000

Oneplus Nord

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Oneplus Nord, Alla dagar i veckan. Det uppfyller dina krav och behöver du inte det extra minnet så kan du gå ner till 128 gb för att spara 1000

Oneplus Nord

Den verkade helt klart intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Oneplus Nord, Alla dagar i veckan. Det uppfyller dina krav och behöver du inte det extra minnet så kan du gå ner till 128 gb för att spara 1000

Oneplus Nord

Den uppfyller inte dock inte IP68, men vet inte om det är ett krav

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har haft 3 oneplus-telefoner och ett par hörlurar. Är helt övertygad att jag skaffar oneplus även nästa gång jag köper telefon. Ruskigt bra och kostar inte alls lika mycket som andra kan göra

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Den uppfyller inte dock inte IP68, men vet inte om det är ett krav

Var ju inget krav enl. TS men önskvärt. OP har inte IP-klassat sina telefoner officiellt (förutom 8Pro?) men gör tester ändå
Wikipedia:

Citat:

OnePlus Nord doesn't have an official IP rating.[10] The co-founder Carl Pei in an interview with MKBHD stated that the phone could survive a 30 cm (one foot) drop in water for 30 seconds

Permalänk
Avstängd

Det som talar emo Nord för min del är att kameran är lite halvkass. Halvkass idag kanske slår bra för tre år sedan men det känns ändå tråkigt.

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en telefon i samma prisklass men funderar mer på pixel 4a 5g eller oneplus 8T 8t kostar dock lite mer än 6k men inte mycket 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det som talar emo Nord för min del är att kameran är lite halvkass. Halvkass idag kanske slår bra för tre år sedan men det känns ändå tråkigt.

12/8MP vs 48/32MP.

Så mer MegaPixel än vad jag har idag, vad mer jämför på kameran kan jag inte.
Men det jag har idag duger till det jag tar kort på idag.
Vad är det mer än MP som avgör om det är en bra kamera.

Skrivet av Ca1P3:

Jag är ute efter en telefon i samma prisklass men funderar mer på pixel 4a 5g eller oneplus 8T 8t kostar dock lite mer än 6k men inte mycket 👍

Vad är det som gör 8T bättre, Antal MP är densamma?

Permalänk
Medlem

Ska du köpa Android så är ju Samsung ett bättre alternativ då de lovar 3 års uppdateringar till många modeller inte bara flaggskepp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

12/8MP vs 48/32MP.

Så mer MegaPixel än vad jag har idag, vad mer jämför på kameran kan jag inte.
Men det jag har idag duger till det jag tar kort på idag.
Vad är det mer än MP som avgör om det är en bra kamera.

Megapixlar säger ingenting egentligen. Många av de bästa mobilkamerorna har landat i 12 MP då det räcker bra och då blir inte pixlarna så små, vilket påverkar bildkvaliteten negativt. Optiken gör stor skillnad men också hur bra mjukvaran är. Googles Pixeltelefoner har exempelvis grymma kameror i klass med övriga flaggskepp trots att de har kört på samma kamera sedan Pixel 2 och nu är uppe i Pixel 5, deras fördel ligger i mjukvaran.

Nu tror jag inte Nord är så dålig egentligen, men för mig är det ju liksom där som framstegen som jag bryr mig om sker. Snabbare processor, hög frekvens på bilduppdateringen, tunnare och liknande bryr jag mig inte om då allt det var tillräckligt bra för flera år sedan. Däremot gillar jag trådlös laddning mer än jag trodde jag skulle göra, och det verkar vara en funktion som mestadels finns på flaggskeppen tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Förresten finns Pixel 4a nu för €349 plus frakt från Frankrike. Bra pris för en telefon som får uppdateringar, har bra kamera och en del andra fördelar. https://www.fnac.com/Smartphone-Google-Pixel-4a-Simplement-no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Ska du köpa Android så är ju Samsung ett bättre alternativ då de lovar 3 års uppdateringar till många modeller inte bara flaggskepp.

Finns ju en uppsjö modeller, har ingen aning om när de kom.
Skulle behöva specifik modell, är inte så insatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

12/8MP vs 48/32MP.

Så mer MegaPixel än vad jag har idag, vad mer jämför på kameran kan jag inte.
Men det jag har idag duger till det jag tar kort på idag.
Vad är det mer än MP som avgör om det är en bra kamera.

Vad är det som gör 8T bättre, Antal MP är densamma?

om vi snackar mellan pixel 4a 5g så är det processorn sedan är det väldigt många som föredrar oxygenos framför stock android eller samsungs version
jag själv har som sagt väldigt svårt att bestämma mig men lutar mer åt op 8t pga att den finns hos svenska återförsäljare så om något skulle hända så är det ju lättare att lämna in.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ca1P3:

om vi snackar mellan pixel 4a 5g så är det processorn sedan är det väldigt många som föredrar oxygenos framför stock android eller samsungs version
jag själv har som sagt väldigt svårt att bestämma mig men lutar mer åt op 8t pga att den finns hos svenska återförsäljare så om något skulle hända så är det ju lättare att lämna in.

Wut? OxygenOS är den största anledningen till att jag aldrig har köpt en sådan telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Wut? OxygenOS är den största anledningen till att jag aldrig har köpt en sådan telefon.

haha okej kan inte säga något om det då jag aldrig använt det men har hört på yt att många föredrar det framför samsungs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ca1P3:

haha okej kan inte säga något om det då jag aldrig använt det men har hört på yt att många föredrar det framför samsungs

Nja, lite pest eller kolera över det valet men Samsung har ju skärpt sig på senare år och är rätt likt standard. Problemet med Samsung tidigare var ju att gränssnittet såg så hemskt ut främst, och att det tyngde ner telefonen med alla funktioner även om många av funktionerna var bra. Nu ser det inte så hemskt ut och många av funktionerna har kommit in i vanliga Android, dessutom är telefonerna snabba nog att inte tyngas ned så mycket av sånt. Däremot många medföljande appar, men det gäller nog Oxygen också.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av mattoys:

krav:
Dubbla sim
Android, med tillgång till Google play store.
Bättre batteritid än Huawei honor 9(3200mAh)
Hyfsad kamera(Antar att alla modeler har det)
Skall finnas i Elgigantens sortiment.

Önskvärt att den är lite tåligare och exempelvis klarar IP68.

Max pris 6000 kr, men ingen som är skrivet i sten, men helst billigare.

Har idag en Huawei honor 9, vilken jag är nöjd med, anledningen till byte är att jag spräckt skärmen.

Är Samsung Galaxy XCover Pro något att ha?

Hur viktigt är just tåligheten för dig? Xcover Pro är ju en liten annan typ av telefon än de som nämns i tråden, så det kan vara bra att känna till för att du ska kunna få bra tips, tror jag!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Har själv en Motorola 5G Plus, väldigt lik OnePlus Nord men renare Android. Den finns på Elgiganten om man blir medlem för smått sjuka 3000:-, väldigt prisvärd och jag gillar telefonen skarpt. Enda nackdelen jag upplevt hittills är att den är aningen tung.

Permalänk
Medlem

Har Pixel 5, haft Google-telefoner dom senaste ~8åren och kommer aldrig nånsin gå till 3eparts... så in i helvetes nöjd

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Har Pixel 5, haft Google-telefoner dom senaste ~8åren och kommer aldrig nånsin gå till 3eparts... så in i helvetes nöjd

Och jag är nöjd med min Pixel 4a 5G än så länge. Det stora batteritestet kommer på tisdag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och jag är nöjd med min Pixel 4a 5G än så länge. Det stora batteritestet kommer på tisdag

Vad menar du med stora batteritestet 😂

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Utan tvekan Huawei P30 Pro. Gårdagens flaggskepp som fortfarande idag presterar super med en riktigt vass uppsättning kameror. Uppfyller alla dina krav - Och Google-stöd finns kvar för just P30 Pro. Har dessutom fått nya säkerhetsuppdateringar månadsvis!

Vanligtvis får jag ut 2 dagars användande per laddning och då använder jag ändå telefonen mycket - Varje laddning ger cirka 7-8 timmars aktivt blandat användande (Screen-on-time). På min gamla Samsung Note 9 så kunde jag bara klämma ut en heldag, aldrig så att jag fick två dagar.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Vad menar du med stora batteritestet 😂

Vara utanför hemmet hela dagen :). När jag är hemma så använder jag inte telefonen mycket. Den ligger mest o inte gör något typ

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur viktigt är just tåligheten för dig? Xcover Pro är ju en liten annan typ av telefon än de som nämns i tråden, så det kan vara bra att känna till för att du ska kunna få bra tips, tror jag!

Det faller lite under "nice to have", alltså underordnad betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Utan tvekan Huawei P30 Pro. Gårdagens flaggskepp som fortfarande idag presterar super med en riktigt vass uppsättning kameror. Uppfyller alla dina krav - Och Google-stöd finns kvar för just P30 Pro. Har dessutom fått nya säkerhetsuppdateringar månadsvis!

Vanligtvis får jag ut 2 dagars användande per laddning och då använder jag ändå telefonen mycket - Varje laddning ger cirka 7-8 timmars aktivt blandat användande (Screen-on-time). På min gamla Samsung Note 9 så kunde jag bara klämma ut en heldag, aldrig så att jag fick två dagar.

Är inte stödet för appar ovist, eller vad är det som styr att man inte kan installera en app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Är inte stödet för appar ovis, eller vad är det som styr att man inte kan installera en app?

P30 Pro lanserades innan Google-förbudet kom, därför omfattas P30 Pro inte av samma förbud som de senaste modellerna tyvärr måste brottas med.

Med andra ord - P30 Pro fungerar precis som vilken annan androidtelefon som helst, och för 5000:- är det ett definitivt kap!

De senaste Huawei-modellerna, exempelvis P40 Pro, har ej Google Play eller några andra Google-appar överhuvudtaget, och därför är apputbudet ytterst mediokert. Då även Google Home har rykt så går det mer eller mindre inte ens att ha någon interaktion mellan smarta hem-prylar från Google och telefonen...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Har själv en Motorola 5G Plus, väldigt lik OnePlus Nord men renare Android. Den finns på Elgiganten om man blir medlem för smått sjuka 3000:-, väldigt prisvärd och jag gillar telefonen skarpt. Enda nackdelen jag upplevt hittills är att den är aningen tung.

4 eller 6 GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

P30 Pro lanserades innan Google-förbudet kom, därför omfattas P30 Pro inte av samma förbud som de senaste modellerna tyvärr måste brottas med.

Med andra ord - P30 Pro fungerar precis som vilken annan androidtelefon som helst, och för 5000:- är det ett definitivt kap!

De senaste Huawei-modellerna, exempelvis P40 Pro, har ej Google Play eller några andra Google-appar överhuvudtaget, och därför är apputbudet ytterst mediokert. Då även Google Home har rykt så går det mer eller mindre inte ens att ha någon interaktion mellan smarta hem-prylar från Google och telefonen...

jo att play stödet behålls förstår jag.
men det är ju inte alltid man kan installer appar på en gammal telefon efter som det är något som inte stöds.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av mattoys:

jo att play stödet behålls förstår jag.
men det är ju inte alltid man kan installer appar på en gammal telefon efter som det är något som inte stöds.

Det finns väl en del säkerhetsrelaterade appar som kräver en viss version av Android och/eller en viss säkerhetsuppdatering. Exempelvis Bank-id kan väl vara problem på vissa äldre modeller som inte uppdaterats på länge.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung