AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Youtube är ju långt ifrån perfekt, men en i del av bilderna visas native och dlss 2.0 sida vida sida. Då blir det ju såklart extra lätt att se.
Sedan är det svårt att sluta se dem istället.
https://i.imgur.com/fBTapLe.jpg

Ser ut som deblur, sharpening och kontrast i Light room.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

I USA följde dem msrp. Vet inte om det beror på valutasäkring på för hög dollarkurs som nu visar sig.

Fast, vi bor inte i USA? På samma sätt fanns 3070 i USA, men eftersom vi inte bor där är det ju skevt att titta på dem. Valutan har för övrigt sjunkit sedan 3000-seriens lansering, så om något skulle det blivit ännu billigare här.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Ser ut som deblur, sharpening och kontrast i Light room.

Typ så!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vad är detta för konstigt påstående, ska jag ta upp alla frågor i hela forumet samma inlägg? Folk skriver samma sak om och om och om igen, trotts att redaktion förklarar.

Vad bidrar du själv med? Jag vrider inte på sanning alls, jag förklarar vad Sweclockers redaktion har sagt och gav exempel på hur det såg ut i verkligheten. Om du har annan information som strider mot det jag skrivit är du välkommen att rätta mig.

Du verkar ju inte ha något själv att bidra med, så. Lägg ner, snälla.

Jag skriver om testerna och diskuterat metoden som olika sidor och kanaler gör om dessa lanseringar.

Jag ser bara att du dyker upp och endast kommenterar om hur många kort ur 3000-serien som skeppats. Alltid utan källor dessutom. Och inte bara i denna tråd.

Som sagt lägg ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast, vi bor inte i USA? På samma sätt fanns 3070 i USA, men eftersom vi inte bor där är det ju skevt att titta på dem. Valutan har för övrigt sjunkit sedan 3000-seriens lansering, så om något skulle det blivit ännu billigare här.

Kolla upp valutasäkring på Google. Att beskylla AMD för att msrp USA inte stämmer med vad butikerna tar här tycker jag inte är rätt när vi inte har all fakta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GG25:

Tycker man kan slopa utmärkelser framförallt som även inräknar pris, då den parameter är viktad väldigt olika mellan personer.

En sammanfattning med fördelar och nackdelar där redaktionen kan ta med sin syn på prisvärdhet funkar men tycker allt som oftast utmärkelserna blir konstiga, samtidigt som de kan ändras rätt kraftigt mellan några dagar baserat på utsläpp. Om man ska någon form av rakning bör den endast vara baserad på prestanda som erat prestandaindex.

Har alltid haft mest nytta av prestandaindexet som gärna kan få mer fokus. Som tidigare nämndes kan det vara sjysst att ha en koppling mot prisjakt. Inte som påverkar prestandaindexet men som är med i en egen kolumn bredvid med nuvarande lägstapris. Då kan varje person direkt göra sin egen bedömning av prisvärdhet genom att jämföra vad korten presterar och hur mycket de kostar. (Lite likt https://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html)

Jag tycker nog att man absolut bör ta med pris i utmärkelser och eventuell rankning. Däremot bör man naturligtvis ha flera prestandaindex, dels för rå prestanda men även för prestanda per krona och en eventuell utmärkelse bör ta med allt i beräkningen. Kommer ett 3090TI och bräcker allt med några procent men kostar 30kkr så skulle det toppa indexet och kanske även få en utmärkelse. Hade RX6800-kortet gått att köpa för 4000kr hade det inte blivit så högt rankat eftersom det inte är lika snabbt som RTX3090. Prissättning är oerhört viktig och man måste ta med det när man utvärderar produkter, oavsett vad det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Tycker jag har märkt detta som ett återkommande problem då priset ibland gör skillnad för utmärkelsen och ibland inte utan något konkret svar. Personlig tycker jag priset ska tas med men kanske som en sidnot av hur prisvärd varan är.

Nu fick ju 2080Ti skit för just priset, redan skrivits i tråden också att "snuskigt dyrt" var orden som användes. Därtill spelar det ju roll när varan släpps. Ett kort som presterar som ett 2080Ti för 5000kr är imponerande när det kommer 2020, inte fullt lika imponerande om det skulle komma 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag tycker nog att man absolut bör ta med pris i utmärkelser och eventuell rankning. Däremot bör man naturligtvis ha flera prestandaindex, dels för rå prestanda men även för prestanda per krona och en eventuell utmärkelse bör ta med allt i beräkningen. Kommer ett 3090TI och bräcker allt med några procent men kostar 30kkr så skulle det toppa indexet och kanske även få en utmärkelse. Hade RX6800-kortet gått att köpa för 4000kr hade det inte blivit så högt rankat eftersom det inte är lika snabbt som RTX3090. Prissättning är oerhört viktig och man måste ta med det när man utvärderar produkter, oavsett vad det rör sig om.

Håller med, för dom flesta konsumenter oavsett vilken vara det handlar om, är pris/prestanda det viktigaste måttet. Sen finns det ju dom som tittar i benchmark graferna, letar upp den längsta stapeln, och säger "den behöver jag". Men dom är knappast i majoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag skriver om testerna och diskuterat metoden som olika sidor och kanaler gör om dessa lanseringar.

Jag ser bara att du dyker upp och endast kommenterar om hur många kort ur 3000-serien som skeppats. Alltid utan källor dessutom. Och inte bara i denna tråd.

Som sagt lägg ner.

Jag har inte ens ursprungligt svarat på något du skrivit. Fattar inte detta påhopp du gör på mig som att det jag skriver har mindre värde eller är osant?!

Nej, jag har inga bildbevis på vad jag såg på olika sidor vid 3000-seriens lansering. Däremot är det inte så svårt att hitta information när Nvidia släppte 3080/3090 FE i Sverige och till vilket pris. Det är bara kolla 3080/3090 i lager tråden. Kan även ge ungefärlig datum och tid 17/9 16:40, 24/9 7:00, 1/10 20:00.

Så sluta hoppa på mig säga att jag ska sluta skriva. Du får gärna argumentera som en vuxen människa och komma med fakta själv i så fall.

Permalänk

Måste erkänna att jag är väldigt besviken, nu kan felet ligga på min övertro i att AMD skulle leverera i Raytracing trots uteblivna resultat under revealen.

Jag klickade bort min beställning trots bra utgångsläge, för högt pris kontra prestanda. Det får bli Nvidia igen - förhoppningsvis 3080Ti när det finns tillgänglig under år 2039.

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS ELITE, AMD Ryzen 9 3900X, Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB, EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA HYBRID

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Kortet verkar ju vara riktigt bra. Synd att AMDs hypetrain alltid går lite för fort för sitt eget bästa bara.

Hoppas de gör mer ref-kort för de är ändå ganska läckra.

Alltså nu har jag sett några benchmark och både 6800 6800xt slår till och med 3090 med hästlängder.
Om de paras med ryzen 5900 och rätt ramminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kolla upp valutasäkring på Google. Att beskylla AMD för att msrp USA inte stämmer med vad butikerna tar här tycker jag inte är rätt när vi inte har all fakta.

Om nu AMD går ut med ett MSRP pris för Sverige, så borde de väl kunna se till att detta ska hållas? Det är ett riktvärde som ska kunna hållas i butik.

Rätta mig gärna om jag har fel, men som jag fattar det utifrån vad redaktionen skrivit så har AMD själva gett Sweclockers ett svenskt MSRP som var mycket lägre än det faktiska priset i Sverige. Står i alla fall på sista sida att detta är helt AMDs ansvar och inte butikernas.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av wargreymon:

Rätta mig gärna om jag har fel, men som jag fattar det utifrån vad redaktionen skrivit så har AMD själva gett Sweclockers ett svenskt MSRP som var mycket lägre än det faktiska priset i Sverige.

Det är korrekt. AMD påstod att korten skulle säljas för 6990 kr (RX 6800 XT) och 6249 kr (RX 6800).

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade mer att det läge som presterade bäst var inte det med bäst frekvenser

Förhoppningsvis blir det hyfsade drivisar så korten är Stabila

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är korrekt. AMD påstod att korten skulle säljas för 6990 kr (RX 6800 XT) och 6249 kr (RX 6800).

Brukar ni få officiella priser i SEK på liknande produkter ni testar ?
Jag har aldrig sett nått officiellt MSRP som inte har varit i USD exkl. moms. Detta brukar ju sedan räknas om till SEK genom multiplikation med dagens USD kurs + moms, vilket borde stämma, men har som sagt inte sett att leverantörer har officiella MSRP priser i SEK, vilket ju ger utrymme att hitta lite ursäkter för att det blir dyrare än vad det borde.

Permalänk
Medlem

Mycket påhitt av amd, de hittade på MSRP, deras lager skulle vara stort så deras lager räcker till alla och deras egna benchmark resultat stämde inte alls

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ddelin:

Brukar ni få officiella priser i SEK på liknande produkter ni testar ?
Jag har aldrig sett nått officiellt MSRP som inte har varit i USD exkl. moms. Detta brukar ju sedan räknas om till SEK genom multiplikation med dagens USD kurs + moms, vilket borde stämma, men har som sagt inte sett att leverantörer har officiella MSRP priser i SEK, vilket ju ger utrymme att hitta lite ursäkter för att det blir dyrare än vad det borde.

I regel får vi officiella priser i SEK (inklusive moms) från AMD och Nvidia någon dag innan embargot lyfts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är korrekt. AMD påstod att korten skulle säljas för 6990 kr (RX 6800 XT) och 6249 kr (RX 6800).

Det är svårt att förstå vad deras tilltänkta strategi var här, har deras marknadsavdelning huvudet i sanden?

Är genuint nyfiken på om de verkligen bara inte tänkte igenom det faktum att återförsäljare inte skulle vilja sälja under inköpspris som Inet nämnde, eller om de i själv verket hade eller trodde sig ha någon anledning att tro att de slulle komma undan med det.

Edit: alternativt, gjorde de en snabb konvertering från 699$ till sen och tänkte att det var nära nog?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Mycket påhitt av amd, de hittade på MSRP, deras lager skulle vara stort så deras lager räcker till alla och deras egna benchmark resultat stämde inte alls

Vad bra, då behöver du ju inte försöka få tag på ett.

Permalänk
Medlem

@ddelin jag har ett 3080 så jag är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag har inte ens ursprungligt svarat på något du skrivit. Fattar inte detta påhopp du gör på mig som att det jag skriver har mindre värde eller är osant?!

Nej, jag har inga bildbevis på vad jag såg på olika sidor vid 3000-seriens lansering. Däremot är det inte så svårt att hitta information när Nvidia släppte 3080/3090 FE i Sverige och till vilket pris. Det är bara kolla 3080/3090 i lager tråden. Kan även ge ungefärlig datum och tid 17/9 16:40, 24/9 7:00, 1/10 20:00.

Så sluta hoppa på mig säga att jag ska sluta skriva. Du får gärna argumentera som en vuxen människa och komma med fakta själv i så fall.

Jag läser ju trådarna. Och det du gör är en utstuderad form av trollning. Du dyker in ibland 70 inlägg senare och citerar någon som sa något som inte någon annan i diskussionen plockar upp. Ja det är inte korrekt det du rättar ofta, men då behöver du inte göra det och på så sätt få diskussionen att spåra ur om huruvida vilken lansering är sämst eller bäst. Båda lanseringar är dåligt genomförda, det är etablerat nu. Bra så.

Anledningen varför jag citerar dig är att detta forum är ett diskussionsforum, du är en del av den diskussionen. Vill du inte att en annan än den du svarar ska ha synpunkter på ditt inlägg så var vänlig och rätta dem du vill rätta med PM.

Jag har sagt mitt nu. Jag låter dig tröska vidare om ditt lilla skötebarn utan att kommentera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det är svårt att förstå vad deras tilltänkta strategi var här, har deras marknadsavdelning huvudet i sanden?

Är genuint nyfiken på om de verkligen bara inte tänkte igenom det faktum att återförsäljare inte skulle vilja sälja under inköpspris som Inet nämnde, eller om de i själv verket hade eller trodde sig ha någon anledning att tro att de slulle komma undan med det.

Edit: alternativt, gjorde de en snabb konvertering från 699$ till sen och tänkte att det var nära nog?

Ja, är ju lite hål i huvudet, men frågan är om man kan lita blint på vad en återförsäljare säger, dom vet ju att dom har världens chans att göra sig en hacka, och samtidigt spela offer för dom hemska tillverkarna. Säger inte att det är så, men det är ju ingen som direkt erkänner vart dom extra pengarna gått, och är svårt för utomstående att kontrollera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det är svårt att förstå vad deras tilltänkta strategi var här, har deras marknadsavdelning huvudet i sanden?

Är genuint nyfiken på om de verkligen bara inte tänkte igenom det faktum att återförsäljare inte skulle vilja sälja under inköpspris som Inet nämnde, eller om de i själv verket hade eller trodde sig ha någon anledning att tro att de slulle komma undan med det.

Edit: alternativt, gjorde de en snabb konvertering från 699$ till sen och tänkte att det var nära nog?

Inet anger att det är dollar priset som ställt till det (eller var det webhallen?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@ddelin jag har ett 3080 så jag är nöjd

Trevligt, ett fint kort. Då kan du sluta gnälla i en tråd om ett helt annat kort som du ändå inte behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Trevligt, ett fint kort. Då kan du sluta gnälla i en tråd om ett helt annat kort som du ändå inte behöver.

Jag har åsikter och jag diskuterar dem i detta forum om jag så vill. Tycker inte om vilseledande information som amd gör. Jag kommer ihåg förra generationens amd grafikkort där amd använde olika testsystem för att få bättre fps än nvidia. Jag påstod det denna gång med men folk sade att amd skrivit samma system i finstilta... Uppenbarligen inte sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det är väl det som är lite av poängen. "4k performance DLSS" är ju 1080p SSAA med instagrams HDR-filter påslaget.
Man kommer lika billigt undan, och med färre fel i bilden om man kör med kantutjämning native.

Som sagt, du måste nog prova DLSS innan du uttalar dig. Du har målat upp någon bild som inte infinner sig när man spelar en hygglig DLSS implementation, det enda man normalt märker är att man får högre framerate.

Men sen kan ju både du och jag tycka precis vad vi vill utan att det spelar någon roll. Det viktiga i det här fallet är vad Nvidias kunder tycker, och det verkar som att DLSS accepteras som lösning för mer FPS och ögongodis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jahapp, då förlorade jag denna Battle Royale också.

Jag ska fixa min ping och Mouse Sensitivity så gör jag comeback den 8:e december 2020!

*pekar* Titta där borta! *köper 6900xt medan du är distraherad*

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Jag har åsikter och jag diskuterar dem i detta forum om jag så vill. Tycker inte om vilseledande information som amd gör. Jag kommer ihåg förra generationens amd grafikkort där amd använde olika testsystem för att få bättre fps än nvidia. Jag påstod det denna gång med men folk sade att amd skrivit samma system i finstilta... Uppenbarligen inte sant.

Fast nu slår både 6800 6800xt 3090 med hästlängder med ryzen 5900 eller 5950 cpu samt rätt ramminne. Enda gångerna nvidia slår amd är raytraycing.

Permalänk
Medlem

Det är lugnt grabbar! Inga som helst med problem med tillgängligheten på korten. Frank fick ju tag på ett så då är det ju lugnt! /s

Skön fingertoppskänsla ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag läser ju trådarna. Och det du gör är en utstuderad form av trollning. Du dyker in ibland 70 inlägg senare och citerar någon som sa något som inte någon annan i diskussionen plockar upp. Ja det är inte korrekt det du rättar ofta, men då behöver du inte göra det och på så sätt få diskussionen att spåra ur om huruvida vilken lansering är sämst eller bäst. Båda lanseringar är dåligt genomförda, det är etablerat nu. Bra så.

Anledningen varför jag citerar dig är att detta forum är ett diskussionsforum, du är en del av den diskussionen. Vill du inte att en annan än den du svarar ska ha synpunkter på ditt inlägg så var vänlig och rätta dem du vill rätta med PM.

Jag har sagt mitt nu. Jag låter dig tröska vidare om ditt lilla skötebarn utan att kommentera det.

Jag vet fortfarande inte vad jag skrivit som retat upp dig så mycket. Kom gärna med fakta/synpunkter om jag har fel, har inte sagt att du inte får citera mig. Du kommer med påhopp om att jag trollar, har fel och inte ska/få svara på folk, men du kan inte skriva vad jag gjort för fel? Anmäl gärna mina inlägg så kan moderatorer ta bort om de tycker att jag gör något fel istället för att leka moderator själv.