Huawei får oväntat stöd – från Ericsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

De centrala problemen med kinesisk 5G utrustning är snarare att kinesiska bolag kopplade till kinesiska staten får tillträde till känslig infrastruktur samtidigt som desamma använder alla påtryckningsmedel de kan för att armbåga fram sina politiska ambitioner. Det påminner en del om hur svenska myndigheter drar sig för att låta ryska bolag etablera hamnar i Sverige; man vill undvika att stökiga länder som snabbt hävdar territoriella rättigheter etablerar sig och använder luftiga frimarknadsidéer som språngbräda till politisk tuppfäktning.

Det där lät ju som det mest sannolika scenariot jag läst i den här debatten. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nu är det ju knappast det gränsen är dragen mot. Brott mot mänskligheten har Sverige aldrig haft problem med.

Det är ett sätt att se på det. Ett annat är att gränsen dras just för att den kinesiska staten använder företag som Huawei för att begå dessa brott.
Denna gränsdragning har stor betydelse.
Och det beror nog på hur du definerar brott mot mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Tycker hela grejen med Huawei börjar bli fånigt. Visst kommunist land ok men det är deras gränser och mark så vad göra. De styr landet som de vill precis som Sverige styr sitt land. Att vi har olika syn på rätt och fel självfallet. Men helt plötsligt är Kina största boven innom avlyssning och spionage. Det har ju nu kommit att NSA 2015 tog sig in på SAS och spionera på hemliga information om Gripen. Direkt hot mot vår militär men inget som tycks blåsa upp direkt. Personligen anser jag det vara djävligt allvarligt. Kina behandlar människor som trotsar, illa och bryter mot mänskliga rättigheter ABSOLUT! Ingen tvekan om saken. Men vi då? Våra politiker tycker ju att IS medlemmar ska få komma tillbaka, behålla medborgarskap, gå fritt i landet med bidrag och bostad? Spionage verkar vara big nono. Föredetta halshuggare verkar vara gogo. Alla spionerar på alla, även lilla Sverige.

ja jo jag förstår dig och håller med dig, men Kina bör vi inte släppa in, men de är nog försent, ända jag kan göra är att bojkotta privat så gott jag kan, i alla dessa delar, USA, Kina, våra politiker osv. så fånigt tycker jag inte att de är, men desto viktigare att vi medborgare och väljare sätter stopp.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin153:

Menar du att det är tekniskt möjligt för Huawei att när som helst stänga av den 5G-hårdvara som de levererat? Om så är fallet är det väldigt skrämmande.

Skrivet av Mr.Borka:

Jag har svårt att se att kinesiskt levererad utrustning för 5G skulle kunna stängas av per distans när installerad utanför Partiets inhemska kontroll. Det vore ett barnsligt stort säkerhetshål - och ett som Kina rimligtvis bara kunnat använda en enda gång som politisk vapen, innan utrustningen skyndsamt monteras ned oavsett kostnad.

Jag vet inte hur situationen ser ut nu för 5G, men "back in the days" (2011?) när Australien bannade Huawei från utbyggnaden av bredband var det för att vissa delar av systemet levererades som binärer och myndigheterna fick inte tillgång till källkod för att kunna granska och utvärdera ordentligt.

Om det är fallet med 5G förstår jag att dom blockas, men jag har inte läst på ordentligt så jag vet inte.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Reflektion; finns många här i trådarna som dissar Sverige, Europa och västvärlden, och våra demokratiska styren. Samtidigt talar de sig varma om hur mycket bättre nästan precis allt är i Kina, och hur väl uppstyrt landet är. Men man ser de nästan aldrig flytta dit, trots det... märkligt!

Jag ser ingen motsättning i att kritisera styret av sitt land och att bo kvar i det. Ska alla gå runt och klappa politikerna på axeln när de inte gör något rätt? Hur demokratiskt är det? Det hör väl till sakens natur att man som styrande av ett land får ta emot kritik? Hur ska man annars kunna utveckla något? Väldigt konstigt resonerat.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag vet inte hur situationen ser ut nu för 5G, men "back in the days" (2011?) när Australien bannade Huawei från utbyggnaden av bredband var det för att vissa delar av systemet levererades som binärer och myndigheterna fick inte tillgång till källkod för att kunna granska och utvärdera ordentligt.

Om det är fallet med 5G förstår jag att dom blockas, men jag har inte läst på ordentligt så jag vet inte.

Nu far jag också med gissningar, men om det varit så att Huawei tidigare levererat utrustning och lösningar utan öppenhet så tänker jag att det kommer ur en annan tid. Nu tror jag få länder gör samma misstag att göra sig beroende av en så antagonistisk spelare som Kina. Medan Kina inte varit allt för hemliga med sina ambitioner så har deras aggressivitet ökat och blivit välkända senaste få åren, vilket bidragit till den misstänksamheten mot landet vi ser idag som kanske inte fanns för sådär tio år sedan.

Skrivet av Bakgrund:

Jag ser ingen motsättning i att kritisera styret av sitt land och att bo kvar i det. Ska alla gå runt och klappa politikerna på axeln när de inte gör något rätt? Hur demokratiskt är det? Det hör väl till sakens natur att man som styrande av ett land får ta emot kritik? Hur ska man annars kunna utveckla något? Väldigt konstigt resonerat.

Jag tror det mer handlade om personerna som tycks heja på Kina inte väljer att flytta dit. Samt hur kritiken mot det egna landet präglas av kontrast till en romantiserad uppdiktad bild av Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Härligt. Så du är för att Sverige hädanefter ska bojkotta USA? För det är väl ingen skillnad på Kina eventuellt håller på med industrispionage mot att USA med NSA i spetsen gör det? Senast har ju danskarna dragit fram USA's smutsiga metoder i solljuset igen.

Tack! Alla spionerar på alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Huawei har bidragit väldigt mycket inom 5g forskning som vi idag använder. Och sen stänger vi ute dem? Är ju det här beteendet vi inte gillar med Kina...
Föregå med gott exempel, alltid.

Föregå med gott exempel är att inte etniskt rensa eller inkludera bakdörrar, inte att underkasta sig i samma strid som syftar till att förmå Kinesiska staten att ändra beteende

Permalänk
Medlem

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Mellan raderna: Ericsson slickar kinesiska statens bak i ren rädsla att förlora marknadsandelar i Kommunist-Kina.

Mellan raderna mellan raderna: pengar.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

Dags att bojkotta Kina, tills de överger kommunismen HELT, samt slutar med internationellt spionage och STÖLD av teknik och patent!

Västvärldens kåta och naiva produktion i detta land har saboterat världsekonomin!

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/16/usa-spionerade-blan... Tänker att detta är rätt relevant ändå då vissa tycker att Usa är bättre än Kina, varför välja pest eller kolera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SgtShadowsong:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/16/usa-spionerade-blan... Tänker att detta är rätt relevant ändå då vissa tycker att Usa är bättre än Kina, varför välja pest eller kolera?

Relevant hur? Vilka tycker det? Vad är det vi ska välja eller inte, menar du?

Permalänk
Medlem

Man kan inte gapa om att Kina är en diktatur och samtidigt gulla med andra diktaturstater bara för att vi behöver deras olja, och i nästa andetag säga att "fri marknad" är bra när man hycklar på det viset.

Min åsikt i frågan kan vi lämna därhän, men ska man hoppa omkring och tycka saker för att dygdsignalera så får man i alla fall skärpa sig såpass att man är konsekvent i sitt resonemang.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Uppenbart att Kinas hot om repressalier mot Ericsson i Kina har fått företagsledningen påverka opinionen i Sverige. Kina är inte dumma och de pressar de svagaste i länken för att påverka subtilt.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

De försöker ju bara fjäska för Sjumilaskogsdiktaturen då det är en viktig marknad för Ericsson och deras aktieägare, och de är fullt medvetna om att Kina är hämndbenägna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Härligt. Så du är för att Sverige hädanefter ska bojkotta USA? För det är väl ingen skillnad på Kina eventuellt håller på med industrispionage mot att USA med NSA i spetsen gör det? Senast har ju danskarna dragit fram USA's smutsiga metoder i solljuset igen.

Absolut, jag håller med till 100%!
Att det inte blivit större rabalder kring skiten med NSA via Danmarks nät är bara löjligt.

Men det finns även en stor skillnad. Inte *** är USA särskilt mycket bättre, men det är ändå i grund och botten en demokrati (nåja..), och dem delar mycket intressen med Sverige som stat. Dessutom så, trots problemen som finns i USA, pågår det just nu inte systematiskt folkmord i USA, som det därmot gör i Kina , där enda möjligheten att ha något att säga till om, är att reducera sitt beroende till Kina, men jag är helt för att man även gör det åt andra hållet, så du får snällt hitta bättre argument än så, för det är bara löjligt.

Edit*

Och för att på något sätt bryta trenden och faktiskt erbjuda källor på påståenden, Här kan du få läsa SÄPOs årsbok som går in mer på detalj varför det är en rätt rejäl skillnad mellan USA och Kina

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Kineser åt på restauranger, redan när våra förfäder bodde i grottor, åt rötter och slogs med träklubbor. Jag tror kineser vet bättre om vilket statsskick är bäst lämpat att tygla sin mångmiljardbefolkning. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kanske dags att bojkotta USA också då? Med tanke på att dom garanterat gör exakthet samma sak och förmodligen även på större skala ^^ liksom är man orolig över sånt så är nog NSA man ska va orolig för!

Finns det verkligen några seriösa amerikanska leverantörer av 5G?

Jag tror inte det, men känner mest till bara Europeiska (Nokia, Ericsson) och Kinesiska (Huawei, ZTE), men du får hemskt gärna rätta mig om jag har fel, och visa på vilka amerikanska alternativ du tänker på?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Jaså, trodde de flesta är emot hur läget i kina ser ut, har inte sett någon som skriver varmt om Kina på det sättet...

Har inte de inläggen här på rak arm, men har funnits massvis i trådar som typ denna (även om jag inte läst det i denna tråden än). Skall se om jag kan leta upp ett par exempel åt dig. Men har som sagt funnits rejält många sådana i SweC-trådar genom tiderna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Rätt.
Teknik är teknik.
Huawei är betydligt längre fram på detta än någon annan i världen.

Hämmar tekniken med massa strunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag som har familj i Kina vet hur staten spionerar på folk. Man får besök från polisen om man skriver något mot staten eller partiet även i privata grupper.
Många här i forumet förstår inte att det går åt fel håll i Kina. Partiet med Xi i spetsen har slagit ännu hårdare mot demokrati förespråkare och straffar ännu hårdare alla som inte ställer sig i led.
Propaganda tidningar i Kina avbildar väst och demokratin som största fiende mot kineserna och partiet. Det är detta en del av folket här vurmar för.
Ni gör inte den kinesiska folket en tjänst kan jag säga.

Skönt att höra direkt från en som du som är uppväxt där!

Samtidigt, för att vara helt rättvis, så har jag läst inlägg från kinesiska medborgare som jobbar här i Sverige, och som benhårt försvara den kinesiska regimen. De skriver ofta om hur väl allt fungerar där, och hur dåligt det är här i Sverige/västvärlden (fast de valt att lämna landet, märkligt).

Så det verkar vara som en verklig vattendelare ibland kinesiska medborgare hur de framställer det hela.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag vet inte hur situationen ser ut nu för 5G, men "back in the days" (2011?) när Australien bannade Huawei från utbyggnaden av bredband var det för att vissa delar av systemet levererades som binärer och myndigheterna fick inte tillgång till källkod för att kunna granska och utvärdera ordentligt.

Om det är fallet med 5G förstår jag att dom blockas, men jag har inte läst på ordentligt så jag vet inte.

Det verkar vara av samma orsaker som Japan uteslutit Huawei och ZTE som leverantörer ifrån deras nya mobilnät.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag ser ingen motsättning i att kritisera styret av sitt land och att bo kvar i det. Ska alla gå runt och klappa politikerna på axeln när de inte gör något rätt? Hur demokratiskt är det? Det hör väl till sakens natur att man som styrande av ett land får ta emot kritik? Hur ska man annars kunna utveckla något? Väldigt konstigt resonerat.

Absolut inte. Du har totalt missuppfattat mig.

Jag gillar frihet och demokrati, men det betyder inte att jag automatiskt därmed gillar vår regering och nuvarande politik.

Men samtidigt som jag själv är ytterst kritisk till den, så betyder det inte att jag anser att det kinesiska styrelseskicket är en bättre författningsform, eller något som vi bör se upp till och anamma.

Det är en enormt stor skillnad.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SgtShadowsong:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/16/usa-spionerade-blan... Tänker att detta är rätt relevant ändå då vissa tycker att Usa är bättre än Kina, varför välja pest eller kolera?

OT-varning:

Vad är det som du har emot USA, som gör att du tycker det är så hemskt land?

Jag har varit flera gånger i både USA och Kina, och är för mig ingen tvekan vad jag skulle välja

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skönt att höra direkt från en som du som är uppväxt där!

Samtidigt, för att vara helt rättvis, så har jag läst inlägg från kinesiska medborgare som jobbar här i Sverige, och som benhårt försvara den kinesiska regimen. De skriver ofta om hur väl allt fungerar där, och hur dåligt det är här i Sverige/västvärlden (fast de valt att lämna landet, märkligt).

Så det verkar vara som en verklig vattendelare ibland kinesiska medborgare hur de framställer det hela.

De flesta som skulle våga kritisera Kina skulle nästan aldrig kritisera det öppet även om de bor i väst.
Har man släkt i Kina så är det stor risk att de blir påhälsade ifall man skriver negativt om Kina här i väst. Folk är rädda och man pratar helst inte om politik även hemma.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Nånting som både artikelförfattaren och alla ni andra missat, är att Börje Ekholm också sitter i Alibabas styrelse, dvs Kinas största marknadsplattform. Konstigt att han vill att kinesiska företag ska få så mycket frihet som möjligt...

Permalänk
Medlem

skrämmande poletik``nästan som svenska staten har varit trumps lilla bästis......

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Jag drar på mig foliehatten nu

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

I en nära framtid.

De underdåniga drängarna på Säpo, FRA i full galopp.

Främja handel och teknisk utveckling! Öka utbytet med Kina!

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Väldigt tydligt politiskt och ekonominskt uttalande där Ericsson vill fortfarande tillverka i Kina.

Annars bra. Huawei är oskyldiga.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X