Permalänk
Medlem

Grafikkortshållare

Fick i veckan mitt Palit RTX 3080 GamingPro och fast det inte är längre än 30cm som många andra kort är så följde det med en grafikkortshållare. Hur många av er använder en sådan? Jag tycker inte mitt har så mycket "sagging" som det kallas när kortet på plats kan luta snett. Jag kan peta det typ 0,5CM uppåt baktill.

Så hur många av er använder grafikkortshållare och i så fall vilken sort?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

I mitt fall krävs det mer eller mindre då jag har en eftermarknadskylare och ingen backplate, men ja. Kör en egenknåpad ghettovariant. Det är ju inte strikt nödvändigt i de flesta fall men tycker det bör användas där det går (speciellt om det ändå följer med).

Dels finns det ju skräckhistorier historiskt sett och dels innebär det alltid stress för PCB:n som kan leda till problem på sikt, så någon form av stöd är en billig och enkel "försäkring" mot det. Grafikkorten drar ju bara mer och mer och därmed blir också kylningslösningarna allt tyngre, vilket monteringssystemet för instickskort är väldigt dåligt anpassat för.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070