Permalänk

Ny laptop (dålig fps i spel + lagg)

Hej!

Fick hem min laptop för några dagar sen, som jag köpt från Shark Gaming. När jag spelar spel så som CSGO så får jag ganska lågt med fps, typ 200max. Ibland så kan det hoppa upp till 300+, men det droppar ner hela tiden. Samt att det laggar när jag väl spelar.

Jag är helt 100 på att min laptop bör klara csgo utan problem (kört csgo på ännu sämre laptop förut, då laggade det inte och hade högre fps än nu).

Laptopens setup är:
Intel i7 10875h
16gb ram
2070 super
1tb SSD

Har tittat upp på userbenchmark dessutom. Allt verkar vara som det ska där, MEN däremot så testar den inte min 2070 super. Utan den testar det integrerade kortet istället "Intel UHD Graphics".

Jag vet tex från när jag skulle stretcha upplösningen i nvidia's kontrollpanel att skärmen och grafikkortet inte är samma eller vad fan man nu ska säga. Fick nämligen gå in på Intel's egna program för att kunna stretcha upplösningen.

Även på enhetshanteraren så visar det två grafikkort. Så är lite rädd att när jag väl spelar något, så som CSGO då, att spelet även väljer det integrerade grafikkortet istället för 2070 super.

Har läst en massa olika trådar och "lösningar" på detta problemet, jag verkar inte vara den enda som har detta problemet. Sen som de flesta svarade då var ju att CSGO går mer på RAM och CPU eller något sånt där.

I vilket fall som helst. Här har ni min userbenchmark om det på något sätt hjälper. Även den visar någon slags warning om 2070 super att den inte kommer testas eller dylikt.

UserBenchmarks: Game 13%, Desk 84%, Work 12%
CPU: Intel Core i7-10875H - 80.7%
GPU: Intel UHD Graphics - 5.1%
SSD: Intel SSDPEKNW010T9 1TB - 281.1%
RAM: Kingston HyperX DDR4 2666 C15 2x8GB - 75.8%
MBD: Notebook PB50_70DFx,DDx

Undrar lite, om jag tex inaktiverar Intel graphics UHD på enhetshanteraren, kommer inte typ min skärm att sluta fungera då? I och med att den har med skärmen att göra? Eller finns det något man kan göra för att liksom göra så att självaste datorn går på 2070 super istället eller så?

Tacksam för svar!

Permalänk

FIXAT!

Lösningen var såhär. Gå in på Nvidia's kontrollpanel, och på 3D inställningar så väljer du Önskad grafikprocessor->Högpresterande NVIDIA-processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westinw0w:

FIXAT!

Lösningen var såhär. Gå in på Nvidia's kontrollpanel, och på 3D inställningar så väljer du Önskad grafikprocessor->Högpresterande NVIDIA-processor.

Såg precis tråden nu efter du uppdaterade den.
Ja, just den där biten kan vara förrädisk. Se till att kolla igenom det varje gång du uppdaterar drivrutinerna. Den gillar att nollställa sig själv.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Nu har jag faktiskt samma problem igen.. Skaffade destiny 2 nu när nya expansionet släppts.

Bör ju klara ganska hög fps på spelet när jag kollat lite vad andra kan köra på för inställningar, och fps.

Det jag får som problem är att laptopen blir svinvarm, i princip så varm att man knappt kan röra den. Fpsen kan droppa till 30-40 på vissa ställen, och sedan gå upp igen.

Vet att spelet har så att man kan ställa in sin fps osv, och att man ska köra på den frameraten skärmen har. Men jag har verkligen 300hz skärm.

Men! Har försökt att sänka till 240, 144, 120 etc, men det verkar inte hjälpa med lagspiksen som jag får, samt värmen som laptopen ger av sig.

Permalänk
Medlem

Spontant:

går datorn på batteri, står på en tjock bordsduk och nått slags låg energiläge?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av westinw0w:

Nu har jag faktiskt samma problem igen.. Skaffade destiny 2 nu när nya expansionet släppts.

Bör ju klara ganska hög fps på spelet när jag kollat lite vad andra kan köra på för inställningar, och fps.

Det jag får som problem är att laptopen blir svinvarm, i princip så varm att man knappt kan röra den. Fpsen kan droppa till 30-40 på vissa ställen, och sedan gå upp igen.

Vet att spelet har så att man kan ställa in sin fps osv, och att man ska köra på den frameraten skärmen har. Men jag har verkligen 300hz skärm.

Men! Har försökt att sänka till 240, 144, 120 etc, men det verkar inte hjälpa med lagspiksen som jag får, samt värmen som laptopen ger av sig.

Låter ju som datorn blir överhettad. 120 är fortfarande väldigt mycket. 75-60?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Spontant:

går datorn på batteri, står på en tjock bordsduk och nått slags låg energiläge?

Den har batteri ja, men kör ju alltid med strömsladden i. Kör energiläge hög prestanda. Står på ett träbord!

Skrivet av Herr Kantarell:

Låter ju som datorn blir överhettad. 120 är fortfarande väldigt mycket. 75-60?

Tror det också, den blir sjukt varm när jag spelar spel med den. Tycker att jag bör kunna ligga på 200fps ish på destiny 2 med den.

Det där jag skrivit så har jag faktiskt skruvat ner de mesta på medium, och vissa saker på low. Men får likt förbannat fps drop och att datorn blir varm.

Testade som sagt lite olika fps cap på destiny 2. Bland annat 100, 120, 144, 240, och sen då 300. Men oavsett så vill det ju lagga och sjunka ner till 30-40 hela tiden här och var, samt bli varm.

Skrev i chatten hos shark gaming, även han tyckte att det inte lät rätt. Så har skickat in en ticket, och ska nog ringa kundservicen imorgon för att se vad dom säger. Annars blir det att skicka in och få en ny!

Permalänk
Medlem

Du borde mäta temperaturen.
Har du t ex Afterburner?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Du borde mäta temperaturen.
Har du t ex Afterburner?

Hej!

Ja man får ett en control center förinstallerat med laptopen. Känner mig lite dum från att lillbrorsan var här och lugnande ner mig.

Jag har varit så trög att jag kört fläktarna på quiet när jag väl spelat krävande spel. Inte så konstigt att laptopen blir varm när fläktarna inte går för fullt?

Så vi testade att köra med performance när jag körde destiny 2, och vips inget lagg, inget fps drop, och faktiskt på vissa ställen så var till och med datorn kall!

Men däremot, vilken kanske är lite förståeligt ändå, så låter ju fläktarna något förbannat mycket. Men som sagt, är ju förståeligt när dom går på 100%.

Men hade det funnits något man kan göra för att få fläktarna att låta mindre även om jag spelar krävande spel, så lyssnar jag gärna på idéer!

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är nog att skaffa en kylplatta för laptops, vilket kan hjälpa lite grann. Du kan också prova att sätta en fps limit på t.ex. 60 fps, så belastas inte grafikkortet så hårt. Utöver det är nog spelande med ett ljudisolerande headset det enda du kan göra.

Permalänk
Medlem

Går sällan att göra något åt det.
Möjligen sänka klockfrekvensen på din CPU för att få den att gå mindre varm, men det lär inte avhjälpa oljudet.
Whatever, spelar gör man praktiskt taget alltid med hörlurar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av westinw0w:

FIXAT!

Lösningen var såhär. Gå in på Nvidia's kontrollpanel, och på 3D inställningar så väljer du Önskad grafikprocessor->Högpresterande NVIDIA-processor.

Sorry för att reviva gammal tråd här, men jag letade denna inställning under min Nvidia Kontrollpanel.
Vars kan man hitta det där? ELler heter de något annat nu 2022? Min Nvidia Kontrollpanel är på svenska.

Jag går till "3D inställningar" -> "Hantera 3d inställningar" -> sen under "Globala inställningar" eller "Programinställningar" så hittar jag inget sem heter "Önskad grafikprocessor"??

Permalänk
Medlem
Skrivet av westinw0w:

Men hade det funnits något man kan göra för att få fläktarna att låta mindre även om jag spelar krävande spel, så lyssnar jag gärna på idéer!

Köp ett par bra slutna hörlurar så lär du inte höra datorn alls.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Sorry för att reviva gammal tråd här, men jag letade denna inställning under min Nvidia Kontrollpanel.
Vars kan man hitta det där? ELler heter de något annat nu 2022? Min Nvidia Kontrollpanel är på svenska.

Jag går till "3D inställningar" -> "Hantera 3d inställningar" -> sen under "Globala inställningar" eller "Programinställningar" så hittar jag inget sem heter "Önskad grafikprocessor"??

Är det inte lättare att inaktivera den integrerade grafiken så du slipper hålla på och ändra hela tiden?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Är det inte lättare att inaktivera den integrerade grafiken så du slipper hålla på och ändra hela tiden?

Hela tiden? Har aldrig någonsin ändrat det där, och vill testa och se om det hjälper för mig.
Men verkar inte kunna hitta det.