Apple sänker avgiften i App Store för mindre företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Normala betalsystem på internet ligger runt 3%. Apple sänker från 30% till 15%.
Jippi! bara fem gånger dyrare.

Som jämförelse, vilken procent tar Google ut på köp i sin app-butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tycker de kan få prissätta fritt, men lämna öppet för installation av fristående applikationer/butiker.

Jag håller med. Det vore den bästa lösningen. Öppna plattformen för fristående applikationsinstallationer och andra appbutiker.
Om det görs på ett bra sätt så kan man inte anklaga Apple för att utnyttja sin monopol-liknande ställning.
Användare och apputvecklare får välja själv om de vill gå genom Appstore eller en annan kanal.

Detta kommer dock inte ske frivilligt från Apple. De tjänar multum på Appstore och de höga avgifterna. Dessutom kan de använda Appstore för att motarbeta direkta konkurrenter såsom Spotify. Apple har ju som bekant en egen musiktjänst.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Jag håller med. Det vore den bästa lösningen. Öppna plattformen för fristående applikationsinstallationer och andra appbutiker.
Om det görs på ett bra sätt så kan man inte anklaga Apple för att utnyttja sin monopol-liknande ställning.
Användare och apputvecklare får välja själv om de vill gå genom Appstore eller en annan kanal.

Detta kommer dock inte ske frivilligt från Apple. De tjänar multum på Appstore och de höga avgifterna. Dessutom kan de använda Appstore för att motarbeta direkta konkurrenter såsom Spotify. Apple har ju som bekant en egen musiktjänst.

Precis, det lär behövas att EU eller liknande kräver detta, vi kommer förmodligen dit, men när...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Normala betalsystem på internet ligger runt 3%. Apple sänker från 30% till 15%.
Jippi! bara fem gånger dyrare.

OBS! pratar om "Avgiften gäller också betalningar direkt i applikationerna och för prenumerationer." som inte kostar apple någon serverlagring eller bandbredd.

Så appen uppdateras inte efter första nedladdningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Förbättring men fortfarande inte bra.

Anser att det största problemet är att de som enorm platformslevrantör är de enda som kan förse mjukvara. Kasst för marknadsekonomin, maktbalans, villkor, innovation och massor annat.

Vill man reglera det till att en appbutik ska likställas som en fysisk, så kan vi dra det hela med att Philips inte kan bestämma provisionen som Elgiganten tar för förmedling av vissa produkter. De kan heller inte springa runt med sin egen kortläsare och ta betalt, som många kritiserar Apple för att själva vilja tillhandhålla betalningen.

Apple utgör inte ens 30% av världens marknad, så nej, de dominerar inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clnr:

Så appen uppdateras inte efter första nedladdningen?

Det är trivialt låga kostnader det handlar om, om man tittar på bakändan. Vi kan ta Amazon S3 som exempel. Om Apple gör detta in-house är det säkert billigare än Amazon.

Om jag gör en mobilapp som är 1 GB stor så kostar den cirka $0.023 per månad att lagra i Amazon S3. För att sedan de som ska hämta uppdateringarna ska få göra det, kostar det $0.0004 per 1000 hämtningar. (Källa: https://aws.amazon.com/s3/pricing/)

Om jag har en miljon användare, och trycker ut en uppdatering på 1 GB (extremt högt räknat) en gång per månad, så orsakar jag alltså serverkostnader på:

$0.023 * 1 GB för lagring (Amazon S3 Standard)
$0.4 för 1 miljon hämtningar (Amazon S3 Standard)

Detta blir cirka 4 kronor i kostnader för att en miljon användare ska uppdatera en app på 1 GB. Även om du multiplicerar detta med 1000 så är det en extremt liten summa pengar det handlar om i förhållande till de avgifter Apple tar.

Permalänk
Inaktiv

Som spelutvecklare själv tycker jag det jobbiga är 99 dollar per år i en basavgift för att ens få vara utgivare av appar på App Store.

Permalänk
Medlem

Låter bra! Tycker det är bra att apple får justera sin prismodell lite då den känns bitvis ojämnt fördelad. Men det kanske beror på att det är svårt att ta ut avgift från vissa appar.

Skrivet av sesese:

Allt över 5% är orimligt då det är nära 0 arbete som apple gör för denna tjänsten. Som jag ser det så rånar Apple alla bolag som vill vara på deras plattform. Här måste EU sätta ner foten. Om de inte kan stoppa så är det rimligt med en rimlig skatt för dessa mellanhänder på 30-50%

Nära 0 arbete apple gör? Nåja, dom säljer, marknadsför, granskar alla appar/uppdateringar.
Om du tänkte att man skulle beskatta mellanhänderna(apples app store verksamhet) så kommer konsumenterna bära den kostnaden till största del. Det löser alltså inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Som jämförelse, vilken procent tar Google ut på köp i sin app-butik?

Samma som Apple, 30%. Google följde efter när Apple sänkte till 15% för prenumerationer över ett år. Får se om de följer Apple här med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Allt över 5% är orimligt då det är nära 0 arbete som apple gör för denna tjänsten. Som jag ser det så rånar Apple alla bolag som vill vara på deras plattform. Här måste EU sätta ner foten. Om de inte kan stoppa så är det rimligt med en rimlig skatt för dessa mellanhänder på 30-50%

Släng upp en serverhall som servar mjukvara till 1.5 miljarder enheter, och återkom sedan om hur nära 0kr i driftkostnader du hamnar.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Samma som Apple, 30%. Google följde efter när Apple sänkte till 15% för prenumerationer över ett år. Får se om de följer Apple här med.

Precis. Det känns som om många tror att detta är något unik för apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Som spelutvecklare själv tycker jag det jobbiga är 99 dollar per år i en basavgift för att ens få vara utgivare av appar på App Store.

Se det som en kostnad för utvecklarverktygen, som annars är gratis. Just den detaljen har jag faktiskt inga som helst problem med - Apple använder ju pengarna till att betala utvecklare som gör verktygen bättre.

Visual Studio Pro kostar $45 i månaden, som jämförelse.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Släng upp en serverhall som servar mjukvara till 1.5 miljarder enheter, och återkom sedan om hur nära 0kr i driftkostnader du hamnar.

Ser du till användarantalet så blir det max ören/användare. Dagens serverhallar har en extremt bra prestanda. (varför tror du alla stora bygger egna hallar jo vinsterna är extrema. Hallarna i Sverige är nästan skattebefriade vad gäller elkostnaden. https://www.frojdh.se/2018/08/08/facebook-och-googles-svenska...

Idag slänger vi upp mängder med vinkraftssnurror så vi kan sponsra alla dessa serverhallar. Tänk på hur "fint" vi har det med alla dessa kraftverk som inte ger Sverige som land något över huvud taget.
Amazon, Google och Facebook finns alla med på Svenska Kraftnäts lista över vilka som har ansökt om att ta ut el i samband med byggandet av serverhallar sedan 2015. Totalt har ansökningar om 1.322 megawatt beviljats och det finns inneliggande ansökningar på ytterligare 2.015 megawatt. Hur mycket de namngivna techbolagen har ansökt om framgår däremot inte, inte heller vilka andra som har visat sitt intresse för att bygga serverhallar.

För att sätta siffrorna i ett jämförelse med något så har en aktör ansökt om att ta ut 461 megawatt, vilket motsvarar ungefär ett halvt kärnkraftverk. En aktör vill bygga en serverhall som drar 500 megawatt, det är nästan dubbelt så mycket el som hela Uppsala förbrukar.

https://www.breakit.se/artikel/26444/serverhall-drar-som-halv...

2005 producerade vi i Sverige 0,9 TWh el från vindkraft

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vill man reglera det till att en appbutik ska likställas som en fysisk, så kan vi dra det hela med att Philips inte kan bestämma provisionen som Elgiganten tar för förmedling av vissa produkter. De kan heller inte springa runt med sin egen kortläsare och ta betalt, som många kritiserar Apple för att själva vilja tillhandhålla betalningen.

Du missuppfatter min text rätt totalt. Det jag kritiserar är att det är ett låst ekosystem utan konkurrerande butiker. Vill du jämföra det med fysiska butiker så är det som att ifall du hade ett Elgiganten hem så hade du enbart kunnat handla produkter till dit hem av elgiganten, där de har full kontroll över sortimentet. Om du som konsument inte gillar Elgiganten så finns också Ica (Google) hem, där man bara kan ha produkter köpta från Ica istället. Google är inte riktigt lika illa iom att man kan installera APK filer, men med AOSP's avtal är en konkurrerande butik i västvärlden någonstans mellan väldigt svårt och omöjligt.

Som tillverkare så betyder det att man bara har en enda återförsäljare per kundgrupp. Du måste gå med på deras avtal, oavsett vad, för att kunna nå en viss kundgrupp. Tror du att de avtalen är rättvisa för att kunna konkurrera med återförsäljarens egna produkter? (i.e. iTunes/Google Play Music vs Spotify.) Att det blir en fungerande marknad om de har totalkontroll över den med egna ekonomiska intressen? Att innovation kan froda om man måste följa just deras villkor som kan totalt omöjliggöra en produkt? (i.e. enbart webkit på iOS) Det mesta du kan göra är att strunta i en av dem och förlora antingen 25% eller 75% av alla potentiella kunder. Fungerar det inte med just två specifika bolag så kan man åtnjuta nära 0% av kunderna. Det hindrar en fungerande marknadsekonomi.

Hade de varit öppna plattformar med riktiga konkurrerande butiker hade jag inte brytt mig om vilka marginaler de har eller vilka kritierer de har på sitt utbud. Men nu är de båda interna monopol inuti en duopol marknad. Den ena hårt (iOS) och den andra mjuk (AOSP avtalen). Därav så säger jag att det är en förbättring med bättre avtal för alla som tvingas arbeta med dem, men att det fortfarnade är kasst då det inte gör någonting till rotproblemet.

Skrivet av Ryssfemma:

Apple utgör inte ens 30% av världens marknad, så nej, de dominerar inte.

Har aldrig sagt att de är dominerande, bara att de är enorma. De är däremot del av ett duopol i västvärlden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

2005 producerade vi i Sverige 0,9 TWh el från vindkraft

Vad vi producerade i el från vindkraft 2005 är totalt ointressant. lite som att titta på mängden el från kärnkraft 1827.

Under 2020 räknar man med runt 12 TWh från vindkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vill man reglera det till att en appbutik ska likställas som en fysisk, så kan vi dra det hela med att Philips inte kan bestämma provisionen som Elgiganten tar för förmedling av vissa produkter. De kan heller inte springa runt med sin egen kortläsare och ta betalt, som många kritiserar Apple för att själva vilja tillhandhålla betalningen.

Apple utgör inte ens 30% av världens marknad, så nej, de dominerar inte.

Din jämförelse håller verkligen inte.
Vem av Philips och Elgiganten har en monopolställning? Jag tror att Philips kan klara sig utmärkt utan att sälja sina produkter på Elgiganten eftersom de kan sälja dem hos massor av andra återförsäljare eller sälja dem själva direkt till konsumenter. Omvänt tror jag också att Elgiganten klarar sig utmärkt om de skulle ta bort Philips ur sitt sortiment. De kan sälja motsvarande produkter från andra leverantörer.

Apple har kanske under 30% av den globala mobilmarknaden, men i västvärlden är de starka och när det gäller de totala intäkterna från appbutiker har de en mycket start ställning.
Om du jämför med att Philips slutar säljas på Elgiganten med att exempelvis Spotify plockas bort ur Appstore. Hur tror du att det skulle påverka Spotify?

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Precis. Det känns som om många tror att detta är något unik för apple.

Bara för att Google tar ut liknande avgifter i Play gör det inte ok. Avgifterna i Play är också illa. Det som förmildrar för dem är att man i Android kan installera fristående appar och det finns också alternativa appbutiker. Google gör det dock ganska besvärligt för en vanlig användare att installera fristående appar och appbutiker.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Se det som en kostnad för utvecklarverktygen, som annars är gratis. Just den detaljen har jag faktiskt inga som helst problem med - Apple använder ju pengarna till att betala utvecklare som gör verktygen bättre.

Visual Studio Pro kostar $45 i månaden, som jämförelse.

Tycker att det ligger något pretentiöst i hur utvecklarna ska behöva betala för att få vara med och bidra till ekosystemet som inte är deras. Jag använder extern textredigering, skulle bara behöva Xcode för signering för App Store i princip.

För jämförelse för de som läser detta och är nyfika:
* Google tar 25 dollar engångsavgift för Google Play "utvecklaremedlemskapet".
* Samsung tar 0 kr för behörighet att lansera till Galaxy Store. Dessutom så får man sin app väl testad av riktiga människor (åtminstone för Galaxy Watch, det är där jag är just nu). Detta är obligatoriskt och kostar 0 kr. Helt otroligt i jämförelse med Apple-exemplet på 99 dollar per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Apple utgör inte ens 30% av världens marknad, så nej, de dominerar inte.

https://www.iphonehacks.com/2020/10/app-store-generated-twice...
"App store omsätter nästan dubbelt så mycket som google play" ( 2020 Q3).
19 Miljarder dollar vs 10.3 miljarder dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

https://www.iphonehacks.com/2020/10/app-store-generated-twice...
"App store omsätter nästan dubbelt så mycket som google play" ( 2020 Q3).
19 Miljarder dollar vs 10.3 miljarder dollar.

Apple ska alltså ursäkta sig för att sälja mer med mindre antal butiker? Det skrämmer både kapitalisten och kommunisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Apple ska alltså ursäkta sig för att sälja mer med mindre antal butiker? Det skrämmer både kapitalisten och kommunisten.

Läsförståelsen skrämmer mig.