Intel presenterar bärbara premiumdatorn NUC M15

Permalänk
Melding Plague

Intel presenterar bärbara premiumdatorn NUC M15

Intel expanderar bortom referensdesigner och lanserar nu bärbara datorn NUC M15 i premiumsegmentet, med produktivitet i fokus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Varför envisas datortillverkare med att göra piltangenterna på detta sättet? Ett upp-och-nervänt T är mycket bättre enligt mig, även om sidopilarna blir halva höjden.

Edit: Håller med om att 1080p är ett skämt till upplösning också, speciellt på 15.6"

Permalänk
Medlem

"15,6 tum med upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar". Eww. Nej men allvarligt, premiumsegmentet och fullHD på 15,6"?

Permalänk
Medlem

"Premiumdator" 15 tum med 1080p slutet 2020... Varför ska de envisas om att ha så låg upplösning på så många PC premiumdatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Varför envisas datortillverkare med att göra piltangenterna på detta sättet? Ett upp-och-nervänt T är mycket bättre enligt mig, även om sidopilarna blir halva höjden.

Haha, skulle precis kommentera om detta. Nu blir det en tumme upp istället

Hur kan någon vara produktiv utan vettiga piltangenter?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Visst den ser slimmad och fin ut men som andra påpekat 15" och bara fullHD.

Vad är det för GPU? Endast den interna?

Vad är det för målgrupp? Att hitta en dator som visar powerpoint är inte så svårt...

Hade varit roligare om de gjort en grym 12-13" dator istället.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

redan nej tack, behöver inte veta mer

Permalänk
Inaktiv

Varför vill ni ha så hög upplösning på små skärmar? 1080p är ju perfekt och man slipper köra zoom i windows

Edit: Skalning heter det visst, inte zoom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Varför vill ni ha så hög upplösning på små skärmar? 1080p är ju perfekt och man slipper köra zoom i windows

15,6'' och fullHD är lite lite för lite. Jag önskar inte högre än 1080p på en 14'', men det är inte premium på en 15,6''.
Sen så skalar den mesta mjukvaran helt ok idag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Varför vill ni ha så hög upplösning på små skärmar? 1080p är ju perfekt och man slipper köra zoom i windows

Man kör ju inte med zoom. Man kör med skalning vilket gör att allt blir skarpare och skönare IMO. Blev sjukt förvånad hur snyggt alt blev på min surface pro på 12 tum och 2160x1440.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matnojje:

Man kör ju inte med zoom. Man kör med skalning vilket gör att allt blir skarpare och skönare IMO. Blev sjukt förvånad hur snyggt alt blev på min surface pro på 12 tum och 2160x1440.

Jo jag skrev fel, det var skalning jag menade men det är inte alls lika bra som att köra utan skalning imo. Dessutom så fungerar det inte felfritt i alla program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jo jag skrev fel, det var skalning jag menade men det är inte alls lika bra som att köra utan skalning imo. Dessutom så fungerar det inte felfritt i alla program.

Antar att du föredrar 620x480 på din mobil också?

Men sant, har man den som jobbdator och kör många gamla interna program så skalar de fruktansvärt dåligt. Men i dessa skeva fall kan man ju alltid välja en lägre upplösning på skärmen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Antar att du föredrar 620x480 på din mobil också?

Men sant, har man den som jobbdator och kör många gamla interna program så skalar de fruktansvärt dåligt. Men i dessa skeva fall kan man ju alltid välja en lägre upplösning på skärmen.

Gamla interna program som Visma SPCS Lön/Admin och Lime Easy, som många kontorsråttor och företagare lever i och på. "Skala lol" eller "sänk upplösningen" är en vansinnigt dålig lösning i de fallen.

Permalänk
Medlem

Premium med max 16 GB RAM och och 1080p... Hoppas de kan konkurrera med priset iaf.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju inte alls imponerande. Får hoppas det blir billigt.

Den unika försäljningspunkten är "Alexa" och en jobbig lampa? Vem skulle vilja ha Alexa? Om det vore något värdeskapande hade väl folk bara installerat det?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Varför vill ni ha så hög upplösning på små skärmar? 1080p är ju perfekt och man slipper köra zoom i windows

Edit: Skalning heter det visst, inte zoom

För det första så är texten inte skarp på 15 tum och 1080p. Man ser ju pixlarna. Något som påverkar alla.

För det andra så blir för lite pixlar direkt ett problem om du ska göra något på Photoshop eller annat program för bild eller videobehandling, vare sig det är professionellt, skola eller hobby. Det är för lite pixlar för att få plats med menyerna och samtidigt kunna se en skarp bild/video/text. Det går inte heller att zooma utan att zoomen "kapar" ojämna zoom nivåer. Zooma ett foto i 53 procent zoom så blir hela bilden suddig, man måste zooma exakt 25%, 50%, 75% osv för pixlarna räcker inte till för andra zoom emellan, något som är extremt ineffektivt. Alla program som behöver menyer i gör att arbetsytan då blir under 1080p vilket idag är extremt lågt. Det finns typ inget material man jobbar med som är under 1080p. Mobiltelefoner är ju tom över 1080p.

Permalänk
Keeper of Traditions

Får väl hoppas på ett riktigt lågt pris med de specifikationerna. Kan väl vara intressant för studenter, eller pensionärer, kanske.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

1135G7 är en i5 och 1165G7 är en i7. Står fel i texten. Premiumdator med i3 hade väl varit sådär..

Permalänk
Medlem

Ursäkta? Läste jag rätt? Schenker!?

"Intel gjorde något liknande under år 2019 med bärbara speldatorn MAG 15, som såldes av Schenker i Europa och Maingear i USA."

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Intressant koncept, men jag instämmer i kritiken mot specifikationerna (skärmupplösning, vikt m.m. ) och benämningen premium.
Men det beror väl på priset förstås.

Dags att pensionera full-hd tycker jag. Vi förtjänar bättre än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Varför vill ni ha så hög upplösning på små skärmar? 1080p är ju perfekt och man slipper köra zoom i windows

Edit: Skalning heter det visst, inte zoom

Och här sitter jag på 2560x1600 på en fem år gammal 13" och hade kunnat tänka mig snäppet högre Dock inte Windows, men nå. Ju fler pixlar desto bättre så länge inget annat blir alltför lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

redan nej tack, behöver inte veta mer

Är denna datorn ett skämt eller vad håller Intel på med? Jag vågar inte ens tänka på hur den kommer att bli med nordisk tangentbordslayout. Varför lägger de inte till emojis direkt på tangentbordet, så passar det ännu bättre med deras "Kalle Anka"-layout!

Jag har returnerat laptop för mindre missar tidigare där vissa Lenovo har likande layout. Nya Dell XPS 13 har också idiotisk layout med PgUp/PgDn samt flyttat på "Delete", vilket gjorde att jag är glad över att sitta med den äldre versionen med "rätt" tangentbord.

Har länge bojkottat MacBook, då jag inte gillat deras layout, men de har i alla fall tangenterna på rätt ställen och är konsekventa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Får väl hoppas på ett riktigt lågt pris med de specifikationerna. Kan väl vara intressant för studenter, eller pensionärer, kanske.

Anandtech rapporterar ett pris på 1500 Euro för följande konfiguration
"Shipping will start in January, with the base model offering a Shadow Grey design with the Core i7-1165G7, 16 GB LPDDR4X-4267, and a 250 GB Samsung 970 EVO Plus storage drive, which will retail in Europe for €1499 ($1531 USD equivalent pre-tax)."
https://www.anandtech.com/show/16262/intels-new-nuc-laptop-ki...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Hjälpsam

Första reaktion var bommen att ha en 15" utan numpad.

Primära anledningen att gå 15,6 istället för 14 är just att få numpad.

Intressant start men behöver några vändor till på designkontoret.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ursäkta? Läste jag rätt? Schenker!?

"Intel gjorde något liknande under år 2019 med bärbara speldatorn MAG 15, som såldes av Schenker i Europa och Maingear i USA."

https://www.schenker-tech.de/en/

Du läste rätt.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

En MacBook pro med Windows? 😁 (alltså utseendemässigt, inte prestandamässigt)

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB