Speldator: Stora frågetecken kring GPU & CPU vid nybygge.

Permalänk
Medlem

Speldator: Stora frågetecken kring GPU & CPU vid nybygge.

Hej.

Min nuvarande dator har nått vägs ände efter sju eller åtta år, och ekonomin är tillräckligt god för att uppgradera hela systemet framöver.

Jag jobbar en del på datorn, dock inget krävande - så det är mest spel som avgör. I dagsläget spelar jag förvisso inte så mycket, men det kommer bli mer med en ny dator. Cyberpunk, Hogwarts, Far Cry, CS, Dota, Vampire the Masquerade, Hitman 3 - ni märker, listan är lång (och kommer säkert revideras under året).

Jag har försökt läsa på angående GPU, och jag ser för- och nackdelar med både 6000- och 3000-serierna. Personligen känner jag att det mest handlar om tillgång när jag väl får rätt på vad jag ska beställa - om ingen slår näven i bordet och bestämmer åt mig. Svårigheten för mig ligger i att bestämma om det är 3080/60800XT jag ska titta mot eller 3070/6800. (Känner väl att rankingen är 3080/6800XT - 3070 - 6800 om man ser till pris och prestanda, eller?) Och samma gäller egentligen CPU, om jag ska landa i 5600 eller 5800.

Har tagit fram ett bygge och tar tacksamt emot tips.
Övriga delar:
Chassi - Vill/måste vara svart och gärna utan fönsterdel.
RAM - Såg jag rekommenderas i andra trådar.
MoBo - Har förstått att det är bra.
PSU - Eh... "Sortera efter: Mest populär"

Så, sammanfattningsvis:
5600 vs. 5800
3000 vs 6000
Tankar kring övriga delar?

Skärmen jag använder är Acer 24" Predator XD240H 144 Hz.

Tusen tack för hjälpen.

Edit: Jag har inget emot att lägga mer pengar på GPU & CPU, men om det räcker med de billigare versionerna för vad jag kommer använda datorn till är det såklart bra - mer pengar till annat då ju...

La till en förklaring rörande pris
Permalänk
Medlem

Skall du bara spela så är 5600x pris/prestand-mässigt ett bättre val.
Man kan ju också prata om att 5900x är 1000kr dyrare än 5800x om du nu ändå skall gå för fler kärnor, vs 2000kr mellan 5600x-5800x.

Vänta till den 25:e innan du väljer grafikkort då AIB-korten för 6800/xt kommer för att se prestanda och pris.

Sen så hade jag även gått för 3600mhz CL16 RAM då detta är lite av en sweetspot för 5000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Skall du bara spela så är 5600x pris/prestand-mässigt ett bättre val.
Man kan ju också prata om att 5900x är 1000kr dyrare än 5800x om du nu ändå skall gå för fler kärnor, vs 2000kr mellan 5600x-5800x.

Vänta till den 25:e innan du väljer grafikkort då AIB-korten för 6800/xt kommer för att se prestanda och pris.

Sen så hade jag även gått för 3600mhz CL16 RAM då detta är lite av en sweetspot för 5000-serien.

Skulle också gjort det tydligare att jag inte kommer hoppa på köpet idag. Väntar till 25e (tidigast) med grafikkort - och kommer väl se om någon del dyker upp på Black Friday också.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Skamlöst bumpar/necro: Men har kikat igenom Black Friday-reor och tipstråden här och har skakat fram följande utkast, och hade hoppats på att få lite feedback. Nätagget är väl egentligen där jag känner mig som mest vilse - och även om det är helt oproportionerligt sammansatt.

Jag insåg också att jag länkade fel skärm i trådstarten. Detta är rätt skärm - kanske inte spelar jättestor roll egentligen.

Exakt vilket 3080, om ens 3080, är lite osäkert och hänger en hel del på tillgänglighet.

Tusen tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggraslok:

Skamlöst bumpar/necro: Men har kikat igenom Black Friday-reor och tipstråden här och har skakat fram följande utkast, och hade hoppats på att få lite feedback. Nätagget är väl egentligen där jag känner mig som mest vilse - och även om det är helt oproportionerligt sammansatt.

https://komponentkoll.se/bild/PtYtg.png

Jag insåg också att jag länkade fel skärm i trådstarten. Detta är rätt skärm - kanske inte spelar jättestor roll egentligen.

Exakt vilket 3080, om ens 3080, är lite osäkert och hänger en hel del på tillgänglighet.

Tusen tack för all hjälp.

Jag hade köpt ett stabilare nätagg faktiskt på 750w.
Kolla Corsair RM750x, finns på netonnet för 1389kr

Ändå en såpass dyr dator så känns rätt att lägga en slant på det så att inget går sönder.