Permalänk
Medlem

Uppgradera eller sälja dator

Hej, Köpte nedan dator för ett antal år sedan. Har funderat på att uppgradera datorn eller eventuellt sälja den.

Det ska tilläggas att jag inte är speciellt duktig på datorer själv så att plocka loss och sälja delar styckvis kan vara svårt och jag har inte heller originalförpackningar kvar då inet byggde datorn. Kan nog få hjälp med detta utav en vän om det blir aktuellt.

Budgeten för uppgraderingen är inte satt i sten men ca 10 - 15 tkr.

1. Är det värt att behålla vissa av delarna nedan och uppgradera?
2. Ska jag sälja datorn komplett och bygga helt nytt? I så fall - vad kan jag räkna med att få betalt för nedan dator?
3. Om jag ska uppgradera - vilka delar bör jag behålla och vilka ska säljas?

Tack på förhand!

Samsung 850-Series EVO 500GB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
Fractal Design Define S Svart
MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X
ASUS Z170 PRO GAMING
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
be quiet! Pure Rock
EVGA Supernova G2 750W
Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM
Montering och test av dator med valfria

Permalänk
Medlem

@jojesos, upplösning och uppdateringsfrekvens skärm? Vad spelar du för spel/vad för spel vill du spela? Använder du datorn till annat tungt än spel som förslag behöver ta hänsyn till?

På vilket sätt upplever du datorn otillräcklig idag?

Edit: Är processorn överklockad?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort
Ny cpu (AMD 5000)
Nytt moderkort
Ny RAM

Räcker för att smaska upp datorn rejält. Är antagligen bästa valet

Behåller du CPU och Moderkort är RAM och grafikkort det som ger mest prestanda. Däremot kommer din CPU vara din flaskhals mot ett nytt grafikkort som det ser ut nu.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Om du inte siktar på 150+ FPS och spelar på 1440p eller högre är det bara grafikkort som behöver bytas och kanske klocka processorn

Den datorn du har är relativt ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Nytt grafikkort
Ny cpu (AMD 5000)
Nytt moderkort
Ny RAM

Räcker för att smaska upp datorn rejält. Är antagligen bästa valet

Behåller du CPU och Moderkort är RAM och grafikkort det som ger mest prestanda. Däremot kommer din CPU vara din flaskhals mot ett nytt grafikkort som det ser ut nu.

hur kommer mer ram när han redan har 16gb göra större nytta? givetvis är det GPU'n som ska bytas först.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@jojesos, upplösning och uppdateringsfrekvens skärm? Vad spelar du för spel/vad för spel vill du spela? Använder du datorn till annat tungt än spel som förslag behöver ta hänsyn till?

På vilket sätt upplever du datorn otillräcklig idag?

Edit: Är processorn överklockad?

Spelar på 144hz 1080p idag.
Är väll framförallt sugen på att kunna spela nyare spel som Cyberpunk i 144fps.
Eventuellt uppgradering till 1440p i framtiden men 4k är inte aktuellt.

Vet inte om jag egentligen upplever den otillräcklig idag förutom hårddisken. Är väll snarare för att framtidssäkra och tänkte om det eventuellt var värt att sälja av delar nu när man fortfarande får lite pengar för datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Nytt grafikkort
Ny cpu (AMD 5000)
Nytt moderkort
Ny RAM

Räcker för att smaska upp datorn rejält. Är antagligen bästa valet

Behåller du CPU och Moderkort är RAM och grafikkort det som ger mest prestanda. Däremot kommer din CPU vara din flaskhals mot ett nytt grafikkort som det ser ut nu.

Har du möjlighet att sätta ihop dom delarna hade det varit uppskattat med ett moderkort som passar, har inget behov av SLI eller ett för allt avancerat moderkort.

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag ser någon stor anledning till att uppgradera, i alla fall inte just nu med 1080p som måltavla. Jag skulle ha köpt ett 3070 och kört vidare på det.