Ny dator - 5600x och RTX 3070, vilket moderkort osv?

Permalänk
Medlem

Ny dator - 5600x och RTX 3070, vilket moderkort osv?

Tjena!

Som rubriken lyder är det dags för ny dator. I nuläget är jag nästan 100 på att det blir en 5600x och ett RTX 3070. Det jag däremot inte har sån värst koll på är moderkort, RAM, nätagg, SSD och chassi. Moderkortet måste vara kompatibelt med 5600x, jag har ingen extra processor som jag kan använda till att uppgradera bios. Vidare måste moderkortet klara gigabit-internet, så vad finns det då för schyssta moderkort som inte kostar skjortan?
Chassi och RAM har jag inga som helst krav på, har väl dock läst att 5600x gillar snabbt RAM. Lagringen vill jag väl ha runt 1TB. Såg att komplett redan har ett par schyssta "black week" deals på SSD, RAM, nätagg och chassin, är det något av det som är något att ha?

Budget är runt 15k (kan utökas om det blir stor skillnad i kvalitet), grafikkortet och processorn hamnar väl på strax under 10k så är runt 5k kvar till resterande. Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

på moderkortet skulle jag säga msi tomahawk b550 får riktigt bra omdöme från dem flesta på YT kommer själv köpa ett under nästa vecka

Permalänk
Medlem

Nått sånt här kanske?

Chassit får du välja själv Du kanske kan använda det gamla?
Du kan ju även gå ned på 500gb SSD till systemdisk och använda de gamla till gamingdisk osv för att spara pengar.
Kan tillägga att jag bara slängde ihop något och har inte lusläst om varje pryl. Du har här gigabyte Lan, 1 Tb ssd, bra minnen och prylarna passar ihop. Checka upp om moderkortet har flash bios...för säkerhets skull. Speciellt om du inte har en gammal ryzen cpu liggandes.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Också lite sugen på 5600x, vad är det egentligen för skillnad på moderkorten till denna cpu förutom det uppenbara såsom antal in/utgångar. Om man inte ska överklocka jättemycket..?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Också lite sugen på 5600x, vad är det egentligen för skillnad på moderkorten till denna cpu förutom det uppenbara såsom antal in/utgångar. Om man inte ska överklocka jättemycket..?

VRM-faser (relevant vid överklockning), BIOS, vilka ljudkort/nic's som medföljer, antal utgångar som du nämnde. Behöver du t.ex. USB-C i frontpanelen? Antalet pins för chassifläktar. Osv. Även hur de fördelar antalet PCI-E lanes om du fyller upp alla M.2 slots. Vissa kapar PCIex16_1 bandbredden om du använder nr 2, tror t.ex. tomahawk gör det, andra offrar istället sekundära PCI-E samt SATA-portar.

Edit: Hade fel om b550 tomahawk, den gör att tredje och fjärde pcie inte går att använda om man fyller m2-slotsen. Ingen större fara om du inte har massor med instickskort.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Också lite sugen på 5600x, vad är det egentligen för skillnad på moderkorten till denna cpu förutom det uppenbara såsom antal in/utgångar. Om man inte ska överklocka jättemycket..?

chippsetet till att börja med. B550, x570 rekomenderas till nya ryzen även om det går att köra med äldre chipset.
Skillnaden på 550 och 570 är små egentligen och de flesta behöver de inte. Bland annat PCIex16_1 stödet skiljer sig.
Sen finns det moderkort med blue tooth, inbyggt wifi, olika styrka på ström matning (om man överklockar mycket), kylning, special nätverkskort för gaming. inbyggda RGB belysningar. Det finns en del Det mesta är för syns skull och för överklockare och hardcore gamers.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

VRM-faser (relevant vid överklockning), BIOS, vilka ljudkort/nic's som medföljer, antal utgångar som du nämnde. Behöver du t.ex. USB-C i frontpanelen? Antalet pins för chassifläktar. Osv. Även hur de fördelar antalet PCI-E lanes om du fyller upp alla M.2 slots. Vissa kapar PCIex16_1 bandbredden om du använder nr 2, tror t.ex. tomahawk gör det, andra offrar istället sekundära PCI-E samt SATA-portar.

Edit: Hade fel om b550 tomahawk, den gör att tredje och fjärde pcie inte går att använda om man fyller m2-slotsen. Ingen större fara om du inte har massor med instickskort.

USB c, eller gen2 stödet är väldigt begränsat i framförallt mITX korten där et idag verkar bara finnas ett kort, AsRock B550 som stöder detta.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Båda verkar riktigt schyssta, läste även att bådas BIOS kan uppdateras riktigt enkelt så det verkar inte vara något problem. Finns det någon för/nackdel med de två? Stort tack till alla som svarar!

Permalänk
Medlem

Har även börjat kolla på om det kanske är mer värt att köpa en 3700x istället för en 5600x? 3700x finns dessutom i lager redan nu och är någon hundralapp billigare samt jag slipper hålla på med bios. Vad tror ni? Kommer främst spela spel (1440p) men blir även en del cad (Fusion 360) samt 3d-slicing (Cura). Sitter på en i5 4690k idag så kommer bli nöjd oavsett vad jag köper tror jag, men varje procent extra man kan få är kul..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cazioz:

Båda verkar riktigt schyssta, läste även att bådas BIOS kan uppdateras riktigt enkelt så det verkar inte vara något problem. Finns det någon för/nackdel med de två? Stort tack till alla som svarar!

Jag har B550-F, enda nackdelen egentligen är att det inte finns någon intern USB-C header så om jag byter chassi kommer det inte att gå att utnyttja. Ingen CMOS-reset knapp på baksidan eller på mobot, utan det är jumper-kortslutning a la 90-talet. I övrigt inget alls att klaga på. En del har problem med Intel 2.5Gbe nicet, men jag har inte haft några bekymmer.

MSI-moderkortet har jag dessvärre ingen personlig erfarenhet av, men jag tror att jag valde bort det pga färre USB portar samt Realtek NIC. I efterhand hade alltså Realtek NIC varit ett bättre val, kände inte till problemen med Intel 2.5gbe

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/wishlist/shared/efd9e481-4379-4c80-97...
Vad tror ni om detta? Finns det förövrigt någon mening med att köpa ett B550 om jag köper en 3700x istället? Eller är det mer värt att köpa ett B450 moderkort och spara typ 600kr?

Edit: har ej missat nätagg men det jag vill ha fanns ej på komplett, blir nog ett Corsair RM750X 750W v2.