Nya regler kring försäljning av bristvaror i SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem

Förresten, är inte alla dessa 10 till 11 tusen kronors 3080 också scalping egentligen? Eller är det att anses som normala priser för 3080 i sverige i förhållande till msrp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Var inte det någon återförsäljare till MSI, i USA?
Tvivlar på att detta sker hos svenska ÅF.

Det var nån som hette Vresigg som länkade till det i "3080/3090 i lager?" tråden. Hittade det nu men länken går inte till kortet längre, nog redan såld. Men priset var som vresigg också skriver i kommentaren, helt sjuk. Det var till Cdon.

Hur länkar man till någons kommentar?

Permalänk
Proffsmoddare

We are not talking about what the Swedish resellers are selling for. Swedish/European resellers have the moms/VAT baked in to the price. The prices in the U.S are always before taxes. Do we even have to discuss the taxes for chemicals used in said products?

The problem are the people who are mass ordering these items only to flip them due to customers desperation. These prices are always inflated over the prices found in store.

Scalpers can have their day and earn their profits. I just do not think that all marketplaces should be sullied with their bullshit capitalistic approach on praying on desperate consumers.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av kettlebell:

Det var nån som hette Vresigg som länkade till det i "3080/3090 i lager?" tråden. Hittade det nu men länken går inte till kortet längre, nog redan såld. Men priset var som vresigg också skriver i kommentaren, helt sjuk. Det var till Cdon.

Hur länkar man till någons kommentar?

CDON is just a Swedish Amazon. They are only a platform that other resellers use as a proxy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kettlebell:

Det var nån som hette Vresigg som länkade till det i "3080/3090 i lager?" tråden. Hittade det nu men länken går inte till kortet längre, nog redan såld. Men priset var som vresigg också skriver i kommentaren, helt sjuk. Det var till Cdon.

Hur länkar man till någons kommentar?

Det är inte CDON, det är nåt företag som heter ComputerSalg A/S. Knappast nånting som kan jämföras med den scalping som sker här av SweC-medlemmar.

https://cdon.se/hemelektronik/gigabyte-rtx-3080-eagle-10g-24g...

Massvis med PS5 läggs ut till "högstbjudande", det är scalping. Tycker inte dessa nya regler har gjort någnting Problemet är inte att samma person köper 10 st och säljer till överpris, problemet är att 10 st köper 1 var och säljer till överpris (förenklat exempel).

Rapportera alla annonser som inte säljer till inköpspris för scalping så kanske det händer något.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Föräljnings av förbokningar dök upp i samband med Zen 3 och PS5, vi har inte drunknat i dem men det har varit ett par.

Systematisk scalping har inte varit ett problem, men vi har heller inte haft en regel för det så bättre om vi är ute i förtid än att vänta på problemet innan vi förbjuder det

Så hur är det tänkt att ni ska avgöra om det pågår systematisk scalping? Hur görs uppföljningen? Precis som personen nedan skriver så är det ett problem. Varför inte bara neka annonser i tex två veckor från release som innehåller populära produkter som PS5 och RTX 30XX? (eftersom ångerrätten är 14-dagar)

Skrivet av HallonsyltarN:

Bra initiativ men tycker in dessa regler räcker. Även om det inte är systematisk scalping så tycker jag det är riktigt dåligt när man ser flera PS5 på marknaden till priser långt över inköpspris. Ingen köper ett PS5/3080 eller liknande bristvara för att samma dag som release komma på att ooops detta behöver jag inte. Det rätta då är att man returnerar varan.

Att tjäna pengar på att folk i ett forum för teknikentusiaster vill ha eftertraktad hårdvara borde inte vara tillåtet på sweclockers, spelar ingen roll om man säljer 1 eller 100 PS5or, principen är samma. Scalping av 1 är lika förkastligt som 100. Vill man scalpa finns blocket och tradera för sådant. Förslaget med att slutsåld hårdvara inte får säljas inom 30 dagar från release låter bra.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Förresten, är inte alla dessa 10 till 11 tusen kronors 3080 också scalping egentligen? Eller är det att anses som normala priser för 3080 i sverige i förhållande till msrp?

Priset varierar ju beroende på tillverkare. Vilket är helt normalt. När jag kollade på 2060S, var skillnaden mellan t ex KFA2 och Aorus, typ 2500:-. Dessutom styrs priserna av dollarkursen, fraktkostnader osv.

Jag tvivlar starkt på att svenska ÅF sysslar med scalping. Däremot kan de, som Inet förklarade inför RDNA 2, tvingas höja priserna på grund av faktorer runtomkring.

Seriösa företag sysslar inte med sådant. Inet, komplett, webhallen, netonet osv skulle ALDRIG riskera sitt rykte.
Däremot gubben på hörnet i din lokala databutik, möjligtvis kan tänkas göra så för att dryga ut kassan, vilket också är fullt förståeligt i den tuffa situation som råder nu.

Att privatpersoner försöker sko sig på dessa metoder dock, är inte ok. Inte ens om det gäller EN enda produkt i mitt tycke. Gör det på tradera och blocket, men låt sweclockers vara en seriös marknad.
Sälj för det du betalade, för att vara schysst om du nu ångrat dig.
Att lägga upp något för dubbelt pris t ex, är uppenbart att man köpte det endast för att kunna sälja vidare till betydligt högre pris.

Håller också med föregående skribenter att det borde vara någon typ av 30-90-dagars regel för nya bristprodukter.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Priset varierar ju beroende på tillverkare. Vilket är helt normalt. När jag kollade på 2060S, var skillnaden mellan t ex KFA2 och Aorus, typ 2500:-. Dessutom styrs priserna av dollarkursen, fraktkostnader osv.

Jag tvivlar starkt på att svenska ÅF sysslar med scalping. Däremot kan de, som Inet förklarade inför RDNA 2, tvingas höja priserna på grund av faktorer runtomkring.

Seriösa företag sysslar inte med sådant. Inet, komplett, webhallen, netonet osv skulle ALDRIG riskera sitt rykte.
Däremot gubben på hörnet i din lokala databutik, möjligtvis kan tänkas göra så för att dryga ut kassan, vilket också är fullt förståeligt i den tuffa situation som råder nu.

Att privatpersoner försöker sko sig på dessa metoder dock, är inte ok. Inte ens om det gäller EN enda produkt i mitt tycke. Gör det på tradera och blocket, men låt sweclockers vara en seriös marknad.
Sälj för det du betalade, för att vara schysst om du nu ångrat dig.
Att lägga upp något för dubbelt pris t ex, är uppenbart att man köpte det endast för att kunna sälja vidare till betydligt högre pris.

Håller också med föregående skribenter att det borde vara någon typ av 30-90-dagars regel för nya bristprodukter.

30 dagars block på nya produkter på marknaden kan jag faktiskt tycka är rimligt, då de allra flesta seriösa ÅF i Sverige har 30 dagars öppet köp ändå. Så även om du var ute och "råkade" få ett extra kort dag 1, så kan du faktiskt lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka och så går det till nästa person i kölistan i stället för att du ska kränga det till högstbjudande i bästa skrupellösa anda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår ej varför dessa regler införs på en fri modern marknadsplats som Sweclockers marknad utger sig för att vara.

Personligen lägger jag ingen värdering i fenomenet scalping, särskilt inte när det gäller lyxkonsumtion som detta trots allt är. Hade det varit mediciner, förnödenheter, rent vatten osv då hade jag haft en annan åsikt.

Premissen om att en person vill sälja en produkt i syfte att tjäna en hacka och en annan person får tag på något som är extremt sällsynt och inte har några svårigheter med att betala för det så är det vinst för båda, det gynnar alla inblandande inklusive marknadsplatsen som får betalt för annonsen, sker det inte här så sker det någon annanstans.

Slutligen lustigt att så många är upprörda över detta, samtidigt som det finns gigantiska bolag som tillverkar och säljer mediciner till flera 1000% påslag och ingen höjer ett finger.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Att privatpersoner försöker sko sig på dessa metoder dock, är inte ok. Inte ens om det gäller EN enda produkt i mitt tycke. Gör det på tradera och blocket, men låt sweclockers vara en seriös marknad.
Sälj för det du betalade, för att vara schysst om du nu ångrat dig.
Att lägga upp något för dubbelt pris t ex, är uppenbart att man köpte det endast för att kunna sälja vidare till betydligt högre pris.

Hur är det seriöst att styra priser i Sovjetisk anda?

En marknadsplats är i sin renaste form motsatsen till reglering, det är en fri plats där köpare och säljare kan mötas för att göra upp om pris, leverans osv, utan inblandning av tredje part.

Dock skall en seriös marknadsplats motverka bedrägerier, blåsningar, mm och där har Sweclockers marknad fortfarande en hel del arbete att göra, trots ID kontrollen så finns det inget skydd om säljaren inte skickar eller köparen inte betalar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Förstår ej varför dessa regler införs på en fri modern marknadsplats som Sweclockers marknad utger sig för att vara.

Personligen lägger jag ingen värdering i fenomenet scalping, särskilt inte när det gäller lyxkonsumtion som detta trots allt är. Hade det varit mediciner, förnödenheter, rent vatten osv då hade jag haft en annan åsikt.

Premissen om att en person vill sälja en produkt i syfte att tjäna en hacka och en annan person får tag på något som är extremt sällsynt och inte har några svårigheter med att betala för det så är det vinst för båda, det gynnar alla inblandande inklusive marknadsplatsen som får betalt för annonsen, sker det inte här så sker det någon annanstans.

Slutligen lustigt att så många är upprörda över detta, samtidigt som det finns gigantiska bolag som tillverkar och säljer mediciner till flera 1000% påslag och ingen höjer ett finger.

Mvh

Skrivet av Aeig:

Hur är det seriöst att styra priser i Sovjetisk anda?

En marknadsplats är i sin renaste form motsatsen till reglering, det är en fri plats där köpare och säljare kan mötas för att göra upp om pris, leverans osv, utan inblandning av tredje part.

Dock skall en seriös marknadsplats motverka bedrägerier, blåsningar, mm och där har Sweclockers marknad fortfarande en hel del arbete att göra, trots ID kontrollen så finns det inget skydd om säljaren inte skickar eller köparen inte betalar.

Mvh

Var utger sig SweCs marknad för att vara en "fri modern marknadsplats"? Anser du att en "fri modern marknadsplats" är att föredra på alla sätt och vis? Någon slags anarkokapitalism om vi ska dra det långt alltså? En marknadsplats är inte att likställa med den fria marknaden - det är ingen som aktivt hindrar dig från att köpa eller sälja, du får bara inte kommunicera eller marknadsföra precis som du vill. Anser du verkligen att det är så svart och vitt att det antingen är reglerat eller oreglerat?

SweC är väl ändå, för det första, en privat entitet där dess medlemmar och styre har bestämmanderätt - och att försöka kväka om att det ska vara fritt så som samhället måste vara är helt enkelt lite missvisande. (Du blir inte censurerad i ordets rätta mening för att dina inlägg tas bort eller modereras, och marknaden kan vara fri utan att du får annonsera vad och hur du vill i SweCs marknad.) Det är ett isolerat forum i förhållande till hela samhället och den fria marknaden, och jag som användare av det ser mer än gärna att scalping försvinner *långt* härifrån. Vad gäller samlarobjekt som hålls på ett tag kan jag se en viss skillnad, det är också därför jag gärna skulle se en tidsbegränsning på när nya produkter får säljas, och/eller med hårdare restriktioner kring dessa.

Du missar dessutom att dina konsumenträttigheter enl. gällande lagstiftning försvinner all världens väg när du köper i andra hand (då du inte omfattas av konsumentköplagen och ev. distansavtalslagen), vilket är klart mer relevant när det är en ny produkt jämfört med en äldre.

Att du drar in mediciner och förnödenheter är bara en halmgubbe, då ingen av dessa säljs eller distribueras på SweCs marknad överhuvudtaget. För övrigt är SweCs marknadsplats "ganska" långt från en planekonomi i "Sovjetisk anda".

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Slutligen lustigt att så många är upprörda över detta, samtidigt som det finns gigantiska bolag som tillverkar och säljer mediciner till flera 1000% påslag och ingen höjer ett finger.
Mvh

Varför är detta alltid ett go-to argument? Varför ska det alltid dyka upp konstiga jämförelser med helt orelevanta saker?

Det här är ett teknikforum, skulle vara extremt udda om vi satt och försökte reglera försäljning av läkemedel här?

Precis lika värdelöst argument som när "X är mycket värre och är ändå lagligt!" i andra diskussioner. Det bidrar inte med något alls.
Sen är väl det du nämner något som främst sker i kanske USA? I och med att vi har högkostnadsskydd här. Det är dessutom VÄLDIGT många som höjer massvis med fingrar åt det du just skriver, men som sagt, kanske inte just i Sverige.

Att förbjuda scalping här är mer än principsak än något annat, ja det kommer ske ändå någon annanstans men SweC har möjlighet att visa lite integritet.

Jag kan donera en slant för varje missad annons, även om jag inte tror på "missad intäkt"-argumentet heller.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Var utger sig SweCs marknad för att vara en "fri modern marknadsplats"? Anser du att en "fri modern marknadsplats" är att föredra på alla sätt och vis? Någon slags anarkokapitalism om vi ska dra det långt alltså? En marknadsplats är inte att likställa med den fria marknaden - det är ingen som aktivt hindrar dig från att köpa eller sälja, du får bara inte kommunicera eller marknadsföra precis som du vill.

SweC är väl ändå, för det första, en privat entitet där dess medlemmar och styre har bestämmanderätt - och att försöka kväka om att det ska vara fritt så som samhället måste vara är helt enkelt lite missvisande. (Du blir inte censurerad i ordets rätta mening för att dina inlägg tas bort eller modereras, och marknaden kan vara fri utan att du får annonsera vad och hur du vill i SweCs marknad.) Det är ett isolerat forum i förhållande till hela samhället och den fria marknaden, och jag som användare av det ser mer än gärna att scalping försvinner *långt* härifrån. Vad gäller samlarobjekt som hålls på ett tag kan jag se en viss skillnad, det är också därför jag gärna skulle se en tidsbegränsning på när nya produkter får säljas, och/eller med hårdare restriktioner kring dessa.

Att du drar in mediciner och förnödenheter är bara en halmgubbe, då ingen av dessa säljs eller distribueras på SweCs marknad överhuvudtaget.

Först och främst så reflekterar mina inlägg mina personliga åsikter, jag menar inte att det är någon form av sanning utan det är min subjektiva uppfattning.

En helt fri marknadsplats är i regel att föredra då det maximerar möjligheterna för köpare och säljare att få sina önskemål och behov uppfyllda per definition, rent hypotetiskt. Sedan så inbegriper inte det bedrägerier osv, vilket jag påpekade tidigare.

Det kan ex finnas någon på forumet som söker efter en PS5 och finner den här, och även om priset är högre än ursprungspris så får personen sitt behov uppfyllt och säljaren betalt, återigen vinst för båda, vad är ondskefullt eller fel i det?

Slutligen när det gällde förnödenheter, medicin osv så var det endast för att illustrera mitt eget moraliska ställningstagande. Jag gör skillnad på lyxkonsumtion såsom mobiltelefoner, grafikkort, smink, etc och essentiella varor som rent vatten, förnödenheter, mediciner mm. Att det inte distribueras här är inte relevant för diskussionen, även om det var ett bra försök från din sida att förminska mitt argument

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför är detta alltid ett go-to argument? Varför ska det alltid dyka upp konstiga jämförelser med helt orelevanta saker?

Det här är ett teknikforum, skulle vara extremt udda om vi satt och försökte reglera försäljning av läkemedel här?

Precis lika värdelöst argument som när "X är mycket värre och är ändå lagligt!" i andra diskussioner. Det bidrar inte med något alls.
Sen är väl det du nämner något som främst sker i kanske USA? I och med att vi har högkostnadsskydd här. Det är dessutom VÄLDIGT många som höjer massvis med fingrar åt det du just skriver, men som sagt, kanske inte just i Sverige.

Att förbjuda scalping här är mer än principsak än något annat, ja det kommer ske ändå någon annanstans men SweC har möjlighet att visa lite integritet.

Jag kan donera en slant för varje missad annons, även om jag inte tror på "missad intäkt"-argumentet heller.

En jämförelse är ett sätt att sätta något i ett sammanhang, i en diskussion kan det vara sunt för att få någon form av perspektiv, det blir löjeväckande att diskutera förbud av cannabis i ett samhälle där alkohol säljs oreglerat ex, det blir ett hyckleri. Hursomhelst, jag gjorde den då jag personligen anser att s.k scalping är moraliskt OK eller förkastligt beroende på vad det gäller, kunde inte bry mig mindre om en person med gott om pengar köper ett grafikkort till överpris

Vidare så finns det en hel del trådar och ämnen på forumet som inte är relaterade till teknik, men ingen tråd om hur orättvist det är att läkemedelsbolag säljer livsnödvändiga produkter för ockerpriser. Det beror sannolikt på att våra användare inte anser att det är viktigt nog att diskutera eller lägga energi / tid på, inget märkligt i det, det är vad det är, men det illustrerar också hur ytligt och materiellt vårt samhälle är, och vad människor värderar.

När det gäller priser på mediciner så betalar regionerna för inköpen, och de betalar marknadspris, det är därför en del behandlingar inte ges i Sverige då kostnaden anses vara för hög. Deras intäkter är våra skattepengar, dvs medborgarna betalar, även om det inte syns på fakturan du får från vårdcentralen eller sjukhuset.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Först och främst så reflekterar mina inlägg mina personliga åsikter, jag menar inte att det är någon form av sanning utan det är min subjektiva uppfattning.

En helt fri marknadsplats är i regel att föredra då det maximerar möjligheterna för köpare och säljare att få sina önskemål och behov uppfyllda per definition, rent hypotetiskt. Sedan så inbegriper inte det bedrägerier osv, vilket jag påpekade tidigare.

Det kan ex finnas någon på forumet som söker efter en PS5 och finner den här, och även om priset är högre än ursprungspris så får personen sitt behov uppfyllt och säljaren betalt, återigen vinst för båda, vad är ondskefullt eller fel i det?

Slutligen när det gällde förnödenheter, medicin osv så var det endast för att illustrera mitt eget moraliska ställningstagande. Jag gör skillnad på lyxkonsumtion såsom mobiltelefoner, grafikkort, smink, etc och essentiella varor som rent vatten, förnödenheter, mediciner mm. Att det inte distribueras här är inte relevant för diskussionen, även om det var ett bra försök från din sida att förminska mitt argument

Mvh

Självklart, precis som mitt ställningstagande är grundat i mina egna personliga åsikter. Det förändrar ju dock varken gällande lagstiftning eller hur den är tillämpbar på ett isolerat försäljningsforum så som SweClockers marknad.

Vad gäller hur marknaden och marknadsekonomin ska se ut så känner jag att det är en diskussion vi inte tar här och nu - den är komplex och kommer om vi fortsätter djupdyka spåra ur tråden rejält.

I tillämpade fall tycker jag dock fortfarande att lagskyddet exempelvis konsumentköplagen ger inte är att förringa, och att oauktoriserad återförsäljning av nya produkter bör minimeras på slutna marknadsplatser som denna. Att säga att samtliga parter blir nöjda vid en slutförd transaktion känner jag är en enorm sanning med modifikation, det finns många aspekter som gör att man inte är särskilt nöjd trots att transaktionen genomförts och man uppenbarligen varit beredd att betala. Brist på alternativ, konkurrens, scalping, brist på konsumentskydd och rättigheter o.s.v. o.s.v.

Att en mellanhand ska tjäna pengar på att de jure minska köparens rättigheter känner jag personligen är högst tvivelaktigt moraliskt, och jag kommer hävda att sådant inte har en plats här. Det är således verkligen inte en win-win när en mellanhand säljer en vara som sålts i butik.
Jag vill också fortfarande hävda att det faktiskt är skillnad på en isolerad marknadsplats (som denna, där basvaror så som mat och vatten inte säljs) och den hela övergripande fria marknaden, så det var inte ett försök att förminska ditt argument, utan snarare argumentera varför jag inte anser det fullt tillämpbart.

Inget illa menat, jag håller bara inte med dig.

Skrivet av Aeig:

En jämförelse är ett sätt att sätta något i ett sammanhang, i en diskussion kan det vara sunt för att få någon form av perspektiv, det blir löjeväckande att diskutera förbud av cannabis i ett samhälle där alkohol säljs oreglerat ex, det blir ett hyckleri.
Mvh

Det där blir dock snabbt whataboutism - ett argumentationsfel. För att X är tillåtet/otillåtet måste inte Y per definition vara/inte vara det. Nu är jämförelsen med marknadsplatsen här något långsökt, men principen kvarstår - jämförelser i all ära, men det är viktigt att förstå varför de sällan är tillämpbara rakt av. Frågor är ofta mer komplexa än de kan ge sken av (framförallt när teori och/eller tillämpningar skiljer sig åt på en eller flera nyckelpunkter), och jag känner personligen att det kan vara värdefullt att vara lite ödmjuk inför det ibland.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

det blir löjeväckande att diskutera förbud av cannabis i ett samhälle där alkohol säljs oreglerat ex, det blir ett hyckleri.
Mvh

Kul att du tar upp exakt det exemplet jag pratade om.

Ska man gå på din logik kan man aldrig diskutera något eller ta beslut om något, för "men den här då? Det här då?" dyker alltid upp.

Cannabis har inget med alkohol att göra, alkohol har inget med cannabis att göra. Bara för att den ena är laglig/olaglig ska inte den andra vara det och tvärtom.

Men som ovan skrev är det absolut inget win-win med scalpers, löjligaste jag läst på länge.

Att privatpersoner ska säljare vidare saker dyrare än inköpspris är förkastligt, även om såklart de som köper är halva problemet. Finns ingen anledning till att SweC ska tillåta detta beteende.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

En fråga bara, till mods.
Ponera att jag köper 10 st PS5.
I teorin, kan jag skapa flertalet olika användarnamn och sedan lägga upp en annons per användare?
Naturligtvis har jag skapat kontona långt i förväg, så att jag inte behöver vänta en månad.

Eller känner ID kollen av detta?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att något görs åt scalpers, det är som skrivet inte en enstaka försäljning som kommer påverkas utan om man återkommande scalpar produkter.

Ser flera argument på varför detta skulle vara dålig som jag vill besvara.

tex om jag köper Nintendo switch för 3500 kr men det idag kostar 4000 kr ska jag inte få sälja det till ett rimligt pris? Enkelt sälj under vad nuvarande nypris är eller till nypris om produkten är i nyskick. ta 2 min på prisjakt och se vad produkten ligger för så är du hemma. Det är inte denna typ av försäljning som personer i regel reagerar på.

Frimarknad. Kan hålla med om att en frimarknad är bra men det finns undantag speciellt när det rör sig om små volymer eller stor efterfrågan kan liknas med monopolmarknader det är aldrig bra för varken konkurrens eller konsument.

Det verkar som att de som tycker detta är en dålig ide själva har ett intresse av att sälja dyrt och att göra pengar och alla andra som inte håller med är sossar som hatar kapitalism.

Med ovan sagt så är jag kluven till om nya releaseprodukter ska få säljas med vinst, jag gör det inte själv men kanske kan tycka det är mer ok än det som kommer nedan.

Sen en helt annan grej allmänt om marknaden här med att kommentera i trådar som folk lagt ut annonser på. Förstår inte problemet här? om vi tar produkter som inte är scalping, lägg ut det till ett rimligt pris eller va beredd på att bli ifrågasatt. Blir du ifrågasatt så har du förmodligen ett pris som är bra mycket högre än marknadsvärde och det är därför personer reagerar, försöker du lura okunniga eller är du bara girig?

såg en 10 år gammal dator som låg ute för jag tror det var 4000 kr, den personen hade dessutom synpunkter på vad andra skulle lägga ut bra mycket nyare saker för (billigt såklart). Personen fick det inte sålt här men va väl medveten om priset. Hade det blivit sålt är det med största sannolikhet för att någon köpare inte hade vetat bättre, är det shysst att göra så? är det inte bättre att informera potentiella köpare att inte bli blåsta?

har hänt att jag kommenterat på enstaka annonser i det syftet. Vill någon kommentera på att mina priser är för höga är dom välkomna att göra det så korrigerar jag priset(har inte hänt ännu undra varför).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Kul att du tar upp exakt det exemplet jag pratade om.

Ska man gå på din logik kan man aldrig diskutera något eller ta beslut om något, för "men den här då? Det här då?" dyker alltid upp.

Cannabis har inget med alkohol att göra, alkohol har inget med cannabis att göra. Bara för att den ena är laglig/olaglig ska inte den andra vara det och tvärtom.

Det här är verkligen inte platsen för den diskussionen, men visst är det ett exempel på dubbelmoral. Cannabis och alkohol hör till samma kategori av varor, och cannabis är mycket mindre skadligt för användaren än alkohol men likväl är det alkohol som är tillåtet.

Citat:

Men som ovan skrev är det absolut inget win-win med scalpers, löjligaste jag läst på länge.

Att privatpersoner ska säljare vidare saker dyrare än inköpspris är förkastligt, även om såklart de som köper är halva problemet. Finns ingen anledning till att SweC ska tillåta detta beteende.

Är det verkligen förkastligt att sälja saker dyrare än inköpspris? Det är ju vad alla butiker tjänar pengar på liksom.

Sen kan jag absolut hålla med om att det är tråkigt med scalpers, speciellt om de lyckas köpa upp hela eller stora delar av tilldelningen av en viss produkt till vår marknad, men det borde man ju sätta stopp för genom begränsningar hos återförsäljarna, max en per kund och liknande. Inte genom att förbjuda vissa typer av annonser. Sen är det förstås upp till Sweclockers, vill de så kan de ju förbjuda allt annat än fast pris exempelvis. Det hade gjort marknaden tråkigare och många hade nog sålt sina grejor på andra ställen, men det är ju görbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Är det verkligen förkastligt att sälja saker dyrare än inköpspris? Det är ju vad alla butiker tjänar pengar på liksom.

Varför fortsätter vi jämföra äpplen och päron...?
Se @Pettson88 inlägg.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Först och främst så reflekterar mina inlägg mina personliga åsikter, jag menar inte att det är någon form av sanning utan det är min subjektiva uppfattning.

En helt fri marknadsplats är i regel att föredra då det maximerar möjligheterna för köpare och säljare att få sina önskemål och behov uppfyllda per definition, rent hypotetiskt. Sedan så inbegriper inte det bedrägerier osv, vilket jag påpekade tidigare.

Det kan ex finnas någon på forumet som söker efter en PS5 och finner den här, och även om priset är högre än ursprungspris så får personen sitt behov uppfyllt och säljaren betalt, återigen vinst för båda, vad är ondskefullt eller fel i det?

Slutligen när det gällde förnödenheter, medicin osv så var det endast för att illustrera mitt eget moraliska ställningstagande. Jag gör skillnad på lyxkonsumtion såsom mobiltelefoner, grafikkort, smink, etc och essentiella varor som rent vatten, förnödenheter, mediciner mm. Att det inte distribueras här är inte relevant för diskussionen, även om det var ett bra försök från din sida att förminska mitt argument

Mvh

Problemet som många ser det är nog att scalpern inte tillför något värde i kedjan. Det finns redan etablerade kanaler som levererar den produkten till ett lägre pris med bättre garantier än scalpern kan erbjuda. Därtill kanaler som redan är välkända för alla på forumet. Det enda scalpern bidrar med är prishöjning och försämrad tillgång i de legitima kanalerna.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag dubbelmoralen bland användarna på SweC är fascinerande och underhållande. Å ena sidan så är man upprörd över att folk väljer att sälja prylar till högre pris än listpris för att tjäna en hacka för att i å andra sidan rekommendera folk att köpa iicensnycklar till windows och spel för en hundralapp från en gråmarknad. Inget av de fallen är strikt olagliga, men den personliga moralen gäller tydligen bara i ena fallet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Personligen tycker jag dubbelmoralen bland användarna på SweC är fascinerande och underhållande. Å ena sidan så är man upprörd över att folk väljer att sälja prylar till högre pris än listpris för att tjäna en hacka för att i å andra sidan rekommendera folk att köpa iicensnycklar till windows och spel för en hundralapp från en gråmarknad. Inget av de fallen är strikt olagliga, men den personliga moralen gäller tydligen bara i ena fallet...

Nu jämför vi äpplen och päron igen....

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Jag jämförde inget. Jag kommenterade användarnas moraliska kompass. Dvs. många åberopar moralargument när det tjänar ens egna personliga syften. Till och med i vissa fall att man vill lagstifta mot vad folk gör med sina egna ägodelar.

utveckling
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Varför fortsätter vi jämföra äpplen och päron...?
Se @Pettson88 inlägg.

Men vad är skillnaden egentligen? Utbud och efterfrågan, är efterfrågan större än utbudet så går priserna upp.

Jag talar inte i egen sak här, jag har aldrig sålt något med vinst, men en del lägger en massa tid på att leta erbjudanden exempelvis, lägger ut pengar för att köpa varor som de kan hitta till ett bra pris eller som de bedömer vara eftertraktade trots att det inte finns någon garanti för att de har igen dem. Är det fel att de kanske tjänar något på det? Hade jag gjort fel om jag hade köpt en Xbox på säg blocket idag för 6500 för att jag inte hade tid eller ork att sitta och vänta vid köpknappen när de lanserades? Eller ännu värre stått i kö i flera timmar utomhus som var normen förut? Det är kapitalism. Omoraliskt kan man förstås tycka, och jag håller med om det, men gränsdragningen är lite oklar här.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av joeldeluxe:

Så hur är det tänkt att ni ska avgöra om det pågår systematisk scalping? Hur görs uppföljningen? Precis som personen nedan skriver så är det ett problem. Varför inte bara neka annonser i tex två veckor från release som innehåller populära produkter som PS5 och RTX 30XX? (eftersom ångerrätten är 14-dagar)

Två veckor kommer inte att påverka något alls om bristen varar längre än så ju?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Två veckor kommer inte att påverka något alls om bristen varar längre än så ju?

Har ni funderat på att göra en poll på vilka som är för eller emot scalping? kanske redan finns, om inte så skulle det döda diskussionen relativt snabbt om det ska vara på marknaden eller ej om en sida blir majoritet i omröstningen. Skulle även vara intressant att se resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Två veckor kommer inte att påverka något alls om bristen varar längre än så ju?

Absolut så är det, och flera verkar föreslå 30-dagar vilket jag kan hålla med om kan vara bättre. Jag tror ingen köper och låter det ligga hemma i 30-dagar utan är ute efter "snabba pengar". Det är bara att kolla i marknaden idag, hälften av alla produkter som säljs är PS5 och grafikkort som är oöppnade? Varför uppmuntra till ett dåligt beteende?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mrE1:

Har ni funderat på att göra en poll på vilka som är för eller emot scalping? kanske redan finns, om inte så skulle det döda diskussionen relativt snabbt om det ska vara på marknaden eller ej om en sida blir majoritet i omröstningen. Skulle även vara intressant att se resultatet

Jag tycker också att det vore intressant att se men då frågan inte är så svartvit (vad är definitionen av scalping, exakt vilka faktorer ska begränsas och hur) så blir det ett allt för trubbigt verktyg för oss. Vi vill inte sätta ut en poll på förstasidan och fråga om en regel och sedan inte följa resultat av den pollen.
Att döma av den här tråden kan man ju lätt tro att 90% vill förbjuda allt. Att döma av nyheten om regeln såg det snarare ut att kanske röra sig mot 50/50. I själva verket engagerar det förmodligen X andel av besökarna och de som är mest engagerade är de som är väldigt "anti" i frågan.
Det är ganska svårt att ställa den typen av fråga och få ett svar som inte är missvisande i ärlighetens namn.

Så tills vidare fortsätter vi att se på utvecklingen, lyssnar in diskussionerna men vi kommer inte att lägga till eller ändra någon regel just nu.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Jag jämförde inget. Jag kommenterade användarnas moraliska kompass. Dvs. många åberopar moralargument när det tjänar ens egna personliga syften. Till och med i vissa fall att man vill lagstifta mot vad folk gör med sina egna ägodelar.

Vad är det omoraliska i med att köpa en nyckel till ett operativsystem som såg dagens ljus 1983?
Är det då lika omoraliskt att köpa en PS5:a för 12K?

Äpplen jämfört mot äpplet säger att båda två är köpta i andra hand...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |