Fredagsfokus 7: Påhittade priser och bristande tillgång på grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Fredagsfokus 7: Påhittade priser och bristande tillgång på grafikkort

Ett ämne som tyvärr återaktualiserats i och med både Nvidias Geforce RTX 3000-serie och AMD:s Radeon RX 6000-serie är tomma lagerhyllor och vilseledande prissättning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En sak måste påpekas. Igår fyllde första fredagspanelen precis 10 år.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Vangen:

En sak måste påpekas. Igår fyllde första fredagspanelen precis 1 år.

hehe va? den är ju betydligt äldre än så?

Edit:

Skrivet av str8forthakill:

Ah

Det var som tusan, det borde vi ju fira om än en vecka för sent! @jonast @kenneth !

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kul ändå att man diskuterade ungefär samma sak i första fredagspanelen, om tillgången på GTX 580 och om det skulle bli en papperslansering eller inte

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

hehe va? den är ju betydligt äldre än så?

Edit:
Ah

Det var som tusan, det borde vi ju fira om än en vecka för sent! @jonast @kenneth !

Ahhhhhhhh jämt så missar man en siffra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Varning. Man blir arg av att kolla på videon.

Spoiler alert: inte på Sweclockers eller våra svenska återförsäljare..

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Kollade på videon igen och inser att min geografikunskap tillfälligt fallerade
Givetvis har frakt över atlanten inget med saken att göra

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

VÄLDIGT intresserad om mer skvaller ang vem som ska betala mellanskillnaden på kort sålda för Nvidia's introduktionspriser. Gräv, gräv @UndaC

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Teddis:

VÄLDIGT intresserad om mer skvaller ang vem som ska betala mellanskillnaden på kort sålda för Nvidia's introduktionspriser. Gräv, gräv @UndaC

Vad vi hört har det kompromissats.
Första inställningen verkar ha varit "det är ert problem" ungefär. (Supertrevligt...) Men nu ser det nog ut som om det i alla fall på vissa av de överskridande volymer kommer att täckas.

Det fanns egentligen med en liten passage om det i videon men jag krånglade in mig så mycket i hur jag uttryckte mig att jag tog bort det (som det kanske märks i min lilla förhatliga jumpcut där )

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag har ett förslag som kanske kan komma på återseende, prestanda/krona. En interaktiv lista som hämtar pris från exempelvis prisjakt, och jämför mot sweclockers prestandaindex?
Hur det ska utformas och sen hur klassificering ska ske utifrån det, återstår att fundera över. Men så att priset avspeglas i hur bra kortet är..

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att lampan i bakgrunden är "störande"? Efter några sekunders tittande, ser det ut som det är en vägg emellan och när ni tittar på varandra är det som om ni försöker kolla på varandra genom "väggen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vad vi hört har det kompromissats.
Första inställningen verkar ha varit "det är ert problem" ungefär. (Supertrevligt...) Men nu ser det nog ut som om det i alla fall på vissa av de överskridande volymer kommer att täckas.

Det fanns egentligen med en liten passage om det i videon men jag krånglade in mig så mycket i hur jag uttryckte mig att jag tog bort det (som det kanske märks i min lilla förhatliga jumpcut där )

Som vanligt, bra video, om än kanske 10 minuter kort, men med den senaste tidens jobb för er alla på redaktionen så unnar jag och säker många andra tittare er en lång helg!

Man skulle tänka sig ta Nvidia och AMD inför konsumentombudsmannen för vilseledande marknadsföring men det går ju inte riktigt att komma åt dem, de säljer ju själva inget, bara säger att korten kommer kosta $x vilket korttillverkare, distributörer, återförsäljare och konsumenter tar till sig som en sanning även om det inte ens är sannolikt.
Men helt klart ett rejält fulspel från båda kretskonstruktörerna (kretstillverkare är synd att säga då ingen av dem har en fabrik), kanske löser det sig med intåg av Intel där de inte vill ha den affärsmodellen eller så blir det än värre.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av houze:

bra video, om än kanske 10 minuter kort

Men helt klart ett rejält fulspel från båda kretskonstruktörerna (kretstillverkare är synd att säga då ingen av dem har en fabrik), kanske löser det sig med intåg av Intel där de inte vill ha den affärsmodellen eller så blir det än värre.

Ja men faktiskt, jag svarade något liknande på en youtube-kommentar nyss:
"Jag tror faktiskt att Intels intåg på marknaden kan vara en bra motkraft i frågan. Inte för att Intel är några änglar men de är bland de mest hårt hållna företagen kring sådana här regler. Så om de ger sig in på marknaden, inser att andra företag fular sig och inser att de troligen inte kan göra det samma och komma undan med det så kan de nog göra liv från sig för att få konkurrenterna att sluta upp med det.
Möjligtvis en lite långsökt och blåögd syn på saken, men man kan ju hoppas. Om inget annat så brukar ju ordentlig konkurrens sätta stopp för sådant här."

Angående längden: enligt första fredagsfokus har jag för mig att vi sa att vi skulle sikta på ca 15 minuter i dessa videos. Tror vi lyckat hålla oss till det en enda gång alla andra har varit typ 30+
Men det beror såklart på ämnet helt och hållet. Huvudsaken är ju att vi får diskuterat allt det vi vill diskutera!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kul ändå att man diskuterade ungefär samma sak i första fredagspanelen, om tillgången på GTX 580 och om det skulle bli en papperslansering eller inte

https://www.youtube.com/watch?v=q1hZdYbZ-QE

Fast gött att iPad äntligen kommer till sverige! Undrar om det är värt att hoppa på gen 1 eller om 256MB RAM kommer kännas sen..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Stidt-O:

Jag har ett förslag som kanske kan komma på återseende, prestanda/krona. En interaktiv lista som hämtar pris från exempelvis prisjakt, och jämför mot sweclockers prestandaindex?
Hur det ska utformas och sen hur klassificering ska ske utifrån det, återstår att fundera över. Men så att priset avspeglas i hur bra kortet är..

Ja att utnyttja prestandaindexet och kanske göra det mer interaktivt är absolut en bra idé som jag också fnulat lite på!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt avsnitt 😊👌 välbehövlig information om hur relationen mellan butik och leverantörer fungerar.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bra att ni fördjupar er och förklarar detta

Hur man ska göra med utmärkelser är ju en utmaning, hur man än vänder på det så hamnar man i knäet på den som styr/sätter priset. MSRP borde vara det rätta egentligen. Men ska de hålla på och trolla med det såhär uppenbart så är det ju inte värt ett skit... Känns som det mest är grafikkorten som det krånglas med eller iallafall mest uppenbart.
Håll kanske utmärkelser för dom under ett eget upplägg och blanda inte in det som fungerar bättre. (Det mesta?}
Att endast gå på återförsäljarnas priser ställer ju till med bekymmer på ett annat sätt också...

Bästa är säkert att skriva en utförlig slutsats och resonera kring men reservera utmärkelsen tills dammet lagt sig efter lanseringen och man kan se lite bättre vart prisbilden barkar hän till konsument. Särskilt när ni misstänker att det är riggat då så att säga.
Tråkigt, men ändå bättre än att behöva ta tillbaka eller revidera utmärkelser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan man inte ge en utmärkelse och samtidigt ange som villkor i recensionen att den baseras på ett specifikt pris, rek pris vid recensionen som exempel. Brevid den kan man visa prisjakt nuvarande pris så kan läsaren själva bedöma hur mycket tillverkaren larvar sig med "falska" priser genom att jämföra rek pris med reellt pris, det borde ju kunna slå tillbaka mot leverantören i längden.

Någonstans måste konsumenten uppmanas att tänka själv och inte alltid få allt serverat färdigtuggat.
Det är ju trots allt tillverkaren som sett möjligheter att "lura" eller vilseleda slutkonsumenten med alla dessa trick som ligger till grund för problemet. Jag ser bara en lösning, nämligen att folk kan bearbeta information och fakta på ett rimligt intelligent sätt.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Sweclockers: Hur får man företagen att sluta med den här skiten?
Lösning.
Konsumenter: Köp inte deras produkter.

Permalänk
Medlem

Nån form av skala med priser och utmärkelser kan ju vara en lösning.

Exempel

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Bra avsnitt och trevligt att höra om era tankar och funderingar kring ämnet.

En sak som jag kanske missade, så rätta mig om jag har fel. Men vad får Swec för respons av NVIDIA och AMD's när det är sån förvirring kring pris och tillgänglighet? Antar att ni har tagit upp det med dem när ni pratat med deras svenska representanter.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jätte bra och starkt av er att markera mot det här fulspelet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Åh fan

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja men faktiskt, jag svarade något liknande på en youtube-kommentar nyss:
"Jag tror faktiskt att Intels intåg på marknaden kan vara en bra motkraft i frågan. Inte för att Intel är några änglar men de är bland de mest hårt hållna företagen kring sådana här regler. Så om de ger sig in på marknaden, inser att andra företag fular sig och inser att de troligen inte kan göra det samma och komma undan med det så kan de nog göra liv från sig för att få konkurrenterna att sluta upp med det.
Möjligtvis en lite långsökt och blåögd syn på saken, men man kan ju hoppas. Om inget annat så brukar ju ordentlig konkurrens sätta stopp för sådant här."

En annan problematik med affärsmodellen och introduktionspriserna är också att återförsäljare rent juridisk inte får annullera eller justera beställningarna, om det inte är helt uppenbart för båda parter att det rörde sig om en felaktig prissättning/misstag. Annars är det pacta sunt servanda som gäller.

Skrivet av Goedendag:

Nån form av skala med priser och utmärkelser kan ju vara en lösning.

Exempel
https://i.imgur.com/NP0dZRX.gif

Jaa, men varför inte. Ge toppklass till GeForce GT 710

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av S0Me0n3:

Bra avsnitt och trevligt att höra om era tankar och funderingar kring ämnet.

En sak som jag kanske missade, så rätta mig om jag har fel. Men vad får Swec för respons av NVIDIA och AMD's när det är sån förvirring kring pris och tillgänglighet? Antar att ni har tagit upp det med dem när ni pratat med deras svenska representanter.

Det är väl lite som Jonas säger där i videon, responsen när Swec pushade AMD om Vega-fulspelet (vilket kanske var den mest löjliga och övertydliga av alla sådana här manövrar) så förnekade de bara.
"Ni ser saker som inte finns där".

Annars i min erfarenhet brukar det mer bara vara det klassiska "det är upp till återförsäljarna att välja vilket pris de sätter, vi har bara en rekommendation". Och följer man upp det med frågan "Men ni säljer ju korten till dem för ett högre pris än det ni rekommenderar som slutkundspris" så tar konversationen slut.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tycker priserna stämmer med AMD: s show, i alla fall min order på grafikkortet jag fick på papperet men aldrig levererades. Men om priserna stiger när de finns att tillgå är ju en annan sak. Man skulle i recensionen ha olika utmärkelser vid olika prispunkter samtidigt. Skulle all media i världen göra detta så skulle nog kretstillverkarna få huvudbry

6 500 kr plus moms.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Känns som lite EU-lagstiftning vore på sin plats.

Förbjud papperslanseringar och låtsaspriser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Intels sätt att kommunicera priser är tråkigt, men riktigt pålitligt. Styckpris på en beställning av 1000 produkter.
Det finns ingen återförsäljare som säljer till det priset, det finns ingnen förväntan om att det kommer säljas till det priset. Man kan lungt och stilla gå till förra produktens prisinformation och jämnföra med vad det faktiskt blev och lägga på samma prispåslag (såvida skatter och sånt ligger på samma nivå) och få fram ett pris som ligger väldigt nära vad det faktiskt kommer att bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tycker priserna stämmer med AMD: s show, i alla fall min order på grafikkortet jag fick på papperet men aldrig levererades. Men om priserna stiger när de finns att tillgå är ju en annan sak. Man skulle i recensionen ha olika utmärkelser vid olika prispunkter samtidigt. Skulle all media i världen göra detta så skulle nog kretstillverkarna få huvudbry

6 500 kr plus moms.
https://i.ibb.co/XjqyfjZ/moms.jpg

649 dollar motsvarar dock 5580kr. Vilket med moms blir 6975kr och med ett slutpris på 8125kr blir differensen 1150kr. Vilket ändå får ses som en stor skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500