Permalänk
Medlem

Ny ratt med tillbehör

Hej!

Jag har sedan länge varit sugen på att köpa en ratt till diverse bilspel. Vill höra vad ni har för råd och vilka ni tycker har bäst känsla.
Vill alltså ha ratt, växelspak, pedaler och möjligtvis handbroms(?)

Jag kommer köra på PC, är det värt att köpa något som är kompatibelt med t.ex PS5 - ifall man nu köper ett sådant i framtiden?
Kan gärna vänta ett litet tag till ifall det skulle dyka upp något intressant, som ej har släppts ännu.

Dela gärna med er hur ni tänker och har för grejer hemma.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ptja, en G29 med tillhörande växelspak kanske kan vara något? Kostar runt 3000kr, och 500 till för växelspaken.

Den funkar till både PC och PS5.

Jag har en G920 (den som funkar till xbox och pc) med växelspaken, och har monterat det i ett Playseat Revolution-säte. Spelar mest ACC, men även en del Dirt Rally 2.0, rfactor2, Assetto Corsa m.fl.

Hur mycket har du tänkt att lägga? Jag tycker personligen att G29/G920 är lägsta nivån man bör lägga sig på, det blir så himla plastigt annars.

Thrustmaster T300 är ett bra alternativ om man inte gillar Logitechs variant, den är lite dyrare men kommer också med tre pedaler.

Sen kan du ju stega upp till riktigt fina Thrustmaster-prylar eller rent av Fanatecs DirectDrive-prylar, men då är du uppe i tiotusentals kronor.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ptja, en G29 med tillhörande växelspak kanske kan vara något? Kostar runt 3000kr, och 500 till för växelspaken.

Den funkar till både PC och PS5.

Jag har en G920 (den som funkar till xbox och pc) med växelspaken, och har monterat det i ett Playseat Revolution-säte. Spelar mest ACC, men även en del Dirt Rally 2.0, rfactor2, Assetto Corsa m.fl.

Hur mycket har du tänkt att lägga? Jag tycker personligen att G29/G920 är lägsta nivån man bör lägga sig på, det blir så himla plastigt annars.

Thrustmaster T300 är ett bra alternativ om man inte gillar Logitechs variant, den är lite dyrare men kommer också med tre pedaler.

Sen kan du ju stega upp till riktigt fina Thrustmaster-prylar eller rent av Fanatecs DirectDrive-prylar, men då är du uppe i tiotusentals kronor.

Alright, får tyvärr inte plats med ett säte, annars hade det varit något!
Det är just det plastiga jag inte vill ha. Kan vara beredd att lägga kring 10k

Ska kika upp prylarna.

Permalänk

Thrustmaster gör rätt ok grejjor.

själv kör jag på denna
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4071338

tycker den känns väldigt bra inte speciellt plastig och ganska robust.

köpte även till
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2753504

växelspaken är helt i metall så inge plastskit.

(spaken går att köra till dator försig via usb så kan användas ihop med andra tillverkare också osäker på konsoller där jag tror den måste anslutas till ratten och kräver thrustmaster ratt men pc funkar det bra)

angående säte m.m så tycker jag det är den som gör majoriteten av känslan.
att sitta framför tv´n med ratten skruvad i bordet och pedalerna på golvet är ingen höjdare...

sett många som rekommenderar denna när man inte har plats för en permanent rigg.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4549535

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har också en T300, min börjar låta en hel del när den varit igång ett tag, i övrigt tycker jag att själva ratten är mycket bra.

Om du kan tänka dig att lägga en slant så tror jag att det kan vara värt att satsa på Fanatec för att pedalerna som följer med ska vara lite vassare. Jag upplever att det är rätt så stora dödzoner i pedalerna som följde med min T300 så jag tycker det är svårt att lägga ett väldigt litet bromstryck till exempel.

Det går också att köpa bättre pedaler till T300 för någon tusenlapp eller två, jag funderar på att göra det.

Jag tycker att du ska satsa på en bältdriven ratt i allafall, det blir mindre dödzoner i styrningen då jämfört med kugghjul.

Tex:
https://fanatec.com/eu-en/shifters-others/clubsport-shifter-s...
https://fanatec.com/eu-en/pedals/csl-elite-pedals-lc
https://fanatec.com/eu-en/racing-wheels-wheel-bases/racing-wh...

Men det går också att kika på deras setup builder för att hitta en lagom nivå: https://fanatec.com/eu-en/setupbuilder

Edit: Om du inte har plats med permanent stol kan jag tipsa om Playseat Challenge, den går att fälla ihop och ställa undan så det är rätt smidigt. Men förstår om du inte har plats för det heller.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Thrustmaster gör rätt ok grejjor.

själv kör jag på denna
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4071338

tycker den känns väldigt bra inte speciellt plastig och ganska robust.

köpte även till
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2753504

växelspaken är helt i metall så inge plastskit.

(spaken går att köra till dator försig via usb så kan användas ihop med andra tillverkare också osäker på konsoller där jag tror den måste anslutas till ratten och kräver thrustmaster ratt men pc funkar det bra)

angående säte m.m så tycker jag det är den som gör majoriteten av känslan.
att sitta framför tv´n med ratten skruvad i bordet och pedalerna på golvet är ingen höjdare...

sett många som rekommenderar denna när man inte har plats för en permanent rigg.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4549535

Okej tack för tipset.
Bör nog funka att bara skruva fast ratten i skrivbordet. Har bra möjlighet att justera höjd och så vidare. Får kolla upp lite mer på det där vad folk tycker och tänker om just det. Förstår också att det inte är det ultimata, men vill bara ha någon vettig ratt med pedaler som man kanske i framtiden kan montera på en riktig stol.

Skrivet av Felix:

Jag har också en T300, min börjar låta en hel del när den varit igång ett tag, i övrigt tycker jag att själva ratten är mycket bra.

Om du kan tänka dig att lägga en slant så tror jag att det kan vara värt att satsa på Fanatec för att pedalerna som följer med ska vara lite vassare. Jag upplever att det är rätt så stora dödzoner i pedalerna som följde med min T300 så jag tycker det är svårt att lägga ett väldigt litet bromstryck till exempel.

Det går också att köpa bättre pedaler till T300 för någon tusenlapp eller två, jag funderar på att göra det.

Jag tycker att du ska satsa på en bältdriven ratt i allafall, det blir mindre dödzoner i styrningen då jämfört med kugghjul.

Tex:
https://fanatec.com/eu-en/shifters-others/clubsport-shifter-s...
https://fanatec.com/eu-en/pedals/csl-elite-pedals-lc
https://fanatec.com/eu-en/racing-wheels-wheel-bases/racing-wh...

Men det går också att kika på deras setup builder för att hitta en lagom nivå: https://fanatec.com/eu-en/setupbuilder

Edit: Om du inte har plats med permanent stol kan jag tipsa om Playseat Challenge, den går att fälla ihop och ställa undan så det är rätt smidigt. Men förstår om du inte har plats för det heller.

Tack för tipsen.
Ja, alltså jag vill helst inte tycka det ska kännas fel med grejerna man har.

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad av T300 kan jag tipsa om att så snart jag har tid (inom ett par dagar förhoppningsvis) kommer jag lägga ut en annons på T300 Ferrari Alcantara Edition med loadcell-mod. Nu ska jag dock inte bara komma här och annonsera, utan vara lite konstruktiv också.

Jag började med Logitech G29. Skulle inte rekommendera den såvida du inte har väldigt tight budget. Den är skramlig, kugghjulen känns inte så trevliga, du har en dödzon i mitten och du går miste om en hel del information som FFB kan förmedla. Sen gillar jag inte heller den förkrympta diametern på ratten. Pedalerna är dock bra för sitt pris. Bättre än Thrustmasters T3PA.

Från G29 uppgraderade jag till T300. Reklamerade min G29 för ratten centrerade inte och betalade mellanskillnaden för T300 istället. Det var verkligen värt det. Jag hade tur att kunna reklamera G29 för att byta upp mig, annars hade jag slösat pengar på G29.

Det är inte att jag tycker G29 är usel. Du kan garanterat få ut mycket roligt för pengarna. Inget snack om det. Steget upp är dock stort, utan att priset drar iväg allt för mycket. Att därefter uppgradera igen är svårt.

Jag sitter nu med en ny Fanatec Clubsport 2.5. Den är bättre på allt men det är absolut inte ett lika stort steg upp som G29 till T300. Sen kostade det också. Det är inte ett sätt att maximera prisvärdet direkt.

Fördelarna med Clubsport 2.5 är att den går mjukare, är starkare, ger mer information och att du kan få den att bli lätt att rotera för snabba rattrörelser. Det gör att du kan få det mer realistiskt, informationen du får gör det lättare att köra på gränsen och du hinner snabbt korrigera där det behövs eller för den delen slänga runt bilen i schyssta sladdar.

Du kan göra samma saker med en billigare ratt och säkert en handkontroll också. Oavsett vad du köper finns det garanterat en autistisk tolvåring någonstans som förnedrar dig med tangentbord som styrdon. Det vi normala kan trösta oss med är att utrustningen i varje fall gör det lite roligare och lite lättare att vara bra.

T300 är helt okej. Det finns bättre remdrivna rattar men skillnaderna är inte så stora. Du kan få bättre om du betalar mer men det är fortfarande en remdriven variant. Clubsprot 2.5 kanske utmärker sig lite då remmarna inte löper på kuggade hjul, vilket gör den mjukare, men det är fortfarande samma koncept. Maximalt vridmoment skiljer en del och med högre dynamiskt omfång kan du få mer detaljer. Remdriften filtrerar dock alltid en del.

Problemet är bara att steget upp från remdriven är direct drive och då börjar vi snacka riktiga pengar och mycket tid...

Största svagheten med T300 tycker jag är pedalerna. G29 har helt ärligt bättre pedaler även med T3PA och loadcell-mod. I mitt tycke i varje fall. Med loadcell är det förvisso lite mer realistiskt och det blir lättare att vara konsekvent med hur mycket man bromsar. Något som sällan nämns med loadcell är dock att man inte känner hur nära max man är på bromsen, såvida man inte har någon vibrationsmotor på pedalerna. Det blir lättare att bromsa lika hårt varje gång men det är inte lika lätt att veta när man är på gränsen för att låsa hjulen. Särskilt inte när pedalen är stum.
G29 har faktiskt en rätt okej känsla för bromsen. Gasen känns också bättre jämfört med T3PA. Kopplingen kan jag inte uttala mig om då jag inte använt den.

Med T300 kommer du vilja uppgradera pedalerna förr eller senare. De funkar för att få jobbet gjort men för ca 2000Kr har du Thurstmasters mycket bättre T-LCM-pedaler eller ca 2700Kr Fanatecs CSL Elite med loadcell.

Jag kör numera på CSL Elite LC pedaler och det är en stor uppgradering. Om jag fortsatt köra på Thurstmaster tror jag att jag även varit väldigt nöjd med T-LCM. Med båda dessa får du något som är svårt att få med LC-mod, nämligen bra känsla i pedalen. Du får ett progressivt motstånd som mer liknar (om än något avlägset) riktig hydraulik. Sen får du också en gaspedal med lite känsla i.

Nu blev det här ett väldigt långt inlägg och jag har nog inte sagt i närheten av allt som finns att säga, men en enkel summering:

Köp inte G29 om du inte har enkla krav och vill ha något billigt.

T300 är ett givet steg upp från G29. Väl värt mellanskillnaden, utom för pedalerna.

Du kommer vilja ha bättre pedaler. Så enkelt är det. Frågan är om du vill investera direkt eller köra på något som funkar nu.

Är du villig att spendera mer finns det bättre än T300. Exempelvis TS-PC eller CSL Elite. T500 har jag hört ska vara lite mindre lyckad men jag har aldrig testat den själv. Annars har du Clubsport 2.5 som är det bästa du kan få i remdrivet format.

Steget upp från remdrivet är direct drive men det lär knappast vara aktuellt.

Utöver det kan det vara värt att tänka på ekosystemet. Thurstmaster har ett billigare ekosystem men det går också att blanda olika saker. Du kan exempelvis köra en Thrustmaster bas med Fanatec pedaler, och tvärtom, så länge det går över USB (finns adaptrar för det). Du kan däremot inte ta själva ratten från ena och koppla till andra, och där är tyvärr Fanatec asdyra vad gäller själva ratten i sig.

Fan, nu är jag inne på sjuttioåttonde ölen så jag måste sluta svamla på. Hoppas det gav lite vägledning i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag har också en T300, min börjar låta en hel del när den varit igång ett tag, i övrigt tycker jag att själva ratten är mycket bra.

Thrustmaster har tyvärr tveksam kvalitet och kvalitetskontroll. Första T300;an jag fick lät som en jetmotor efter lite användning. Skickade tillbaka den fick en ny som inte alls låter lika illa, även om fläkten i sig kunde varit mycket bättre. Det är en liten fläkt av dålig kvalisort som låter när den varvar upp, även om det inte låter som att slakta en gris som första enheten gjorde.

Å andra sidan, min Fanatec Clubsprot 2.5 låter inte så roligt heller när den blir varm. Förstår inte problemet egentligen. Hur svårt kan det vara att sätta i lite bättre fläktar?

Citat:

Om du kan tänka dig att lägga en slant så tror jag att det kan vara värt att satsa på Fanatec för att pedalerna som följer med ska vara lite vassare. Jag upplever att det är rätt så stora dödzoner i pedalerna som följde med min T300 så jag tycker det är svårt att lägga ett väldigt litet bromstryck till exempel.

Jag vet inte om man kan säga att pedalerna följer med. Tror inte det finns något paket som inkluderar pedaler med loadcell. Sen ska man vara uppmärksam på att deras rabatter för paket lätt äts upp av fraktkostnaden. Varje del skickas i ett separat paket, även om det blir lite billigare att beställa allt tillsammans. Och de använder förstås UPS som är det mest värdelösa skitföretag som finns.

Annars skulle jag säga att Thrustmaster T-LCM och Fanatec CSL Elite LC är där pedalerna börjar bli bra. Det är inte på nivån att man aldrig kommer vilja uppgradera men de är rätt trevliga. Ovanför det är det väl Fanatec Clubsport med deras moddar eller Heusinkvelt Sprint och då börjar det tyvärr svida rejält i plånboken.

Missförstå mig rätt, jag håller annars med i sak. Det kan vara värt att spendera lite extra.

Citat:

Det går också att köpa bättre pedaler till T300 för någon tusenlapp eller två, jag funderar på att göra det.

Lägg inte pengar på annat än T-LCM eller CSL Elite LC är mitt tips. Ja, om du nu inte vill spendera mer pengar alltså. Det är liksom nedre gränsen för bra pedaler. Även om det fungerar med sämre pedaler kommer du vilja byta ut dem efter ett tag. Eftersom du redan har pedaler som fungerar finns det ingen anledning att byta om det inte är till den nivån.