Permalänk
Medlem

Be quiet Silent loop vätskekylare 120mm

Har en sådan som överskriften säger. Nästan 100% på att det börjat skrika i pumpen. Det skriker någonstans i datorn som att en pump eller en fläkt håller på att skära.
Satt med örat vid datorn när det skrek som värst och lyssnade. Plötsligt så slutade skriket och man hörde hur vatten började flöda. Därav jag tror att pumpen håller på att ge upp.

Finns det några tips/råd vad man gör nu?
Mycket händig men mitt datakunnande är kass. Har köpt datan färdigbyggd. Så förklara gärna så tydligt ni kan. Men det kommer säkert några dumma följdfrågor från mig ändå 😀.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Har en sådan som överskriften säger. Nästan 100% på att det börjat skrika i pumpen. Det skriker någonstans i datorn som att en pump eller en fläkt håller på att skära.
Satt med örat vid datorn när det skrek som värst och lyssnade. Plötsligt så slutade skriket och man hörde hur vatten började flöda. Därav jag tror att pumpen håller på att ge upp.

Finns det några tips/råd vad man gör nu?
Mycket händig men mitt datakunnande är kass. Har köpt datan färdigbyggd. Så förklara gärna så tydligt ni kan. Men det kommer säkert några dumma följdfrågor från mig ändå 😀.

Jag har 360mm Silent Loop varianten och hade samma problem som dig. Pumpen började skrika vissa gånger ordentligt och man hörde vatten bubblor. Kändes som den skulle ge upp vilken sekund som helst:)

Jag köpte destillerat vatten från inet. Monterade loss pumpen och radiatorn.
Sitter en refill port på ratiatorn där skruvade jag loss och fyllde på med plastspruta.
Skakade hela tiden också radiatorn och pumpen för att få bort alla luftbubblor. Tog min tid just i detta moment. Höll på säkert 15 min minst.
Kan säga att jag fick in rätt mycket vatten faktiskt.

Nu är det knäpptyst och låter bara vibrationer från pumpen vid 2300rpm (vilket den ska köras på) men jag sänkte till 1500rpm, nu hör jag ingenting och den presterar fortfarande bra

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Jag har 360mm Silent Loop varianten och hade samma problem som dig. Pumpen började skrika vissa gånger ordentligt och man hörde vatten bubblor. Kändes som den skulle ge upp vilken sekund som helst:)

Jag köpte destillerat vatten från inet. Monterade loss pumpen och radiatorn.
Sitter en refill port på ratiatorn där skruvade jag loss och fyllde på med plastspruta.
Skakade hela tiden också radiatorn och pumpen för att få bort alla luftbubblor. Tog min tid just i detta moment. Höll på säkert 15 min minst.
Kan säga att jag fick in rätt mycket vatten faktiskt.

Nu är det knäpptyst och låter bara vibrationer från pumpen vid 2300rpm (vilket den ska köras på) men jag sänkte till 1500rpm, nu hör jag ingenting och den presterar fortfarande bra

När man tar bort pumpen och radiatorn, finns det stor risk att det kommer att läcka ut vatten över dom andra delarna?
Vilket program kollar man hur snabbt fläkten snurrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Jag har 360mm Silent Loop varianten och hade samma problem som dig. Pumpen började skrika vissa gånger ordentligt och man hörde vatten bubblor. Kändes som den skulle ge upp vilken sekund som helst:)

Jag köpte destillerat vatten från inet. Monterade loss pumpen och radiatorn.
Sitter en refill port på ratiatorn där skruvade jag loss och fyllde på med plastspruta.
Skakade hela tiden också radiatorn och pumpen för att få bort alla luftbubblor. Tog min tid just i detta moment. Höll på säkert 15 min minst.
Kan säga att jag fick in rätt mycket vatten faktiskt.

Nu är det knäpptyst och låter bara vibrationer från pumpen vid 2300rpm (vilket den ska köras på) men jag sänkte till 1500rpm, nu hör jag ingenting och den presterar fortfarande bra

När man tar bort pumpen och radiatorn, finns det stor risk att det kommer att läcka ut vatten över dom andra delarna?
Vilket program kollar man hur snabbt fläkten snurrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Har en sådan som överskriften säger. Nästan 100% på att det börjat skrika i pumpen. Det skriker någonstans i datorn som att en pump eller en fläkt håller på att skära.
Satt med örat vid datorn när det skrek som värst och lyssnade. Plötsligt så slutade skriket och man hörde hur vatten började flöda. Därav jag tror att pumpen håller på att ge upp.

Finns det några tips/råd vad man gör nu?
Mycket händig men mitt datakunnande är kass. Har köpt datan färdigbyggd. Så förklara gärna så tydligt ni kan. Men det kommer säkert några dumma följdfrågor från mig ändå 😀.

Hur har du monterat radiatorn? Kolla denna video för att se vanlig felmontering (från början, lyckas inte skicka en länk som inte börjar mitt i av någon anledning): https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk&t=

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Hur har du monterat radiatorn? Kolla denna video för att se vanlig felmontering (från början, lyckas inte skicka en länk som inte börjar mitt i av någon anledning): https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk&t=

Köpte den i andra hand, så vet inte hur den är monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Hur har du monterat radiatorn? Kolla denna video för att se vanlig felmontering (från början, lyckas inte skicka en länk som inte börjar mitt i av någon anledning): https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk&t=

Va fan skojar du, hehe.
Vinkelslip å skit 😂😂.
Köper nog hellre en ny då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Va fan skojar du, hehe.
Vinkelslip å skit 😂😂.
Köper nog hellre en ny då.

Nej, vinkelslip ska du inte använda. de demonstrerar bara hur flödet blir när man monterar kylaren på rätt sätt eller fel sätt.

Poängen i videon är att montera kylaren så ratdiatorn är högsta punkten. Monterar du alltså din Silent Lopp 120mm i fronten så ska ska slangarna vara nedåt och radiatorn så högt monterat i fronten så att den står högra än pumpen.

Monterar du radiatorn i top så ska slangarna vara nedåt och radiatorn spelar ingen roll vart i top den sitter , alltså i sidled eftersom du bara har 120mm variant.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Köpte den i andra hand, så vet inte hur den är monterad.

Ta en bild och lägg upp här.

Har du möjlighet så kan du även också ta en video och lägga upp här så man får höra hur det låter

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

När man tar bort pumpen och radiatorn, finns det stor risk att det kommer att läcka ut vatten över dom andra delarna?
Vilket program kollar man hur snabbt fläkten snurrar?

Ingenting kommar att läcka ut när du tar bort kylaren. Så länge den är hel och inte har fått sig några skador vid montering eller modifikation.

Ladda ner HWiNFO64. Perfekt program att kunna se allt. Du ser temp på dina komponenter och även rpm till olika fläktar om de är kopplade direkt till moderkortet.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Körde ner till macken och köpte destilerat vatten.
Skruvade ut pump och kylare och fyllde på vad vatten det gick.
Blev kanske inte helt fullt eftersom jag tyckte det var svårt att få ut luften. Men porlandet har slutat.
Det jag reagerade på var att vattnet smakade glykol, fick nämligen lite på fingern som åkte in i munnen när jag bet på en nagel.
Ska det vara glykol eller var det kanske nåt kylmedia i systemet?
Hursom så verkar det funka nu.

Permalänk
Medlem

Min började skrika efter jag haft den 2 år och det var fullt med vätska i. Pumpen kass. Men de har typ 5 år garanti på den så åkte till butik och fick pengarna tillbaka eftersom den inte säljs längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Tack för alla svar!

Körde ner till macken och köpte destilerat vatten.
Skruvade ut pump och kylare och fyllde på vad vatten det gick.
Blev kanske inte helt fullt eftersom jag tyckte det var svårt att få ut luften. Men porlandet har slutat.
Det jag reagerade på var att vattnet smakade glykol, fick nämligen lite på fingern som åkte in i munnen när jag bet på en nagel.
Ska det vara glykol eller var det kanske nåt kylmedia i systemet?
Hursom så verkar det funka nu.

Vet ej hur mackens destilerat vatten är , jag köpte alphacool destilerat vatten från inet som är just för vattenkylare.
Men som sagt det tar tid få ut all luft och fylla på radiatorn 100%. Jag höll på länge

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Min började skrika efter jag haft den 2 år och det var fullt med vätska i. Pumpen kass. Men de har typ 5 år garanti på den så åkte till butik och fick pengarna tillbaka eftersom den inte säljs längre.

Är du säker att den var fullt med vätska?

För när jag öppnade min och skakade så fick i bara lite vätska. Men sen fortsatte jag vrida och skaka och hålla radiatorn i alla lägen och ju mer luftbubblor försvann desto mer vätska fick jag i. Men jag höll på verkligen ett tag tills jag var nöjd och inte kunde fylla i något mer vätska.

Kan också vara att pumpen var kass helt enkelt. Finns många videos på youtube och jag tror Silent Loop var Be quiets första AIO.
Deras Pure Loop kanske är bättra med tanke på hur pumpen sitter nu

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Är du säker att den var fullt med vätska?

För när jag öppnade min och skakade så fick i bara lite vätska. Men sen fortsatte jag vrida och skaka och hålla radiatorn i alla lägen och ju mer luftbubblor försvann desto mer vätska fick jag i. Men jag höll på verkligen ett tag tills jag var nöjd och inte kunde fylla i något mer vätska.

Kan också vara att pumpen var kass helt enkelt. Finns många videos på youtube och jag tror Silent Loop var Be quiets första AIO.
Deras Pure Loop kanske är bättra med tanke på hur pumpen sitter nu

Säker är jag inte.

Men höll på som du gjorde 5-6 ggr, vred och vände, körde pumpen ett par ggr och gjorde vrid och vänd proceduren igen.
Och där var redan vätska i den från början, fast inte fullt tydligen.
Antingen har vätska försvunnit med tiden, vilket kan hända även i slutna system till bilar, eller, har förra ägaren av datorn inte fyllt på ordentligt.
Men jag har haft datorn i snart 2 år och inte hört nåt innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Säker är jag inte.

Men höll på som du gjorde 5-6 ggr, vred och vände, körde pumpen ett par ggr och gjorde vrid och vänd proceduren igen.
Och där var redan vätska i den från början, fast inte fullt tydligen.
Antingen har vätska försvunnit med tiden, vilket kan hända även i slutna system till bilar, eller, har förra ägaren av datorn inte fyllt på ordentligt.
Men jag har haft datorn i snart 2 år och inte hört nåt innan.

Be Quiet själva rekommenderar att man fyller på med vätska efter ca 2 år. Så det stämmer nog att lite vätska försvinner med tiden

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q