Veckans fråga: Vad tycker du om Apples ARM-datorer?

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Det säger väl ingenting om Bootcamp, det han säger är att det är fullt möjligt att virtualisera ARM64-versionen.

Det exakta citatet från Ars Technica (eftertryck tillagt av mig):

Citat:

As for Windows running natively on the machine, "that's really up to Microsoft," he said. "We have the core technologies for them to do that, to run their ARM version of Windows, which in turn of course supports x86 user mode applications. But that's a decision Microsoft has to make, to bring to license that technology for users to run on these Macs. But the Macs are certainly very capable of it."

"Running natively" är inte samma sak som virtualisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det exakta citatet från Ars Technica (eftertryck tillagt av mig):
"Running natively" är inte samma sak som virtualisering.

Okej, med det uttalandet är det ju inte enbart upp till Microsoft som han säger, det är ju Apple som tidigare utvecklat Bootcamp och utan en signerad bootloader kommer ju varken Microsoft eller någon annan att kunna installera någonting ”natively” direkt på en M1, eller har jag missförstått någonting?

Sen att det är tekniskt möjligt ”But the Macs are certainly very capable of it" som han säger, säger ju ingenting om de inte som sagt öppnar upp för det själva, Apple alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Intressant utveckling: I en intervju med Ars Technica säger Craig Federighi att det är upp till Microsoft om de vill tillåta licensiering av Windows på de nya Macarna. (https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/we-are-giddy-intervie...)
De verkar med andra ord definitivt inte stänga dörren för Bootcamp vilket var min uppfattning efter intervjun med John Gruber.

Där sa dom bara att Parallells och virtualisering skulle kunna fixas, men idag säljs inte ARM-windows separat (OEM-only)

Edit: Nu när jag sett fulla citatet så handlar det väl åtminstone om licenciering men bootloader signering är också högst oklart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Där sa dom bara att Parallells och virtualisering skulle kunna fixas, men idag säljs inte ARM-windows separat (OEM-only)

Edit: Nu när jag sett fulla citatet så handlar det väl åtminstone om licenciering men bootloader signering är också högst oklart...

Kommer inte ihåg vart, men tycker mig minnas att de sagt nej till det tidigare (signerad bootloader) och enbart pekat på virtualisering, men jag kan ha fel...

Permalänk
Medlem

Eftersom du kan köra Windows 10 arm-version på Raspberry Pi så är det väl ingen omöjlighet att någon fixar ett sätt att köra den versionen på M1-mac:ar utan att Apple är inblandade (om inte säkerhetschipet sätter käppar i hjulet för det då)

Har sett lite videos av Apple M1-datorer nu och det är ju inte bara cpun som är imponerande, såg hur sjukt mycket snabbare ssd:n är i nya M1-datorerna dessutom.
Jag är jättesugen på en mac mini tror jag.. frågan är bara hur jag ska övertala mig själv att jag behöver ännu en dator här

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av medbor:

Där sa dom bara att Parallells och virtualisering skulle kunna fixas, men idag säljs inte ARM-windows separat (OEM-only)

Edit: Nu när jag sett fulla citatet så handlar det väl åtminstone om licenciering men bootloader signering är också högst oklart...

Citatet är en så högljudd inbjudan du kommmer se i företagssammanhang: "Vill ni, så kommer vi inte sätta käppar i hjulen för er". Om det ur Apples (nuvarande) perspektiv "bara" är en fråga om att Microsoft tillåter annat än OEM-licensiering för Windows on ARM, så betyder det precis vad de sade.
Det i kombination med vad som nyss framkommit, att det även på M1-Macar går att stänga av signeringskontrollerna, betyder att det faktiskt finns en öppning för tredjeparts-OS för de här maskinerna. Svårigheten med dem blir i så fall primärt drivrutiner, som inte längre behöver ha någon som helst överlappning med andra mainstreamsystem som fallet var under Inteltiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Citatet är en så högljudd inbjudan du kommmer se i företagssammanhang: "Vill ni, så kommer vi inte sätta käppar i hjulen för er". Om det ur Apples (nuvarande) perspektiv "bara" är en fråga om att Microsoft tillåter annat än OEM-licensiering för Windows on ARM, så betyder det precis vad de sade.
Det i kombination med vad som nyss framkommit, att det även på M1-Macar går att stänga av signeringskontrollerna, betyder att det faktiskt finns en öppning för tredjeparts-OS för de här maskinerna. Svårigheten med dem blir i så fall primärt drivrutiner, som inte längre behöver ha någon som helst överlappning med andra mainstreamsystem som fallet var under Inteltiden.

Det låter ju intressant och självklart är drivrutiner en barriär att komma över, ser man längre fram med en eventuell övergång till ARM på Windows-sidan, så kan säkert Hackintosh-gruppen fortsätta med sitt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Citatet är en så högljudd inbjudan du kommmer se i företagssammanhang: "Vill ni, så kommer vi inte sätta käppar i hjulen för er". Om det ur Apples (nuvarande) perspektiv "bara" är en fråga om att Microsoft tillåter annat än OEM-licensiering för Windows on ARM, så betyder det precis vad de sade.
Det i kombination med vad som nyss framkommit, att det även på M1-Macar går att stänga av signeringskontrollerna, betyder att det faktiskt finns en öppning för tredjeparts-OS för de här maskinerna. Svårigheten med dem blir i så fall primärt drivrutiner, som inte längre behöver ha någon som helst överlappning med andra mainstreamsystem som fallet var under Inteltiden.

Går det att stänga av signeringskontrollen av bootloader? Det låter helt tvärt emot vad jag trodde... låter dock rimligt kan jag tycka.

Avseende drivrutiner så finns det mycket mer exotisk hårdvara som linux/gnu kan köras på så tror inte detta kommer vara en allvarlig barriär