Permalänk

Får ångeset av moderkort

Hej!

Jag är totalt borttappad i moderkorts världen nu.

Jag ska slå till på ett datorbygge från inet för cirka 34 lakan, i den beställningen har jag valt ett X570 TOMAHAWK, till en AMD 5900X, RTX 3080, och 32 GB Vengance 3600 CL18 och Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
samt en SSD 2TB Corsair MP400 NVMe Gen3

Moderkortet har PCIE, PCIE4, hur dum är jag som köper en NVM2 disk GEN3? (den disken kommer enbart användas för videoredigering vilket jag jobbar med)

Är X570 TOMAHAWK rätt för mig? Det finns så jävla många och jag förstår mig knappt på skillnaden mellan alla korten längre.
Jag är inte ute efter överklockning eller att skapa någon form av kaos med datorn, vill bara att ha en stabil jävla burk.
Har även hört om en del värmeproblem med X570 TOMAHAWK, gäller detta bara vid överklockning?

Läste en annan tråd i morse om folk som har problem med Ethernet i X570 TOMAHAWK, man mår ju DÅLIGT när man läser om problem till prylar man tänker köpa.

Tacksam för resonerande svar.

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Det finns alltid någon som har problem med något moderkort. Tomahawk har ju av flera testare utsetts som bäst i sin klass - så det kommer bli bra

Gällande disken - i benchmarks kommer du inte hamna överst, men i real world så verkar en gen3 kunna vara väl så snabb/snabbare. Så det kommer också bli ett bra val

Jag har googla o läst om detta en hel del, då jag sitter i faggorna att bygga x570 tomahawk, 64gb ddr4, corsair mp600 nvme gen4, 5900x. Blev mp600 gen4 då jag fick den till ett bra pris

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Det finns alltid någon som har problem med något moderkort. Tomahawk har ju av flera testare utsetts som bäst i sin klass - så det kommer bli bra

Gällande disken - i benchmarks kommer du inte hamna överst, men i real world så verkar en gen3 kunna vara väl så snabb/snabbare. Så det kommer också bli ett bra val

Jag har googla o läst om detta en hel del, då jag sitter i faggorna att bygga x570 tomahawk, 64gb ddr4, corsair mp600 nvme gen4, 5900x. Blev mp600 gen4 då jag fick den till ett bra pris

// LZ

Fett. Det är mp600 eller mp400 det står mellan då, är nvme GEN4 vs GEN3 så mycket fetare? Måste gå att mata 4K-6K videomaterial med en läshastig på 3000 mb/sek

Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettsonite:

Fett. Det är mp600 eller mp400 det står mellan då, är nvme GEN4 vs GEN3 så mycket fetare? Måste gå att mata 4K-6K videomaterial med en läshastig på 3000 mb/sek

Tack för svar.

Hej,

Jag undrar om du gått vilse i gigabit vs gigabyte fällan? Men om du tänker dig att redigera okomprimerat 4k/6k materal - då du kanske konstant ska läsa/skriva i full hastighet till disken, då hade jag tittat på en Raid-0 Stripelösning, med kanske 4x1tb SSD diskar för att maximera IOPS

Att professionellt redigera högupplöst material som är mer än några minuter kräver ofta en mer professionell disk-lösning

Framförallt så behöver du flera diskar

1. OS Disk
2. Temp scratch disk
3. Source disk/s input
4. Render disk/s output

mvh Lazze