Veckans fråga: Lyckades du kamma hem ett Radeon RX 6800-kort?

Permalänk

@Dinoman, antagligen något från EKWB, gärna utan RGB. Funderade först på att köra två stycken slim-radiatorer men tror jag skippar det och kommer köra på vertikalt grafikkort och en 40mm-radiator med vanliga fläktar istället!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Antingen fel i systemet eller så finns det ett 6800XT på Webhallen i Malmö nu 13.38... Hinner nog inte själv åka de ~600km för att se efter själv

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av PekkaJukkasson:

@Dinoman, antagligen något från EKWB, gärna utan RGB. Funderade först på att köra två stycken slim-radiatorer men tror jag skippar det och kommer köra på vertikalt grafikkort och en 40mm-radiator med vanliga fläktar istället!

Det var en liten radiator!

Jag har förstått att EKWB verkar vara det säkraste valet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

@Dinoman Haha oops, en 240mm, 40mm t j o c k så klart!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Hämtade precis ut mitt 6800XT från Webbis

Beställde 15:00:18

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Lyckades betala, men fick inget kort!

Samma här, Swishen till Inet för ett Powercolor 6800XT gick igenom 15:01, men av någon anledning såg inte deras system den förrän ~en timme senare, och då var det kört.

Visa signatur
Permalänk

XFX Radeon RX 6800 XT från komplett. 15:08

Permalänk

Noob fråga
Står fortfarande bara order mottagen och blå plupp på komplett - Beställningsvara, förväntas i lager 27 november 2020, 1 st. betyder detta att jag fått ett kort?

Visa signatur

Dynamic O11, RMx1000, MSI 570X Unify, Ryzen 5900X, Sapphire 7900XTX Nitro+, Vengeance LPX 3600/64GB, 970 EVO 1TB/A2000 1TB/870 QVO 1TB/1TB 2.5"/3TB 3.5" + 5TB 2.5" USB3.0, Arctic Freezer II 360/6st P12 120mm/2st P8 80mm, MSI MAG342CQR+AOC 27G2U, Logitech G502 och G613 Lightspeed. MSI GT72 Dominator Pro 2QE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEMan73:

Noob fråga
Står fortfarande bara order mottagen och blå plupp på komplett - Beställningsvara, förväntas i lager 27 november 2020, 1 st. betyder detta att jag fått ett kort?

Har du inte fått nått mail?

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Har du inte fått nått mail?

Nej inget bekräftelse mail

Visa signatur

Dynamic O11, RMx1000, MSI 570X Unify, Ryzen 5900X, Sapphire 7900XTX Nitro+, Vengeance LPX 3600/64GB, 970 EVO 1TB/A2000 1TB/870 QVO 1TB/1TB 2.5"/3TB 3.5" + 5TB 2.5" USB3.0, Arctic Freezer II 360/6st P12 120mm/2st P8 80mm, MSI MAG342CQR+AOC 27G2U, Logitech G502 och G613 Lightspeed. MSI GT72 Dominator Pro 2QE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEMan73:

Noob fråga
Står fortfarande bara order mottagen och blå plupp på komplett - Beställningsvara, förväntas i lager 27 november 2020, 1 st. betyder detta att jag fått ett kort?

Jag har samma status som dig. Dock fick jag grattis-mailet komplett skickade ut, att man var garanterad ett kort de kommande veckorna. Detta mail kom några timmar efter beställningen. Jag la min beställning 15:03. Kolla skräpposten också!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk

Webhallen var ju allt annat än hjälpsamma när jag påtalade klarnabugen. Skriver "Jag kan dessvärre inte hitta någon beställning med hjälp av dina detaljer." utan att be mig om mer specifika uppgifter. Förstår han att jag ligger ute med 8k för ingenting? De har till och med dragit pengarna nu.

Verkar som jag måste anmäla genom banken och låta de ta hand om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shroomlord:

Webhallen var ju allt annat än hjälpsamma när jag påtalade klarnabugen. Skriver "Jag kan dessvärre inte hitta någon beställning med hjälp av dina detaljer." utan att be mig om mer specifika uppgifter. Förstår han att jag ligger ute med 8k för ingenting? De har till och med dragit pengarna nu.

Verkar som jag måste anmäla genom banken och låta de ta hand om saken.

Konstigt, jag hade det här felet med 3080 och nu med 6800XT med klarna och Webhallen. Har inte haft problem att få tillbaka pengarna, kollade nu och de har kommit in på mitt kort.

Läxan är lärd nu i alla fall. Klarna är skit! Till och med han på Webhallen sa att det endast är med Klarna de har den buggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Några muppar på Blocket fick tag på ett. Ligger ute med en prislapp på +10 000:-

Hoppas ingen är så dum och köper.

Hoppas hoppas det kommer massa partnerkort den 25:e så att mupparna får sitta på sina kort.

Tyvärr är detta inget mot PS5 där det på tradera finns en säljare i Göteborg som sitter på 4st...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Verkar ha varit något konstigt med visa sidor, var inte speciellt snabb att beställa mitt men jag fick ett. Var faktiskt efter en av mina polare som beställde samma modell och hos samma ÅF, han fick inget men det gjorde jag. Går inte riktigt ihop :/

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hoppas hoppas det kommer massa partnerkort den 25:e så att mupparna får sitta på sina kort.

Tyvärr är detta inget mot PS5 där det på tradera finns en säljare i Göteborg som sitter på 4st...

Mmm hoppas den jäveln får sitta där med sina maskiner. Så jävla lågt. Det är väl några adidasriddare som extraknäcker nu när det kanske går lite trögt med knarket. Vill själv ha en PS5:a men skulle aldrig gynna sådana mongos.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Hur kommer det sig att både Nvidia och AMD har slut på kort så här snabbt? Jag vet att det varit dålig tillgång tidigare generationer men så här extremt har det aldrig varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kommer det sig att både Nvidia och AMD har slut på kort så här snabbt? Jag vet att det varit dålig tillgång tidigare generationer men så här extremt har det aldrig varit.

Tänk toapappers hoarding.

Produktionen matchar normal försäljning, det är inte värt att köpa extra produktionskapacitet pga kostnader. Samt att "bristen" gör att folk panikköper allt som tillverkas. Det finns ingen anledning överhuvudtaget att matcha begäran. Och snart nog kommer tillräckligt att ha fått tag på korten för att läget ska normaliseras.

Samt att de använder falska release-priser för att få bra omdömen i reviews.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kommer det sig att både Nvidia och AMD har slut på kort så här snabbt? Jag vet att det varit dålig tillgång tidigare generationer men så här extremt har det aldrig varit.

Man ska tänka på att AMD har levererat 4 miljoner RDNA2 kretsar till Sony och Microsoft också för en samtida launch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Yes har 2stk blowergrafikkort nu de står och tuggar på nu. Hade ett 1080ti förut då vart jag tvungen att ta av sidopanelen under sommarn för att det inte skulle bli för varmt och det med bara ett kort i.

300w funkar såklart inte med blowerfläkt då låter det som ett jetplan. Just därför jag vill ha NVIDIAS FE kort som åtminstone verkar blåsa ut hälften av värmen. Alternativt någon form av vattenkylning med radiatorn vid utblåset vid denna enorma värmeutveckling.

Vad har du för chassie och ventilation i övrigt? Alternativ bor du i tropikerna?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

"Vi kan dock gladeligen informera dig om att du hade turen med dig denna gång och du har fått ett kort tilldelat till din beställning. Vi beräknar att kunna skicka iväg dig kort inom 1-3 veckor."

Som ljuv musik i mina öron!

Hoppas bara det är närmare 1 än 3 veckor. #ilandsproblem

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Jag fick två nekade 6800XT orders men sen dagen efter fick jag leveransnotis om ett 3080 TUF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hölmiz:

Vad har du för chassie och ventilation i övrigt? Alternativ bor du i tropikerna?

Ett äldre aopen med utsågad 92mm utblås. Jo stänger man av ac'n går det lätt upp i över 30c om sommarn och har man en dator som värmer blir det ännu värre. Kan ju ha på ac'n men det känns sådär att köra den bara för datorns skull om man inte är hemma bättre att ta av chassidörren i såfall. Men ja jag är tveksam till att det ens skulle funka med öppen dörr om man satte in 2stk tripplefan kort på 300w det skulle nog bli för varmt för det övre kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ett äldre aopen med utsågad 92mm utblås. Jo stänger man av ac'n går det lätt upp i över 30c om sommarn och har man en dator som värmer blir det ännu värre. Kan ju ha på ac'n men det känns sådär att köra den bara för datorns skull om man inte är hemma bättre att ta av chassidörren i såfall. Men ja jag är tveksam till att det ens skulle funka med öppen dörr om man satte in 2stk tripplefan kort på 300w det skulle nog bli för varmt för det övre kortet.

jag körde 2 st asus gtx 580 dcu 2 i mitt fd arc. Visst blir det varmt, men värmen tog sig helt klart ut ur chassit.

Skulle nog säga att problemet inte verkar vara moderna grafikkort utan ditt chassie och dess ventilation

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hölmiz:

jag körde 2 st asus gtx 580 dcu 2 i mitt fd arc. Visst blir det varmt, men värmen tog sig helt klart ut ur chassit.

Skulle nog säga att problemet inte verkar vara moderna grafikkort utan ditt chassie och dess ventilation

Det är klart att man kan lösa allt med rätt chassi och massa stora fläktar som drar ut luft om man nu kan och vill det.

Hade jag moddat in 2stk 120mm utblås i dörren vid korten hade det nog gått hur bra som helst också.

Men nu är jag inte intresserad av någon sådan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hur många kort har dragit över 300w de senaste 10 åren?

Inte ens AMD fury X som kom med vattenkylning hade 300w tdp.

Det är i princip omöjligt att ha två stycken 3090 som står och tuggar på i ett stängt chassi under en het sommardag med sådana där 3X kylare. Antagligen skulle 2stk 3090 med nvidias FE fungera.

Standard radialfläkt som man känner till de hade såklart inte varit så kul på 300w tdp men man kunde ju vidareutvecklat de istället, kanske gjort 3slots radialkylarkort eller byggt något liknande nvidias FE lösning, inte allt för komplicerat att få åtminstone en del av varmluften att blåsa ut.

Sätt en chassifläkt för 100kr istället för bättre funktion än blower kort...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Wibart:

"Vi kan dock gladeligen informera dig om att du hade turen med dig denna gång och du har fått ett kort tilldelat till din beställning. Vi beräknar att kunna skicka iväg dig kort inom 1-3 veckor."

Som ljuv musik i mina öron!

Hoppas bara det är närmare 1 än 3 veckor. #ilandsproblem

Håller också tummarna för det.

Hade jag inte fått något kort tilldelat så hade jag blivit besviken men skitit i vilket och väntat efter jul för ett inköp men nu när jag verkar ha fått tag på ett så kan jag inte hålla mig. Vill ha det nu!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det är klart att man kan lösa allt med rätt chassi och massa stora fläktar som drar ut luft om man nu kan och vill det.

Hade jag moddat in 2stk 120mm utblås i dörren vid korten hade det nog gått hur bra som helst också.

Men nu är jag inte intresserad av någon sådan lösning.

Ett modernt chassi med två 120mm-fläktar som inblås och en 120mm som utblås (för att skapa övertryck och minimera damm i lådan så all luft kommer genom dammfilter) kostar under tusenlappen. Ett chassi som är korrekt ventilerat med ett fåtal fläktar är mycket effektivare på att ventilera ut varm luft än en blowerkylare. Skaffa ett vettigt chassi, finns säkert billigt här på marknaden också.

Sedan baserat på hur Nvidias FE-kort ser ut så skulle jag vara förvånad om ens 10% av luften går ut med tanke på fläkten närmast bakplåtens orientering och att luften förutom med kylflänsen som motstånd måste göra en 90 graders sväng och sen ut. Det mesta kommer återcirkuleras i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Jag fick två nekade 6800XT orders men sen dagen efter fick jag leveransnotis om ett 3080 TUF

Lucky bastard.

Permalänk

Var precis och hämtade mitt 6800 xt som redan verkar vara använt/öpnnat. Konstigt, vad jag vet så beställde jag ett nytt, inte ett med bruten försegling. Någon som varit med om samma?