HDMI 2.1 – Det du behöver veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

HDMI är bara en kabel som kan transportera information mellan 2 ändpunkter.
Men om man fortsätter utanför kabeln så finns det sändande och mottagande pixlar. Om en pixel redan finns på rutan så behöver den egentligen inte skickas om. Det händer även att hela bildrutor kan försvinna.

Jag förstår tanken som sagt, men HDMI fungerar inte så, och ganska ofta är det väldigt jobbigt att specificera exakt vilka pixlar som skickas att det helt förstör den förbättring du pratar om här. Det du pratar om är videoströmkomprimering och finns i HDMI via DSC, men oftast är det videoformat som h264 eller MPEG som gör dessa saker och är inte alls kopplade till själva bildanslutningen till skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nej, den förklaringen lät väldigt märklig och stämmer inte med någon beskrivning av verkligheten jag är bekant med. Har du någon referens till det du skriver?

Har inga url:er men det finns organ som skriver standarder och där bör man hitta olika tekniker för att fylla rörliga bilder på en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag förstår tanken som sagt, men HDMI fungerar inte så, och ganska ofta är det väldigt jobbigt att specificera exakt vilka pixlar som skickas att det helt förstör den förbättring du pratar om här. Det du pratar om är videoströmkomprimering och finns i HDMI via DSC, men oftast är det videoformat som h264 eller MPEG som gör dessa saker och är inte alls kopplade till själva bildanslutningen till skärmen

Du menar att de teknikerna inte finns i t.ex. display port ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

HDMI är bara en kabel

Ahm, nej.
Har du inte ens läst artikeln?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av abki:

Om någon skulle bli väldigt intresserad så går det att söka upp hur olika tekniker fungerar i ställer för att spekulera vilt.

Det är uppenbart att du saknar grundläggande insikt i tekniken och hur den fungerar. Du blandar du ihop HDMI och Displayport med principerna för hur digital video komprimeras. HDMI och Displayport är inte en del av detta utan är teknik som används senare i kedjan för att driva den råa videoinformationen som direkt kan reproduceras på en display.

Och det är helt okey att inte begripa denna skillnad. Jag får ta upp det varje gång jag håller utbildningar och förklara varför Netflix 4K är megabit och HDMI 4K är gigabit. Jag har mött personer som sitter på högavlönade och betitlade positioner på kända universitet – uppenbart smarta människor – vilka heller inte begriper denna skillnad.

Jag föreslår därför att du tar klivet tillbaka. Istället för att inbilskt tillrättavisa andra till att söka efter information eller fråga Kjell&Company om råd, så kan du faktiskt själv ställa frågor här på plats om hur tekniken fungerar. Du har fått flera svar redan men väljer att inte acceptera dem. Kan du bara acceptera att du saknar den kunskap du tror dig besitta? Ja, då kan du också lära dig mer och nästa gång du postar faktiskt bidra med upplysning till andra.

Permalänk
Medlem

Kan ju nämna att jag har en LG OLED B9S med Asus Strix 3090 OC och försöker jag köra med an aktiv optisk kabel (provat 2) så får jag aldrig bild på 4k/120hz. Använder jag en passiv 48gbps kabel fungerar det bra med samma settings. Så behöver man mer än 3m så är det lite vilda västern på marknaden. Ena kabeln jag kör de var 10m från supra som kostade den lilla summan 2500kr som inte heller gav bild. Oklart om det är chippet eller om det är tvn:s firmware eller en kombination.

Mest som en heads-up!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Kan ju nämna att jag har en LG OLED B9S med Asus Strix 3090 OC och försöker jag köra med an aktiv optisk kabel (provat 2) så får jag aldrig bild på 4k/120hz. Använder jag en passiv 48gbps kabel fungerar det bra med samma settings. Så behöver man mer än 3m så är det lite vilda västern på marknaden. Ena kabeln jag kör de var 10m från supra som kostade den lilla summan 2500kr som inte heller gav bild. Oklart om det är chippet eller om det är tvn:s firmware eller en kombination.

Mest som en heads-up!

Tror att du behöver en certifierad kabel för just 48Gbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror att du behöver en certifierad kabel för just 48Gbit

Rätt säker på att en sådan kabel inte existerar tyvärr

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Rätt säker på att en sådan kabel inte existerar tyvärr

https://www.amazon.com/Optic-48Gbps-Dynamic-Vision-HDCP2-2/dp...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Rätt säker på att en sådan kabel inte existerar tyvärr

Kolla första bilden i artikeln, ultra high speed är nyckelorden

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns sjuttioelva sådana kablar – mycket är rebrandat OEM – som påstår just 48 Gbps men inte kan leverera vad de lovar.

Utöver precis påbörjade Ultra High Speed-certifieringen finns det inget annat sätt att ta reda på vilka som faktiskt fungerar annat än att testa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kolla första bilden i artikeln, ultra high speed är nyckelorden

Om du scrollar ner så ser du också texten

"Due to the limitation of the built-in chip, it is temporarily doesnt compatible with RTX 3080/3090 working at 4K@120hz"

Skulle säga att den är säkert certifierat ... för något men inte att den fungerar för mitt och många andras use-case.

Så nej skulle inte säga denna är certifierad likt en analog kabel som är certifierad för den kommer fungera direkt ur lådan (jag vet, jag har provat en).

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Om du scrollar ner så ser du också texten

"Due to the limitation of the built-in chip, it is temporarily doesnt compatible with RTX 3080/3090 working at 4K@120hz"

Skulle säga att den är säkert certifierat ... för något men inte att den fungerar för mitt och många andras use-case.

Så nej skulle inte säga denna är certifierad likt en analog kabel som är certifierad för den kommer fungera direkt ur lådan (jag vet, jag har provat en).

Jag har inte länkat någon kabel, gissar att du citerade fel person?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag förstår tanken som sagt, men HDMI fungerar inte så, och ganska ofta är det väldigt jobbigt att specificera exakt vilka pixlar som skickas att det helt förstör den förbättring du pratar om här. Det du pratar om är videoströmkomprimering och finns i HDMI via DSC, men oftast är det videoformat som h264 eller MPEG som gör dessa saker och är inte alls kopplade till själva bildanslutningen till skärmen

Exakt så. Dekomprimeringen borde ske i skärmen, inte utanför den med en "svag" HDMI-länk till skärmen/TV. Hade antagligen varit effektivare så. (Eventuellt "nedköp" i sammanhanget är att man får byta bildskärm oftare, fast sådant spelar nog mindre roll idag, folk köper ju nya skärmar nästan årligen nu.. Generationen som köpte ny skärm/TV vart tjugonde år är antagligen både död och begraven i dagsläget..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Exakt så. Dekomprimeringen borde ske i skärmen, inte utanför den med en "svag" HDMI-länk till skärmen/TV. Hade antagligen varit effektivare så. (Eventuellt "nedköp" i sammanhanget är att man får byta bildskärm oftare, fast sådant spelar nog mindre roll idag, folk köper ju nya skärmar nästan årligen nu.. Generationen som köpte ny skärm/TV vart tjugonde år är antagligen både död och begraven i dagsläget..)

Men när är kabeln det stora problemet i en situation? Och annat som latenser, färgdjup och bildkvalitet?

Du kan ju redan använda en tv helt utan kabel idag (wifi + appar) men det är inte för alla

Permalänk
Medlem

Om du scrollar ner så ser du också texten

"Due to the limitation of the built-in chip, it is temporarily doesnt compatible with RTX 3080/3090 working at 4K@120hz"

Skulle säga att den är säkert certifierat ... för något men inte att den fungerar för mitt och många andras use-case.

Så nej skulle inte säga denna är certifierad likt en analog kabel som är certifierad för den kommer fungera direkt ur lådan (jag vet, jag har provat en).

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men när är kabeln det stora problemet i en situation? Och annat som latenser, färgdjup och bildkvalitet?

Du kan ju redan använda en tv helt utan kabel idag (wifi + appar) men det är inte för alla

Jovisst, men menar att det är dåligt av ingenjörerna att inte kunna ha lägre bandbreddskrav för full bildkvalitet "den sista biten" (metern) mellan dator och skärm. När det går bra "resten av vägen" hem med slöa 1GB/s eller i den stilen.

Tror helt enkelt att man glömt att utveckla "den sista metern" i samma takt som allt annat.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Laxpudding:

Som skrivet ett par inlägg ovanför, kör via din LG CX och koppla med ARC för ljudet.

Din Sony HT-NT5 är från 2016 (?) och lär inte ha mycket funktioner från HDMI 2.1-specen. Den är definitivt för gammal för att ha eARC, FRL och VRR.

Är det så att Sony HT-NT5 kan köra ljudformat du vill använda, likt Dolby True HD, Dts-varianter etc. kommer dessa inte fungera längre eftersom Sony HT-NT5 saknar eARC och LG CX vill inte skicka dts-ljud via ARC heller.

OK, tack. Ber om ursäkt för alla frågor. Du är säkert redan översvämmad med sådant i.o.m. TV-guiden så om andra vet så får ni gärna svara ni också

Förstår jag det rätt om Sony XH9505 https://www.sony.co.uk/electronics/televisions/xh95-series/sp... (tittar specifikt på 65") däremot HAR stöd för ARC så den skulle kunna skicka ut Dolby True HD, DTS etc. om jag kör PS5an direkt till TV och kopplar den gamla HT-NT5an på en HDMI för att få ut ljud via ARC?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xyborg:

OK, tack. Ber om ursäkt för alla frågor. Du är säkert redan översvämmad med sådant i.o.m. TV-guiden så om andra vet så får ni gärna svara ni också

Förstår jag det rätt om Sony XH9505 https://www.sony.co.uk/electronics/televisions/xh95-series/sp... (tittar specifikt på 65") däremot HAR stöd för ARC så den skulle kunna skicka ut Dolby True HD, DTS etc. om jag kör PS5an direkt till TV och kopplar den gamla HT-NT5an på en HDMI för att få ut ljud via ARC?

eARC för True HD etc. och gamla ARC för Dolby digital och stereo. XH9505 har eARC. Eftersom den gamla soundbaren bara har ARC så blir det inte mer än gamla ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jovisst, men menar att det är dåligt av ingenjörerna att inte kunna ha lägre bandbreddskrav för full bildkvalitet "den sista biten" (metern) mellan dator och skärm. När det går bra "resten av vägen" hem med slöa 1GB/s eller i den stilen.

Tror helt enkelt att man glömt att utveckla "den sista metern" i samma takt som allt annat.

Fast, "resten av vägen hem" så har du inte full bildkvalitet. Strömma video över Internet involverar hård komprimering som tappar mängder med information.

För att kunna garantera full bildkvalitet mellan dator och skärm så MÅSTE du ha massor med bandbredd. Finns ingen väg runt det.
Du skulle naturligtvis kunna komprimera dataströmmen mellan dator och skärm, men då tappar du information och bildkvalitet. Förlustfri kompression kan inte garantera att det faktiskt blir någon kompression, så i värsta fallet så behöver du ändå full bandbredd.

Men om du inte bryr dig om perfekt bild mellan dator och skärm så kan du ju t.ex. köra 1920x1080 till din 4k skärm och låta den skala upp bilden, eller köra någon överföring med begränsad färg-information.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Laxpudding:

eARC för True HD etc. och gamla ARC för Dolby digital och stereo. XH9505 har eARC. Eftersom den gamla soundbaren bara har ARC så blir det inte mer än gamla ARC.

Så... Jag är körd? Eller hur ska jag göra om jag vill kunna använda min Soundbar fullt ut med en PS5 och en Sony XH95? 🧐

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xyborg:

Så... Jag är körd? Eller hur ska jag göra om jag vill kunna använda min Soundbar fullt ut med en PS5 och en Sony XH95? 🧐

Som vanligt? Jag kan inte din soundbar, men om den är gammal och endast har ARC så kan den bara göra det som den kunnat göra tidigare. Vill du använda eARC måste funktionen finnas i både TV och soundbar.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Laxpudding:

Som vanligt? Jag kan inte din soundbar, men om den är gammal och endast har ARC så kan den bara göra det som den kunnat göra tidigare. Vill du använda eARC måste funktionen finnas i både TV och soundbar.

Ok, jag tror att jag kan så lite att jag ställer fel frågor. Jag är fullt införstådd med att jag inte kan trolla fram eARC stöd i min gamla ARC stödjande Soundbar, men om jag formulerar mig såhär.

Idag har jag kopplat PS4 -<-> Sony HT-NT5 Soundbar <-> TV. samtliga med ARC funktion och är nöjd med ljud och bild (för vad det är)

Kommer jag förlora något (jämfört med idag) avseende ljud om jag i framtiden kopplar:

PS5 -> Sony XH95 -> Soundbar?

Eller kan jag då åtnjuta betydligt bättre bild och åtminstone samma nivå av ljud som idag?

Sorry för alla frågor, har verkligen försökt läsa på själv men förstår inte informationen jag får fram tillräckligt bra för att komma fram till ett svar...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ok, jag tror att jag kan så lite att jag ställer fel frågor. Jag är fullt införstådd med att jag inte kan trolla fram eARC stöd i min gamla ARC stödjande Soundbar, men om jag formulerar mig såhär.

Idag har jag kopplat PS4 -<-> Sony HT-NT5 Soundbar <-> TV. samtliga med ARC funktion och är nöjd med ljud och bild (för vad det är)

Kommer jag förlora något (jämfört med idag) avseende ljud om jag i framtiden kopplar:

PS5 -> Sony XH95 -> Soundbar?

Eller kan jag då åtnjuta betydligt bättre bild och åtminstone samma nivå av ljud som idag?

Sorry för alla frågor, har verkligen försökt läsa på själv men förstår inte informationen jag får fram tillräckligt bra för att komma fram till ett svar...

Du blir troligen begränsad till den bandbredd och funktioner som din soundbar har. Om den inte klarar 4K så kommer bilden på TVn inte bli 4K. Det borde inte bli sämre än din PS4, men PS5 kanske inte helt kommer till sin rätt...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Xyborg:

Ok, jag tror att jag kan så lite att jag ställer fel frågor. Jag är fullt införstådd med att jag inte kan trolla fram eARC stöd i min gamla ARC stödjande Soundbar, men om jag formulerar mig såhär.

Idag har jag kopplat PS4 -<-> Sony HT-NT5 Soundbar <-> TV. samtliga med ARC funktion och är nöjd med ljud och bild (för vad det är)

Kommer jag förlora något (jämfört med idag) avseende ljud om jag i framtiden kopplar:

PS5 -> Sony XH95 -> Soundbar?

Eller kan jag då åtnjuta betydligt bättre bild och åtminstone samma nivå av ljud som idag?

Sorry för alla frågor, har verkligen försökt läsa på själv men förstår inte informationen jag får fram tillräckligt bra för att komma fram till ett svar...

Skrivet av medbor:

Du blir troligen begränsad till den bandbredd och funktioner som din soundbar har. Om den inte klarar 4K så kommer bilden på TVn inte bli 4K. Det borde inte bli sämre än din PS4, men PS5 kanske inte helt kommer till sin rätt...

Mjaaaa... Fattar jag @Xyborg rätt vill han koppla PS5:an rakt in i TV:n. Då blir det full funktion mot just TV:n, alltså den upplösning som HDMI-porten på TV:n orkar etcetera. Soundbaren blir inte en del av den ekvationen.

Det som tappas utan eARC är stöd för till exempel Atmos ned mot soundbaren. Begränsningen blir alltså vad "vanlig" ARC klarar ljudmässigt. Bildmässigt ska den inte inverka alls, om PS5:an sitter rakt i TV:n.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mjaaaa... Fattar jag @Xyborg rätt vill han koppla PS5:an rakt in i TV:n. Då blir det full funktion mot just TV:n, alltså den upplösning som HDMI-porten på TV:n orkar etcetera. Soundbaren blir inte en del av den ekvationen.

Det som tappas utan eARC är stöd för till exempel Atmos ned mot soundbaren. Begränsningen blir alltså vad "vanlig" ARC klarar ljudmässigt. Bildmässigt ska den inte inverka alls, om PS5:an sitter rakt i TV:n.

Han skriver väl explicit att han ska koppla genom soundbaren?

PS -> Soundbar -> TV

Jag förstår inte alls annars...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av medbor:

Han skriver väl explicit att han ska koppla genom soundbaren?

PS -> Soundbar -> TV

Jag förstår inte alls annars...

Citat:

Kommer jag förlora något (jämfört med idag) avseende ljud om jag i framtiden kopplar:

PS5 -> Sony XH95 -> Soundbar?

Det uppfattar jag som själva frågan i det hela.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Så detta är en (upp till) 5m hdmi-kabel som fixar 48gbps över koppar.
Trodde det var "omöjligt"

https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup...

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det uppfattar jag som själva frågan i det hela.

Jag måste ha läst halva inlägget bara... sorry

PS4 var ju inte inkopplad så, det var det jag menade...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xyborg:

Kommer jag förlora något (jämfört med idag) avseende ljud om jag i framtiden kopplar:

PS5 -> Sony XH95 -> Soundbar?

Du kommer få samma nivå som tidigare på ljudet. Bilden blir då det bättre eftersom du kopplar till TV:n.