Nvidia: "Geforce RTX 3000-brist i några månader till"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Geforce RTX 3000-brist i några månader till"

Ampere-kortens skrala tillgång sträcker sig förbi årsslutet, meddelar Nvidia i samband med att kvartalsrapporten avtäcks.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man inte fått höra något om deras egna försäljning gällande Founder's Edition för Sverige.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

PS5, RTX3000, Ryzen 5000, RX6000,toapapper...vilket år av papperslanseringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Tråkigt att man inte fått höra något om deras egna försäljning gällande Founder's Edition för Sverige.

Verkligen. Förstår inte att det ska vara så svårt med lite info om vad planen framöver är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Verkligen. Förstår inte att det ska vara så svårt med lite info om vad planen framöver är.

Det finns ju inga kort över huvud taget, det är planen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det finns ju inga kort över huvud taget, det är planen...

Det jag efterfrågar är om dom:
1) har för avsikt att (mängd)producera FE kort framöver, till det rekommenderade priset
2) har för avsikt att sälja dessa kort, på något sätt, till oss i Sverige

Är svaret nej på någon av frågorna är det bara ge upp FE direkt och försök jaga ett 3:e partskort.

Jag gillar design (cleant kort, det ser ”cleant” ut, inte en massa plastiga detaljer och halvt synliga flänsar), vettigt pris och fläkten som har delat utblås utan att ha en ettrig turbofläkt.

Finns det ens nått 3e partskort som kan konkurrera med dessa 3 önskemål?

Permalänk
Medlem

Känns också lite smått galet att vi här sloges om att få tag på grafik kort till 10-20K klassen i 2020.
Det fanns en gång jag tänkte, herre jisses "5000 spänn" för ett grafik kort?!

Och nu sitter jag här med et kort till 18K... 10 år senare. (Jag har dock 3D grafik som hobby, och vi är vana vid höga prisar eftersom vi är så få folk till att köpa special produkter till ändamålet).

Det känns lite som om prisarna finns "för" att vi är villiga att betala för dom, finns ingen som helst grunn till att dom ska ligga i denna prisklass, helt galet.

Och jag blev helt chockerad när jag såg 27 stycks 3090 kort - försvinna på lagerstatus, även 2 mån senare efter lancering bara i löppet af 2 dagar, hvem I hel.... köper 3090 för att bara spela spel? Är Svenskarna så störtrika?

Permalänk
Medlem

"Orsaken till den låga tillgången är enligt bolaget inte problem på tillverkningssidan, utan snarare att efterfrågan vida överstiger den förväntade nivån."

HAHA! Den lilla mängd kort som skeppas är knappast på grund av den höga efterfrågan utan snarare att komponenter inte når tillverkarna, d.v.s Nvidia som inte kan leverera? Asus och de andra grabbarna står ju och stampar och väntar på komponenter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

PS5, RTX3000, Ryzen 5000, RX6000,toapapper...vilket år av papperslanseringar

Känns lite dassigt faktiskt. 2020 - året det inte hände något.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Man verkar ju produkera märkbara mängder FE kort som säljs på den amerikanska marknaden, då det dyker upp folk med nya FE kort dagligen på r/nvidia, så visst finns dom.

Den ståra frågan är ju varför man stängt ute stora delar of europa från att köpa dem?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Trodde pandemin gjorde att alla är mer sparsamma. Men även en pandemi hindrar inte folk på att konsumera som galningar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Känns också lite smått galet att vi här sloges om att få tag på grafik kort till 10-20K klassen i 2020.
Det fanns en gång jag tänkte, herre jisses "5000 spänn" för ett grafik kort?!

Och nu sitter jag här med et kort till 18K... 10 år senare. (Jag har dock 3D grafik som hobby, och vi är vana vid höga prisar eftersom vi är så få folk till att köpa special produkter till ändamålet).

Det känns lite som om prisarna finns "för" att vi är villiga att betala för dom, finns ingen som helst grunn till att dom ska ligga i denna prisklass, helt galet.

Och jag blev helt chockerad när jag såg 27 stycks 3090 kort - försvinna på lagerstatus, även 2 mån senare efter lancering bara i löppet af 2 dagar, hvem I hel.... köper 3090 för att bara spela spel? Är Svenskarna så störtrika?

18k är inga stora pengar jämfört med vad svenskar slänger på olika hobbys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Trodde pandemin gjorde att alla är mer sparsamma. Men även en pandemi hindrar inte folk på att konsumera som galningar.

Sparar ju tusenlappar på att inte hänga på krogen = ny GPU och CPU..

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det jag efterfrågar är om dom:
1) har för avsikt att (mängd)producera FE kort framöver, till det rekommenderade priset
2) har för avsikt att sälja dessa kort, på något sätt, till oss i Sverige

Är svaret nej på någon av frågorna är det bara ge upp FE direkt och försök jaga ett 3:e partskort.

Jag gillar design (cleant kort, det ser ”cleant” ut, inte en massa plastiga detaljer och halvt synliga flänsar), vettigt pris och fläkten som har delat utblås utan att ha en ettrig turbofläkt.

Finns det ens nått 3e partskort som kan konkurrera med dessa 3 önskemål?

Om det finns något tredjepartskort som kan konkurera med att du tycker det ser "cleant" ut kan bara du svara på

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Trodde pandemin gjorde att alla är mer sparsamma. Men även en pandemi hindrar inte folk på att konsumera som galningar.

De som jobbar och har kvar sina jobb har inte kunnat resa, äta ute gå på bio etc. Klart det finns pengar!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Trodde pandemin gjorde att alla är mer sparsamma. Men även en pandemi hindrar inte folk på att konsumera som galningar.

Tänk på att hundratusentals svenskar nu jobbar hemma och sparar sannolikt tusentals kronor per månad på att inte jobbpendla och inte äta dyra luncher på stan.

Väldigt många inte haft möjlighet att resa som de brukar. Jag reser aldrig, men jag föreställer mig att en familj med två inkomster på eller över genomsnittet lätt reser för 30 000 kr per år.

Många fritidsaktiviteter och sociala aktiviteter är inställda eller svåra att genomföra, vilket frigör mycket tid och en hel del pengar till annat, och för datorintresserade kan det lätt bli generell datoranvändning, och då mycket spel och annat som blir roligare med bättre hårdvara.

Pandemin har helt enkelt möjliggjort en aldrig tidigare skådad köpförmåga och köpvillighet världen över. Nvidia har ingen skuld i detta. Jag lovar att de producerar på maximal kapacitet hela tiden. Det är ju drömläget för en producent att ha en nästan omättlig marknad. Att de i det läget skulle strypa produktionen är en så befängd idé att man undrar hur det är ställt i skallen på folk som tror på sånt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av griid:

De som jobbar och har kvar sina jobb har inte kunnat resa, äta ute gå på bio etc. Klart det finns pengar!

För oss som normalt sett inte har pengar till att resa då?

Permalänk
Inaktiv

Det går absolut att få tag på ett 3080 på kort tid, men alla ska ju envisas med att de ska ha Asus och MSI.

Palit och Zotac som också är bra märken, har mycket mindre köer.

Skrivet av XPerion:

Trodde pandemin gjorde att alla är mer sparsamma. Men även en pandemi hindrar inte folk på att konsumera som galningar.

Att folk fortfarande konsumerar är det som räddar ekonomierna från att inte crasha totalt.

Permalänk

Sen att Asus representant i forumet påpekar att flygskatten blir högre, vilket ger 1 veckas försening på korten hjälper ju inte heller.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tänk på att hundratusentals svenskar nu jobbar hemma och sparar sannolikt tusentals kronor per månad på att inte jobbpendla och inte äta dyra luncher på stan.

Jag är en av dom som sitter och arbetar hemmaifrån, och har upplevd motsatsen, min strömräkning är nu nästan fördubblat
efter jag sitter 9+ extra timmar med dator och många skärmar tänd (är it supporter så vi använder upp til 4 skärmar).

Dessutom här på vintertid fyker värmräkningen i taket eftersom jag måste värma upp hemmet hela tiden, dygnet rundt, jag
bor i villa, värme är lite billigare i lägenhet eftersom det finns andra lägenheter ovan/under/brevid.

Slitage på mitt interör/möbler fordubblas efter som jag sliter ner det dubbelt så snabbt, men det är ju småsaker i förhållande
till värme + el.

Så dom 1000,- jag sparade i att inte pendla försvann snabbt med det ovan.

Men det finns många som tänker som du - däribland staten - som nu ponerar att ge oss extraskatt för privilegiet att arbeta
hemmifrån. Men ser glatt bort från El+värma+ att vi är mindre aktiva, vilket också ger hälsokostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tänk på att hundratusentals svenskar nu jobbar hemma och sparar sannolikt tusentals kronor per månad på att inte jobbpendla och inte äta dyra luncher på stan.

Väldigt många inte haft möjlighet att resa som de brukar. Jag reser aldrig, men jag föreställer mig att en familj med två inkomster på eller över genomsnittet lätt reser för 30 000 kr per år.

Många fritidsaktiviteter och sociala aktiviteter är inställda eller svåra att genomföra, vilket frigör mycket tid och en hel del pengar till annat, och för datorintresserade kan det lätt bli generell datoranvändning, och då mycket spel och annat som blir roligare med bättre hårdvara.

Pandemin har helt enkelt möjliggjort en aldrig tidigare skådad köpförmåga och köpvillighet världen över. Nvidia har ingen skuld i detta. Jag lovar att de producerar på maximal kapacitet hela tiden. Det är ju drömläget för en producent att ha en nästan omättlig marknad. Att de i det läget skulle strypa produktionen är en så befängd idé att man undrar hur det är ställt i skallen på folk som tror på sånt!

Vadå "Maximal kapacitet"?
Nvidia hade kunnat investera i större kapacitet om det hade varit ekonomiskt försvarbart. Amd har dessutom stressat fram releasen och det hade nog inte Nvidia räknat med.

Permalänk
Medlem

men jag vill haaaaaaaaaaaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vadå "Maximal kapacitet"?
Nvidia hade kunnat investera i större kapacitet om det hade varit ekonomiskt försvarbart. Amd har dessutom stressat fram releasen och det hade nog inte Nvidia räknat med.

Det är ju Samsung som står för att tillverka kretsarna. Om Samsung har fullt i sina fabriker är det ju inget Nvidia kan göra. Det går ju liksom inte att bara investera några miljardär och vips finns en ny fabrik. Det tar väl år att bygga sådana om jag inte minns fel.

Samma sak för TSMC och AMD, de tillverkar nog kretsar så snabbt de bara kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vadå "Maximal kapacitet"?
Nvidia hade kunnat investera i större kapacitet om det hade varit ekonomiskt försvarbart. Amd har dessutom stressat fram releasen och det hade nog inte Nvidia räknat med.

Jag är rätt säker på att produktionsutrymmet bokades upp långt innan pandemin var ett faktum. Det är liksom inte som forna dagars tidningstryckerier där man kunde stoppa pressarna och slänga upplagan om en stor nyhet dök upp under kvällen/natten.

Ja, utan AMD hade man säkert kunnat lägga lanseringen flera månader senare och bygga upp lager inför försäljningsstart, men lagerhållningen hade så klart lagts på priset till kund, och utan konkurrensen från AMD hade priserna sannolikt varit betydligt högre och kanske hade även prestandan varit lägre.

Så, än en gång, Nvidia har ingen skuld i detta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hur kommer detta sig? Sålde det fler än man räknade med?
Vill ha mitt 3080.. Så mycket nya lanseringar också..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är rätt säker på att produktionsutrymmet bokades upp långt innan pandemin var ett faktum. Det är liksom inte som forna dagars tidningstryckerier där man kunde stoppa pressarna och slänga upplagan om en stor nyhet dök upp under kvällen/natten.

Ja, utan AMD hade man säkert kunnat lägga lanseringen flera månader senare och bygga upp lager inför försäljningsstart, men lagerhållningen hade så klart lagts på priset till kund, och utan konkurrensen från AMD hade priserna sannolikt varit betydligt högre och kanske hade även prestandan varit lägre.

Så, än en gång, Nvidia har ingen skuld i detta.

"Ingen skuld", konstigt utryck. Nvidia har misslyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

"Ingen skuld", konstigt utryck. Nvidia har misslyckats.

Ja, de har misslyckats med att i kanske januari förstå att det här satansviruset skulle ställa till med så mycket. Jag förstår inte hur man inte förstår att Nvidia inte kunnat påverka den här situationen utan att hamna i ett sämre läge ekonomiskt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag är rätt säker på att produktionsutrymmet bokades upp långt innan pandemin var ett faktum. Det är liksom inte som forna dagars tidningstryckerier där man kunde stoppa pressarna och slänga upplagan om en stor nyhet dök upp under kvällen/natten.

Ja, utan AMD hade man säkert kunnat lägga lanseringen flera månader senare och bygga upp lager inför försäljningsstart, men lagerhållningen hade så klart lagts på priset till kund, och utan konkurrensen från AMD hade priserna sannolikt varit betydligt högre och kanske hade även prestandan varit lägre.

Så, än en gång, Nvidia har ingen skuld i detta.

Wat.
Nvidia lanserade sina kort 2 månader före AMD?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

För oss som normalt sett inte har pengar till att resa då?

Ni får armbågas med fler människor än vanligt då folk som hellre reser än lägger pengar på GPU nu lägger pengar på GPU...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoOngle:

Det känns lite som om prisarna finns "för" att vi är villiga att betala för dom, finns ingen som helst grunn till att dom ska ligga i denna prisklass, helt galet.

Och jag blev helt chockerad när jag såg 27 stycks 3090 kort - försvinna på lagerstatus, även 2 mån senare efter lancering bara i löppet af 2 dagar, hvem I hel.... köper 3090 för att bara spela spel? Är Svenskarna så störtrika?

Givetvis är priserna så höga för att vi är villiga att betala. Företag vill gå med vinst. Priser justeras automatiskt efter vad folk är redo att betala för det. Det gäller varenda produkt som finns.

Är svenskarna rika? Egentligen ja, vi har stor och välmående medelklass i Sverige. Och så stor lön behöver man inte ha för att kunna betala för ett 3090 kontant heller ärligt talat.

Folk gillar att spendera på sin hobby, och därefter får man ju själv avgöra vad som är värt att lägga.