Datorbygge för ca 10 000 kr, vad tycks, ändra något?

Permalänk

Datorbygge för ca 10 000 kr, vad tycks, ändra något?

Halloj!
Då min nuvarande dator gett upp är det dags att införskaffa sig en ny. Har under en månad försökt hitta och bygga ihop en vettig dator för runt 10 500 kr. Det jag nu kommit fram till är detta bygge som jag kan få för 10 500 kr. Det jag vill använda datorn till är att att lira spel som CS, Apex, GTA och COD. Vad tycker ni, är det något ni hade ändrat då det finns bättre och billiga delar? Värt att vänta till Black friday nästa vecka?

Detta är första gången jag ska bygga en dator och senast jag köpte en dator var för 7 år sen. Så är inte helt insatt i vad som är bra och inte. Tacksam för alla svar.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

För någon som inte är så insatt. Varför just dessa delar jämfört med de jag valde, varför är dessa bättre? Tack för ditt tips på bygge

Permalänk
Viking
Skrivet av Zlatko_121:

För någon som inte är så insatt. Varför just dessa delar jämfört med de jag valde, varför är dessa bättre? Tack för ditt tips på bygge

1. Billigare
2. Processorn är lite bättre i spel, och den finns i lager.
3. Ingen prestandaskillnad mellan grafikkorten.
4. RAM-minnena är mycket bättre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

1. Billigare
2. Processorn är lite bättre i spel, och den finns i lager.
3. Ingen prestandaskillnad mellan grafikkorten.
4. RAM-minnena är mycket bättre.

Tack för rådet! Har pendlat mellan ryzen 5 3600 och i5-10400f. Vad jag läst är så som du säger att i5 är bättre för spel och man kan få lite mer fps. Samtidigt som 3600 är lite sämre spelmässigt men en bättre allround processor. Är det jätteskillnader mellan dom, är det mer värt att vänta på 3600?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på ditt AMD-bygge men med snabbare minnen 3200 eller 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatko_121:

Tack för rådet! Har pendlat mellan ryzen 5 3600 och i5-10400f. Vad jag läst är så som du säger att i5 är bättre för spel och man kan få lite mer fps. Samtidigt som 3600 är lite sämre spelmässigt men en bättre allround processor. Är det jätteskillnader mellan dom, är det mer värt att vänta på 3600?

Kör på amd bygget. Då kan du gå upp till 5000serien när det är uppgraderingsdags

Permalänk
Medlem

i5an får 12695 poäng på passmark och 3600 får 17862 poäng

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Jag hade kört på ditt AMD-bygge men med snabbare minnen 3200 eller 3600

Skrivet av Wasp:

Kör på amd bygget. Då kan du gå upp till 5000serien när det är uppgraderingsdags

Jaa det blir nog AMD-bygget. Kommer som ni säger satsa på bättre minne men även billigare RTX 2060. Antar att det inte är någon större skillnad mellan t.ex. Dual och Ghost? Funderar dock på att vänta in black friday ifall man kan fynda någon av delarna. Tack för hjälpen, känner mig så jäkla vilsen då det var så längesen jag köpte ny dator

Permalänk
Viking
Skrivet av Sunix:

Jag hade kört på ditt AMD-bygge men med snabbare minnen 3200 eller 3600

Skrivet av Wasp:

Kör på amd bygget. Då kan du gå upp till 5000serien när det är uppgraderingsdags

Skrivet av Zlatko_121:

Jaa det blir nog AMD-bygget. Kommer som ni säger satsa på bättre minne men även billigare RTX 2060. Antar att det inte är någon större skillnad mellan t.ex. Dual och Ghost? Funderar dock på att vänta in black friday ifall man kan fynda någon av delarna. Tack för hjälpen, känner mig så jäkla vilsen då det var så längesen jag köpte ny dator

Problemet är att 3600:an inte finns i lager...

Och oavsett om den hade funnits i lager så är den verkligen inte värd 2250 kr. Den har nu gått för 1990kr i flera månader, det är nu senaste månaden som priset gått upp i samband med Ryzen 5000.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Wasp:

Kör på amd bygget. Då kan du gå upp till 5000serien när det är uppgraderingsdags

Kör han på Intel-bygget så kan han uppgradera till Intels nästa gen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatko_121:

Jaa det blir nog AMD-bygget. Kommer som ni säger satsa på bättre minne men även billigare RTX 2060. Antar att det inte är någon större skillnad mellan t.ex. Dual och Ghost? Funderar dock på att vänta in black friday ifall man kan fynda någon av delarna. Tack för hjälpen, känner mig så jäkla vilsen då det var så längesen jag köpte ny dator

2060:it drar såpass lite ström så det är ingen fara att köra med ett billigare kort. Kommer bli lite saksamma(mer eller mindre).

Permalänk
Medlem

z490 kommer ha stöd för rocket lake och den kommer med stor sannolikhet vara bättre i gaming än ryzen 5xxx serien så uppgraderingsmöjlighet finns även där så kör på intel-bygget.

r5 3600 är inte värd 2200kr när 10400f är snabbare för 1499 ( i gaming )

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Kör på amd bygget. Då kan du gå upp till 5000serien när det är uppgraderingsdags

Om du inte skall streama så skulle jag rekommendera AMD-bygget med snabbare minnen och en 3300x. Nej, den är inte framtidssäker men är ändå en väldigt bra spelpropp som du dessutom kan uppgradera ända till 5950x i framtiden på ett kompatibelt moderkort, se bara till att det du väljer har ordentlig strömförsörjning och klarar 5000-serien (även här).

Angående GPU kan det vara värt att vänta på både Intel och AMD's lite billigare varianter av 6000 respektive 3000-serierna. Kanske köra något begagnat kort under tiden som inte tappar så mycket andrahandsvärde när det är dags för nytt.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Inaktiv

10400f med 2666 minnen här i alla test jag sett spöat AMD plus att den är billigare och finns i laget. Kolla lite på Youtube så kan du se.

Håller med en del andra, Ryzen 5 3600 är inte värd priset idag ens om den fanns i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

10400f med 2666 minnen här i alla test jag sett spöat AMD plus att den är billigare och finns i laget. Kolla lite på Youtube så kan du se.

Håller med en del andra, Ryzen 5 3600 är inte värd priset idag ens om den fanns i lager.

3600 med 3200 minnen ser marginellt bättre ut än 10400f med 2666 minnen (i spelprestanda).
https://www.youtube.com/watch?v=csFwlKgZCzM

Permalänk
Skrivet av XerxesYngve:

Om du inte skall streama så skulle jag rekommendera AMD-bygget med snabbare minnen och en 3300x. Nej, den är inte framtidssäker men är ändå en väldigt bra spelpropp som du dessutom kan uppgradera ända till 5950x i framtiden på ett kompatibelt moderkort, se bara till att det du väljer har ordentlig strömförsörjning och klarar 5000-serien (även här).

Angående GPU kan det vara värt att vänta på både Intel och AMD's lite billigare varianter av 6000 respektive 3000-serierna. Kanske köra något begagnat kort under tiden som inte tappar så mycket andrahandsvärde när det är dags för nytt.

Då är der väl bättre att skaffa ett bättre moderkort. Funderar istället på en Asus Rog Strix B550-F.

Permalänk
Skrivet av Zlatko_121:

Då är der väl bättre att skaffa ett bättre moderkort. Funderar istället på en Asus Rog Strix B550-F.

Javisst, precis vad jag skrev. Tänkte att det kan bli svårt att få in snabbare minnen och bättre moderkort i budgeten, därav 3300x som kostar 1400kr.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Javisst, precis vad jag skrev. Tänkte att det kan bli svårt att få in snabbare minnen och bättre moderkort i budgeten, därav 3300x som kostar 1400kr.

Han kan ju köpa några delar på black friday då spar han en slant. Sen skippa chassifläktarna och köra på de som om det ingår i chassit. Eftersom 2060 och 3600 inte drar så mycket ström och inte blir så varma så blir datorn tyst ändå. Då kan han nyttja pengarna han spar och köra på 3600 direkt så slipper han uppgradera processorn senare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

3600 med 3200 minnen ser marginellt bättre ut än 10400f med 2666 minnen (i spelprestanda).
https://www.youtube.com/watch?v=csFwlKgZCzM

Jo men det är några små gps som för en medium-gamer inte ens märks enligt min mening. Inte på långa vägar värt att betala ett z490 kort för