B450 F gaming 4 dimm med CMW16GX4M2C3200C16?

Permalänk
Medlem

B450 F gaming 4 dimm med CMW16GX4M2C3200C16?

Hejsan, går i tankarna att uppgradera mitt ram minne. Jag har ett B450 F gaming och 2x8gb CMW16GX4M2C3200C16. Hittar inte denna specifika modellbeteckningen i moderkortets "QVL". Någon som vet om 4 dimm fungerar med dessa ramminnen?

Mvh

Permalänk
Medlem

Fick du reda på om det funkar eller?
Sitter i samma situation, ibland så har jag lite trubbel med mina 2x8 (CMW16GX4M2C3200C16W & ett asus b450-F) så är lite osäker om det är värt att köpa ett kit 2x8 till.

Permalänk
Medlem

Även jag sitter i samma sits. Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whoever:

Även jag sitter i samma sits. Någon som vet?

Jag ska vänta och se om det blir någon rea på mina minnen sen köper jag ett till 2x8gb kit och testar, funkar det inte får de åka in i min HTPC.

Permalänk
Medlem

De jag har är nu på rea för ett jäkla bra pris med. Men jag har dålig datorkunskap så blir svårt att köpa och testa för mig Hoppas det fungerar för dig.

Permalänk
Inaktiv

Jag slog till på ett par sådana, https://www.inet.se/produkt/5303376/hyperx-64gb-2x32gb-ddr4-3...

Har även ett kit på 2x GMK16GX42B3200C16 Single Rank och SK Hynix chips på de. Om de vägrar att funka ihop med mitt kit så kommer se säljas =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackztwe:

Hejsan, går i tankarna att uppgradera mitt ram minne. Jag har ett B450 F gaming och 2x8gb CMW16GX4M2C3200C16. Hittar inte denna specifika modellbeteckningen i moderkortets "QVL". Någon som vet om 4 dimm fungerar med dessa ramminnen?

Mvh

4dimm fungerar troligen bra men kan kräva en del manuellt pillande för att det ska lira stabilt, detta förutsatt att du kör en Zen2 eller Zen3 processor, kör du en Zen är det tveksamt och Zen+ är lite bättre odds men fortsatt lite tveksamt, du kan i det läget kanske behöva gå ner till 2933 om du har otur.

Men som sagt, troligen kommer du behöva pilla lite på timings, spänningar & motstånd för minnesbussen, att det bara ska funka automagiskt blir lite beroende på moderkort & hur det hanterar memory training.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag slog till på ett par sådana, https://www.inet.se/produkt/5303376/hyperx-64gb-2x32gb-ddr4-3...

Har även ett kit på 2x GMK16GX42B3200C16 Single Rank och SK Hynix chips på de. Om de vägrar att funka ihop med mitt kit så kommer se säljas =P

Hur gick det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilmako:

Jag ska vänta och se om det blir någon rea på mina minnen sen köper jag ett till 2x8gb kit och testar, funkar det inte får de åka in i min HTPC.

Testade du? Isf hur gick det?

Permalänk
Skrivet av mackztwe:

Hejsan, går i tankarna att uppgradera mitt ram minne. Jag har ett B450 F gaming och 2x8gb CMW16GX4M2C3200C16. Hittar inte denna specifika modellbeteckningen i moderkortets "QVL". Någon som vet om 4 dimm fungerar med dessa ramminnen?

Mvh

Jag kör med 4 aådana o det går kanon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Whoever:

Hur gick det?

De funkade.. så jag kör med 80GB nu. Super overkill för det jag gör. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whoever:

Testade du? Isf hur gick det?

Nej det blev att jag köpte nytt moderkort, CPU och ett par andra ram-minnen

Permalänk
Medlem

Tack för alla kvicka svar!