Kan det vara försent att lära sig och programmera?

Permalänk
Medlem

Kan det vara försent att lära sig och programmera?

Hej!

Jag är en två barnsfarsa på 27 år som håller på och lära mig att programmera!
Jag har precis börjat med en en förberendande kurs, (programmering 1).
Innan jag började med kursen så har jag inte haft någon erfarenhet av programmering alls. Det enda jag har gjort på datorn är i princip att spela. Jag tycker att programmeringen som jag håller på med i kursen är väldigt intressant, och jag kan sitta i timmar och klura på vissa grejer.
Men till den stora frågan:
Tror ni att det finns en möjlighet för en person som inte har programmerat något förut, att lära sig vid 27 års ålder så man kan jobba med det inom en snar framtid?
För tillfället har jag ett arbete då jag spenderar 8 timmar utomhus, och går i snitt !25000!(med 13kg packning) steg på jobbet!!(jobbar som manuellarbetare i skogen)

Skriv gärna era tankar inom detta område. Alla åsikter uppskattas! men skriv gärna varför ni tror som ni tror!

Ha det fint allihopa!

Hälsningar PersonenSomTvivlarPåSigSjälv;

Permalänk
Medlem

Inget är aldrig försent att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Inget är aldrig försent att göra

Tycker du så?
Jag känner att jag har så jäkla kul när jag sitter med programmeringen, och att jag verkligen vill lära mig. Men sen får man ändå den där känslan ibland att man är så jäkla sent ute..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyleigh:

Men sen får man ändå den där känslan ibland att man är så jäkla sent ute..

Jag är 15 år äldre än vad du är och har fortfarande inte bestämt vad jag vill göra när jag blir stor. Det enda som är för sent är det man aldrig vågat göra när man dör.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om du tycker det är kul och du gör det för att du vill och inte för att du måste så kommer du bli grym.

Permalänk
Medlem

Så gammal är du inte, som med precis ALLT så är det fördelaktigt att börja tidigare. Finns väl inget som är fördelaktigt att börja senare direkt som jag känner till på rak arm. Är bara att köra på och försöka få jobb inom utveckling senare, ev behöver du dock gå någon längre utbildning för det.

Permalänk
Inaktiv

Jag fick nytt (fast) jobb som programmerare när jag var 62 år. Vid 27 har du alltså då 35 år på dig att lära dig. Klarar du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyleigh:

Hej!

Jag är en två barnsfarsa på 27 år som håller på och lära mig att programmera!
Jag har precis börjat med en en förberendande kurs, (programmering 1).
Innan jag började med kursen så har jag inte haft någon erfarenhet av programmering alls. Det enda jag har gjort på datorn är i princip att spela. Jag tycker att programmeringen som jag håller på med i kursen är väldigt intressant, och jag kan sitta i timmar och klura på vissa grejer.
Men till den stora frågan:
Tror ni att det finns en möjlighet för en person som inte har programmerat något förut, att lära sig vid 27 års ålder så man kan jobba med det inom en snar framtid?
För tillfället har jag ett arbete då jag spenderar 8 timmar utomhus, och går i snitt !25000!(med 13kg packning) steg på jobbet!!(jobbar som manuellarbetare i skogen)

Skriv gärna era tankar inom detta område. Alla åsikter uppskattas! men skriv gärna varför ni tror som ni tror!

Ha det fint allihopa!

Hälsningar PersonenSomTvivlarPåSigSjälv;

Sent?? Nej!

Ta en Yrkesutbildning på något år, så kan du till och med jobba med det när du är 28. Lycka till!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag är 15 år äldre än vad du är och har fortfarande inte bestämt vad jag vill göra när jag blir stor. Det enda som är för sent är det man aldrig vågat göra när man dör.

Jag gillar det du skriver! Och jag tar åt mig av rådet!
TACK!

Skrivet av Xenofonus:

Om du tycker det är kul och du gör det för att du vill och inte för att du måste så kommer du bli grym.

Jag tycker det är riktigt roligt! Spenderar varje vardagkväll med programmeringen just nu, och känner att det är så jäkla intressant! (frugan blir galen om jag ska sitta på datorn på helgerna också)-(för all del så är hon trött av sig och somnar tidigt)!
hehe

Skrivet av Faulisto:

Så gammal är du inte, som med precis ALLT så är det fördelaktigt att börja tidigare. Finns väl inget som är fördelaktigt att börja senare direkt som jag känner till på rak arm. Är bara att köra på och försöka få jobb inom utveckling senare, ev behöver du dock gå någon längre utbildning för det.

Det har du helt rätt i!
Jag har planer på och läsa vidare sen! Därför jag tog denna förberedande kursen inom programmering.

Skrivet av anon214822:

Jag fick nytt (fast) jobb som programmerare när jag var 62 år. Vid 27 har du alltså då 35 år på dig att lära dig. Klarar du det?

Grattis!
På 35 år så borde jag lära mig något iallfall tycker jag! haha
Jag hoppas du trivs, och all lycka framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Sent?? Nej!

Ta en Yrkesutbildning på något år, så kan du till och med jobba med det när du är 28. Lycka till!

Jag tänkte att jag skulle göra det efter denna kurserna!
Jag är så förbannat rädd av att göra bort mig! därför så tänkte jag att jag skulle läsa den förberedande kursen i programmering först innan jag sökte in till något yrkesförberedande!

Permalänk
Medlem

Om du tycker det är QL och villig att satsa en hel del tid på det så kommer det gå galant!

Det räcker inte att "bara" plugga det - du måste ha egna små projekt på sidan, gärna sådant du har lite nytta av, samt vara nyfiken som sjutton! Var inte rädd för att misslyckas - googla o youtub:ea

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Absolut inte för sent, vad än det gäller så är man aldrig för gammal för att lära sig något nytt

Permalänk
Medlem

Jag försöker få farsan att börja programmera som hjärngympa, han är 63. Själv är jag 30 år yngre och petar runt en del på jobbet för att automatisera saker, skulle inte kalla mig för programmerare utan snarare lat och i stort behov av att slippa göra samma sak massa gånger varje dag

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

27 är ju ingen ålder alls. Kör på säger jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Om du tycker det är QL och villig att satsa en hel del tid på det så kommer det gå galant!

Det räcker inte att "bara" plugga det - du måste ha egna små projekt på sidan, gärna sådant du har lite nytta av, samt vara nyfiken som sjutton! Var inte rädd för att misslyckas - googla o youtub:ea

Lycka till!

mvh Lazze

Jag tänker att jag vill börja med lite småprojekt själv, dock så just nu så vet jag inte vart jag ska börja
Nyfiken det är jag! och googla och youtubea består mina kvällar av just nu. haha

Skrivet av HeroiX:

Absolut inte för sent, vad än det gäller så är man aldrig för gammal för att lära sig något nytt

Jag gillar det du skriver!!

Skrivet av Daz:

Jag försöker få farsan att börja programmera som hjärngympa, han är 63. Själv är jag 30 år yngre och petar runt en del på jobbet för att automatisera saker, skulle inte kalla mig för programmerare utan snarare lat och i stort behov av att slippa göra samma sak massa gånger varje dag

Skitbra ju!
Haha! Lathet är en superkraft!! (i vissa fall)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reyleigh:

Jag tycker det är riktigt roligt! Spenderar varje vardagkväll med programmeringen just nu, och känner att det är så jäkla intressant! (frugan blir galen om jag ska sitta på datorn på helgerna också)-(för all del så är hon trött av sig och somnar tidigt)!

Jag hade en gång tandläkare som när han bände och bräckte för att få ut mina visdomständer berättade om sitt tidigare liv som skogshuggare i Norrland. Om du efter några år tröttnar på programmeringen kan du alltid slå dig på att vara tandläkare ...

Du har massor med tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

27 är ju ingen ålder alls. Kör på säger jag!

Då gör jag det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daz:

Jag försöker få farsan att börja programmera som hjärngympa, han är 63. Själv är jag 30 år yngre och petar runt en del på jobbet för att automatisera saker, skulle inte kalla mig för programmerare utan snarare lat och i stort behov av att slippa göra samma sak massa gånger varje dag

Ge honom ett ex av "Hjärnrevolutionen" av Johan Norberg:

https://www.adlibris.com/se/e-bok/hjarnrevolutionen-varfor-di...

Bland mycket annat berättar han historien om schackspelaren som på gamla dagar tappade lite i spelstyrka men höll på och spelade mycket ändå. När han till slut dog kunde läkaren se att hjärnan var i så fysiskt dåligt skick att han egentligen skulle vara en grönsak. Med tillräcklig träning blev det bara att han tappade lite i spelstyrka. Hjärnan kan alltså tränas även i hög ålder och håller man bara igång den kan man leva länge (och hinna spela mycket schack).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag hade en gång tandläkare som när han bände och bräckte för att få ut mina visdomständer berättade om sitt tidigare liv som skogshuggare i Norrland. Om du efter några år tröttnar på programmeringen kan du alltid slå dig på att vara tandläkare ...

Du har massor med tid.

Haha! Ja det kan man ju ta med sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Ge honom ett ex av "Hjärnrevolutionen" av Johan Norberg:

https://www.adlibris.com/se/e-bok/hjarnrevolutionen-varfor-di...

Bland mycket annat berättar han historien om schackspelaren som på gamla dagar tappade lite i spelstyrka men höll på och spelade mycket ändå. När han till slut dog kunde läkaren se att hjärnan var i så fysiskt dåligt skick att han egentligen skulle vara en grönsak. Med tillräcklig träning blev det bara att han tappade lite i spelstyrka. Hjärnan kan alltså tränas även i hög ålder och håller man bara igång den kan man leva länge (och hinna spela mycket schack).

Själva motivationen till hjärngympa finns redan. Är mer att jag skulle vilja få in honom på det här spåret då han gillar att trixa med matteproblem och jag misstänker att programmering vara ett stöd. Vidare skulle jag slippa mecka ihop fullösningar när något inte går att lösa i huvudet, lat som sagt

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyleigh:

Tror ni att det finns en möjlighet för en person som inte har programmerat något förut, att lära sig vid 27 års ålder så man kan jobba med det inom en snar framtid?

Det beror väl på vad du räknar som en snar framtid skulle jag säga. Jag hade en tidigare kollega som sadlade om från snickare när han var i 40-års åldern till att börja med programmering, så omöjligt är det absolut inte.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Jag började som 29 utan tidigare erfarenhet. Jobbar heltid som systemutvecklare idag. Studerade 2 år på YH för att sadla om och valde att ge järnet för att lyckas, fick jobb direkt efter examen. Absolut inte för sent att lära dig om du har viljan, men det är tufft. Du lär jobba tills du är minst 65. Hinner byta bransch igen om du lessnar på utveckling.

Permalänk
Medlem

Jag är 33 år och börjar till vårterminen tre års studier på distans, till ett jobb som är sämre betalt.
Är man lite äldre har man bättre koll på vad man vill göra och är än mer motiverad till studierna, det är min erfarenhet.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Hört erfarna utvecklare på nätet skratta åt frågan flera gånger när folk som är typ 20-30 år oroar sig över att de är för gamla.
Däremot är det väl som någon skrev såklart en fördel om man började redan som spoling antar jag.
Tror oavsett att man får lägga väldigt mycket tid på det och verkligen ha intresset, hade en bekant som "ville" lära sig programmera men sköt alltid upp det och spelade istället och kollade annat.
Tror han gav det 2-3 veckor.
Inget intresse med andra ord