Nya regler kring försäljning av bristvaror i SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tycker också att det vore intressant att se men då frågan inte är så svartvit (vad är definitionen av scalping, exakt vilka faktorer ska begränsas och hur) så blir det ett allt för trubbigt verktyg för oss. Vi vill inte sätta ut en poll på förstasidan och fråga om en regel och sedan inte följa resultat av den pollen.
Att döma av den här tråden kan man ju lätt tro att 90% vill förbjuda allt. Att döma av nyheten om regeln såg det snarare ut att kanske röra sig mot 50/50. I själva verket engagerar det förmodligen X andel av besökarna och de som är mest engagerade är de som är väldigt "anti" i frågan.
Det är ganska svårt att ställa den typen av fråga och få ett svar som inte är missvisande i ärlighetens namn.

Så tills vidare fortsätter vi att se på utvecklingen, lyssnar in diskussionerna men vi kommer inte att lägga till eller ändra någon regel just nu.

Definitionen av scalping torde ju lyftas upp för striktare regler i marknaden när nya (högintressanta) produkter når nyhetsrubriker på Swec som;

"Fick du tag på en Playstation 5?"
"Veckans fråga: Lyckades du kamma hem ett Radeon RX 6800-kort?"
"Veckans fråga: Har du fått ditt Geforce RTX 3080/3090?"

Så trubbigt blir det väl inte?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Vapo:

Definitionen av scalping torde ju lyftas upp för striktare regler i marknaden när nya (högintressanta) produkter når nyhetsrubriker på Swec som;

"Fick du tag på en Playstation 5?"
"Veckans fråga: Lyckades du kamma hem ett Radeon RX 6800-kort?"
"Veckans fråga: Har du fått ditt Geforce RTX 3080/3090?"

Så trubbigt blir det väl inte?

Med trubbigt menar jag:
Definitionen av scalping är en sak.
Åtgärderna är en annan sak.

Båda är långt ifrån rättfram. Vad är exakt scalping, vilka produkter ska förbjudas, på vilka premisser, hur länge, vad är et överpris, vem ska stå för bevisbördan etc etc.
Att ha en omröstning som lyder "vilka som är för eller emot scalping" skalar ner det till något svartvitt, vilket det inte är. Så att ha en sådan omröstning på sidan är ett för trubbigt instrument för att avgöra frågan på hur vi ska hantera det. (Och att folk skulle tolka det som om omröstningen ska avgöra hur vi ska hantera det känner jag är givet, oavsett hur vi hade formulerat oss i frågan.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tycker också att det vore intressant att se men då frågan inte är så svartvit (vad är definitionen av scalping, exakt vilka faktorer ska begränsas och hur) så blir det ett allt för trubbigt verktyg för oss. Vi vill inte sätta ut en poll på förstasidan och fråga om en regel och sedan inte följa resultat av den pollen.
Att döma av den här tråden kan man ju lätt tro att 90% vill förbjuda allt. Att döma av nyheten om regeln såg det snarare ut att kanske röra sig mot 50/50. I själva verket engagerar det förmodligen X andel av besökarna och de som är mest engagerade är de som är väldigt "anti" i frågan.
Det är ganska svårt att ställa den typen av fråga och få ett svar som inte är missvisande i ärlighetens namn.

Så tills vidare fortsätter vi att se på utvecklingen, lyssnar in diskussionerna men vi kommer inte att lägga till eller ändra någon regel just nu.

Ställ frågan bara "tycker du att nya produkter, som är bristvara, ska få säljas på sc marknad? "

- Ja, jag har inga problem med det.
-Nej
-Ja, men endast till inköpspris + max 5%
- Ja, men först efter 60 dagar efter produktsläpp

Se vad medlemmarna tycker?
Åsikter kan man ju efterfråga, sen får ni väl bara utvärdera vad den stora massan faktiskt anser.

Man behöver inte ens använda ordet scalping, utan mer generellt vad gäller eftertraktade bristvaror.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av enial:

Ställ frågan bara "tycker du att nya produkter, som är bristvara, ska få säljas på sc marknad? "

- Ja, jag har inga problem med det.
-Nej
-Ja, men endast till inköpspris + max 5%
- Ja, men först efter 60 dagar efter produktsläpp

Se vad medlemmarna tycker?
Åsikter kan man ju efterfråga, sen får ni väl bara utvärdera vad den stora massan faktiskt anser.

Man behöver inte ens använda ordet scalping, utan mer generellt vad gäller eftertraktade bristvaror.

Jo fast frågan är mycket mer komplex än så.
Ja - ganska lätt, vi struntar i allt
Nej - vad innebär det i praktiken?
Ja men endast till inköpspris + max 5% - så om man köpt det för överpris så får man lägga på ytterligare 5%? ska vi anställa personal som sitter och verifierar folks kvitton och beräkningarna om 5%?
Ja men först efter 60 dagar - om det fortfarande är samma brist efter 60 dagar?

Jag tycker det visar tydligt på att det här är för trubbigt för att vi bara ska kunna ha en omröstning om det. Framförallt om folk kommer se till oss med förväntningar om att vi ska styras av omröstningen. Att ha en omröstning som, oavsett formulering och friskrivningar etc, i praktiken handlar om hur vi ska agera kommer inte sluta väl för oss om vi inte också följer omröstningens resultat.

Och det jag också menade innan när jag lyfte att denna tråd är det mer jämnvikt (även om senaste dygnet går mer mot "nej"), så är andra trådar enbart "nej".
Ämnet triggar olika människor på olika sätt. De som är engagerade i ämnet är "nej"-sidan, men det betyder inte per automatik att de ska bestämma över alla andra också.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo fast frågan är mycket mer komplex än så.
Ja - ganska lätt, vi struntar i allt
Nej - vad innebär det i praktiken?
Ja men endast till inköpspris + max 5% - så om man köpt det för överpris så får man lägga på ytterligare 5%? ska vi anställa personal som sitter och verifierar folks kvitton och beräkningarna om 5%?
Ja men först efter 60 dagar - om det fortfarande är samma brist efter 60 dagar?

Jag tycker det visar tydligt på att det här är för trubbigt för att vi bara ska kunna ha en omröstning om det. Framförallt om folk kommer se till oss med förväntningar om att vi ska styras av omröstningen. Att ha en omröstning som, oavsett formulering och friskrivningar etc, i praktiken handlar om hur vi ska agera kommer inte sluta väl för oss om vi inte också följer omröstningens resultat.

Och det jag också menade innan när jag lyfte att här i denna tråd är 90% mot, i nyheten om regeln såg det mer ut att vara 50/50.
Ämnet triggar olika människor på olika sätt. De som är engagerade här är "nej"-sidan, men det betyder inte per automatik att de ska bestämma över alla andra också.

Att upprätthålla en 5-procentsregel borde vara ganska lätt. Många användare är redan snabba med att kritisera säljare som de själva tycker är scalpers och de låter gärna detta komma till uttryck särskilt i annonskommentarerna. Om ni vid moderering breddar ert begrepp "saklig priskritik" till att innefatta rätten för användare att begära ut nypris och i övrigt anmäla de annonsörer som lagt sig över låt säga 5% av detta nypris så kommer mest troligt användarbasen fylla ut den största arbetsbelastningen utan att ni behöver anställa någon. Rimligen är det procentuellt från kvittopriset, inte från vad någon kan ha köpt det för i andrahand.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Att det säljs för mer om budgivningen springer iväg är inte problemet.
Problemet är alla de som köper saker, även om det bara är en produkt de säljer här, som de köper för att sälja till dubbla priset eller iaf mycket högre än inköp, det visar ju att de köpte endast för att sälja.
Scalping som begrepp har väl inget med hur mycket man säljer utan att man köper med avsikt att sälja dyrare. Det är det som inte borde vara tillåtet. Tycker det är konstigt att de undantar de som säljer enskilda.

Att ha tidsgräns är dock lite obra ur en aspekt, nämligen de som köper något på rea, ångrar sig å vill låta någon annan få samma trevliga pris p säljer för rea-priset innan de ev skickar tillbaka..

Så tidsgräns tycker jag inte är helt solklart.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dwd:

Att upprätthålla en 5-procentsregel borde vara ganska lätt. Många användare är redan snabba med att kritisera säljare som de själva tycker är scalpers och de låter gärna detta komma till uttryck särskilt i annonskommentarerna. Om ni vid moderering breddar ert begrepp "saklig priskritik" till att innefatta rätten för användare att begära ut nypris och i övrigt anmäla de annonsörer som lagt sig över låt säga 5% av detta nypris så kommer mest troligt användarbasen fylla ut den största arbetsbelastningen utan att ni behöver anställa någon. Rimligen är det procentuellt från kvittopriset, inte från vad någon kan ha köpt det för i andrahand.

För mig låter det bara som ett mellansteg? Vi måste ju ändå kolla att de som blir rapporterade faktiskt gjort det de blir rapporterade för.

Och jag vet inte ens om det är en väg vi vill gå. Om du köper något på t.ex. någon av återförsäljarnas 24-timmarsrea och tre månader senare vill sälja det: ska du behöva sälja det billigare än alla andra annonser på marknaden? Jag har svårt att köpa en sådan setup över huvud taget.

Jag är ingen liberteriansk 100% frimarknadsvurmare men att vi ska ha någon slags sedlighetspolis här som avgör vad ärenden mellan två privatpersoner ska få vara på den typen av nivå tycker jag är att gå för långt.

Och vad gör vi när man inte har ett kvitto. Eller vad gör man om man köpt en hel dator och vill ta ur grafikkortet och sälja det för att köpa ett nytt och därmed inte har ett kvitto på grafikkortet i sig? Får man inte sälja saker då? Eller får man det sålänge det på något godtyckligt sätt inte är "för dyrt".
Det skulle ju kunna leda till att någon som köpte ett RTX 3080 efter att introduktionspriset tog slut "måste" sälja sitt kort för 7825 kr + 5% istället för tex 8990 kr som de faktiskt betalade +5%.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Först och främst så reflekterar mina inlägg mina personliga åsikter, jag menar inte att det är någon form av sanning utan det är min subjektiva uppfattning.

En helt fri marknadsplats är i regel att föredra då det maximerar möjligheterna för köpare och säljare att få sina önskemål och behov uppfyllda per definition, rent hypotetiskt. Sedan så inbegriper inte det bedrägerier osv, vilket jag påpekade tidigare.

Det kan ex finnas någon på forumet som söker efter en PS5 och finner den här, och även om priset är högre än ursprungspris så får personen sitt behov uppfyllt och säljaren betalt, återigen vinst för båda, vad är ondskefullt eller fel i det?

Slutligen när det gällde förnödenheter, medicin osv så var det endast för att illustrera mitt eget moraliska ställningstagande. Jag gör skillnad på lyxkonsumtion såsom mobiltelefoner, grafikkort, smink, etc och essentiella varor som rent vatten, förnödenheter, mediciner mm. Att det inte distribueras här är inte relevant för diskussionen, även om det var ett bra försök från din sida att förminska mitt argument

Mvh

Detta är mina högst personliga värderingar som svar på ditt inlägg.

Problemet med scalping är att det skapas "artificiell" efterfrågan, som egentligen inte finns där. Dessa personer som egentligen inte har något intresse för produkten köper upp alla lager och därmed tvingar folk att söka efter helt nya produkter på ett forum istället för hos en återförsäljare. Man skadar alltså själva tillverkaren av produkten, återförsäljaren och även eventuellt köparen som betalar ett överpris och får sämre konsumentskydd.

Det jag menar är att tillverkaren får kritik för få producerade produkter - Samtidigt är det ekonomiskt ohållbart att tillverka så många att marknaden blir mättad vid en lansering, detta skapar andra problem för både återförsäljare och tillverkare, då har vi inte nämnt kostnaden för att ha kapacitet att producera för många enheter efter efterfrågan blivit mättad.

Återförsäljare får stryk för de inte kan leverera till förväntansfulla kunder bland annat.

De enda som tjänar på detta är scalpers, därför har jag svårt att förstå varför det är så viktigt att skydda en "ideologi" om en fri marknad när det uppenbart skadar alla i köp och sälj-ledet.

Om scalpers inte hade enkla ställen som Blocket, Tradera och entusiastforum att sälja via skulle scalpingen vara mycket mer riskfylld och därmed skulle de flesta som håller på i mindre skala kanske inte tycka det var värt risken eller arbetet.

"Fear of missing out" är en stark psykologisk kraft att stå emot och därför är tycker jag inte heller argumentet att bara vänta eller låt bli att köpa av scalpers är lösningen.

De flesta marknader i världen är på ett eller annat sätt reglerade då det historiskt visat sig helt fri marknad skapar väldigt mycket "ekonomisk kreativitet" som i slutändan straffar konsumenten (Finanskrisen 2008, som ett exempel)

Jag själv har inga problem att vänta, och har ingen panik över någon av grafikkorten eller konsolerna och tycker inte vi ska ha planekonomi innan ni avfärdar mig som bitter eller kommunist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Med trubbigt menar jag:
Definitionen av scalping är en sak.
Åtgärderna är en annan sak.

Båda är långt ifrån rättfram. Vad är exakt scalping, vilka produkter ska förbjudas, på vilka premisser, hur länge, vad är et överpris, vem ska stå för bevisbördan etc etc.
Att ha en omröstning som lyder "vilka som är för eller emot scalping" skalar ner det till något svartvitt, vilket det inte är. Så att ha en sådan omröstning på sidan är ett för trubbigt instrument för att avgöra frågan på hur vi ska hantera det. (Och att folk skulle tolka det som om omröstningen ska avgöra hur vi ska hantera det känner jag är givet, oavsett hur vi hade formulerat oss i frågan.)

Inte förbjuda. Bara ha striktare regler för högintressanta produkter och att återsälja dessa direkt efter lansering via Swec's marknadsforum. För året 2020 är det ju bara tre lanseringar som lyckades ta sig till en nyhetsrubrik om tillgång; Geforce 30XX, Radeon 6800 och PS5.
Kan ju inte vara så svårt att lägga in det som en brasklapp/popup där folk lägger in sina annonser att just nu accepteras INTE scalping på xxx produktgrupp och att annonser kan raderas av mod utan vidare förvarning.
Folk som ändå vill sälja sin produkt ur "scalping definierad produktgrupp" bör upplysas om att Prisjakt's snittpris minus 10% ska användas som pris för budstart. Saklig priskritik är ju ett känt fenomen i forumet så det är ju ingenting mod behöver sitta och scanna av själva För en PS5 med disc så är nu snittpriset 5985 vilket skulle ge en budstart om strax under 5400 kr. Sen att det finns folk som bjudar upp till (över) 8000 kr får väl stå för dem

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

För mig låter det bara som ett mellansteg? Vi måste ju ändå kolla att de som blir rapporterade faktiskt gjort det de blir rapporterade för.

Och jag vet inte ens om det är en väg vi vill gå. Om du köper något på t.ex. någon av återförsäljarnas 24-timmarsrea och tre månader senare vill sälja det: ska du behöva sälja det billigare än alla andra annonser på marknaden? Jag har svårt att köpa en sådan setup över huvud taget.

Jag är ingen liberteriansk 100% frimarknadsvurmare men att vi ska ha någon slags sedlighetspolis här som avgör vad ärenden mellan två privatpersoner ska få vara på den typen av nivå tycker jag är att gå för långt.

Och vad gör vi när man inte har ett kvitto. Eller vad gör man om man köpt en hel dator och vill ta ur grafikkortet och sälja det för att köpa ett nytt och därmed inte har ett kvitto på grafikkortet i sig? Får man inte sälja saker då? Eller får man det sålänge det på något godtyckligt sätt inte är "för dyrt".
Det skulle ju kunna leda till att någon som köpte ett RTX 3080 efter att introduktionspriset tog slut "måste" sälja sitt kort för 7825 kr + 5% istället för tex 8990 kr som de faktiskt betalade +5%.

Jag är f.ö. helt för en fri marknad (hade senast i morse seminarium om avtalsfrihet och pareto-optimalitet, suck) och tycker personligen att alla som gråter scalper så fort 1 person lägger ut 1 vara är helt ute och cyklar. Ni har redan en bra uppdaterat regel med att det inte får förekomma systematiskt. Problemet är att annonskommentarerna spårar ändå för användarna förstår inte gränsdragningen. Sysselsätt användarna med en anmälningsplikt istället för att de få ska sabotera i annonskommentarer.

Om något så borde annonskommentarer som är OT och felaktigt kritiserande ha en starkare närvaro i era regler, möjligen med påföljd.

Jag ville bara med 5-procentsexemplet belysa en variant som, självklart med anpassning och modifikation, kan göra det mer sannolikt att alla scalpergråtare anmäler annonser som de tycker är för dyra, istället för att förstöra i kommentarerna. Som slutanvändare tar jag hellre en lång moderatorkö än en lång irrelevant annonskommentarstråd.

Jag ser inte hur ett reaköp skulle påverka om vi fortfarande diskuterar omständigheterna med bristvaror. Resultatet är oavsett att säljaren inte måste gå med förlust (i tid eller pengar), men inte heller med oskälig vinst.

Inköp + 5% fungerar helt ok i praktiken, kolla ticketswap.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Vapo:

Inte förbjuda. Bara ha striktare regler för högintressanta produkter och att återsälja dessa direkt efter lansering via Swec's marknadsforum. För året 2020 är det ju bara tre lanseringar som lyckades ta sig till en nyhetsrubrik om tillgång; Geforce 30XX, Radeon 6800 och PS5.
Kan ju inte vara så svårt att lägga in det som en brasklapp/popup där folk lägger in sina annonser att just nu accepteras INTE scalping på xxx produktgrupp och att annonser kan raderas av mod utan vidare förvarning.
Folk som ändå vill sälja sin produkt ur "scalping definierad produktgrupp" bör upplysas om att Prisjakt's snittpris minus 10% ska användas som pris för budstart. Saklig priskritik är ju ett känt fenomen i forumet så det är ju ingenting mod behöver sitta och scanna av själva För en PS5 med disc så är nu snittpriset 5985 vilket skulle ge en budstart om strax under 5400 kr. Sen att det finns folk som bjudar upp till (över) 8000 kr får väl stå för dem

Fast redan där är nog många oense med dig:
Zen 3 då? Och eventuellt Xbox Series X? Och är inte 3070 lite gränsfall då det ändå verkar trilla genom lite exemplar i högre utsträckning än andra kort osv.

Och nu säger du minus 10% men en annan användare här skrev precis plus 5% och jag är helt säker på att många anser att det ska vara 0%. Och i många rapporter och kommentarer så ser vi folk som säger att det måste vara väsentligt billigare än vad man köpt produkten för för att det inte ska kallas scalping.

För mig känns det fortfarande så godtyckligt.

Dessutom vad budstarten börjar på spelar väl ingen roll om alla inblandade är medvetna om att det kommer sluta på 2x utgångsbudet?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dwd:

Jag ser inte hur ett reaköp skulle påverka om vi fortfarande diskuterar omständigheterna med bristvaror. Resultatet är oavsett att säljaren inte måste gå med förlust (i tid eller pengar), men inte heller med oskälig vinst.

Många köp av RTX 3080 första 30 dagarna var ju rea-köp iom att det var ett introduktionspris så reapriser känns för mig högaktuella i diskussionen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fast redan där är nog många oense med dig:
Zen 3 då? Och eventuellt Xbox Series X? Och är inte 3070 lite gränsfall då det ändå verkar trilla genom lite exemplar i högre utsträckning än andra kort osv.

Och nu säger du minus 10% men en annan användare här skrev precis plus 5% och jag är helt säker på att många anser att det ska vara 0%. Och i många rapporter och kommentarer så ser vi folk som säger att det måste vara väsentligt billigare än vad man köpt produkten för för att det inte ska kallas scalping.

För mig känns det fortfarande så godtyckligt.

Dessutom vad budstarten börjar på spelar väl ingen roll om alla inblandade är medvetna om att det kommer sluta på 2x utgångsbudet?

Sluta vara så rimlig i dina argument, vi försöker hålla heta debatter och kasta skit på varandra!

Nej men ärligt, när man ser det ur perspektivet vad som är enkelt att hålla efter och verifiera är era regler lätta att förstå.

Man behöver inte gå längre än så, och kontentan är att detta är en liten marknad för och av medlemmar och behöver inte vara helt fri och okontrollerad.

Verkar ändå som att konsensus är att det idag inte är så stora problem och att denna diskussion fort blir ganska teoretisk. Alla verkar vilja visa sin utopi och den kommer inte sweclockers marknad vara åt något håll, det är bara faktum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Många köp av RTX 3080 första 30 dagarna var ju rea-köp iom att det var ett introduktionspris så reapriser känns för mig högaktuella i diskussionen.

Den situationen för tankarna återigen till liknelsen med ticketswap. Biljettförköp är ibland billigare, inte sant? Det är då det inköpspriset + eventuella avgifter + 5 % som gäller och det ser ut att fungera alldeles utmärkt i praktiken.

Vill ni hålla nere mängden systematisk vinståterförsäljning i marknaden så bör det rimligtvis tillämpas även på de som handlat bristvaror till nedsatt pris. Jag blir ärligt talat lite förvirrad över att du tar det som ett argument för det är inte på något sätt rimligt att någon som köpt en bristvara billigt har större rätt att gå med vinst om man ska utgå ifrån samma förhållningssätt som ni tillämpar på scalping i övrigt. Det hela bygger ju fortfarande på att man har köpt en bristvara, påverkat tillgången för andra som avsett bruka varan, och sedan försöker göra oskälig vinst på detta.

Har en person som F5:at särskilt proffsigt och fått introduktionspris alltså en större rätt till vinst här i swec-marknaden? En övre procentbaserad gräns från nypris vore då rimligare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dwd:

Den situationen för tankarna återigen till liknelsen med ticketswap. Biljettförköp är ibland billigare, inte sant? Det är då det inköpspriset + eventuella avgifter + 5 % som gäller och det ser ut att fungera alldeles utmärkt i praktiken.

Vill ni hålla nere mängden systematisk vinståterförsäljning i marknaden så bör det rimligtvis tillämpas även på de som handlat bristvaror till nedsatt pris. Jag blir ärligt talat lite förvirrad över att du tar det som ett argument för det är inte på något sätt rimligt att någon som köpt en bristvara billigt har större rätt att gå med vinst om man ska utgå ifrån samma förhållningssätt som ni tillämpar på scalping i övrigt. Det hela bygger ju fortfarande på att man har köpt en bristvara, påverkat tillgången för andra som avsett bruka varan, och sedan försöker göra oskälig vinst på detta.

Har en person som F5:at särskilt proffsigt och fått introduktionspris alltså en större rätt till vinst här i swec-marknaden? En övre procentbaserad gräns från nypris vore då rimligare.

Jag känner att jag täckt av det mesta du tar upp i mina argument tidigare här.
Om alla säljer sina RTX 3080 för 8990 på marknaden så måste person X sälja sitt för 7825 för att han köpte det tidigare än andra - jag tycker det är extremt heavy handed i hanteringen av en marknadsplats.

Jag ska ta helg för tillfället här så kommer eventuellt inte att svara så mycket den närmsta stunden men det betyder inte att jag inte kommer att läsa eller svara senare så ta det inte som att jag ignorerar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag känner att jag täckt av det mesta du tar upp i mina argument tidigare här.
Om alla säljer sina RTX 3080 för 8990 på marknaden så måste person X sälja sitt för 7825 för att han köpte det tidigare än andra - jag tycker det är extremt heavy handed i hanteringen av en marknadsplats.

Jag ska ta helg för tillfället här så kommer eventuellt inte att svara så mycket den närmsta stunden men det betyder inte att jag inte kommer att läsa eller svara senare så ta det inte som att jag ignorerar.

Jag håller med om att det är heavy handed. Personligen är jag som sagt för en fri marknad. Men efter att ha sett hur det hittills hanterats i annonstrådarna så känns moderatorresponsen rätt mjäkig och på samma gång (vågar jag gissa) rätt så utmattande för teamet. Jag kan tänka mig att frustrationen bland de som inte fått sina ordrar är stor och jag kan också förstå om ni inte vill späda på det ytterligare genom att ta till hårdhandsken vid moderering av de som uttrycker sina missnöjen.

De nya scalpingreglerna är antingen inte tillräckligt tydliga, då många som kommenterar och förstör annonser verkar missa just rekvisitet att det ska vara systematiskt, eller så är reglerna helt enkelt inte till belåtenhet och användarna uttrycker därför sitt fortsatta missnöje i annonstrådarna med ett visst stöd från regelverket. Något som ni sedan måste kliva in och moderera.

En tydlig återförsäljningsbegränsning låter då rimligare. Ni behöver inte heller begränsa detta specifikt till bristvaror och därmed tampas med tolkning och bestämning av vad som är (eller inte är) bristvara, för ärligt talat, hur ofta går saker för mer än nypris? Det sköter sig självt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Först och främst så reflekterar mina inlägg mina personliga åsikter, jag menar inte att det är någon form av sanning utan det är min subjektiva uppfattning.

En helt fri marknadsplats är i regel att föredra då det maximerar möjligheterna för köpare och säljare att få sina önskemål och behov uppfyllda per definition, rent hypotetiskt. Sedan så inbegriper inte det bedrägerier osv, vilket jag påpekade tidigare.

Det kan ex finnas någon på forumet som söker efter en PS5 och finner den här, och även om priset är högre än ursprungspris så får personen sitt behov uppfyllt och säljaren betalt, återigen vinst för båda, vad är ondskefullt eller fel i det?

Slutligen när det gällde förnödenheter, medicin osv så var det endast för att illustrera mitt eget moraliska ställningstagande. Jag gör skillnad på lyxkonsumtion såsom mobiltelefoner, grafikkort, smink, etc och essentiella varor som rent vatten, förnödenheter, mediciner mm. Att det inte distribueras här är inte relevant för diskussionen, även om det var ett bra försök från din sida att förminska mitt argument

Mvh

Guys! We found the scalper! Ta fram tjära och fjädrar!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av UndaC:

Fast redan där är nog många oense med dig:
Zen 3 då? Och eventuellt Xbox Series X? Och är inte 3070 lite gränsfall då det ändå verkar trilla genom lite exemplar i högre utsträckning än andra kort osv.

Och nu säger du minus 10% men en annan användare här skrev precis plus 5% och jag är helt säker på att många anser att det ska vara 0%. Och i många rapporter och kommentarer så ser vi folk som säger att det måste vara väsentligt billigare än vad man köpt produkten för för att det inte ska kallas scalping.

För mig känns det fortfarande så godtyckligt.

Dessutom vad budstarten börjar på spelar väl ingen roll om alla inblandade är medvetna om att det kommer sluta på 2x utgångsbudet?

My idea is that there should be a box that is checked if the product it s PS5, 6800XT, 6800, 3080 etc. and if that box has to be ticked, then the price is default to 1kr, comments are turned off, and all contact is taken stricktly via PM.

This solves a few problems:
1. Comments are turned off so that members do not bitch about pricing
2. Bids are made only via PM, so the seller has to be completely active in answering offers. This is so that the seller doesn't just make the advertisement and let the bidders fight it out without the seller having to do any work.
3. No price is ever revealed on how much that actual product is sold for here on Swec.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Aeig:

Först och främst så reflekterar mina inlägg mina personliga åsikter, jag menar inte att det är någon form av sanning utan det är min subjektiva uppfattning.

En helt fri marknadsplats är i regel att föredra då det maximerar möjligheterna för köpare och säljare att få sina önskemål och behov uppfyllda per definition, rent hypotetiskt. Sedan så inbegriper inte det bedrägerier osv, vilket jag påpekade tidigare.

Det kan ex finnas någon på forumet som söker efter en PS5 och finner den här, och även om priset är högre än ursprungspris så får personen sitt behov uppfyllt och säljaren betalt, återigen vinst för båda, vad är ondskefullt eller fel i det?

Slutligen när det gällde förnödenheter, medicin osv så var det endast för att illustrera mitt eget moraliska ställningstagande. Jag gör skillnad på lyxkonsumtion såsom mobiltelefoner, grafikkort, smink, etc och essentiella varor som rent vatten, förnödenheter, mediciner mm. Att det inte distribueras här är inte relevant för diskussionen, även om det var ett bra försök från din sida att förminska mitt argument

Mvh

Mitt problem med detta är egentligen att säljaren av en PS5 i ditt fall inte tänkt att konsumera varan, utan endast tälja av en vinst på en attraktiv produkt så att någon som kunde köpt den för marknadspris istället får betala ett högre pris, endast för att din säljare ville ha snabba cash. Säljaren undanhåller den ursprungliga tillgången för köparen och "tvingar" honom till ett mindre fördelaktigt köp, trots att om säljaren låtit bli hela affären så kunde köparen fått varan till normalpris. Att han är "villig" att betala överpris är irrelevant i min mening, varför ska han vara tvungen att betala mer bara för att någon annan utanför leverantörskedjan är girig? Som jag nämnt tidigare i tråden; vill du sälja helt nya saker med vinst - starta ett bolag och konkurrera på lika villkor med övriga återförsäljare. Och då är butikerna inte längre villiga att sälja produkter till dig, då får du kontakta leverantörsledet istället med allt det innebär.

Om säljaren istället haft för avsikt att konsumera varan har han troligen i nån omfattning begagnat den och tvingas alltså sälja den billigare än inköpspris och marknaden fortsätter funka.

Min slutsats är alltså, en privatperson bör inte agera som en vanlig återförsäljare. Det är det vi har återförsäljare till.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mitt problem med detta är egentligen att säljaren av en PS5 i ditt fall inte tänkt att konsumera varan, utan endast tälja av en vinst på en attraktiv produkt så att någon som kunde köpt den för marknadspris istället får betala ett högre pris, endast för att din säljare ville ha snabba cash. Säljaren undanhåller den ursprungliga tillgången för köparen och "tvingar" honom till ett mindre fördelaktigt köp, trots att om säljaren låtit bli hela affären så kunde köparen fått varan till normalpris. Att han är "villig" att betala överpris är irrelevant i min mening, varför ska han vara tvungen att betala mer bara för att någon annan utanför leverantörskedjan är girig? Som jag nämnt tidigare i tråden; vill du sälja helt nya saker med vinst - starta ett bolag och konkurrera på lika villkor med övriga återförsäljare. Och då är butikerna inte längre villiga att sälja produkter till dig, då får du kontakta leverantörsledet istället med allt det innebär.

Om säljaren istället haft för avsikt att konsumera varan har han troligen i nån omfattning begagnat den och tvingas alltså sälja den billigare än inköpspris och marknaden fortsätter funka.

Min slutsats är alltså, en privatperson bör inte agera som en vanlig återförsäljare. Det är det vi har återförsäljare till.

Håller med till fullo. Att annonsera ut en produkt man köpt utan intention att ens prova den en enda gång - eftersom att man är nöjd med det man har, med utgångspris 50% högre än inköpspris signalerar bara en enda sak.

Det är svårt att skilja dessa åt dock, eftersom att alla inte är öppna med just detta.
Däremot kan jag tycka att det inte borde vara ok att annonsera ut bristvaror så länge man har öppet köp, till ett pris långt över inköpspris.

Isåfall bör det vara precis lika OK att sälja köplatser, eftersom att det i praktiken är samma sak.
- har du mer cash än andra kan du köpa dig fram till din produkt snabbare än andra. Vad spelar det för roll om man betalar 2000 för en köplats vs 2000 mer än inköpspris på produkten? Slutsumman blir ju densamma.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Att en community ska bestämma vad produktens pris ska vara är det fånigaste jag har hört. Gillar man inte priset scrolla förbi liksom 🙄, man pröjsar faktiskt 30kr på att få lägga upp en annons här.

Man kan vara behjälplig att kanske flagga när annonsens utgångspris är lite för höga, men är andrahandsmarknaden på gpu/konsoler 40% mer än nypris så finns det inte så mycket att gnälla om. Det är ju konsumenterna som bestämmer priset i slutändan.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Otippat att de flesta som är för scalping har sålt ett ny bristvara i närtid... till ockerpris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Att en community ska bestämma vad produktens pris ska vara är det fånigaste jag har hört. Gillar man inte priset scrolla förbi liksom 🙄, man pröjsar faktiskt 30kr på att få lägga upp en annons här.

Man kan vara behjälplig att kanske flagga när annonsens utgångspris är lite för höga, men är andrahandsmarknaden på gpu/konsoler 40% mer än nypris så finns det inte så mycket att gnälla om. Det är ju konsumenterna som bestämmer priset i slutändan.

Vi kan (återigen, men det tål att nämnas en gång till) vända på det: det är ingen rättighet att annonsera vad du vill, hur du vill, till vilket pris du vill på SweClockers marknad. Att hålla nivån (för ja, att slänga ut butiksnya grejer för 20+% extra över butikspriset är smutsigt) högre än slasken som Blocket och FBs marketplace innebär ser jag personligen som ett positivt argument för SweClockers marknadsplats snarare än tvärtom.

Konsumenterna bestämmer nämligen även hur de vill ha sin marknadsplats. (Konsumenterna är alla som använder marknadsplatsen, att "det kostar faktiskt 30kr att få lägga upp en annons" innebär inte att den som gör det har rätt att göra som denne vill - det är samtliga som använder tjänsten som har något att säga till om. Givetvis har den som driver marknadsplatsen sista ordet i frågan.) Det är lätt att hävda "fri marknad", men den kakan går inte att både ha och äta.

TL;DR: vill du sälja nya grejer till ockerpriser? Vänd dig någon annanstans, det är faktiskt ingen rättighet att få bete sig så på SweC.
(Min åsikt i frågan är hård, men om jag har tolkat kommentarerna rätt så är det förhållandevis många kunder och användare på SweC som känner i alla fall ungefär samma.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@UndaC

Hej. Tänkte bara stämma.

Jag var en av de som fick tag på ref Asus 6800xt som kommer till komplett den 27e och sedan skickas till mig. Dock på grund att jag använder g-sync skärm skulle jag helst vilja byta 6800xt mot 3080 och betala mellanskillnaden om 3080 är i nyskick.

Frågan är: kan jag skapa bytes tråd och kolla efter intresse redan nu eller bör jag först vänta tills jag får kortet i handen?

Tack i förhand, Tjeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

Hej. Tänkte bara stämma.

Jag var en av de som fick tag på ref Asus 6800xt som kommer till komplett den 27e och sedan skickas till mig. Dock på grund att jag använder g-sync skärm skulle jag helst vilja byta 6800xt mot 3080 och betala mellanskillnaden om 3080 är i nyskick.

Frågan är: kan jag skapa bytes tråd och kolla efter intresse redan nu eller bör jag först vänta tills jag får kortet i handen?

Tack i förhand, Tjeck

Enligt hur jag tolkar reglerna är det kort i hand som gäller

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Tjeck:

Hej. Tänkte bara stämma.

Jag var en av de som fick tag på ref Asus 6800xt som kommer till komplett den 27e och sedan skickas till mig. Dock på grund att jag använder g-sync skärm skulle jag helst vilja byta 6800xt mot 3080 och betala mellanskillnaden om 3080 är i nyskick.

Frågan är: kan jag skapa bytes tråd och kolla efter intresse redan nu eller bör jag först vänta tills jag får kortet i handen?

Tack i förhand, Tjeck

Kortet i hand är det som gäller.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enligt hur jag tolkar reglerna är det kort i hand som gäller

Skrivet av UndaC:

Kortet i hand är det som gäller.

tack!

Permalänk
Medlem

Ta bort "det här innefattar inte individer som annonserar enstaka produkter". Förbjud scalpers helt och hållet från Marknaden, ni klarar er väl utan annonspengarna från just dessa individer? Ni förstår väl att man inte både kan förbjuda och tillåta scalpers på samma gång?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med köpes. Ser att det finns en del annonser om XXX som vill köpas för scalpers-priser. Allvarligt talat tror jag fenomenet inte går att mota i dörren någonstans. Fast en eloge ska ni ha för att ni försöker stävja problemet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ta bort "det här innefattar inte individer som annonserar enstaka produkter". Förbjud scalpers helt och hållet från Marknaden, ni klarar er väl utan annonspengarna från just dessa individer? Ni förstår väl att man inte både kan förbjuda och tillåta scalpers på samma gång?

En som säljer en enskild produkt och scalpers är inte samma sak.