Permalänk
Medlem

CPU GPU Blir rejält heta...

Hallo! Nyhär då jag inte har den blekaste aning om datorer så sökte jag mig hit.
Sitter på en en rutten burk som är rätt gammal, grafikkortet har slutat funka och misstänkte att det är problemet, vad ska man införskaffa sig för nytt kort? Sitter på dessa specs vad borde jag uppgradera? inga super priser och behöver ingen superdator bara så det funkar att spela bl.a lol cs på
Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz
Haswell 22nm Technology
RAM
12,0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI B85M-E45 (MS-7817) (SOCKET 0)
Graphics
ASUS VS247 (1920x1080@60Hz)
BenQ G2220HD (1920x1080@59Hz)
Intel HD Graphics 4600 (MSI)
Storage
111GB KINGSTON SUV400S37120G (SATA-2 (SSD))
465GB Seagate ST500DM002-1BD142 (SATA )

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Finns inget dedikerat grafikkort i din lista.

Mät temperaturerna med t.ex HWmonitor så ser du om något blir för varmt (90c+ brukar vara smärtgräns för cpu och gpu).

Ett begagnat gtx 970 hade fungerat bra till resten av din dator.

Permalänk
Medlem

Använde mig av ett 970 men som tidigare sagt så slutade det funka från ingenstans, otydligt av mig skulle skrivit det, direkt jag starta exempelvis lol så går cpun upp på 70-80 men även 90 ibland, använder mig av speccy just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusempe:

Använde mig av ett 970 men som tidigare sagt så slutade det funka från ingenstans, otydligt av mig skulle skrivit det, direkt jag starta exempelvis lol så går cpun upp på 70-80 men även 90 ibland, använder mig av speccy just nu.

Kan nog vara läge att plocka bort din cpu-kylare, rengöra och lägga på ny kylpasta. Vad har du för kylare?

Permalänk
Medlem

Tog ur den idag och gjorde ren den, så den är så gott som rengjord, kylpasta vad är det? Nån intel variant skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusempe:

Tog ur den idag och gjorde ren den, så den är så gott som rengjord, kylpasta vad är det? Nån intel variant skulle jag tro.

Kylpasta är det du ska ha mellan din cpu och din kylare..
Hoppas det var ett skämt det du skrev?!

Permalänk
Medlem

@snusempe:
Här kan du se vad det är och hur det används!

Permalänk
Medlem

@snusempe

Du rengjorde inte GPU:n på samma vis?

Permalänk
Medlem

Kylpasta har jag aldrig gjort något med, hade däremot misstankar om att det var det videon visade men har aldrig gjort något där. Har inte gjort ren GPU idag men gjorde för ett par veckor sedan

Permalänk
Medlem

Och som jag även skrev tidigare jag är helt hjärndöd gällande datorer så bli inte förvånad....

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusempe:

När du tog ur cpu-kylaren, fanns det något kladdigt (grått) mellan kylaren och processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusempe:

Har inte gjort ren GPU idag men gjorde för ett par veckor sedan

Var det efter du rengjorde GPUn som den slutade fungerade?

Hur rengjorde du GPUn? Blåste bara på fläktarna eller plockade du isär den helt?

En rekommendation till framtiden, pilla inte med saker man inte förstår.