Ny PC brummar/surrar/vibrerar under hård belastning?

Permalänk
Medlem

Ny PC brummar/surrar/vibrerar under hård belastning?

Hej!

i9 10900K
Dark Rock Pro 4
3090 Rog Strix OC
Corsair RM850X v2
Bequiet Pure Base 500DX med 3x 140mm Silent Wings 3 med vibrationsdämpare
(plus 32gig ram och två M2-diskar)

Har nyligen byggt dator för första gången, och kört den i en vecka nu. Allt verkar fungera bra (enligt mina mått). Allt är helt stabilt hittills och i regel ganska tyst. Allt ligger på ca 35 grader idle. Processorn ligger på 60-90 grader under last och grafikkortet på 60-80 grader (silent mode). Vet inte om det är att betrakta som bra eller inte, men jag tycker att det är acceptabelt eftersom det är så pass kraftiga komponenter.

MEN! De senaste dagarna har jag börjat störa mig på att något vibrerar och brummar under hård last. Har bara testat i Borderlands 3 i 4K just nu - ligger där i 80-100 fps - och där märker jag att detta händer. Brummet låter smått elektriskt, alltså engelskans "buzzing". Och vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att jag känner vibrationer genom skrivbordet trots att datorn står stadigt med gummifötter. Jag TROR att det kommer från processorn, men det är svårt att höra. CPU-fläkten är vad jag vet helt korrekt fastsatt; jag drog ju inte för kung och fosterland när jag skruvade fast allt men hyfsat hårt iaf.

Någon som känner igen ljudet? Är något fel? Vad i så fall? Eller kan det vara "normal" coil whine som gör detta? Kan det vara värt att testa att undervolta?

Helst av allt skulle jag vilja ha lugnande besked - kan leva med detta om det inte blir värre - eftersom det var en ren mardröm att sätta ihop datorn och jag vill inte öppna och mecka något mer.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nu har jag felsökt som tusan och har nog insett att det är fläktarna på mitt 3090 som beter sig märkligt. Runt 60% av max-rpm börjar det vibrera med ett elektroniskt brummande, men det ser ut att försvinna vid 70%. Vet inte om fläktljuden i sig dämpar brummandet men jag tror att det försvinner till stor del iaf.

Ser ut att vara fler med samma problem.

Mer info här: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?121271-Strix-RTX-30...

Någon mer?

Permalänk
Medlem

Det är inte coil whine då? Jag hade lämnat tillbaka kortet, det där ska man ju inte behöva stå ut med när man pröjsat 20k för ett grafikkort.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Är de samma ljud och samma beteendemönster som videon i länken så är det definitivt inte coilwhine, framförallt inte om vibrationerna avtar helt när fan-shrouden som omger fläktarna vidrörs eller att man håller tag och ger lite lättare tryck. Coilwhine avtar inte bara för att man gör nåt fysiskt, de pågår så länge de vill. De ligger andra bakomliggande problem för detta.

Men! De där är ju helt galet för ett kort på 20K. Jag hade lämnat tillbaka det direkt om jag inte ansåg att problemet gick att åtgärda med så lite påverkan som möjligt på shrouden. Men med garanti och allt så... Lyssna med återförsäljaren först.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare