Lian Li sjösätter PC-O11 Dynamic Mini – krympt chassi med E-ATX-stöd

Permalänk
Melding Plague

Lian Li sjösätter PC-O11 Dynamic Mini – krympt chassi med E-ATX-stöd

Genom modulära inslag satsar Lian Li på både vattenkylning och stora moderkort i en relativt liten datorlåda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De där kan nog komma att bli köp på

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur den jämför sig med Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Har vanliga dynamic idag och utnyttjar inte ytan.
Denna skulle vara perfekt... Om den tog fullstora nätagg

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Tjusigt, inväntar Jonas recension då!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Har vanliga dynamic idag och utnyttjar inte ytan.
Denna skulle vara perfekt... Om den tog fullstora nätagg

Känner likadant. Att behöva punga ut ytterligare 1800-ish för ett schysst, kraftfullt SFX-nätagg är ju inte kul. Mitt SuperNova G3 är litet men inte SFX-litet.
Synd, väntat länge på detta.

Permalänk
Medlem

Äntligen. Har väntat på denna hela året.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg, men kommer ta ett tag innan jag uppgraderar från NZXT h200

Permalänk
Medlem

BUYYY!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Blir intressant att se hur den jämför sig med Cooler Master NR200P

De är ju helt olika klasser. NR200 är ett stort SFF-chassi, medan den här är nästan 3 ggr större och är ett mindre full tower.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

E-ATX? knappast. Det rymmer en ATX-bräda med lite finess, men annars är lådan lämpad för m-ATX och ITX. Snälla, korrläs specarna innan ni skiver om den:

"ATX/ Micro-ATX/ Mini-ITX"

E-ATX är större än ATX och är lämpat för större workstations och servrar.

Annars intressant låda, har precis beställt storebror till denna för mitt nya AMD-bygge och var lite sugen på denna istället, men nä, vill inte ha det för tight denna gången då jag vill kunna använda 360mm radiator på sidan, vilket Minin inte stödjer. Kanske blir till arbetsdatorn sen istället :).

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av mrpijey:

E-ATX? knappast. Det rymmer en ATX-bräda med lite finess, men annars är lådan lämpad för m-ATX och ITX. Snälla, korrläs specarna innan ni skiver om den:

"ATX/ Micro-ATX/ Mini-ITX"

E-ATX är större än ATX och är lämpat för större workstations och servrar.

Annars intressant låda, har precis beställt storebror till denna för mitt nya AMD-bygge och var lite sugen på denna istället, men nä, vill inte ha det för tight denna gången då jag vill kunna använda 360mm radiator på sidan, vilket Minin inte stödjer. Kanske blir till arbetsdatorn sen istället :).

Specifikationerna är i allra högsta grad genomlästa innan publicering, men från ett pressmeddelande – som av någon anlednings skiljer sig lite från produktsidan. Om man däremot tittar närmare på produktsidan bekräftas E-ATX-läget i videoform (se bilden nedan), vilket alltså kräver att en stödplåt är monterad. Samma plåt används för ATX- och Micro ATX-moderkort, men inte för Mini ITX.

Om du påträffar detaljer som är felaktiga/eventuellt är felaktiga: använd gärna rättelsefunktionen så kan vi snabbare se sådana saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

E-ATX? knappast. Det rymmer en ATX-bräda med lite finess, men annars är lådan lämpad för m-ATX och ITX. Snälla, korrläs specarna innan ni skiver om den:

"ATX/ Micro-ATX/ Mini-ITX"

E-ATX är större än ATX och är lämpat för större workstations och servrar.

Annars intressant låda, har precis beställt storebror till denna för mitt nya AMD-bygge och var lite sugen på denna istället, men nä, vill inte ha det för tight denna gången då jag vill kunna använda 360mm radiator på sidan, vilket Minin inte stödjer. Kanske blir till arbetsdatorn sen istället :).

Skrivet av Wittwang:

Specifikationerna är i allra högsta grad genomlästa innan publicering, men från ett pressmeddelande – som av någon anlednings skiljer sig lite från produktsidan. Om man däremot tittar närmare på produktsidan bekräftas E-ATX-läget i videoform (se bilden nedan), vilket alltså kräver att en stödplåt är monterad. Samma plåt används för ATX- och Micro ATX-moderkort, men inte för Mini ITX.

Om du påträffar detaljer som är felaktiga/eventuellt är felaktiga: använd gärna rättelsefunktionen så kan vi snabbare se sådana saker.

https://imgur.com/LD4qV3T.png

Såg GGF Events recension av chassit och han visade att E-ATX minsann går in, men du får då inte plats med någon vattenkylning i sidoposition. Han rekommenderade det inte, men det är inte som att det inte går in

Edit: https://youtu.be/5s3klRSe0xs

E-ATX går in:

Men inte tillsammans med radiator bredvid:

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Plats för E-ATX skruvmässigt ja. Sedan hur stora moderkorten i sig kan vara är en annan fråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rätt nätt för eatx och atx. Hade jag titat i den storleken så känns denna rätt fin ut.
Gillar mit inWin 301 på nätta 25 liter för mATX utan några egentligt stora kompromisser

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Såg GGF Events recension av chassit och han visade att E-ATX minsann går in, men du får då inte plats med någon vattenkylning i sidoposition. Han rekommenderade det inte, men det är inte som att det inte går in

Edit: https://youtu.be/5s3klRSe0xs

E-ATX går in:
https://i.imgur.com/LXjnBVB.png

Men inte tillsammans med radiator bredvid:
https://i.imgur.com/B6iQ1DP.png

Att "E-ATX" (åtminstone SSI-CEB) går in gör detta chassi mycket intressant. Att han inte lyckas få in en 120/240-radiator i videon ser jag inte som definitivt eftersom han borde ha testat att montera radiatorn först och moderkortet sedan, och dragit 24-pin ATX-strömkabeln framför. Det är förstås inte säkert att det skulle gå även om han gjorde så, men vore kul att se ett försök.

Men om jag skulle tjånga in ett SSI-CEB-moderkort så skulle jag nog köra med en 360-radiator i botten (och i så fall custom loop med reservoar ovanpå pumpen för att inte samla luftbubblor i pumpen), alternativt ghettomontera en AIO i taket, som Optimum Tech visar vore möjligt:

https://youtu.be/foCprDY3Ie4?t=233

Det är nästan att jag borde köpa en O11 Mini bara för att se om det skulle gå lika bra som jag tror.

Fast som redan sagts här i tråden är det förstås inte så roligt att tvingas köpa SFX-agg när man redan har ett ATX-agg som är bättre än alla SFX-agg som existerar.

En för mig personligen väldigt irriterande detalj är dock att det saknas resetknapp, det är bara XL-varianten som har en. Fan ta er, Lian Li.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

En kompis köpte XL versionen. Själv skulle jag om jag köpte det köpa vanliga modellen. Varken mini eller XL.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

En kompis köpte XL versionen. Själv skulle jag om jag köpte det köpa vanliga modellen. Varken mini eller XL.

XL och Mini har båda en fördel mot standardvarianten dock: bredare huvudkammare, vilket ger mer utrymme för tornkylare eller ordentligt breda grafikkort och plats för en 120 mm-fläkt på baksidan.

Lian Li:s egna siffror:

Variant

Max cpu-kylarhöjd (mm)

Max grafikkortsbredd (mm)

Standard

155

159

XL

167

169

Mini

170

172

Notera alltså att Mini faktiskt har mer utrymme än XL.

Gjorde om listan till en tabell för bättre överskådlighet
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, går det att få in tillräckligt med radiatoryta för att köra 3090 och rocket lake med ATX mobo? Skulle det kunna gå utan att behöva köra fläktarna på max tro?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

XL och Mini har båda en fördel mot standardvarianten dock: bredare huvudkammare, vilket ger mer utrymme för tornkylare eller ordentligt breda grafikkort och plats för en 120 mm-fläkt på baksidan.

Lian Li:s egna siffror:

Standard
Max cpu-kylarhöjd: 155 mm
Max grafikkortsbredd: 159 mm

XL
Max cpu-kylarhöjd: 167 mm
Max grafikkortsbredd: 169 mm

Mini
Max cpu-kylarhöjd: 170 mm
Max grafikkortsbredd: 172 mm

Notera alltså att Mini faktiskt har mer utrymme än XL.

Allt för att Lian Li trodde på Der Bauer och lade in plats för två nätaggregat som vi vet är nummer ett efterfrågade finessen i samtliga chassin.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

E-ATX betyder dock ingenting, detta fallet är det alltså bred-ATX eller SSI-CEB som menas antar jag, men hög-ATX med mer än 7-slots går nog inte in alls.

Bättre att vara extra tydlig tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

E-ATX betyder dock ingenting, detta fallet är det alltså bred-ATX eller SSI-CEB som menas antar jag, men hög-ATX med mer än 7-slots går nog inte in alls.

Bättre att vara extra tydlig tycker jag

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Advanced_Technology_Extended

Vad menar du?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

E-ATX betyder dock ingenting, detta fallet är det alltså bred-ATX eller SSI-CEB som menas antar jag, men hög-ATX med mer än 7-slots går nog inte in alls.

Bättre att vara extra tydlig tycker jag

Jag tänker spontant också på ett längre moderkort med fler pcie slots när jag läser EATX. Det är XL-ATX jag tänker egentligen på, vilket sällan används nuförtiden... EATX är bredare för mer Ram/cooling/ev flera cpu. Men det finns en del annan förvirring kring EATX...
https://www.gamersnexus.net/guides/3566-e-atx-is-a-lie-vs-xl-...

Permalänk

Edit: Om man monterar en radiator vid sidan, kommer den alltså vara i huvudkammaren eller kan man få in en 30mm 280mm radiator där inne under power-knappen? Känns extremt konstigt att ha mellanrum mellan radiatorn och bortre chassidörren, blåser man in luft där så finns det väl risk att den varma luften kommer in i huvudkammaren igen/nätagget?

Edit2: Verkar som att en radiator får plats men att det inte riktigt kommer fungera med anslutningarna. Antar att man har fläktar där inne och radiatorn ute i huvudkammaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Jag tänker spontant också på ett längre moderkort med fler pcie slots när jag läser EATX. Det är XL-ATX jag tänker egentligen på, vilket sällan används nuförtiden... EATX är bredare för mer Ram/cooling/ev flera cpu. Men det finns en del annan förvirring kring EATX...
https://www.gamersnexus.net/guides/3566-e-atx-is-a-lie-vs-xl-...

Kolla GN-länken från kusk0r

Permalänk
Medlem

Sneglade på de större modellerna senast igår.
Skall kanske ta och tänka om och gå på denna istället

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Allt för att Lian Li trodde på Der Bauer och lade in plats för två nätaggregat som vi vet är nummer ett efterfrågade finessen i samtliga chassin.

Nja, bredden på huvudkammaren skulle vara samma oberoende av hur många nätaggregat du har på höjden, så när det gäller just dessa mått har det ingen betydelse.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Räcka med två styck 240 rad eller kan jag kör 2 styck 360 som i min förra Lian Li bygge?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Edit: Om man monterar en radiator vid sidan, kommer den alltså vara i huvudkammaren eller kan man få in en 30mm 280mm radiator där inne under power-knappen? Känns extremt konstigt att ha mellanrum mellan radiatorn och bortre chassidörren, blåser man in luft där så finns det väl risk att den varma luften kommer in i huvudkammaren igen/nätagget?

Edit2: Verkar som att en radiator får plats men att det inte riktigt kommer fungera med anslutningarna. Antar att man har fläktar där inne och radiatorn ute i huvudkammaren.

Som du säger i edit 2 så finns risk att anslutningarna inte får plats, men som GGF Events säger i sin video säger så går det förstås att fixa med lite våld (t.ex. medelst Dremel).

Om jag skulle köra fläkt eller radiator med 140mm bredd i sidan så skulle jag nog fundera på att kapa bort allt fläktblockage (dvs det som ger stöd för 120mm-montering) hur som helst. Det skulle förstås försvaga chassit lite, men det är ju inte tillverkat i papper.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Som du säger i edit 2 så finns risk att anslutningarna inte får plats, men som GGF Events säger i sin video säger så går det förstås att fixa med lite våld (t.ex. medelst Dremel).

Kanske blir så! Vi får se

Skrivet av backfeed:

Om jag skulle köra fläkt eller radiator med 140mm bredd i sidan så skulle jag nog fundera på att kapa bort allt fläktblockage (dvs det som ger stöd för 120mm-montering) hur som helst. Det skulle förstås försvaga chassit lite, men det är ju inte tillverkat i papper.

Ja, jag stör mig på många chassin där flödet från 140mm-fläktar förstörs lite av 120mm-monteringsplatserna, men jag är lite för skraj också och tänker att "någon gång kommer jag sälja chassit".