Ska köpa ny hårddisk, något jag behöver tänka på eller fungerar alla hårddiskar för min dator?

Permalänk

Ska köpa ny hårddisk, något jag behöver tänka på eller fungerar alla hårddiskar för min dator?

Idag har jag en Samsung 850 EVO 250GB 2.5" SSD, vill köpa en ny och undrar om det är något jag behöver tänka på vid val av hårddisk.

En vän till mig byggde datorn åt mig (2017) och jag vet inte om datorkomponenterna jag har är låsta till vissa hårddiskar eller inte.
Eller fungerar alla hårddiskar, oavsett datorkomponent?

Permalänk
Viking

Ja, alla förutom SSDer i M.2 format ska garanterat funka om du har SATA-kabel. M.2 SSDer fungerar förmodligen också, men då måste vi veta vad du har för moderkort.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Indvik diskar med SMR om du kan

Permalänk
Medlem

Nya generationens m.2 SSDer kan inte användas i full busshastighet, om du ens har m.2 slot på moderkortet.
Men ska du köra på en SATA disk så är det lugnt.

Skriv vad du har för moderkort och skriv vad du vill ha för hårddisk SSD eller HDD? Storlek? Så kommer du att få många bra tips!

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja, alla förutom SSDer i M.2 format ska garanterat funka om du har SATA-kabel. M.2 SSDer fungerar förmodligen också, men då måste vi veta vad du har för moderkort.

Moderkortet är MSI B350 Tomahawk, Socker-AM4.

Jag ska köpa en hårddisk som minst har 950 GB eller 1 TB.

Permalänk
Viking
Skrivet av Allavetinget:

Moderkortet är MSI B350 Tomahawk, Socker-AM4.

Jag ska köpa en hårddisk som minst har 950 GB eller 1 TB.

Okej, då fungerar en M.2 ssd om du inte redan har en.
Något av de har kan du köpa:

Men det du behöver kolla är:
1. Om du ska köpa den blåa M.2 SSDn så måste du först kolla så att du inte redan har en monterad på moderkortet. Om du inte har en redan så måste du kolla om du har kvar skruven som fäster den. Har du tur så sitter den fastskruvad i M.2 platsen, om inte så finns den i moderkortskartongen om du har den kvar. Hittar du inte skruven kan du köpa det här kittet: https://www.webhallen.com/se/product/308051-Delock-Monterings...

2. Har du redan en M.2 SSD så behöver du köpa en 2,5” SATA istället. Då är det enda du behöver en SATA-kabel som också ska följa med i moderkortskartongen, har du ingen SATA-kabel får du köpa det: https://www.webhallen.com/se/product/314172-iiglo-Serial-ATA-...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Okej, då fungerar en M.2 ssd om du inte redan har en.
Något av de har kan du köpa:
https://komponentkoll.se/bild/eBIsB.png
Men det du behöver kolla är:
1. Om du ska köpa den blåa M.2 SSDn så måste du först kolla så att du inte redan har en monterad på moderkortet. Om du inte har en redan så måste du kolla om du har kvar skruven som fäster den. Har du tur så sitter den fastskruvad i M.2 platsen, om inte så finns den i moderkortskartongen om du har den kvar. Hittar du inte skruven kan du köpa det här kittet: https://www.webhallen.com/se/product/308051-Delock-Monterings...

2. Har du redan en M.2 SSD så behöver du köpa en 2,5” SATA istället. Då är det enda du behöver en SATA-kabel som också ska följa med i moderkortskartongen, har du ingen SATA-kabel får du köpa det: https://www.webhallen.com/se/product/314172-iiglo-Serial-ATA-...

Tack för hjälpen.

Jag har en tendens att spara lådor och samtliga lådor från datorbygget är kvar.
Annars så är det bara köpa det som behövs.

Permalänk
Viking
Skrivet av Allavetinget:

Tack för hjälpen.

Jag har en tendens att spara lådor och samtliga lådor från datorbygget är kvar.
Annars så är det bara köpa det som behövs.

Ja, leta i moderkortslådan om du hittar M.2 skruven. Den är väldigt liten och kan inte misstas med en annan. Brukar ligga i en liten påse.

Och du har inte en M.2 SSD redan för att dubbelkolla?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, leta i moderkortslådan om du hittar M.2 skruven. Den är väldigt liten och kan inte misstas med en annan. Brukar ligga i en liten påse.

Ibland sitter skruven redan på plats istället för att följa med i en påse, tittar man på recensioner så verkar det vara fallet för B350 Tomahawk.

Permalänk
Viking
Skrivet av perost:

Ibland sitter skruven redan på plats istället för att följa med i en påse, tittar man på recensioner så verkar det vara fallet för B350 Tomahawk.

Jo, jag skrev det ovanför.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz