AMD Ryzen 7 5800X och Ryzen 5 5600X

Permalänk
Medlem

Ser ju fantastiskt ut! Sitter fortfarande på min 4670k från 2013 och kan inte ens kolla viaplay via google chrome och spela wow samtidigt längre... Min fråga är alltså om man ska köpa 5600x eller intels motsvarighet? Enbart spel + lätt multitasking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ser ju fantastiskt ut! Sitter fortfarande på min 4670k från 2013 och kan inte ens kolla viaplay via google chrome och spela wow samtidigt längre... Min fråga är alltså om man ska köpa 5600x eller intels motsvarighet? Enbart spel + lätt multitasking.

5600X verkar vara bäst för spel, och den täcker ganska bra till annat också. Åtminstone dubbelt så snabb i multitasking än den gamla du kommer från i alla fall

Permalänk

Beställde från jimms i söndags, kom idag.

5600x

Permalänk
Medlem

Jag saknar modeller som Ryzen 5 3600X och 7 3700X eller 3800X i detta test. Hade vart skoj att jämföra med modellerna som dessa ersätter istället för 3900XT?? och 3950X av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Fler kärnor i Intels motsvarighet, fler kärnor vinner i längden 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Fler kärnor i Intels motsvarighet, fler kärnor vinner i längden 🙂

10700K är 700Kr dyrare, har mycket sämre single thread och multithread är faktskt likvärdig eftersom 5600X har så mycket starkare enskilda kärnor. Dessutom måste man köpa Z490 som är dyrare än B450/B550 och en bättre kylare.

Intel har ingenting att kontra med för tillfället.

edit. Jo, en sak faktiskt, kanske finns i lager men det är det enda

Permalänk
Medlem

Är Three Kingdom mer krävande än Warhammer 2? Förstår att man vill testa de nyaste spelen men mer saker händer i warhammer striderna. Magi, eld, fler modeller osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Är Three Kingdom mer krävande än Warhammer 2? Förstår att man vill testa de nyaste spelen men mer saker händer i warhammer striderna. Magi, eld, fler modeller osv.

Nu har jag aldrig spelat något av dessa men jag tror du tänker lite fel där. Bara för att det är mer objekt och/eller mer händelser så behöver inte det nödvändigtvis kräva mer prestanda. Det är så många andra faktorer som spelar in.