Datorn startar men får ingen bild överhuvudtaget

Permalänk

Datorn startar men får ingen bild överhuvudtaget

Hejsan.

Byggde ihop en dator precis och installerade Windows 10 och allt det gick bra. Installerade även drivrutinerna för grafikkortet.

Sen skulle jag koppla in en sata disk(1tb) för mer lagring. Stängde av datorn, kopplade in hårddisken. Sen när jag skulle starta datorn så får jag ingen bild alls. Fläktar startar, men inte tangentbord och mus. Får inte ens upp bios. Förstår inte vad som kan ha hänt?

CPU: Amd ryzen 5 1600 3,2ghz(6kärnor och 12trådar)

GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT 6GB PULSE

Ram: 16gb 3000mhz

Hdd: 240gb ssd & 1tb sata

Moderkort: asus rog strix b350 gaming

Permalänk
Medlem

Den uppenbara frågan är väl då vad som händer om du rycker ur hårddisken igen? Om det fortfarande inte fungerar även när du återställer allt till hur det var när det fungerade så bör du nog dubbelkolla att alla kablar sitter som de ska, du kanske råkade komma åt något när du monterade hårddisken.

Permalänk
Skrivet av perost:

Den uppenbara frågan är väl då vad som händer om du rycker ur hårddisken igen? Om det fortfarande inte fungerar även när du återställer allt till hur det var när det fungerade så bör du nog dubbelkolla att alla kablar sitter som de ska, du kanske råkade komma åt något när du monterade hårddisken.

Sry, har redan ryckt ur den hårddisken, glömde skriva det. Men resultatet är detsamma.. jag har svårt att tro det men ska kolla iaf.

Permalänk
Skrivet av perost:

Den uppenbara frågan är väl då vad som händer om du rycker ur hårddisken igen? Om det fortfarande inte fungerar även när du återställer allt till hur det var när det fungerade så bör du nog dubbelkolla att alla kablar sitter som de ska, du kanske råkade komma åt något när du monterade hårddisken.

Flyttade GPUn till annan pci slot. Så nu fungerade det. Väldigt märkligt..

Permalänk
Skrivet av perost:

Den uppenbara frågan är väl då vad som händer om du rycker ur hårddisken igen? Om det fortfarande inte fungerar även när du återställer allt till hur det var när det fungerade så bör du nog dubbelkolla att alla kablar sitter som de ska, du kanske råkade komma åt något när du monterade hårddisken.

Skrivet av andreasstridhfor:

Flyttade GPUn till annan pci slot. Så nu fungerade det. Väldigt märkligt..

Fast nu gjorde den likadant igen, vad är det frågan om?? Stängde av datorn, för att sen starta den igen. Trycker på knappen och den liksom rycker bara till först för att sedan starta. Och då får jag ingen bild igen?? Det måste vara nätagget eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Flyttade GPUn till annan pci slot. Så nu fungerade det. Väldigt märkligt..

Om du satte grafikkortet i den andra PCIe-porten så kommer den troligtvis köra i x4-läge istället för x16, och porten längst ner är ännu sämre. Du kan testa att flytta tillbaka grafikkortet till första porten igen, jag skulle inte bli förvånad om det fungerar. Det kan t.ex. ha varit något skräp i porten eller bara moderkortet som var på dåligt humör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Fast nu gjorde den likadant igen, vad är det frågan om?? Stängde av datorn, för att sen starta den igen. Trycker på knappen och den liksom rycker bara till först för att sedan starta. Och då får jag ingen bild igen?? Det måste vara nätagget eller?

Ryckte du ur strömkabeln till nätagget när du bytte grafikkort? Ibland kan dåliga nätagg ge problem som i alla fall tillfälligt kan lösas genom att göra dem helt strömlösa ett tag. Det kan även vara moderkortet som är trasigt på något sätt, eller egentligen nästan vad som helst. Det är tyvärr ganska svårt att felsöka såna problem, du får testa dig fram.

Permalänk
Skrivet av perost:

Om du satte grafikkortet i den andra PCIe-porten så kommer den troligtvis köra i x4-läge istället för x16, och porten längst ner är ännu sämre. Du kan testa att flytta tillbaka grafikkortet till första porten igen, jag skulle inte bli förvånad om det fungerar. Det kan t.ex. ha varit något skräp i porten eller bara moderkortet som var på dåligt humör.

Skrivet av perost:

Ryckte du ur strömkabeln till nätagget när du bytte grafikkort? Ibland kan dåliga nätagg ge problem som i alla fall tillfälligt kan lösas genom att göra dem helt strömlösa ett tag. Det kan även vara moderkortet som är trasigt på något sätt, eller egentligen nästan vad som helst. Det är tyvärr ganska svårt att felsöka såna problem, du får testa dig fram.

jag får testa flytta tillbaka det.

Ja det gjorde jag, har ingen strömkabel i alls nu så ska testa senare för att se om det hjälper. Men om det är moderkortet så känns det så konstigt att det fungerat klockrent när jag väl fick igång den. Och just att när jag tryckte på startknappen hoppade fläktarna bara till, och sen startade datorn automatiskt efter typ 2 sekunder. Det är som om den inte får ström tillräckligt, sån är min känsla iaf. Men jag är bara en lekman

Permalänk
Skrivet av perost:

Ryckte du ur strömkabeln till nätagget när du bytte grafikkort? Ibland kan dåliga nätagg ge problem som i alla fall tillfälligt kan lösas genom att göra dem helt strömlösa ett tag. Det kan även vara moderkortet som är trasigt på något sätt, eller egentligen nästan vad som helst. Det är tyvärr ganska svårt att felsöka såna problem, du får testa dig fram.

Hade nätaggregat strömlöst i ca 2h men samma resultat igen. Bytte även plats på grafikkortet igen. Men ingen skillnad då heller.

Permalänk
Skrivet av andreasstridhfor:

Hade nätaggregat strömlöst i ca 2h men samma resultat igen. Bytte även plats på grafikkortet igen. Men ingen skillnad då heller.

Bytte plats på ram:n till 1 och 3 istället för 2 och 4. Och nu startade den.. var detta lösningen? Återstå att se