Bygg om till hamsterbur eller uppgradera

Permalänk
Medlem

Bygg om till hamsterbur eller uppgradera

Hej! Har väldigt dålig koll på datorer så jag känner att jag skulle bli glad för lite input.

Äger en Dell Optiplex 7010 som är seg som skam och undrar om det är värt att uppgradera den då jag saknar budget att köpa en redigt bra speldator.
Processor Type: Intel i5-3470 3rd Gen
Processor Speed: 3.20GHz Quad Core
Graphics Processing Type: Onboard HD 2500
Memory: 8 GB
HDD Capacity: 250GB 3.5"
Grafikkort: asus gt 1030

Har läst på nätet om idéer men de säger mig inte så mycket
https://www.quora.com/What-upgrades-can-you-do-in-a-Dell-Opti...

Någon här som kan läsa sig till vad de lösningar som föreslås skulle kunna göra eller har tåget gått för att någonsin kunna uppleva exempelvis warzone på den här burken utan blårök och 4 fpm?😭

Stort tack för all hjälp och input på förhand!

Öppnade burken och såg att den hade mer ram och ett annat grafikkort
Permalänk
Medlem

Kan du hitta begagnade delar billigt så visst, men du kan nog få en bättre ny för under 4000:-.

Först och främst vill du nog ha ett riktigt grafikkort, ett 3-4GB kort t.ex GTX780/970/1060 eller ett RX480/570, det kan dock kräva nytt PSU så kanske inte värt det ändå?
Lite mer RAM och en SSD skulle säkert pigga upp också, men DDR3 är dyrt och går inte ta med sig till en ny dator.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

den där hör ju snart på ett museum... runt 10 år gammalt?
Dagens mobiltelefoner är 3x kraftfullare än datorn...

För 10-15 tusen får du en mycket kapabel maskin som kommer garanterat orka i 3 år framöver (kanske inte på max settings, men dugligt i alla fall).

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kan du hitta begagnade delar billigt så visst, men du kan nog få en bättre ny för under 4000:-.

Först och främst vill du nog ha ett riktigt grafikkort, ett 3-4GB kort t.ex GTX780/970/1060 eller ett RX480/570, det kan dock kräva nytt PSU så kanske inte värt det ändå?
Lite mer RAM och en SSD skulle säkert pigga upp också, men DDR3 är dyrt och går inte ta med sig till en ny dator.

Öppnade upp burken i går och såg att det satt någon form av grafikkort i med texten asus 1030 GT. Är det något att ha eller borde man byta den?

Permalänk
Medlem

1030 GT är ju bättre än HD 2500 men inget höjdarkort, den inbyggda grafiken på en Ryzen processor gör bättre ifrån sig. Det är dock ett ganska strömsnålt kort så jag befarar att ditt nätaggregat/PSU är ganska klent och jag tvivlar på att det har några PCI-E kablar, men du borde kunna stoppa in ett 1650 vilket också är minimikravet för Warzone. Warzone vill dock ha minst 8GB RAM.
Tyvärr så kostar det då c.a 2000:- nytt och då är det nog bättre att göra en hamsterbur och köpa en ny dator.
T.ex. detta är en bättre dator än den du har:

för att spela warzone vill du nog dock ha nåt mer i stil:

Är budgeten tajt så vänta lite med grafikkortet och flytta över ditt 1030 GT till du har råd med nåt bättre eller se vad du kan hitta begagnat.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som främst är värt att uppgradera här är:

1. Stoppa i en SSD. Det verkar som att du bara har en 2,5" hårddisk i datorn. Att byta ut denna mot en SSD kommer att göra en extremt stor skillnad i prestanda i generellt datoranvändande. Du kan passa på att gå upp till 500 GB så du faktiskt har plats att installera Warzone också. Exempel: Kingston A400 480GB 2,5" SATA (549 kr på Webhallen). Spel kommer ladda snabbare än med en mekanisk hårddisk, men det kommer inte påverka din FPS.

2. Stoppa i ett bättre grafikkort. Vad du kan stoppa i varierar beroende på vilket nätaggregat du har, så du bör återkomma med information om hur mycket effekt dit nätaggregat kan leverera och om huruvida det finns 6-pins eller 8-pins kontakter för att ansluta ett PCI-kort och i så fall hur många. Eventuellt kan ett byte av nätaggregat vara nödvändigt. Du kan få ett vettigt grafikkort (GTX 1060) för runt 1000 kr begagnat, förutsatt att det nätaggregat du har klarar av det. Ta gärna bilder på ditt befintliga nätaggregat och eventuella oanvända strömkontakter. Förutsatt att det är standard ATX i den befintliga datorn går det att köpa ett "good enough" nätaggregat för runt 500 kr. OBS dock att begagnatmarknaden för grafikkort är rätt sval just nu, många som uppgraderar väntar på Nvidias och AMD:s nya grafikkort...

3. Mer RAM-minne. Du har bara 8 GB idag, så du bör kunna lägga några hundringar på begagnat DDR3-minne för att gå upp till 16 GB. Effekten av detta är dock relativt marginell med tanke på resten av ditt system. 8 GB går att spela på även om det inte är optimalt. Nytt DDR3 är inte värt att köpa, alldeles för dyrt. (Några hundringar på marknaden.) Se upp för begagnat ECC-minne, det är svinbilligt men passar inte i en vanlig PC, bara i en server.

För runt 1500-2500 kr kan du alltså uppgradera din befintliga dator från en potatis till en okej/duglig maskin för spel, så länge du inte förväntar dig några underverk, och du är okej med begagnade delar.

Det finns också tydligen olika varianter av den datorn du har, har du den i ett "stort" datorchassi eller den kompakta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

den där hör ju snart på ett museum... runt 10 år gammalt?
Dagens mobiltelefoner är 3x kraftfullare än datorn...

För 10-15 tusen får du en mycket kapabel maskin som kommer garanterat orka i 3 år framöver (kanske inte på max settings, men dugligt i alla fall).

Det där är väl lite att ta i. i5-3470 kom ut i Q2 2012. Datorn lär inte vara tillverkad samma månad som CPU:n heller så den är väl max cirka 8 år gammal.

Att en mobiltelefon är 3x snabbare är väl också lite att ta i. Kanske i något specifikt scenario, men inte generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där är väl lite att ta i. i5-3470 kom ut i Q2 2012. Datorn lär inte vara tillverkad samma månad som CPU:n heller så den är väl max cirka 8 år gammal.

Att en mobiltelefon är 3x snabbare är väl också lite att ta i. Kanske i något specifikt scenario, men inte generellt.

enligt matematikens regler avrundas siffran 8 till 10.
Jag skrev CIRKA 10 år vilket faller inom definitionen.

Dagens mobiler bestyckas ofta med 8 kärniga processorer och har 8/12gb i ram. Kvickheten och beräkningskraften är således ca 3x snabbare än TS´s datorn

Även om jag har överdrivit en aning, så är det ändå inte långt ifrån sanningen. TS´s (Tråd startarens) maskin är kraftigt föråldrat. Det finns ingen ekonomisk idé med att försöka uppgradera den. Det blir i princip pengar i sjön.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

enligt matematikens regler avrundas siffran 8 till 10.
Jag skrev CIRKA 10 år vilket faller inom definitionen.

Dagens mobiler bestyckas ofta med 8 kärniga processorer och har 8/12gb i ram. Kvickheten och beräkningskraften är således ca 3x snabbare än TS´s datorn

Även om jag har överdrivit en aning, så är det ändå inte långt ifrån sanningen. TS´s (Tråd startarens) maskin är kraftigt föråldrat. Det finns ingen ekonomisk idé med att försöka uppgradera den. Det blir i princip pengar i sjön.

Enligt "matematikens regler" är också en 4 år gammal dator helt ny (0 år gammal) om man på samma sätt ska avrunda till närmaste 10-tal. Det blir rätt meningslöst att avrunda på det sättet.

Antal kärnor korrelerar inte med hur snabb datorn är, utan hur mycket data den kan behandla per sekund, särskilt inte i spel (vilket denna tråd handlar om) går det att säga att en 8-kärnig dator är dubbelt så snabb som en 4-kärnig (även om man förutsätter att kärnorna är lika snabba, vilket de inte är). Det blir är som att säga att en skåpbil är tre gånger så snabb som en vanlig personbil för att man kan lasta tre gånger så mycket i lastutrymmet. Ja, kanske kan man transportera tre gånger så mycket gods på samma tid, men det är inte samma sak. Det som är avgörande i spel är främst att det finns tillräckligt många kärnor (4 räcker för de flesta spel, om man inte har höga krav) och att kärnorna inte är på tok för långsamma. Jag skulle säga att 3:e generationens Core-arkitektur inte är hopplöst passé idag, även om den så klart börjar bli gammal.

Jag ser inte heller att du har motiverat varför det är pengar i sjön att uppgradera datorn. Jag har själv presenterat ett förslag på hur man kan lägga ~2000 kr för att uppgradera datorn från en potatis till en minimalt duglig speldator. Har svårt att se ett alternativt förslag för de pengarna som ger ett liknande resultat. Däremot håller jag med om att man inte ska lägga för mycket pengar på en uppgradering på en så gammal maskin, särskilt inte nya komponenter (med möjligt undantag för SSD:n). Grejerna kan gå sönder när som helst, och CPU:n kommer att vara en flaskhals oavsett om man börjar köpa alldeles för fancy grejer till den. Köper man begagnade grejer så är också pengar-i-sjön-effekten minskad eftersom man alltid kan sälja grejerna med en ganska minimal värdeminskning. Så om det är värt att göra eller ej har mer att göra med om man tycker att det är kul att mecka med datorer eller ej, eller om det är något man helst inte gör.

Permalänk
Medlem

Det där är en perfekt hamsterbur. Datorn var rätt svag redan när den köptes. Köp någon färdig burk från Inet eller Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1030 GT är ju bättre än HD 2500 men inget höjdarkort, den inbyggda grafiken på en Ryzen processor gör bättre ifrån sig. Det är dock ett ganska strömsnålt kort så jag befarar att ditt nätaggregat/PSU är ganska klent och jag tvivlar på att det har några PCI-E kablar, men du borde kunna stoppa in ett 1650 vilket också är minimikravet för Warzone. Warzone vill dock ha minst 8GB RAM.
Tyvärr så kostar det då c.a 2000:- nytt och då är det nog bättre att göra en hamsterbur och köpa en ny dator.
T.ex. detta är en bättre dator än den du har: https://komponentkoll.se/bild/GpCbq.png
för att spela warzone vill du nog dock ha nåt mer i stil:
https://komponentkoll.se/bild/oadLO.png
Är budgeten tajt så vänta lite med grafikkortet och flytta över ditt 1030 GT till du har råd med nåt bättre eller se vad du kan hitta begagnat.

Stort tack för svaret! Med risk att låta helt tappad då det gäller datorer - vilket jag förvisso är: Det sista av alternativen "Hur bra" skulle exempelvis Warzone funka rent grafikmässigt... Om man exempelvis jämför med grafiken på en PS4. Det skulle fortfarande vara lika bra grafik som på en ps4 eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idk123:

Stort tack för svaret! Med risk att låta helt tappad då det gäller datorer - vilket jag förvisso är: Det sista av alternativen "Hur bra" skulle exempelvis Warzone funka rent grafikmässigt... Om man exempelvis jämför med grafiken på en PS4. Det skulle fortfarande vara lika bra grafik som på en ps4 eller hur?

Ja, PS4 kör väl bara i 30FPS tror jag, PS4 har grafik motsvarande GTX1050eller ett HD7870, vilket är nästan dubbelt så snabbt som ditt GT1030, ett 1650Super är ungefär dubbelt så snabbt som grafiken i en PS4 så 60FPS bör du kunna nå i Warzone på höga inställningar i 1080p. (Ett 1650 (ej super) är ungefär 50% snabbare än PS4.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, PS4 kör väl bara i 30FPS tror jag, PS4 har grafik motsvarande GTX1050eller ett HD7870, vilket är nästan dubbelt så snabbt som ditt GT1030, ett 1650Super är ungefär dubbelt så snabbt som grafiken i en PS4 så 60FPS bör du kunna nå i Warzone på höga inställningar i 1080p. (Ett 1650 (ej super) är ungefär 50% snabbare än PS4.

Verkar köra i 60 fps men grafiken på PS4 är inte så bra.

https://www.youtube.com/watch?v=4FdLUywefK8
https://www.youtube.com/watch?v=GWYke_BZpKc

Permalänk
Medlem

Det är nog bättre att köpa en begagnad dator från marknaden här på Sweclockers. Mycket mer för pengarna.
Vet inte vilken budget du har men även en ny dator för 10k är rätt bra

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1030 GT är ju bättre än HD 2500 men inget höjdarkort, den inbyggda grafiken på en Ryzen processor gör bättre ifrån sig. Det är dock ett ganska strömsnålt kort så jag befarar att ditt nätaggregat/PSU är ganska klent och jag tvivlar på att det har några PCI-E kablar, men du borde kunna stoppa in ett 1650 vilket också är minimikravet för Warzone. Warzone vill dock ha minst 8GB RAM.
Tyvärr så kostar det då c.a 2000:- nytt och då är det nog bättre att göra en hamsterbur och köpa en ny dator.
T.ex. detta är en bättre dator än den du har: https://komponentkoll.se/bild/GpCbq.png
för att spela warzone vill du nog dock ha nåt mer i stil:
https://komponentkoll.se/bild/oadLO.png
Är budgeten tajt så vänta lite med grafikkortet och flytta över ditt 1030 GT till du har råd med nåt bättre eller se vad du kan hitta begagnat.

Tack återigen! Bara så jag förstått rätt: man skullle alltså kunna gå på alternativ två minus grafikkortet och använda mitt nuvarande tills att jag lagt undan pengar för att köpa det du föreslår, det passar och så alltså? och om man skulle välja att spara ihop till ett ännu bättre grafikkort för alternativ 2-datorn - kan man då ta vilket som helst då eller har även denna dator begränsningar på PSU etc vad gäller grafikkort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Idk123:

Tack återigen! Bara så jag förstått rätt: man skullle alltså kunna gå på alternativ två minus grafikkortet och använda mitt nuvarande tills att jag lagt undan pengar för att köpa det du föreslår, det passar och så alltså? och om man skulle välja att spara ihop till ett ännu bättre grafikkort för alternativ 2-datorn - kan man då ta vilket som helst då eller har även denna dator begränsningar på PSU etc vad gäller grafikkort?

Hur mycket pengar har du att röra dig med?
Är det en låg budget så kolla på begagnatmarknaden och du kommer säkerligen hitta något som gör jobbet för en billig peng.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idk123:

Tack återigen! Bara så jag förstått rätt: man skullle alltså kunna gå på alternativ två minus grafikkortet och använda mitt nuvarande tills att jag lagt undan pengar för att köpa det du föreslår, det passar och så alltså? och om man skulle välja att spara ihop till ett ännu bättre grafikkort för alternativ 2-datorn - kan man då ta vilket som helst då eller har även denna dator begränsningar på PSU etc vad gäller grafikkort?

Ja,det går bra. Det finns begränsningar med ett 550W PSU också, du får se upp med grafikkort som drar över 250W.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1030 GT är ju bättre än HD 2500 men inget höjdarkort, den inbyggda grafiken på en Ryzen processor gör bättre ifrån sig. Det är dock ett ganska strömsnålt kort så jag befarar att ditt nätaggregat/PSU är ganska klent och jag tvivlar på att det har några PCI-E kablar, men du borde kunna stoppa in ett 1650 vilket också är minimikravet för Warzone. Warzone vill dock ha minst 8GB RAM.
Tyvärr så kostar det då c.a 2000:- nytt och då är det nog bättre att göra en hamsterbur och köpa en ny dator.
T.ex. detta är en bättre dator än den du har: https://komponentkoll.se/bild/GpCbq.png
för att spela warzone vill du nog dock ha nåt mer i stil:
https://komponentkoll.se/bild/oadLO.png
Är budgeten tajt så vänta lite med grafikkortet och flytta över ditt 1030 GT till du har råd med nåt bättre eller se vad du kan hitta begagnat.

Hej igen och tack! Angående de två alternativen: om man skulle köra på ssd:n från alternativ 1 och resterande saker från alternativ 2, blir det inget bra då? Vad är det man får offra då i prestandaväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idk123:

Hej igen och tack! Angående de två alternativen: om man skulle köra på ssd:n från alternativ 1 och resterande saker från alternativ 2, blir det inget bra då? Vad är det man får offra då i prestandaväg?

Prestandan bör var densamma, men 960GB utrymme är ju betydligt mer än 120GB.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Prestandan bör var densamma, men 960GB utrymme är ju betydligt mer än 120GB.

Haha, jamen just ja. Sorry... dumt att köpa en hårddisk som inte ens rymmer spelet man vill spela.. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Prestandan bör var densamma, men 960GB utrymme är ju betydligt mer än 120GB.

Hej igen...

Är det någon skillnad på SSD:er som man trycker in i en koppling och skruvar fast (de som ser ut som ett "vanligt kretskorts" ( https://komponentkoll.se/produkt/4349-wd-blue-3d-nand-ssd-m-2... ) och de som du föreslog som har ett case runt sig. Och den i länken, är den köpvärd för att hålla nere kostnaden, den kom upp som valbar på komponentkoll.se så då kan man förutsätta att den ska passa va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idk123:

Hej igen...

Är det någon skillnad på SSD:er som man trycker in i en koppling och skruvar fast (de som ser ut som ett "vanligt kretskorts" ( https://komponentkoll.se/produkt/4349-wd-blue-3d-nand-ssd-m-2... ) och de som du föreslog som har ett case runt sig. Och den i länken, är den köpvärd för att hålla nere kostnaden, den kom upp som valbar på komponentkoll.se så då kan man förutsätta att den ska passa va?

Kort svar:
Ja, den funkar.
Nej, det är ingen skillnad i prestanda.

Långt svar:
Skillnaden är ju hur den kopplas in, de flest moderna moderkort har plats för 1 sådant kretskort gränssnittet heter M.2. (moderkortet i förslaget har 1st M.2 plats)
De flesta SSD med M.2 brukar gå via NVMe och kan ha väsentligt högre överföringshastigheter, SSD'n du länkar till kör dock via SATA och har därför samma överföringshastighet som en SSD inkopplad med SATA kabel.
Överföringshastigheten spelar oftast ingen roll om man spelar dagens spel och inte flyttar väldigt mycket filer, nackdelen med att välja en så (med M.2 mått mätt) slö SSD är att du måste koppla ur den om du vill ha en snabbare i framtiden, SSD'er med SATA kablar brukar få plats minst 4st i jämförelse.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kort svar:
Ja, den funkar.
Nej, det är ingen skillnad i prestanda.

Långt svar:
Skillnaden är ju hur den kopplas in, de flest moderna moderkort har plats för 1 sådant kretskort gränssnittet heter M.2. (moderkortet i förslaget har 1st M.2 plats)
De flesta SSD med M.2 brukar gå via NVMe och kan ha väsentligt högre överföringshastigheter, SSD'n du länkar till kör dock via SATA och har därför samma överföringshastighet som en SSD inkopplad med SATA kabel.
Överföringshastigheten spelar oftast ingen roll om man spelar dagens spel och inte flyttar väldigt mycket filer, nackdelen med att välja en så (med M.2 mått mätt) slö SSD är att du måste koppla ur den om du vill ha en snabbare i framtiden, SSD'er med SATA kablar brukar få plats minst 4st i jämförelse.

Ok! Stort tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

enligt matematikens regler avrundas siffran 8 till 10.
Jag skrev CIRKA 10 år vilket faller inom definitionen.

Grafikkortet är från 2017 så datorn måste vara splitter ny, enligt matematikens regler

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1030 GT är ju bättre än HD 2500 men inget höjdarkort, den inbyggda grafiken på en Ryzen processor gör bättre ifrån sig. Det är dock ett ganska strömsnålt kort så jag befarar att ditt nätaggregat/PSU är ganska klent och jag tvivlar på att det har några PCI-E kablar, men du borde kunna stoppa in ett 1650 vilket också är minimikravet för Warzone. Warzone vill dock ha minst 8GB RAM.
Tyvärr så kostar det då c.a 2000:- nytt och då är det nog bättre att göra en hamsterbur och köpa en ny dator.
T.ex. detta är en bättre dator än den du har: https://komponentkoll.se/bild/GpCbq.png
för att spela warzone vill du nog dock ha nåt mer i stil:
https://komponentkoll.se/bild/oadLO.png
Är budgeten tajt så vänta lite med grafikkortet och flytta över ditt 1030 GT till du har råd med nåt bättre eller se vad du kan hitta begagnat.

Jävlar vad tjatar. Jag ber om ursäkt för det
Har bestämt mig för att påbörja att köpa hem delarna till datoralternativ två som du föreslog, men än så länge endast beställt SSD och moderkortet...

Hittade nu idag en annons på två följande datorer, finns det något där som är värt att lägga pengar på och plocka delar ifrån som skulle motsvara samma prestanda som för någon av delarna som du föreslagit eller är det bara gammalt bråte?!:
Dator 1. 2500kr
Chassi: Fractal Define ATX
Moderkort: p8z68-v pro gen3 UEFI
Processor: i5 2500K
Kylning: Corsair h60 vattenkylning
Ram: 4 gig ram Kingston DDR3 1600mhz
GPU: GTX MSI 970 4 gb gaming
PSU: XFX Pro Series 750W 80+ Bronze
Lagring: 115gb SSD
Lagring: 1tb lagring 3,5 hdd
Ljudkort Creative X-Fia audio
DVD läsare/brännare
ASUS Wifi kort
Extra Fractal fläktar i front och golv.
Äkta Windows 10 Pro

Dator 2. 1500kr
Chassi: Fractal Design Core 1000
Moderkort: Gigabyte GA-78LMT-USB3
Processor: AMD Phenom II x4 965 3.4 GHz
Kylning: Deepcool HTPC 200
Ram: 4 gig ram Corsair DDR3 16000mhz
GPU: GTX MSI 770
PSU: Fractal Design EFFEKT 400W
Lagring: WD Green SSD 120GB
Lagring : 500gb lagring 3,5 hdd
Äkta Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idk123:

Jävlar vad tjatar. Jag ber om ursäkt för det
Har bestämt mig för att påbörja att köpa hem delarna till datoralternativ två som du föreslog, men än så länge endast beställt SSD och moderkortet...

Hittade nu idag en annons på två följande datorer, finns det något där som är värt att lägga pengar på och plocka delar ifrån som skulle motsvara samma prestanda som för någon av delarna som du föreslagit eller är det bara gammalt bråte?!:
Dator 1. 2500kr
Chassi: Fractal Define ATX
Moderkort: p8z68-v pro gen3 UEFI
Processor: i5 2500K
Kylning: Corsair h60 vattenkylning
Ram: 4 gig ram Kingston DDR3 1600mhz
GPU: GTX MSI 970 4 gb gaming
PSU: XFX Pro Series 750W 80+ Bronze
Lagring: 115gb SSD
Lagring: 1tb lagring 3,5 hdd
Ljudkort Creative X-Fia audio
DVD läsare/brännare
ASUS Wifi kort
Extra Fractal fläktar i front och golv.
Äkta Windows 10 Pro

Dator 2. 1500kr
Chassi: Fractal Design Core 1000
Moderkort: Gigabyte GA-78LMT-USB3
Processor: AMD Phenom II x4 965 3.4 GHz
Kylning: Deepcool HTPC 200
Ram: 4 gig ram Corsair DDR3 16000mhz
GPU: GTX MSI 770
PSU: Fractal Design EFFEKT 400W
Lagring: WD Green SSD 120GB
Lagring : 500gb lagring 3,5 hdd
Äkta Windows 10 Pro

Dator 1 är mer prisvärd, GTX 970 är ett skapligt grafikkort. Men processorn är riktigt gamla, den kan hänga med om man överklockar den och spelet inte vill ha mer en 4 kärnor. Tror inte du kommer bli nöjd i warzone med någon av dom.

Tror det är dumsnålt att köpa en sån. Du kommer vilja uppgradera snabbt från dom med.

Om du höger budget med någon tusenlapp kan du hitta datorer som hänger med betydligt bättre. Leta efter efter tex i7, helst med DDR4 (typ 6700(k)) annars 4790(k) och sen ett GTX 980(ti), 1060 eller 1070. Så klarar du dagens spel helt okej, och även lite framtida spel. Borde gå att hitta runt 4000kr.

(Alternativt köp nytt som dom länkade ovan)

Edit läste lite snabbt, såg inte att du redan köpt. Fortsätt bygga på det, svårt att hitta gamla datorer att plocka grejer ifrån. Är bara chassi och PSU som lär vara intressant. DDR4 ram går också att skaffa beggat, men är rätt billigt nytt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idk123:

Jävlar vad tjatar. Jag ber om ursäkt för det
Har bestämt mig för att påbörja att köpa hem delarna till datoralternativ två som du föreslog, men än så länge endast beställt SSD och moderkortet...

Hittade nu idag en annons på två följande datorer, finns det något där som är värt att lägga pengar på och plocka delar ifrån som skulle motsvara samma prestanda som för någon av delarna som du föreslagit eller är det bara gammalt bråte?!:

Dator 1. 2500kr
Chassi: Fractal Define ATX 500:-
Kylning: Corsair h60 vattenkylning 100:-
GPU: GTX MSI 970 4 gb gaming 500:-
PSU: XFX Pro Series 750W 80+ Bronze 500:-
Lagring: 115gb SSD 150:-
Lagring: 1tb lagring 3,5 hdd 500:-
DVD läsare/brännare 50:-
ASUS Wifi kort 100:-
Extra Fractal fläktar i front och golv. 200:-

Dator 2. 1500kr
Chassi: Fractal Design Core 1000 300:-
GPU: GTX MSI 770 250:-
PSU: Fractal Design EFFEKT 400W 300:-
Lagring: WD Green SSD 120GB 150:-
Lagring : 500gb lagring 3,5 hdd 250:-

Tog bort delar som är mest bråte även om det kan ge några kronor om du hittar rätt köpare.
Du går nog back på att köpa för att plocka delar om du inte kan använda övriga delar till något, men du kan nog få nytta av 2000:- delar från dator 1 och 1250:- delar från dator 2.

Med tanke på hur grafikkortsmarknaden ser ut just nu så är nog GTX 970 värt en hel del.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hamsterbur! Kom ihåg julpynt till den lille så han får ha det mysigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Dator 1. 2500kr
Chassi: Fractal Define ATX 500:-
Kylning: Corsair h60 vattenkylning 100:-
GPU: GTX MSI 970 4 gb gaming 500:-
PSU: XFX Pro Series 750W 80+ Bronze 500:-
Lagring: 115gb SSD 150:-
Lagring: 1tb lagring 3,5 hdd 500:-
DVD läsare/brännare 50:-
ASUS Wifi kort 100:-
Extra Fractal fläktar i front och golv. 200:-

Dator 2. 1500kr
Chassi: Fractal Design Core 1000 300:-
GPU: GTX MSI 770 250:-
PSU: Fractal Design EFFEKT 400W 300:-
Lagring: WD Green SSD 120GB 150:-
Lagring : 500gb lagring 3,5 hdd 250:-

Tog bort delar som är mest bråte även om det kan ge några kronor om du hittar rätt köpare.
Du går nog back på att köpa för att plocka delar om du inte kan använda övriga delar till något, men du kan nog få nytta av 2000:- delar från dator 1 och 1250:- delar från dator 2.

Med tanke på hur grafikkortsmarknaden ser ut just nu så är nog GTX 970 värt en hel del.

Hej igen! Guess who... ursäkta tjatet

Har börjat beställa hem delarna nu. AMD RYZEN 3 3100 fanns billigt på Amazon men slut på lager. Om man ska leta efter andra processorer för cirka samma kostnad? Hur tänker man där, med kärnor och trådar - så att jag inte beställer något dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idk123:

Hej igen! Guess who... ursäkta tjatet

Har börjat beställa hem delarna nu. AMD RYZEN 3 3100 fanns billigt på Amazon men slut på lager. Om man ska leta efter andra processorer för cirka samma kostnad? Hur tänker man där, med kärnor och trådar - så att jag inte beställer något dåligt.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/amdsoc...

Är den här ett vettigt köp?