Blivit lurad på en PS5, finns det något sätt att få tillbaka pengarna?

Permalänk

Blivit lurad på en PS5, finns det något sätt att få tillbaka pengarna?

Vad kan man göra ifall jag blivit lurad? har både personens adress och bild id-handlingen. Tänkte köpa ett Playstation 5 Via Facebook, där personen begärde 7125kr totalt för playstation 5 med frakt, då jag bor i Stockholm och säljaren bor i Malmö. Jag kan inte direkt åka till personen då det är för lång avstånd.
Vad kan jag göra? snälla hjälp, finns det något sätt att få tillbaka pengarna eller något man kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Vad kan man göra ifall jag blivit lurad? har både personens adress och bild id-handlingen. Tänkte köpa ett Playstation 5 Via Facebook, där personen begärde 7125kr totalt för playstation 5 med frakt, då jag bor i Stockholm och säljaren bor i Malmö. Jag kan inte direkt åka till personen då det är för lång avstånd.
Vad kan jag göra? snälla hjälp, finns det något sätt att få tillbaka pengarna eller något man kan göra?

Hur vet du att du blivit lurad!?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Vad kan man göra ifall jag blivit lurad? har både personens adress och bild id-handlingen. Tänkte köpa ett Playstation 5 Via Facebook, där personen begärde 7125kr totalt för playstation 5 med frakt, då jag bor i Stockholm och säljaren bor i Malmö. Jag kan inte direkt åka till personen då det är för lång avstånd.
Vad kan jag göra? snälla hjälp, finns det något sätt att få tillbaka pengarna eller något man kan göra?

Polisanmäl.

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Hur vet du att du blivit lurad!?

han skulle skicka bild på kvitto, men blockerade istället mig på Facebook, då jag inte längre kan komma åt hans profil via Facebook

Permalänk
Skrivet av TobbeG92:

Polisanmäl.

går det att få tillbaka pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

går det att få tillbaka pengarna?

Enda sättet är nog om du besöker personen och tar tillbaka dina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Vad kan man göra ifall jag blivit lurad? har både personens adress och bild id-handlingen. Tänkte köpa ett Playstation 5 Via Facebook, där personen begärde 7125kr totalt för playstation 5 med frakt, då jag bor i Stockholm och säljaren bor i Malmö. Jag kan inte direkt åka till personen då det är för lång avstånd.
Vad kan jag göra? snälla hjälp, finns det något sätt att få tillbaka pengarna eller något man kan göra?

Polisanmälan och meddela personen att du polisanmält denne, finns inte så mycket mer att göra om du inte tänker ta saken i egna händer och åka ner och hämta dina pengar från hen.

Och som någon redan påpekat, sannolikheten att det är den korrekta id-handlingen du sett är ju låg, men polisen kan ju fortfarande gräva rätt på vem det är bakom kontot om denna blåst tillräckligt många för att väcka polisens intresse.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av LebronJames23:

går det att få tillbaka pengarna?

Polisanmäla direkt, och hoppas på att ditt försäkringsbolag kanske vill ersätta dig längre fram om du har schysst försäkring?

Tänker spontant att det ID du fått ta del absolut inte är gärningsmannens, utan kanske någon målvakt eller rakt av bara en identitet han använder i kriminellt syfte som tillhör ett annat offer eller sådär. Det vore gränslöst idiotiskt att göra som han gjort annars.

Polisanmäl och hoppas på det bästa såklart, men du bör nog tyvärr förbereda dig på att den där snubben härjar fritt och att dina pengar är borta... Beklagar verkligen!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

går det att få tillbaka pengarna?

Du kan alltid stalka lite på nätet, kolla exempelvis mrkoll.se.
Se om hen har någon sambo - testa ringa den personen och berätta.
Du kan skapa ett nytt facebook konto och försöka få kontakt igen, kanske t.o.m. se om han försöker sälja det ytterligare en gång till dig på nya kontot, kanske du har en chans att få ut än mer info om personen eftersom denna tror han har ett nytt offer.

Det är ytterst tråkigt att bli scammad på det här sättet, men ärligt talat är jag förvånad att inte fler har rapporterat det hela. Tänker att det är sån hysteri och många som vill köpa, så det är nog relativt enkelt att exploita folk i detta läge dessvärre :/

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Polisanmälan och meddela personen att du polisanmält denne, finns inte så mycket mer att göra om du inte tänker ta saken i egna händer och åka ner och hämta dina pengar från hen.

Och som någon redan påpekat, sannolikheten att det är den korrekta id-handlingen du sett är ju låg, men polisen kan ju fortfarande gräva rätt på vem det är bakom kontot om denna blåst tillräckligt många för att väcka polisens intresse.

nej har personens, swish, adress och bild på pass, så tror att det är en riktig person

Permalänk
Skrivet av Leffe_Sweden:

Polisanmäla direkt, och hoppas på att ditt försäkringsbolag kanske vill ersätta dig längre fram om du har schysst försäkring?

Tänker spontant att det ID du fått ta del absolut inte är gärningsmannens, utan kanske någon målvakt eller rakt av bara en identitet han använder i kriminellt syfte som tillhör ett annat offer eller sådär. Det vore gränslöst idiotiskt att göra som han gjort annars.

Polisanmäl och hoppas på det bästa såklart, men du bör nog tyvärr förbereda dig på att den där snubben härjar fritt och att dina pengar är borta... Beklagar verkligen!

personen har swish kopplat till namnet och en adress

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

nej har personens, swish, adress och bild på pass, så tror att det är en riktig person

Finns ju varianten att man låter person A swisha riktiga personen B där personen B sen skickar varan till bedragare C... och då A och B bägge blivit blåsta.

Men polisanmäla och ring sen personen vars nummer du har och berätta att du gjort polisanmälan, så får du reda på om det är bedragaren själv eller ytterligare en person blivit blåst i andra ändan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem

@LebronJames23 Bröt ut din fråga till en egen tråd då diskussionen ej hör hemma i PS5-tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ring hans föräldrar, sedan hans jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Vad kan man göra ifall jag blivit lurad? har både personens adress och bild id-handlingen. Tänkte köpa ett Playstation 5 Via Facebook, där personen begärde 7125kr totalt för playstation 5 med frakt, då jag bor i Stockholm och säljaren bor i Malmö. Jag kan inte direkt åka till personen då det är för lång avstånd.
Vad kan jag göra? snälla hjälp, finns det något sätt att få tillbaka pengarna eller något man kan göra?

Var med om samma sak på en blocketannons där de skicka ID-handling, kontrakt osv. Kändes säkert helt enkelt. Var ju en betydligt mindre summa än din dock (ca 2000kr). Den här killen hade typ avregistrerat sig som svensk haha. Men om du fått hans ID-kort + det stämmer överens med swish eller hur du nu så är det ju relativt säkert att det är samma person iaf.

Polisanmälan är det enda rätta. Blev uppringd ca 3 månader efter polisanmälan om att skicka saker till polisen osv så bevisligen jobbar det på sådant här också även om det tar tid att utreda och knappast är prio 1.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av h051n:

Ring hans föräldrar, sedan hans jobb.

Tveksamt om sådana här killar jobbar öht. Å föräldrarna bryr sig sällan. Men värt ett försök.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Inaktiv

Polisanmäl.

Min syster är bedragerska, och bedrog en kille på blocket på 2000 kr. Han polisanmälde, swish hade använts och de kunde givetvis få tag på henne direkt. Tingsrätten tog hand om det och hon fick dagsböter + skadestånd att betala tillbaka.

Men att få tillbaka pengarna nu direkt, det kan du förmodligen glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Var med om samma sak på en blocketannons där de skicka ID-handling, kontrakt osv. Kändes säkert helt enkelt. Var ju en betydligt mindre summa än din dock (ca 2000kr). Den här killen hade typ avregistrerat sig som svensk haha. Men om du fått hans ID-kort + det stämmer överens med swish eller hur du nu så är det ju relativt säkert att det är samma person iaf.

Polisanmälan är det enda rätta. Blev uppringd ca 3 månader efter polisanmälan om att skicka saker till polisen osv så bevisligen jobbar det på sådant här också även om det tar tid att utreda och knappast är prio 1.

Det dom gör i en del fall numer är:

B säljer en vara, bedragare C kontaktar B och vill köpa men kräver kopia av ID-handling innan betalning.
C har annons uppe på detsamma som B säljer.
A kontaktar C och vill köpa, ber om kopia av ID-handling, C skickar B’s ID-handling och mobilnummer för swish
C har berättat för B att hen inte har pengarna just nu utan har bett en polare swisha (som då är A i det här fallet)
När B har fått betalat så skickar B varan till C.

Både säljare och köpare har alltså blivit blåsta av bedragaren.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det dom gör i en del fall numer är:

B säljer en vara, bedragare C kontaktar B och vill köpa men kräver kopia av ID-handling innan betalning.
C har annons uppe på detsamma som B säljer.
A kontaktar C och vill köpa, ber om kopia av ID-handling, C skickar B’s ID-handling och mobilnummer för swish
C har berättat för B att hen inte har pengarna just nu utan har bett en polare swisha (som då är A i det här fallet)
När B har fått betalat så skickar B varan till C.

Både säljare och köpare har alltså blivit blåsta av bedragaren.

Risken där är väl om B blir anmäld men kan visa att han skickat varan till C. Alltid kvitton på det man skickar med andra ord. Hade en annan som sålde en sak som fick en ytterst liten summa i förskott (försumbar, typ 400kr). Skickade aldrig varan men fick tillbaka pengarna. Efter löning, konstigt nog. Insåg sen att det var ett litet räntefritt lån han tagit innan lönen. Han trodde jag inte skulle bry mig men sa att jag polisanmälde honom också, skrev ett meddelande och han hotade med att "stämma mig för psykiskt lidande" haha. Han verkade inte vara det minsta bekrymrad om att varan värd 10K som han "skickat" inte alls dykt upp. Sen skulle han skicka ett kvitto men insåg 2 dagar senare att han betalat frakten från Postnord eller vad det nu var svart... haha. Riktig lirare. Hoppas han blev skrämd och inte gör samma sak igen iaf. Brukar skicka ett meddelande då och då att jag vill ha kontakt med hans "jurist" som han känner för att få honom lite skrämd.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Skrivet av h051n:

Ring hans föräldrar, sedan hans jobb.

Vet inte hur jag ska nå hans föräldrar eller jobb :C

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Vet inte hur jag ska nå hans föräldrar eller jobb :C

Om annonsen finns kvar så be en vän till dig bli intresserad och bli vän med honom. Då får ni tillgång till hans profil igen och kan hitta information om sådana intressanta personer som ni kan kontakta.

Men ta alla uppgifter och polisanmäl. Så läng personen inte gjorde en one-off för lite snabba cash kommer polisen till slut slå ihop det med andra fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

han skulle skicka bild på kvitto, men blockerade istället mig på Facebook, då jag inte längre kan komma åt hans profil via Facebook

Skickade du alltså pengar innan du fick se kvittot?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Skickade du alltså pengar innan du fick se kvittot?

kvittot syntes på bilden med konsolen

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om annonsen finns kvar så be en vän till dig bli intresserad och bli vän med honom. Då får ni tillgång till hans profil igen och kan hitta information om sådana intressanta personer som ni kan kontakta.

Men ta alla uppgifter och polisanmäl. Så läng personen inte gjorde en one-off för lite snabba cash kommer polisen till slut slå ihop det med andra fall

hans profil hade inge användbar information bara skräppost typ

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Polisanmäl.

Min syster är bedragerska, och bedrog en kille på blocket på 2000 kr. Han polisanmälde, swish hade använts och de kunde givetvis få tag på henne direkt. Tingsrätten tog hand om det och hon fick dagsböter + skadestånd att betala tillbaka.

Men att få tillbaka pengarna nu direkt, det kan du förmodligen glömma.

var det en svår process? tog det långtid eller kanske 1 månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

hans profil hade inge användbar information bara skräppost typ

Har du försökt kontakta via swish-numret? Dels om det är så att han använder någon annas uppgifter så blir du varse om det kanske, eller att du skrämmer upp han om du säger att du ska polisanmäla.

Permalänk

Uppdatering om situationen

Har kontaktat polis och gjort en anmälan, fick även något typ av nummer jag ska ge till min bank imorgon, får hoppas att skiten löser sig snart :C
Känns ganska skit att det finns sånt folk som är 23+år och lurar folk på pengar, de är bara parasiter som inte kan tjäna pengar på ett moraliskt sätt. :CCCCCCCCCCC

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har du försökt kontakta via swish-numret? Dels om det är så att han använder någon annas uppgifter så blir du varse om det kanske, eller att du skrämmer upp han om du säger att du ska polisanmäla.

swish numret stämmer överens med de uppgifter han nämnde till mig, nämnde ett flertal gånger att jag skulle polisanmäla men han verkade inte bry sig, kontakta hans fru men hon verkar ligga på samma låga nivå som han, då hon inte svarade på något och blockerade istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Har kontaktat polis och gjort en anmälan, fick även något typ av nummer jag ska ge till min bank imorgon, får hoppas att skiten löser sig snart :C
Känns ganska skit att det finns sånt folk som är 23+år och lurar folk på pengar, de är bara parasiter som inte kan tjäna pengar på ett moraliskt sätt. :CCCCCCCCCCC

Ja ett tips är ju att aldrig betala förskott, om du nu ska handla på Blocket så gör det lokalt face to face där du kan kontrollera varan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Ja ett tips är ju att aldrig betala förskott, om du nu ska handla på Blocket så gör det lokalt face to face där du kan kontrollera varan.

yes! tänkte aldrig på det under stunden kanske lite dumt gjort av mig. ska aldrig göra affärer via nätet ifall det inte är via tradera eller blocket.