DNS-servern svarar inte, datorn problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kopplat förbi routern?

Förlåt men förstår inte vad du menar. Jag har kopplat internetkabeln i routern och i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåkatt:

Förlåt men förstår inte vad du menar. Jag har kopplat internetkabeln i routern och i datorn.

Fungerar det när du kopplar kabeln direkt till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fungerar det när du kopplar kabeln direkt till datorn?

Det är 4g, så det sitter inte i väggen utan luftburet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåkatt:

Det är 4g, så det sitter inte i väggen utan luftburet.

Ok, gör en fabriksåterställning av routern för att ta bort det du lagt till själv så fungerar det nog.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Petterk: Det har han enl. #18748755.

Blåkatt: Hur ser inställningar ut i routern? har du annan dator/mobil att pröva och se om det funkar? (Du lär ha prövat och jag missat det..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Petterk: Det har han enl. #18748755.

Blåkatt: Hur ser inställningar ut i routern? har du annan dator/mobil att pröva och se om det funkar? (Du lär ha prövat och jag missat det..)

Men har kör ju fortfarande med egna inställningar?

Är det en router från operatören ring din operatör för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ok, gör en fabriksåterställning av routern för att ta bort det du lagt till själv så fungerar det nog.

Det har jag testat och fungerar tyvärr inte.

Skrivet av tcntad:

Petterk: Det har han enl. #18748755.

Blåkatt: Hur ser inställningar ut i routern? har du annan dator/mobil att pröva och se om det funkar? (Du lär ha prövat och jag missat det..)

Jag har bara min mobil och den datorn att testa på och wifi från routern fungerar på mobilen. Jag tänker att det kanske är lika bra att testa nytt nätverkskort om det kan vara problemet?

Skrivet av Petterk:

Men har kör ju fortfarande med egna inställningar?

Är det en router från operatören ring din operatör för hjälp.

Det är det inte tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåkatt:

Jag testade just det (borde jag ha gjort tidigare) men ingen förändring. Tack för tipset i alla fall.

Ojdå, slarvfel...! Nu när jag ändrar till 8.8.4.4 så får jag en varning, står "Flera standard-gateways är till för att ge redundans på ett enda nätverk (såsom ett intranät eller internet). De fungerar inte korrekt när dessa gateways är på två olika nätverk som inte är direkt anslutna (om t.ex en gateway är på ditt intranät och den andra på internet ). Vill du spara den här konfigurationen?"
?

När jag pingar 8.8.8.8 får jag detta:
https://ibb.co/K6wqFzw
Med www.google.se får jag detta "ping request could not find host www.google.se. Please check the name and try again." Hmm.

Jag tror inte jag har pillat på något där, haha. Så det bör vara till routern. Får detta:
https://ibb.co/Z2BCg6R

Men det svaret så har du internet men ingen DNS. Så då har du 2 alternativ. Har du bara En enhet i hela huset som ska använda anslutningen så sätt en egen DNS som du gjort tidigare, OBS bara dns inte resten i windows. Och ex på dns 8.8.8.8 iom du fick svar därifrån så vet vi att det fungerar samt kanske 1.1.1.1 för att få 2 olika leverantörer.

Är det mer än En enhet så är det enklast att du ändrar i routern. Logga in på den enligt instruktion ifrån leverantören/tillverkare av routern. Det är inte under WAN du ska ändra utan under "LAN/DHCP"- nånting Så kan du där sätta egna DNSer. Och förslagsvis samma som ovan. Så ska det fungera. Skulle det mot all förmodan inte fungera så har du något program installerat på datorn som lägger sig i och fuckar upp allt för dig.

Som ett exempel (så du får lite hum om hur det kan se ut):
https://www.tp-link.com/us/user-guides/archer-mr600_v1/chapte...
Under rubriken "4.2 Use the 4G LTE Router as a DHCP Server" på den sidan så har du ett ex hur det kan se ut. Då är det primary och secondary DNS du ska ändra på.

Enklast är om du startar om datorn efter det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåkatt:

Jag testade just det (borde jag ha gjort tidigare) men ingen förändring. Tack för tipset i alla fall.

Ojdå, slarvfel...! Nu när jag ändrar till 8.8.4.4 så får jag en varning, står "Flera standard-gateways är till för att ge redundans på ett enda nätverk (såsom ett intranät eller internet). De fungerar inte korrekt när dessa gateways är på två olika nätverk som inte är direkt anslutna (om t.ex en gateway är på ditt intranät och den andra på internet ). Vill du spara den här konfigurationen?"
?

När jag pingar 8.8.8.8 får jag detta:
https://ibb.co/K6wqFzw
Med www.google.se får jag detta "ping request could not find host www.google.se. Please check the name and try again." Hmm.

Jag tror inte jag har pillat på något där, haha. Så det bör vara till routern. Får detta:
https://ibb.co/Z2BCg6R

Det verkar som du istället för att lägga in DNS har ändrat standardgateway.
Ta bort nätverksinställningarna i din dator och gör om, det enda du ska ha är DHCP. I övrigt låter det som du har något skumt i hosts-filen eller brandvägg. Men om din telefons internetförbindelse inte fungerar om den inte har mobilt data aktiverat så är det något fel på routern.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blåkatt:

jag ska testa det andra imorgon också.

Har du testat nätverksåterställning ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Men det svaret så har du internet men ingen DNS. Så då har du 2 alternativ. Har du bara En enhet i hela huset som ska använda anslutningen så sätt en egen DNS som du gjort tidigare, OBS bara dns inte resten i windows. Och ex på dns 8.8.8.8 iom du fick svar därifrån så vet vi att det fungerar samt kanske 1.1.1.1 för att få 2 olika leverantörer.

Är det mer än En enhet så är det enklast att du ändrar i routern. Logga in på den enligt instruktion ifrån leverantören/tillverkare av routern. Det är inte under WAN du ska ändra utan under "LAN/DHCP"- nånting Så kan du där sätta egna DNSer. Och förslagsvis samma som ovan. Så ska det fungera. Skulle det mot all förmodan inte fungera så har du något program installerat på datorn som lägger sig i och fuckar upp allt för dig.

Som ett exempel (så du får lite hum om hur det kan se ut):
https://www.tp-link.com/us/user-guides/archer-mr600_v1/chapte...
Under rubriken "4.2 Use the 4G LTE Router as a DHCP Server" på den sidan så har du ett ex hur det kan se ut. Då är det primary och secondary DNS du ska ändra på.

Enklast är om du startar om datorn efter det.

Tack, jag ska försöka testa detta. Ska jag först ta bort det jag ändrade tidigare då ? När jag ändrade DNS på windows menar jag.

Skrivet av pv2b:

Har du testat nätverksåterställning ännu?

Jag tror det (jag säger tror för att det inte ser ut exakt som du beskrev men jag hittade ett ställe jag kunde återställa under nätverksinställningar). Ingen skillnad ännu.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det igen! Är helt förvirrad. Det enda jag gjorde var att ta bort de DNS-servrar jag bytte via windows (8.8.8.8 och 8.8.4.4) och sedan lägga till dem igen. Sedan startade jag ännu en gång om routern, det vanliga. Det verkar tveksamt att det skulle ha löst det så jag vet verkligen inte vad som löste det. Jag hoppas bara att det fortsätter fungera nu.
Tack så mycket för all hjälp oavsett!