Finns det intresse för beg HDDs idag?

Permalänk
Medlem

Finns det intresse för beg HDDs idag?

Funderar på att uppgradera mina HDDs (4 TB) i min Nas med nya lite större diskar då utrymmet börjar ta slut. Nu kostar diskar en hel, så jag undrar bara om det finns intresse att köpa begagnade diskar nu för tiden eller man kanske bara ska slänga dem?

De har ju gått rätt många timmar (strax över 46000 timmar) men kan det tänkas att de går att sälja ändå?

Permalänk
Medlem

Det beror väl lite på priset.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

ok, kan man tänka sig 250 spänn stycket eller vad tror ni? det är för övrigt WD40EFRX det handlar om.

Permalänk
Avstängd

Eftersom det inte är SMR diskar så får du nog mer än 250kr i alla fall på tradera.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Å fanken, ja då kan det vara lönt att lägga lite tid på när jag väl uppgraderat.

Tack för all input.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar säljer förvånansvärt bra på andrahandsmarknaden!
Ibland har jag sett hetsig budgivning gå över nypris på en likvärdig disk, folk är som gamar och vissa har inte så bra koll på priser.

Jag tror att du kommer att få minst 500kr per disk och kanske så mycket som 900kr om budgivningen drar iväg.

Om du vill vara snäll och ärlig så lägger du upp SMART data på disken i annons och skriver hur länge den gått, få brukar göra det.

Och som vanligt med diskar så var noga med att skriva över all data som du inte vill att någon annan ska ha innan du skickar iväg den.

Permalänk
Medlem

Visst finns det intresse för det. Studenter och arbetslösa som vänder på varenda krona är ofta beredda att ta risken för att spara nån hundring eller två. Data recovery firmor är också ibland intresserade av diskar för att de vill ha tag på kretsarna som kan komma väl till plats i deras arbete med att återställa data. Sen är också sådana som inte ska förvara kritisk data också intresserade (dock då av större diskar) tex fildelare, gamers som ska ha disk för spel som inte spelas så ofta samt icke att förglömma sådana som har stora Pr0nsamlingar etc

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

samt icke att förglömma sådana som har stora Pr0nsamlingar etc

En rolig grej man kan göra om man säljer en disk är att man formaterar den och lägger in en fin samling på den, helst så stor att den fyller nästan hela disken.