Teslas rusning på börsen får bolaget att sniffa på indexet S&P 500

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men den uträkningen gäller väl lika bra för andra elbilar och även liknande många hybrider också?

Bara för att det inte finns många som gör vettiga elbilar betyder väl inte att Tesla gör något fel?

Du kan få elda dina dinosaurer allt du vill, men detta är inte en skattelättnad för tesla, det är en lättnad för elbilar

Uträkningen var ett svar på påståendet att Volvo subventioneras mer än Tesla.

Ett subvention är en subvention, oavsett anledningen man hittat på att Teslan får den.
Det inte klokt att så dyra bilar subventioneras.

Diselbilar går förresten att köra på HVO, medan konfliktmetallerna i ditt batteri troligen bryts av kongolesiska barn som dör i förtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Uträkningen var ett svar på påståendet att Volvo subventioneras mer än Tesla.

Ett subvention är en subvention, oavsett anledningen man hittat på att Teslan får den.
Det inte klokt att så dyra bilar subventioneras.

Diselbilar går förresten att köra på HVO, medan konfliktmetallerna i ditt batteri troligen bryts av kongolesiska barn som dör i förtid.

Jag har inte mer litiumbatterier än dig troligen då det endast rör sig om några laptops och mobiler så konfliktmetallerna kan du själv svara för

Jag håller för övrigt med om att sådana lyxprodukter knappast bör få subventioneras, men här står vi ändå... känns dock bättre på många sett att tesla ökar så att andra blir tvungna att också sluta elda dinosaurier tillslut, dock gör jag det friskt själv så kanske inte ska klaga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Offerkoftan och "sådana som du" - samtidigt. Tummen upp.

Bra fortsättning av vår så kallade dialog.

Men visst, hade du räknat på saken eller bara känt dig elbilskränkt när någon skrev att du blev subventionerad?

För jag tänker såhär...

Årsskatt
Tesla 3 : 360kr
S90 T5: 8 330kr
S90 D5: 9 928kr

Drivmedelsskatt
Tesla 3: 1,6 KWh/mil * 1500 mil * 0,439 kr = 1053 kronor
S90 T5: 0,67 liter * 1500 mil * 9,34kr = 9 386,7kronor
S90 D5: 0,54 liter * 1500 mil * 7,70kr = 6 237 kronor

Summering:
Tesla 3: 1 413kr / år i skatt
S90 T5: 17 716kr / år i skatt
S90 D5: 16 165kr / år i skatt

Kikar vi på förmånsvärde:
Tesla 3 (669k inköpspris): 4 285kr/månad eller 51 423 kr/år
S90 T5 (453k inköpspris): 6 292 kr/månad eller 75 506 kr/år
S90 D5 (502k inköpspris): 7 257 kr/månad eller 87 087 kr/år

Och Teslan får en inköpssubvention på 60lax som grädde på moset.

Hur räknar du?

Volvos Polestar 2 och Tesla Model 3 Long range har samma årsskatt, samma förmånsvärde och samma miljöbilspremie.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Offerkoftan och "sådana som du" - samtidigt. Tummen upp.

Bra fortsättning av vår så kallade dialog.

Din "dialog" bestående av svar på inlägg med rena personagrepp av typen "Jag tror du har spenderat för myclet tid på elbilsforum."?

#18526950

Seriöst. Verkligen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Diselbilar går förresten att köra på HVO, medan konfliktmetallerna i ditt batteri troligen bryts av kongolesiska barn som dör i förtid.

Jag har inget principiellt emot dieselbilar (är ingen sk. uttalad "miljövän" eller miljöpartist, och vi har själva en ny fet Merca med en stor kraftfull dieselmotor med bi-turbo). I rätt sammanhang så har de fortfarande ett välmotiverat användningsområde.

Däremot så även med moderna partikelfilter, så släpper diesel fortfarande ut mer skadliga och cancerogena partiklar än vad bensinbilar gör, vilket är en nackdel för barn och andra som växer upp i centrala delar av storstäder. Där är ju av hälsosynpukt för människor andra drivmedel helt klart att föredra, eller ännu hellre helt utsläppsfria bilar (som tex. elbilar, men finns även andra alternativ).

Gällande "kongolesiska barn som dör i förtid" så har jag arbetat utomlands i en massa år för oljeindustrin, och det kan vara intressant att veta att det används en massa kobolt och andra konfliktämnen även inom petrokemin. Det är inte så många som känner till det. Faktum är att oljeindustrin tillsammans använder mer kobolt för framställning av fossilbränslen än vad hela den globala batteriindustrin (dvs. inte enbart för bilar) gör sammanlagt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Så, väntan har varit länge nu. Mycket längre än vad jag trodde och hoppades på. Men den 21 december så läggs TSLA till S&P 500, möjligtvis så kan halva företaget läggas till redan den 14 december och resterande den 21. Detta för att det lilla nystartade bilföretaget har vuxit på sig lite, väldigt ovanligt att företag hinner bli så högt värderade på börsen innan de blir inkluderade på listan.

Detta betyder, att from idag och fram till den 21 december så kommer efterfrågan öka på TSLA-aktierna. I runda slängar, runt 50 miljarder dollar är den minsta summan om fonderna, som utgår ifrån S&P 500-listan, behöver täcka. Detta för att TSLA´värde viktat mot de övriga företagen på listan motsvara 1.1% av det totala värdet, alltså måste fonderna göra vad dom kan för att nå upp till den mängden i sina fonder. Jag gissar att priset på TSLA kommer stiga den närmsta tiden.

Sedan, några dagar efter nyår, när Tesla redovisar att de sålt runt 200.000 bilar i fjärde kvartalet så kommer aktien stiga än mer. Detta för att folk kommer inte kunna förstå hur det kan vara sådan efterfrågan på Tesla och att företaget klarar av att producera den mängden i ett kvartal. Det blir en rejäl höjning från bästa kvartalet hittills, 139.000 tredje kvartalet 2020.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Så, väntan har varit länge nu. Mycket längre än vad jag trodde och hoppades på. Men den 21 december så läggs TSLA till S&P 500, möjligtvis så kan halva företaget läggas till redan den 14 december och resterande den 21. Detta för att det lilla nystartade bilföretaget har vuxit på sig lite, väldigt ovanligt att företag hinner bli så högt värderade på börsen innan de blir inkluderade på listan.

Detta betyder, att from idag och fram till den 21 december så kommer efterfrågan öka på TSLA-aktierna. I runda slängar, runt 50 miljarder dollar är den minsta summan om fonderna, som utgår ifrån S&P 500-listan, behöver täcka. Detta för att TSLA´värde viktat mot de övriga företagen på listan motsvara 1.1% av det totala värdet, alltså måste fonderna göra vad dom kan för att nå upp till den mängden i sina fonder. Jag gissar att priset på TSLA kommer stiga den närmsta tiden.

Sedan, några dagar efter nyår, när Tesla redovisar att de sålt runt 200.000 bilar i fjärde kvartalet så kommer aktien stiga än mer. Detta för att folk kommer inte kunna förstå hur det kan vara sådan efterfrågan på Tesla och att företaget klarar av att producera den mängden i ett kvartal. Det blir en rejäl höjning från bästa kvartalet hittills, 139.000 tredje kvartalet 2020.

Har du nån källa på prognosen för antal sålda bilar? Kan inte hitta något och skulle vilja läsa.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på flera källor och gjort en egenhändig summering. Hur trovärdig man tycker att det är, är ju helt upp till var och en.
Men jag skulle säga att Rob Maurer, Tesla Daily har väldigt trovärdiga siffror som han baserar sina prognoser på.

https://youtu.be/ujd5GRrS1jw - är väl den med tydligast siffror att gå på.

Det är ju främst produktionsökningen i Shanghai som gör att de kommer närma sig 200.000 tillverkade i fjärde kvartalet. Jag tänker mig också att Shanghai kommer igång med Model Y under December.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Jag har tittat på flera källor och gjort en egenhändig summering. Hur trovärdig man tycker att det är, är ju helt upp till var och en.
Men jag skulle säga att Rob Maurer, Tesla Daily har väldigt trovärdiga siffror som han baserar sina prognoser på.

https://youtu.be/ujd5GRrS1jw - är väl den med tydligast siffror att gå på.

Det är ju främst produktionsökningen i Shanghai som gör att de kommer närma sig 200.000 tillverkade i fjärde kvartalet. Jag tänker mig också att Shanghai kommer igång med Model Y under December.

Tack ska kolla in det!

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Well - nu visade det sig att jag hade fel. Det blev inga 200.000 levererade bilar i december 2020, det verkar enbart ha levererats 180.570 bilar. Jag var helt övertygad om att Model Y skulle börja levereras från Shanghai redan i december, så blev det uppenbarligen inte. Det kommer att levereras från och med nu i Januari. Det snurrar ett rykte om att det blev 100.000 beställningar av Model Y när Tesla uppdaterade priset inför premiären, sänkte priset nästan 30% (gissar att de gjorde så för att inte döda försäljningen på Model 3).

Men, Tesla levererade 499.550 bilar 2020. Kan justeras lite uppåt när de sammanställt allt till kvartalsrapporten. 509.737 bilar totalt tillverkade för året. Det kommer säkert finnas de som anser att Tesla inte lyckades med sitt mål, men jag skulle säga att de mycket väl klarar sitt mål för 2020. Ett mål som Elon satte 2014 och höll kvar vid även fast båda fabrikerna som tillverkar bilar har varit stängda ett antal veckor under året. Det handlar om ca: 40% fler bilar än 2019, undra om det är någon annan biltillverkare som ökat sin försäljning i år?

Att aktien nu ligger på 705$ (88$ för ett år sedan), efter delningen visar att marknaden har förstått vad som kommer att hända framöver.

För 2021 kommer fabriken i Shanghai öka takten på Model Y så att de kommer tillverka 500.000/550.000 bilar i år. Freemont kommer fortsätta tillverka bilar i samma storleksordning. Fabriken i Berlin kommer att komma igång till sommaren och leverera Model Y i Europa. Fabriken i Texas kommer att komma igång till Hösten. Som den optimist jag är, så är jag helt övertygad om att Tesla kommer bygga och leverera ca: 1 miljon bilar under 2021. Tesla är inte intresserad av att ge stora vinster till aktieägarna, utan kommer fortsätta satsa på utveckling och bygga nya fabriker, så skeptikerna kommer även i år tjata om att Tesla inte kan gå med vinst om de inte säljer utsläppskvoter.

Jag är inte förvånad att det blivit så här, men jag är ändå imponerad att Tesla lyckats trots att vi har haft det 2020 som vi har.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Skrivet av Bart:

Well - nu visade det sig att jag hade fel. Det blev inga 200.000 levererade bilar i december 2020, det verkar enbart ha levererats 180.570 bilar. Jag var helt övertygad om att Model Y skulle börja levereras från Shanghai redan i december, så blev det uppenbarligen inte. Det kommer att levereras från och med nu i Januari. Det snurrar ett rykte om att det blev 100.000 beställningar av Model Y när Tesla uppdaterade priset inför premiären, sänkte priset nästan 30% (gissar att de gjorde så för att inte döda försäljningen på Model 3).

Men, Tesla levererade 499.550 bilar 2020. Kan justeras lite uppåt när de sammanställt allt till kvartalsrapporten. 509.737 bilar totalt tillverkade för året. Det kommer säkert finnas de som anser att Tesla inte lyckades med sitt mål, men jag skulle säga att de mycket väl klarar sitt mål för 2020. Ett mål som Elon satte 2014 och höll kvar vid även fast båda fabrikerna som tillverkar bilar har varit stängda ett antal veckor under året. Det handlar om ca: 40% fler bilar än 2019, undra om det är någon annan biltillverkare som ökat sin försäljning i år?

Att aktien nu ligger på 705$ (88$ för ett år sedan), efter delningen visar att marknaden har förstått vad som kommer att hända framöver.

För 2021 kommer fabriken i Shanghai öka takten på Model Y så att de kommer tillverka 500.000/550.000 bilar i år. Freemont kommer fortsätta tillverka bilar i samma storleksordning. Fabriken i Berlin kommer att komma igång till sommaren och leverera Model Y i Europa. Fabriken i Texas kommer att komma igång till Hösten. Som den optimist jag är, så är jag helt övertygad om att Tesla kommer bygga och leverera ca: 1 miljon bilar under 2021. Tesla är inte intresserad av att ge stora vinster till aktieägarna, utan kommer fortsätta satsa på utveckling och bygga nya fabriker, så skeptikerna kommer även i år tjata om att Tesla inte kan gå med vinst om de inte säljer utsläppskvoter.

Jag är inte förvånad att det blivit så här, men jag är ändå imponerad att Tesla lyckats trots att vi har haft det 2020 som vi har.

Känns som att marknaden börjar prisa in att estimaten kan komma att revideras om man kollar på kursutvecklingen Teslas aktiekurs

Permalänk
Medlem

Efter en tid med lite nedgång och sedan rätt stillastående kurs, så har nu värdet stigit igen. Från runt 800$ till 1070$ för tillfället de senaste 2 veckorna. Marknadens reaktion efter tredje kvartalets resultat är ju intressant. Ska bli intressant att se hur 2022 blir, med 2 nya fabriker som börjar leverera bilar efter nyår.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Skrivet av Bart:

Efter en tid med lite nedgång och sedan rätt stillastående kurs, så har nu värdet stigit igen. Från runt 800$ till 1070$ för tillfället de senaste 2 veckorna. Marknadens reaktion efter tredje kvartalets resultat är ju intressant. Ska bli intressant att se hur 2022 blir, med 2 nya fabriker som börjar leverera bilar efter nyår.

Onekligen, aktien ser vrålstark ut. Inte förvånande kanske med tanke på nyhetssläpp! som att titta på en Netflix-serie....TSLA Diagram

Permalänk
Skrivet av novish123:

Onekligen, aktien ser vrålstark ut. Inte förvånande kanske med tanke på nyhetssläpp! som att titta på en Netflix-serie....TSLA Diagram

VIlken genomklappning, och det ser inte bra ut här nere heller TSLA Kurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av novish123:

VIlken genomklappning, och det ser inte bra ut här nere heller TSLA Kurs

Nu var det USD/BTC du länkade till, men det visar ju ungefär samma bild som TSLA från November framåt.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Nu var det USD/BTC du länkade till, men det visar ju ungefär samma bild som TSLA från November framåt.

Haha, sorry, och du har rätt, båda är ganska bedrövliga att titta på. Rätt länkning här TSLA aktie

Permalänk
Skrivet av novish123:

Haha, sorry, och du har rätt, båda är ganska bedrövliga att titta på. Rätt länkning här TSLA aktie

Dramtiken fortsätter. Herregud TSLA Diagram