SSDs får sämre och sämre hållbarhet

Permalänk

SSDs får sämre och sämre hållbarhet

Som titeln lyder. Jag är faktiskt förvånad över hur lite medveta folk är om hur hållbarheten ständigt minskar och snabbheten och data ökar. Givetvis har tillverkarna försökt dölja det i dunkel med 'nya' typ av mått (läs TBW) för att distansera ett kritiskt tänk baserat på användarmönster. Man kan tycka att DWPD (Disk Writes Per Day) är ett bättre mått att förhålla sig till när man analyserar om kvaliten och hållbarhet räcker för ens användande. När PCIe 4-5 och M.2 nu gör vardagsentre blir nog många förvånade om de räknar ut hur mycket av SSDn de faktiskt kan använda på daglig basis. Mitt förslag är att alla på forumet och recensenter anstränger sig lite och gör en snabb uträkning på DWPD i samtal, rekommendation och recension.

En lätt formel:

Ds =Diskstorlek (uttryckt i TB)
Wa =GarantiÅr
TBW =Terabytes Written
DWPD=Andel av disk skrivna per dag (i förhållande till garanti)

DWPD = (TBW/(Wa*365))/Ds

Permalänk
Medlem

Kan ha att göra med att det gapats om SSD'ers (eller flash minnen i stort) hållbarhet sedan dom introducerades.
Medans det i verkligheten har visat sig vara ett icke problem.

Techreports långtidstest gjorde nog en hel del för att lugna ner de med SSD-användnings-panik.
https://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experim...

Det fanns faktiskt folk här på forumet som inte tordes att köra OS'ets swapfil på sin SSD av rädsla för att nöta ut den!

Med lite vett och sans behöver man inte oroa sig det minsta över sin SSD:
Vet man med sig att man kommer att skriva enorma mängder data konstant så köper man helt enkelt inte en billig kina disk.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Kan ha att göra med att det gapats om SSD'ers (eller flash minnen i stort) hållbarhet sedan dom introducerades.
Medans det i verkligheten har visat sig vara ett icke problem.

Techreports långtidstest gjorde nog en hel del för att lugna ner de med SSD-användnings-panik.
https://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experim...

Det fanns faktiskt folk här på forumet som inte tordes att köra OS'ets swapfil på sin SSD av rädsla för att nöta ut den!

Med lite vett och sans behöver man inte oroa sig det minsta över sin SSD:
Vet man med sig att man kommer att skriva enorma mängder data konstant så köper man helt enkelt inte en billig kina disk.

Ok, en länk från 2015... Jag skrev just om den tekniska utvecklingen och du kommer med den.. ..och får en like direkt. Som sagt, det är förundrande hur ignoranta folk är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ok, en länk från 2015... Jag skrev just om den tekniska utvecklingen och du kommer med den.. ..och får en like direkt. Som sagt, det är förundrande hur ignoranta folk är.

Min poäng var att slitage-ångesten inte är en ny företeelse.
Och den tekniska utvecklingen handlar lika mycket om att minska onödigt slitage på cellerna som att öka kapaciteten och prestandan.
Och hittills har balansen bevarats.
Diskar idag är inte mindre hållbara än dom var för ett år sen, eller 2015 för den delen.
Även om det såklart finns undantag, skräp-produkter har det ju alltid funnits.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Min poäng var att slitage-ångesten inte är en ny företeelse.
Och den tekniska utvecklingen handlar lika mycket om att minska onödigt slitage på cellerna som att öka kapaciteten och prestandan.
Och hittills har balansen bevarats.
Diskar idag är inte mindre hållbara än dom var för ett år sen, eller 2015 för den delen.
Även om det såklart finns undantag, skräp-produkter har det ju alltid funnits.

Ok, du har noll koll på utvecklingen vad gäller SSD och NAND. Ha en bra dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ok, du har noll koll på utvecklingen vad gäller SSD och NAND. Ha en bra dag!

Du startar en tråd men vill inte diskutera och du kommer inte ens med källor som backar påståendet.
Kanske kan tagga ner lite och ta in att folk anser olika?
Vad är syftet med den här tråden?

Permalänk
Medlem

För att öka diskarnas minne så skrivs fler värden i samma cell.
Det gör att cellen slits snabbare.
SLC 1 bit per cell
MLC 2 per cell
TLC 3 per cell
QLC 4 per cell

SLC är mest hållbar, QLC är minst hållbar.
Ibland skriver tillverkare MLC x-bitar också. tex MLC 4 bit, då är det samma som QLC.

Det är viktigt att kolla upp detta när man köper en SSD.
Och att kolla upp TBW värdet som anger hur mycket data som kan skrivas till disken innan celler börjar gå sönder.
När TBW värdet är uppnått så börjar celler gå sönder i allt snabbare takt desto mer data som skrivs till disken.

Disk Writes Per Day? Vad defineras som en skrivning? Antalet celler som skrivits till? Mängd data? Tillfällen data skrivs? Väldigt otydligt.
Varför skulle ditt sätt vara bättre än TBW?

TBW anger ju hur länge disken håller. Skriver du så mycket ja då har du skrivit så mycket. Enkelt tycker jag.
Diskens firmware ser till att skrivningar fördelas jämnt på celler så att inte vissa slits ut snabbare.
TBW är även anpassat för att räkna med att typ 90% av alla läsningar och skrivningar är på 5% av datan på disken.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Du startar en tråd men vill inte diskutera och du kommer inte ens med källor som backar påståendet.
Kanske kan tagga ner lite och ta in att folk anser olika?
Vad är syftet med den här tråden?

Syftet var att hjälpa folk att lättare utvärdera SSD utefter sitt användarmönster. Du vet, vilken kvalitet på SSD man väljer. Men det missade du helt och DU svarade på något annat och med en helt irrelevant länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Som titeln lyder. Jag är faktiskt förvånad över hur lite medveta folk är om hur hållbarheten ständigt minskar och snabbheten och data ökar. Givetvis har tillverkarna försökt dölja det i dunkel med 'nya' typ av mått (läs TBW) för att distansera ett kritiskt tänk baserat på användarmönster. Man kan tycka att DWPD (Disk Writes Per Day) är ett bättre mått att förhålla sig till när man analyserar om kvaliten och hållbarhet räcker för ens användande. När PCIe 4-5 och M.2 nu gör vardagsentre blir nog många förvånade om de räknar ut hur mycket av SSDn de faktiskt kan använda på daglig basis. Mitt förslag är att alla på forumet och recensenter anstränger sig lite och gör en snabb uträkning på DWPD i samtal, rekommendation och recension.

En lätt formel:

Ds =Diskstorlek (uttryckt i TB)
Wa =GarantiÅr
TBW =Terabytes Written
DWPD=Andel av disk skrivna per dag (i förhållande till garanti)

DWPD = Ds*(TBW/(Wa*365))

Köpte en corsair MP600 med följande världen

DS = 2tb
Wa = 5
Tbw = 3600

DWPD = 2*(3600/(5*365))

DWPD Cirka 4

Är det då 4 tb per dag?

Förklara

// LZ

Permalänk
Skrivet av RCA56:

För att öka diskarnas minne så skrivs fler värden i samma cell.
Det gör att cellen slits snabbare.
SLC 1 bit per cell
MLC 2 per cell
TLC 3 per cell
QLC 4 per cell

SLC är mest hållbar, QLC är minst hållbar.
Ibland skriver tillverkare MLC x-bitar också. tex MLC 4 bit, då är det samma som QLC.

Det är viktigt att kolla upp detta när man köper en SSD.
Och att kolla upp TBW värdet som anger hur mycket data som kan skrivas till disken innan celler börjar gå sönder.
När TBW värdet är uppnått så börjar celler gå sönder i allt snabbare takt desto mer data som skrivs till disken.

Disk Writes Per Day? Vad defineras som en skrivning? Antalet celler som skrivits till? Mängd data? Tillfällen data skrivs? Väldigt otydligt.
Varför skulle ditt sätt vara bättre än TBW?

TBW anger ju hur länge disken håller. Skriver du så mycket ja då har du skrivit så mycket. Enkelt tycker jag.

Är det inte lättare att uppskatta en daglig användning än en livstidsanvändning (SSDns livstid)? Dessutom, olika SSD har olika långa garantier. Med TBW (som är lika otydligt för dig) måste du även ta in garantins livstid i beräkningen.

inlägg redigerad /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Syftet var att hjälpa folk att lättare utvärdera SSD utefter sitt användarmönster. Du vet, vilken kvalitet på SSD man väljer. Men det missade du helt och DU svarade på något annat och med en helt irrelevant länk.

Igen, kanske inte ska gå in med taggarna utåt och anse att alla har fel.
Sen citerar du fel människa vilket samstämmer med det jag försöker säga.

Du har fortfarande inte visat några källor på att länken från 2015 inte stämmer kontra det du säger.
Det är kanske storm i ett vattenglas eller så är det som du säger sämre kvalité idag och att det finns fler faktorer att ta in.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Syftet var att hjälpa folk att lättare utvärdera SSD utefter sitt användarmönster. Du vet, vilken kvalitet på SSD man väljer. Men det missade du helt och DU svarade på något annat och med en helt irrelevant länk.

Hans poäng var då att en utsliten SSD inte var ett realistiskt problem för de flesta, även idag. Har du något som visar på motsatsen? Hur fort slits en SSD nu då? Du kan inte bara posta något och tro att du hyllas utan att komma med någon substans. Visst, du dela en formel men kan du applicera den och visa på några problem som du hävdar?

Permalänk
Medlem

Antar att han menar att vi alla ska räkna ut hur många TB vi kan skriva varenda dag tills att garantin går ut och på så sätt välja rätt SSD för oss.
Som om vanligt folk skulle skriva flera TB varje dag till sin SSD.

TBW är bättre.
För övrigt så struntar jag i garantin för mina diskar håller flera år längre än garantin.

Inlägg redigerad /Mod
Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Köpte en corsair MP600 med följande världen

DS = 2tb
Wa = 5
Tbw = 3600

DWPD = 2*(3600/(5*365))

DWPD Cirka 4

Är det då 4 tb per dag?

Förklara

// LZ

Haha, vart lite tokigt. Ändrat.

Permalänk
Skrivet av RCA56:

Antar att han menar att vi alla ska räkna ut hur många TB vi kan skriva varenda dag tills att garantin går ut och på så sätt välja rätt SSD för oss.
Som om vanligt folk skulle skriva flera TB varje dag till sin SSD, vilket pucko!

TBW är bättre.
För övrigt så skiter jag fullständigt i garantin för mina diskar håller flera år längre än garantin.

Ja?

Ja, jag förstår det. Du är en idealisk konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ja?

Ja, jag förstår det. Du är en idealisk konsument.

Hur många SSD diskar har du haft sönder?
Låter som ett par hundra så mycket som du käftar på.

Jag har en maskin som har en Samsung SSD 840 EVO 120GB inköpt 2013 som systemdisk.
Den maskinen har gått 24/7 i 7 år.
Den SSDn fungerar ännu utan problem och det är en sämre TLC disk dessutom.

Ditt sätt att räkna kanske är bra om man ska ha en server som belastas tungt med läsningar och skrivningar dagligen men det är inte speciellt mer användbart för en vanlig användare än TBW.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Vänligen håll en god ton i tråden!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vet man om att man byter filer dagligen i denna mängd (TB) så köper man väl en bättre disk.

TBW är mao inte ens lönt att ha med i sin jämförelse mellan diskar såvida inte två diskar har exakt samma specs och inte ens märket avgör vilken som ska köpas.

De flesta fyller nog sin SSD och sällan byter ut datan.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av RCA56:

Hur många SSD diskar har du haft sönder?
Låter som ett par hundra så mycket som du käftar på.

Jag har en maskin som har en Samsung SSD 840 EVO 120GB inköpt 2013 som systemdisk.
Den maskinen har gått 24/7 i 7 år.
Den SSDn fungerar ännu utan problem och det är en sämre TLC disk dessutom.

Ditt sätt att räkna kanske är bra om man ska ha en server som belastas tungt med läsningar och skrivningar dagligen men det är inte speciellt mer användbart för en vanlig användare än TBW.

Sättet att räkna är varken bättre eller sämre p.g.a. mer eller mindre belastning. Det är ett sätt att förhålla sig till kvalitet baserat på behov och livslängd. Anekdoter och "min disk är bra.." är inte mycket till hjälp där..

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Vet man om att man byter filer dagligen i denna mängd (TB) så köper man väl en bättre disk.

TBW är mao inte ens lönt att ha med i sin jämförelse mellan diskar såvida inte två diskar har exakt samma specs och inte ens märket avgör vilken som ska köpas.

De flesta fyller nog sin SSD och sällan byter ut datan.

Japp, håller med. Då är DWPD ett bra mått.

Permalänk
Medlem

Min 500 GB OS-disk (som dessutom är av den sämre TLC-typen) har jag skrivit 11 TB på efter två år. Med en TBW på 300 TB har jag alltså använt 2% av SSD:n per år. Fortsätter jag med samma mönster kan SSD:n i teorin hålla i 50 år. Jag är övertygad om att andra komponenter än NAND-cellerna kommer fallera innan dess. Det här är ett icke-problem för vanliga konsumenter. Behöver man extrem livslängd köper man SSD:er för proffsbruk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeSaber:

Vet man om att man byter filer dagligen i denna mängd (TB) så köper man väl en bättre disk.

TBW är mao inte ens lönt att ha med i sin jämförelse mellan diskar såvida inte två diskar har exakt samma specs och inte ens märket avgör vilken som ska köpas.

De flesta fyller nog sin SSD och sällan byter ut datan.

Du förbrukar skrivningar ändå eftersom datan måste uppdateras om ssdn inte ska raderas, det var det Samsung hade stora problem med för ett par år sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Hur många SSD diskar har du haft sönder?
Låter som ett par hundra så mycket som du käftar på.

Jag har en maskin som har en Samsung SSD 840 EVO 120GB inköpt 2013 som systemdisk.
Den maskinen har gått 24/7 i 7 år.
Den SSDn fungerar ännu utan problem och det är en sämre TLC disk dessutom.

Ditt sätt att räkna kanske är bra om man ska ha en server som belastas tungt med läsningar och skrivningar dagligen men det är inte speciellt mer användbart för en vanlig användare än TBW.

Har en likadan disk som jag fick på utbyte av inet däromkring 2013., gick som OS disk i min desktop ett tag och ligger nu i en laptop inköpt 2015 och snurrar. Fungerar fortfarande bra.

Permalänk
Medlem

Har slitit ut en OCZ Agility 3 120GB disk som hade MLC efter ett antal års körning i min server, det slutade med att den fick massa felaktiga sektioner och sen dog den helt några dagar efteråt.
Tror det framförallt att det var alla torrents och en minecraft server som tillslut skrev sönder den, med 1000Mbit och väldigt många semesterfilmer där SSDn agerade cache så levde den ett väldigt hårt liv i ett antal år.

Min Intel x25-m g2 80GB däremot rullar på fint i nasen, sen över 10 år tillbaka... Dags att byta ut den snart XD

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du förbrukar skrivningar ändå eftersom datan måste uppdateras om ssdn inte ska raderas, det var det Samsung hade stora problem med för ett par år sedan.

Det måste väl vara åtgärdat vid de här laget?

Min MX500 512GB som jag haft i 3 år nu står på 95% livslängd kvar. Den körs som OS och speldisk med nya spelinstallationer varje månad.

Överdriften är stor ang TBW och livslängd. Någon som kan förespråka en SSD de kört slut på än och hur lång tid de tog samt hur den användes?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeSaber:

Det måste väl vara åtgärdat vid de här laget?

Min MX500 512GB som jag haft i 3 år nu står på 95% livslängd kvar. Den körs som OS och speldisk med nya spelinstallationer varje månad.

Överdriften är stor ang TBW och livslängd. Någon som kan förespråka en SSD de kört slut på än och hur lång tid de tog samt hur den användes?

Beror ju på, datan skrivs om automatiskt efter ny firmware men det är ju omskrivningarna som förbrukar skrivcykler, minnescellerna är ju inte utbytbara. Utvecklingen går mot sämre livslängd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Beror ju på, datan skrivs om automatiskt efter ny firmware men det är ju omskrivningarna som förbrukar skrivcykler, minnescellerna är ju inte utbytbara. Utvecklingen går mot sämre livslängd.

Japp. Lägg till högre hastigheter och mer data/funktion och vi vet vart det leder hän.. Man kan då tycka att ett mått med högre granularitetsförmåga för behovsanalys borde hamna i god jord. Men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Japp. Lägg till högre hastigheter och mer data/funktion och vi vet vart det leder hän.. Man kan då tycka att ett mått med högre granularitetsförmåga för behovsanalys borde hamna i god jord. Men..

Grejen är att de flesta konsumenter egentligen inte bryr sig eftersom de inte behöver en sådan extrem livslängd. Tillverkare har insett detta och börjar därför utveckla nya NAND-tekniker som TLC och QLC, där de kan erbjuda fler GB/krona mot att livslängden (som redan är längre än vad folk behöver) kortas ned.

Behöver man en tåligare SSD finns det fortfarande MLC/SLC-diskar att köpa.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av MeSaber:

Överdriften är stor ang TBW och livslängd. Någon som kan förespråka en SSD de kört slut på än och hur lång tid de tog samt hur den användes?

Jag har lyckats köra slut på en 2TB Samsung EVO 860, under loppet av 19-20 månader. Använde den för att lagra råmaterial från vår 35mm-scanner på jobbet (alltså för biofilm, inte stillbild) medan projekt var igång. Under en normal arbetsdag var det fullt möjligt att komma upp i 3-4TB ren data, samt två eller tre formatteringar.

Tidigare i höstas kunde den inte upptäckas längre av min Mac. Provade med flertalet SSD-recorders utan någon identifiering; På sin höjd angas det att skriv- eller läsfel fanns. Satte jag in disken i min PC blev datorn låååångsam vid boot, tog säkert 15-20 minuter att komma till desktop hellre än <1 min det brukar ta och W10 kunde heller hitta SSD:n i diskhanteringen fastän den var synlig i BIOS. Till sist provade jag att installera Linux på disken, varpå datorn identifierade disken vid BIOS återigen men när partitioner skulle skapas kraschade installern... Av övriga 10+ SSD:er jag har använder för liknande ändamål från diverse tillverkare har ingen av dem visat samma problem.

Inget av detta användande faller inom traditionellt konsumentbruk naturligtvis men det är ändock ett fullt rimligt scenario i vissa branscher. I vårt fall blev det ett garantiärende.

Permalänk
Medlem

Jo de var ungefär min gissning. När det kommer till jobbrelaterade ändamål så är nog kvalité än kvantitet viktigare. För den gemene konsumenten funkar nog vilken disk som helst så länge man inte tänkt gå in i det extrema.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"