Erfarenheter från att köpa komponenter från "Fyndhörna/Demoex"

Permalänk
Medlem

Erfarenheter från att köpa komponenter från "Fyndhörna/Demoex"

Hej!

Tänkte höra ifall ni har någon generell feedback eller erfarenhet av att köpa produkter från t.ex. Inet eller Kompletts fyndhörnor/demoex. Jag ska uppdatera min dator nu med ett bygge som ser ut såhär:
https://komponentkoll.se/bygg/olMXg

Ska kolla på Black Friday om jag kan göra någon bra deal, men samtidigt så tänkte jag hålla ett öga på om man kan komma ned någon 100-lapp om man köper från fyndavdelningen. Men känns såklart lite osäkert när det kommer till komponenter.

Någon som haft bra/dåliga erfarenheter? Eller vet om t.ex. garantier och liknande påverkas?

Tack!

Permalänk
Föredetting

Reklamationsrätten påverkas inte av att du köper ett demoex, du har tre år från inköpsdatum oavsett vad återförsäljaren hävdar. Garantin kan däremot vara annorlunda jämfört med en ny produkt, då garantier är frivilliga.

Köpte en del demoex för länge sedan, oftast med goda resultat. Någon enstaka produkt funkade inte, medan jag i ett annat fall faktiskt fick ett moderkort med en processor som lämnats kvar i sockeln av misstag.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem

Köper gärna demo/fynd om det går, särskilt om det är komponenter som inte syns. Man får kolla specen noga angående varför produkten är demo.

Kan också säga att jag utan problem reklamerat demoprodukter som inte har nått upp till den beskrivning som fanns eller som inte fungerat som de ska. Upplever aldrig att jag fått någon annan behandling än om jag köpt en ordinarie vara vid de fallen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!