AMD samarbetar med Intel och Nvidia om Smart Access Memory

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är en del av PCI-standarden, redan innan express. Sitter precis och hackar en PCI-drivare, fast helt virtuell sådan då det är en s.k. VirtIO-enhet.

Har aldrig skrivit någon GPU-driver, men just då BAR egentligen beskriver egenskaper på ett fönster mot en HW som bl.a. innefattar hur stor utrymme man behöver i virtuella adressrymden för att göra HW tillgäng i CPUns adressrymd känns det lite svårt att se vad nyheten är.

Kan absolut se problematiken med att den grundläggande konfigurering som BIOS gör har begränsningar, men i det lägen OS senare kan konfigurera om BAR undrar jag lite hur BIOS överhuvudtaget spelar in. Nu är jag lågt ifrån expert på PCI, lärt mig tillräckligt mycket för att få tag i de resurser som behövs för det jag nu håller på med (och det är i kontext av Linux och VxWorks, inte Windows), men får ändå känslan att Windows alt. hur GPU-drivare normalt designas för Windows är det primärt ställer till det.

Om jag förstår SAM idén rätt så dedikerar man några PCI Linor av 16x bussen och sätter upp BAR för minnesåkomst.

Jobbar också i ett system där en SoC kopplas ihop med FPGAer över PCI express och har sett "BAR" figurera men har medvetet hållit mig borta från det

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag är något säker på att ganska nära allt i den texten ovan (förstår att det är citerat) är rent sagt felaktigt. Rätt säker att om man slår av CSM på det andra moderkortet så lär det fungera även där, har iofs inte testat så mycket med Windows rörande det. CSM som jag förstår det sätter egentligen bara två krav för att stängas av. Diskarna måste vara GPT och windows måste vara i EFI läge. Båda två är saker jag gjorde utan ominstallation så sent som i slutet av sommaren. Kräver däremot lite pillande men fann det inte svårt bara lite av en flerstegsprocess. Gick alltså från BIOS & MBR installation till UEFI & GPT utan ominstallation av Windows.

Kan kolla efter jobbet om jag kan slå av CSM (samt om jag ens har på det, men tror det) och vad det har för påverkan både på min Windows och Linux installation.

Jodå det är citerat

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jo så klart, men det kändes verkligen som superhjältarna och deras ärkefiender slog sina påsar ihopa (för att ta över hela världen?).

hehehe kul , jag skulle nog våga påstå att AMD lite kaxigt delar med sig av tech för att mobba dem, samt vi bestämmer nu, gör som vi säger..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

Detta är helt klart smart PR från AMD sida. De vet att detta inte är ngt unikt och inget de kan hålla för sig själva så istället för att låtsas som att de kom på det och sen bli kallade tomtar så sammarbetar de direkt. Sparar sig själva lite dålig PR i framtiden helt enkelt.

FÖrhoppningsvis låser de också upp äldre processorer, som typ 3000-serien, för att nyttja detta för det kändes lite som en försäljningstaktik mer än annat för de nyare processorerna (vilket de verkligen inte behövde då de nya är så pass bra att de säljer ändå).

Själv som konsument är man såklart bara glad för detta. Konkurrans är bra men även sammarbete. Dela ideer och teknik gör att det snabbare går framåt och vi vinner på det med bättre arbetsverktyg och leksaker att köpa!

Permalänk
Medlem

Kommer nvidia i sin tur samarbete med AMD kring ray tracing teknik och DLSS?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det andra påståendet att det endast funkar på x570 kort? B550 kort har stöd för PCIe Gen4 med. Blir orolig här när jag köpt ett B550 kort.

AMD säger 500-serien. Vilket inkluderar både B550 och X570. Var de fått för sig att det bara gäller X570 vet jag ej.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

AMD säger 500-serien. Vilket inkluderar både B550 och X570. Var de fått för sig att det bara gäller X570 vet jag ej.

Och även A520 om man ska vara noga.
https://wccftech.com/msi-x570-b550-a520-motherboards-support-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Kommer nvidia i sin tur samarbete med AMD kring ray tracing teknik och DLSS?

Det är ju inte riktigt samma grej eller hur? AMD gör ju detta för att Nvidia användare inte ska börja kika på Intel moderkort istället. Hoppas att dom inför detta på 400 seriens moderkort också.