Permalänk
Medlem

Scanna 300+ småbilder

Hej håller på att scanna in 300+ bilder i storleken 42x61mm finns det något smidigt sätt att beskära en bild med flera bilder samtidigt som inte innebär att man måste rita in varje bild för sig och spara i photoshop.
Har ingen koll på sådant här sedan tidigare och inte använt photoshop på 15+år så vet inte ens vad jag ska söka efter.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för underligt format, är det mellanformat kontaktkopior?
Det låter som du scanar med flatbädd ? Jag tycker att de flesta scanerprogram jag stött på brukar ha nån typ av automatisk uppdelning av bilder om man fyller bädden med olika saker som har nån typ av kontrasterande kant runt sig, vilken mjukvara använder du för scaningen ?
Du kan ju kolla på denna sammanställning.
https://turbofuture.com/graphic-design-video/Whats-the-Best-M...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en A4 scanner vet inget om termer då jag inte använt sådant tidigare. kollade länken du skickade och verkar som de programmen jag kollade på är rätt dyra så får nog scanna en i taget iställe då.
Använder scannerprogrammet som jag hittade på canons hemsida till canoscan 9000f mark II. Canon IJ Scan utility heter programmet.
Ett annat problem jag stötte på är om jag sätter bilden mot hörnet man ska använda så kommer ca 2mm inte med

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rusthoi:

Det är en A4 scanner vet inget om termer då jag inte använt sådant tidigare. kollade länken du skickade och verkar som de programmen jag kollade på är rätt dyra så får nog scanna en i taget iställe då.
Använder scannerprogrammet som jag hittade på canons hemsida till canoscan 9000f mark II. Canon IJ Scan utility heter programmet.
Ett annat problem jag stötte på är om jag sätter bilden mot hörnet man ska använda så kommer ca 2mm inte med

Känner inte till just den modellen av scanner men jag har själv 2 andra Canonmaskiner men har också jobbat med större kontrosmaskiner och mjukvaran är viktig om man ska scanna mycket, 300 bilder är "ingenting" men ja det är lite jobbigt att behöva köra flatbädd manuellt, jag har behövt göra det ibland när forskare har begärt gamla dokument som bara funnits i "böcker". Maskinerna jag jobbat med scannar annars kring 2 dubbelsidiga A4 i sekunden och det är OCR som brukar ta tid för man hinner mata igenom flera tusen sidor per timme med dokumentmatare och då storknar datorerna som ska göra ocr på det och det kan ibland dröja till nästa dag innan filerna kommer ut som digitala dokument.

Lägger du bilderna noggrant borde det ju i vart fall inte ta lång tid att läsa in dem, max 2 timmar även med en "hobbyflatbädd" och så kan man klippa isär bilderna manuellt eller så delar man dem när de behövs (om det behövs)

Jag gissar att alla hörn på flatbädden inte beskär på det sättet du beskriver så lär dig hur bilderna ska placeras och skanna sedan allt på en gång när du ställt in mjukvaran och placerat originalen rätt, kolla alla skannade bilder så att de är ok och dela bilderna i efterhand, så skulle nog jag ha gjort det. Det kan också underlätta om du fäster bildernas baksida mot ett pappersark om de rör sig på glasskivan, typ lite häftmassa mot ett tjockare papper förutsatt att bilderna tål det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag scannade en bild i taget. Hittade inget smidigt sett att dela på dem i efterhand med något redigeringsprogram heller. Men skulle säga att det är löst typ