Fått felaktig leverans, butiken visar inget intresse för att ta tillbaka grejerna, när kan jag anses ha rätten att förfoga över dessa?

Permalänk
Medlem

Fått felaktig leverans, butiken visar inget intresse för att ta tillbaka grejerna, när kan jag anses ha rätten att förfoga över dessa?

Tja forumet!

För cirka 3 veckor sedan la jag en beställning hos en svensk ÅF, det jag la beställning på kostar ~150 kronor.
Efter cirka en vecka hämtar jag min leverans och har då fått ett cirka 5 ggr tyngre paket med ett uppskattat värde på 1000-1500 kronor. Jag påtalar samma kväll detta för stor svensk ÅF som behagar svara drygt en vecka senare. Dom skickar då inte mitt rätta paket utan mailar mig en returfraktsedel. Jag svarar med vändande post att jag inte har en skrivare, samt att jag vill att de levererar det jag har beställt. Ytterligare en vecka går utan svar, då ringer jag ÅF och ber dom återigen att skicka returfraktsedel med post, samt leverera det jag har beställt till mig.

Nu har ytterligare en vecka gått, jag har nu fått det jag beställt, men jag har fortfarande inte sett röken av en returfraktsedel. Detta retar mig, jag tycker jag lagt tid nog (90 minuter telefonkö) på att försöka skicka tillbaka det ÅF har skickat till mig. Jag anser inte att det ska vara min skyldighet att leta upp en bekant som kan skriva ut returfraktsedeln åt mig. Jag har egentligen inget intresse av de saker som skickats till mig, men min fråga är hur lång tid jag bör vänta med att själv förfoga över det som ligger i det felaktigt utskickade paketet, för att inte riskera någon form av rättslig represalie.

Jag är inte ett dugg intresserad av åsikter i frågan.

Permalänk
Bildexpert

Om returfraktsedeln är av PostNord kan du skriva ut den vid vissa ombud. Med det i åtanke tänker jag att ÅF inte har någon direkt skyldighet att skriva ut en retursedel åt dig.

Permalänk
Medlem

Om du vet vart du Skall returnera paketet ifrån, så kan du ringa till det stället "OKQ8", och fråga om de kan skriva ut Returfraktsedeln på plats. För du har ingen skrivare.

Den "Fullingen" har jag gjort många gånger då jag själv inte har en skrivare.

Skriva ut det på jobbet?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Om returfraktsedeln är av PostNord kan du skriva ut den vid vissa ombud. Med det i åtanke tänker jag att ÅF inte har någon direkt skyldighet att skriva ut en retursedel åt dig.

Tack för bra input!
Inte hos mitt lokala, och jag tänker definitivt inte ställa på bilen för att köra och lämna paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Tack för bra input!
Inte hos mitt lokala, och jag tänker definitivt inte ställa på bilen för att köra och lämna paketet.

Hur hämtade du paketet innan då ? Det är ingen "Peak"

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Bildexpert

Men vad förväntar du dig? Om du inte är villig att lämna paketet till ett ombud är det ju inte heller hållbart att du kräver någon annan att skriva ut fraktsedeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Hur hämtade du paketet innan då ? Det är ingen "Peak"

Jag hämtade paketet hos mitt lokala ombud, men det behövde ju inte jag skriva ut en fraktsedel för så jag förstår inte frågan?

Skrivet av Nissling:

Men vad förväntar du dig? Om du inte är villig att lämna paketet till ett ombud är det ju inte heller hållbart att du kräver någon annan att skriva ut fraktsedeln.

Jo jag är villig att gå till mitt lokala ombud med paketet. Däremot är jag inte villig att lägga någon energi på att få fram en fraktsedel, det anser jag är ÅF's bekymmer. Tänker knappast lägga ett par timmar och några kronor på att bege mig till ett bibliotek eller liknande för att skriva ut den. Jag har heltidssysselsättning som jag sköter hemifrån dagtid dessutom så det är otänkbart för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag hämtade paketet hos mitt lokala ombud, men det behövde ju inte jag skriva ut en fraktsedel för så jag förstår inte frågan?

Du ville inte ställa på bilen för att lämna det stora paketet.
Så jag undrar hur du hämtade paketet innan, om det inte var med bil

EDIT: Det var nog jag som inte förstod att du inte kunde skriva ut Retursedel hos ditt ombud.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Du ville inte ställa på bilen för att lämna det stora paketet.
Så jag undrar hur du hämtade paketet innan, om det inte var med bil

Jag bar hem det från lokala ombudet? Går jag ner med samma paket till samma ombud så får jag inte iväg paketet till ÅF.
Förstår på riktigt inte var luckan i min story ligger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag bar hem det från lokala ombudet? Går jag ner med samma paket till samma ombud så får jag inte iväg paketet till ÅF.
Förstår på riktigt inte var luckan i min story ligger?

Ingen lucka. Bara jag som inte kopplade att ditt ombud inte kan skriva ut.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Du ville inte ställa på bilen för att lämna det stora paketet.
Så jag undrar hur du hämtade paketet innan, om det inte var med bil

EDIT: Det var nog jag som inte förstod att du inte kunde skriva ut Retursedel hos ditt ombud.

För att det var på hans lokala postombud som gissningsvis är tillräckligt nära att bära det stora paketet Han skriver att det ej går att lämna in där utan fraktsedel (som han intr har pga saknad av skrivare).

Edit: Jag blev sen på den pucken! Så blir det när man skriver på telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag hämtade paketet hos mitt lokala ombud, men det behövde ju inte jag skriva ut en fraktsedel för så jag förstår inte frågan?

Jo jag är villig att gå till mitt lokala ombud med paketet. Däremot är jag inte villig att lägga någon energi på att få fram en fraktsedel, det anser jag är ÅF's bekymmer. Tänker knappast lägga ett par timmar och några kronor på att bege mig till ett bibliotek eller liknande för att skriva ut den. Jag har heltidssysselsättning som jag sköter hemifrån dagtid dessutom så det är otänkbart för min del.

Låt grejerna stå hemma hos dig. Om företaget är intresserat av att få tillbaks dem, så kontaktar de dig. Jag har för mig att man har rätt att kräva ersättning fär upplåtande av förvaringsutrymme för den här typen av saker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

För att det var på hans lokala postombud som gissningsvis är tillräckligt nära att bära det stora paketet Han skriver att det ej går att lämna in där utan fraktsedel (som han intr har pga saknad av skrivare).

Edit: Jag blev sen på den pucken! Så blir det när man skriver på telefon.

Jag är med nu. Jag snöade in mig på bilen XD Jag lade fel fokus.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag är inte ett dugg intresserad av åsikter i frågan.

Skrattade till lite, man kan ju undra varför du postar här om du inte vill ha folks åsikt?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skrattade till lite, man kan ju undra varför du postar här om du inte vill ha folks åsikt?

För att det kanske finns någon på forumet som kan lämna ett svar som inte bara innehåller åsikter om hur lat jag är som inte tar tag i att lösa ÅF's problem?

Permalänk
Medlem

Bara att läsa: https://lagen.nu/1962:700#K10P4S1

[K10]4 § Den som i annat fall än som anges i 1, 2 eller 3 § vidtar åtgärd med egendom, som han eller hon har i besittning men till vilken ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller annars tillkommer någon annan, varigenom egendomen frånhänds den andre eller denne på annat sätt berövas sin rätt, döms för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst ett år.

Så vitt jag kan se finns ingen tidsgräns då lagen slutar gälla. Sonika borde det innebära att om du har något som egentligen tillhör någon annan, och sedan vägrar lämna tillbaka "något", kan du dömas till böter eller fängelse i högst ett år.

Hittade även följande på Lawline:

Har man fått en vara av misstag är man skyldig att hålla den tillgänglig för avhämtning. Tekniskt sett föreligger ingen skyldighet enligt lag att skicka tillbaka varan. Men om företaget ordnar så att transporten sker kostnadsfritt så vore det att rekommendera. Oavsett vad så får man nämligen inte använda varan själv så länge man inte har betalt för den.

Källa

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

För att det kanske finns någon på forumet som kan lämna ett svar som inte bara innehåller åsikter om hur lat jag är som inte tar tag i att lösa ÅF's problem?

Du får nog skriva vad det är för logistikfirma som du fått retursedel, för postnord-ombud har möjlighet att skriva ut fraktsedel, så antar att det är någon lokal liten tobak du ska lämna in på?

Trista svaret är nog att det är ditt ansvar att få den utprintad någonstans. Förfogande rätt frågan är svaret att du har full förfoganderätt när du betalat för prylarna som felaktigt levererats, bara för att det har levererats fel och retur villkoren inte passar dig innebär inte att förfoganderätten överflyttas till dig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Tror tyvärr att de fakturerar dig. Att du inte har skrivare anses vara ditt problem och inte företagets. Lite som att du inte kan skicka tillbaka för du saknar tejp att tejpa lådan med och kan därför få behålla varorna. Alla ombud kan skriva ut fraktsedlar. Hur tror du annars folk får iväg paket? Inte alla som har tillgång till datorer, utan folk kommer dit, köper emballage och skriver adress. Får sedan kvitto utskrivet med spårning. Tror till och med postnord har gjort så enkelt att man med hjälp av en QR kod som skannas sköter allt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jaevel:

min fråga är hur lång tid jag bör vänta med att själv förfoga över det som ligger i det felaktigt utskickade paketet, för att inte riskera någon form av rättslig represalie.

Jag är inte ett dugg intresserad av åsikter i frågan.

Om man hårddrar det så är det väl Preskriptionslagen som blir tillämplig så 3 år, jag är inte jurist men här är lagtexten.

Preskriptionslag (1981:130)
Preskriptionstid
2 §.... Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Jaevel:

Tja forumet!

För cirka 3 veckor sedan la jag en beställning hos en svensk ÅF, det jag la beställning på kostar ~150 kronor.
Efter cirka en vecka hämtar jag min leverans och har då fått ett cirka 5 ggr tyngre paket med ett uppskattat värde på 1000-1500 kronor. Jag påtalar samma kväll detta för stor svensk ÅF som behagar svara drygt en vecka senare. Dom skickar då inte mitt rätta paket utan mailar mig en returfraktsedel. Jag svarar med vändande post att jag inte har en skrivare, samt att jag vill att de levererar det jag har beställt. Ytterligare en vecka går utan svar, då ringer jag ÅF och ber dom återigen att skicka returfraktsedel med post, samt leverera det jag har beställt till mig.

Nu har ytterligare en vecka gått, jag har nu fått det jag beställt, men jag har fortfarande inte sett röken av en returfraktsedel. Detta retar mig, jag tycker jag lagt tid nog (90 minuter telefonkö) på att försöka skicka tillbaka det ÅF har skickat till mig. Jag anser inte att det ska vara min skyldighet att leta upp en bekant som kan skriva ut returfraktsedeln åt mig. Jag har egentligen inget intresse av de saker som skickats till mig, men min fråga är hur lång tid jag bör vänta med att själv förfoga över det som ligger i det felaktigt utskickade paketet, för att inte riskera någon form av rättslig represalie.

Jag är inte ett dugg intresserad av åsikter i frågan.

Skrivet av FlytPojken:

Tror tyvärr att de fakturerar dig. Att du inte har skrivare anses vara ditt problem och inte företagets. Lite som att du inte kan skicka tillbaka för du saknar tejp att tejpa lådan med och kan därför få behålla varorna. Alla ombud kan skriva ut fraktsedlar. Hur tror du annars folk får iväg paket? Inte alla som har tillgång till datorer, utan folk kommer dit, köper emballage och skriver adress. Får sedan kvitto utskrivet med spårning. Tror till och med postnord har gjort så enkelt att man med hjälp av en QR kod som skannas sköter allt.

https://lawline.se/answers/mottagit-en-dyrare-vara-en-overens...

Vänligen läs på, alla extra kostnader för att du ska kunna skicka tillbaka paket ska butiken stå för punkt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

https://lawline.se/answers/mottagit-en-dyrare-vara-en-overens...

Vänligen läs på, alla extra kostnader för att du ska kunna skicka tillbaka paket ska butiken stå för punkt.

Har har ju fått retursedel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Har har ju fått retursedel?

TL;DR TS har fått retursedel men har ingen skrivare.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Tror tyvärr att de fakturerar dig. Att du inte har skrivare anses vara ditt problem och inte företagets. Lite som att du inte kan skicka tillbaka för du saknar tejp att tejpa lådan med och kan därför få behålla varorna. Alla ombud kan skriva ut fraktsedlar. Hur tror du annars folk får iväg paket? Inte alla som har tillgång till datorer, utan folk kommer dit, köper emballage och skriver adress. Får sedan kvitto utskrivet med spårning. Tror till och med postnord har gjort så enkelt att man med hjälp av en QR kod som skannas sköter allt.

Nej, det är inte korrekt att alla ombud kan skriva ut. Har ett inte helt olikt bekymmer, och Schenkers retursedlar kan inte skrivas ut hos ombudet. Tex. Tradera skriver lite om det. https://info.tradera.com/schenker/

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

TL;DR TS har fått retursedel men har ingen skrivare.

Ja precis, så fattar inte varför han kommenterar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Har har ju fått retursedel?

nej, jag har fått en pdf-fil.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av FlytPojken:

Ja precis, så fattar inte varför han kommenterar?

En retursedel i mailformat är tämligen värdelös om skrivare saknas, dvs nu måste butiken skicka en fysisk fraktsedel eller pynta ut att TS köper en skrivare/hyr in denna tjänst.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Har har ju fått retursedel?

Ja, men TS har ingen skyldighet att använda den, bara att hålla varan tillgänglig för upphämtning som GLaDER skrev tidigare i tråden. Det är rekommenderat att skicka tillbaka varan med hjälp av retursedeln för att vara hövlig, men tekniskt sett kan TS hålla varan tills butiken själv kommer och hämtar den.

Permalänk
Medlem

Det rimligaste är att butiken postar en fraktsedel till dig. De kan inte kräva att du ska ha en skrivare eller lösa detta på annat sätt.
Krävs att du kör någonstans för att komma till ett ombud som kan skriva ut så stäm av med butiken först att de betalar körersättning för denna resa.

Är de inte samarbetsvilliga så har du gjort vad du kan och då hade jag om ja var i din sits erbjudit att de får komma och hämta grejerna själva eller med hjälp av budföretag.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Nej, det är inte korrekt att alla ombud kan skriva ut. Har ett inte helt olikt bekymmer, och Schenkers retursedlar kan inte skrivas ut hos ombudet. Tex. Tradera skriver lite om det. https://info.tradera.com/schenker/

Jag kan inte garantera men det är snarare att Schenker inte erbjuder att kunderna ska kunna skriva ut sina fraktsedlar hos ombuden. Att de har en skriva och kan skriva ut är jag 100% säker på. Som sagt postnord började erbjuda detta för typ 1 år sedan så det är relativt nytt.

Några gånger när jag lämnat in paket utan att ha tejpat fraktsedeln utan bara skrivit ut den. Så har personalen, både pn och schenker scannat den och gjort riktiga fraktsedlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Det rimligaste är att butiken postar en fraktsedel till dig. De kan inte kräva att du ska ha en skrivare eller lösa detta på annat sätt.
Krävs att du kör någonstans för att komma till ett ombud som kan skriva ut så stäm av med butiken först att de betalar körersättning för denna resa.

Är de inte samarbetsvilliga så har du gjort vad du kan och då hade jag om ja var i din sits erbjudit att de får komma och hämta grejerna själva eller med hjälp av budföretag.

Ja det är ungefär där jag befinner mig just nu faktiskt! Jag har bett dom posta returfraktsedel. Killen jag pratade med i telefon sa "självklart gör vi det", hade han gjort detta hade vi inte haft något problem. Samma sak om de bara svarade på sin mail.
Detta stör mig, det är ändå en av landets största ÅF gällande elektronik i andra änden av detta. Har aldrig varit med om något liknande.