CPU åker snabbt upp till 100 grader datorn stängts av kort därefter

Permalänk
Medlem

CPU åker snabbt upp till 100 grader datorn stängts av kort därefter

Hej!
Jag har en dator med ett MSI z87-GD65 Gaming moderkort och där i sitter det en intel i7 4770k.
Kommer inte in i windows då det är nya hårddiskar som jag ej har hunnit installera något på än. De är urkopplade nu också.
Datorn stängde helt plötsligt av sig mitt i installationen, gick in i bios och då upptäckte jag detta.

Temperaturen för CPUn tickar upp med ungefär 1 grad i sekunden tills den når 99 grader, en kort stund efter stängs datorn av.
Jag har tagit bort vattenkylningen som jag hade innan, rengjort efter kylpastan och lagt på ny. Samt provat sätta fast en Stock fläkt från intel istället. Ser inte ut som att det är någon skada på CPU socket eller på CPUn vad jag kan se.

Jag är inte superkunnig på hårdvara så har ingen aning om vad som kan orsaka detta, hoppas någon här kanske har en idé eller två ^^

Bilder

Permalänk
Medlem

Vi kan ta det mest beprövade tricket först. Så får vi se sen vad det ger.

1. Ta ut strömsladden.
2. Ta ut det stora runda batteriet på moderkortet.
3. Tryck på startknappen några gånger.
4. Efter ca 5 min sätt tillbaka batteriet.
5. Sätt tillbaka strömsladden och starta datorn.
6. Vad händer nu?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Felkoden 66 "Late CPU Initialization"

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med en 4670K som behövde en ganska kraftig undervolt för att fungera. Har för mig att jag körde den i typ 0.95V för att den inte skulle överhetta, så om det inte funkar att reseta Cmos som föreslogs ovan skulle jag börja med att testa dra ner Volten. Börja med kanske 1.1V eller liknande och se om det hjälper

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesken:

Låter som att vattenkylningen la av, tex att pumpen paja.
Samt att du inte fått fast stockkylaren rätt, tex en del vrider på pinnarna efter att ha tryckt ner dessa = kylningen funkar inte...

Stiger tempen så mycket och så snabbt, kommer nog inte reset eller undervoltning hjälpa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vi kan ta det mest beprövade tricket först. Så får vi se sen vad det ger.

1. Ta ut strömsladden.
2. Ta ut det stora runda batteriet på moderkortet.
3. Tryck på startknappen några gånger.
4. Efter ca 5 min sätt tillbaka batteriet.
5. Sätt tillbaka strömsladden och starta datorn.
6. Vad händer nu?

Tack, ska prova nu i eftermiddag!

Skrivet av RCA56:

Felkoden 66 "Late CPU Initialization"

Är det samma som lösningen ovan borde fixa? Eller är detta något annat?

Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag hade problem med en 4670K som behövde en ganska kraftig undervolt för att fungera. Har för mig att jag körde den i typ 0.95V för att den inte skulle överhetta, så om det inte funkar att reseta Cmos som föreslogs ovan skulle jag börja med att testa dra ner Volten. Börja med kanske 1.1V eller liknande och se om det hjälper

All right, så in i overlock settings och se om jag kan sänka volten? Måste göra det snabbt då man inte har så mycket tid på sig ^^

Skrivet av ggustavsson:

Låter som att vattenkylningen la av, tex att pumpen paja.
Samt att du inte fått fast stockkylaren rätt, tex en del vrider på pinnarna efter att ha tryckt ner dessa = kylningen funkar inte...

Stiger tempen så mycket och så snabbt, kommer nog inte reset eller undervoltning hjälpa.

Okej, men du tror att de kan hjälpa ifall jag kollar till kylningen lite extra? Jag tar loss stockkylaren och sätter dit den igen, ser till så att jag inte vrider på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesken:

Okej, men du tror att de kan hjälpa ifall jag kollar till kylningen lite extra? Jag tar loss stockkylaren och sätter dit den igen, ser till så att jag inte vrider på något.

Kommer troligen hjälpa ja, problemet tyder ju på att kylaren inte sitter rätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kommer troligen hjälpa ja, problemet tyder ju på att kylaren inte sitter rätt.

Tack så mycket ggustavsson!

Provade först att göra ovanstående stegen, blev fortfarande varm. Gick vidare på ditt förslag, tog loss fläkten och satt fast den på nytt utan att vrida på pinnarna. Sitter som en smäck. Startade datorn, in i bios. Där låg tempen och ticka mellan 50 och 51 grader. Kände mig rätt trygg att koppla in diskarna då och installera windows.

So far so good *peppar peppar ta i trä*.
Vet inte om det är någon idé att ens prova koppla tillbaka vattenkylningen om den kanske är paj.